اخبار

چرا کشت گلخانهای در استان خراسان شمالی ریشه نکرده است؟ مجله خبری کشاورزی

در این مقاله میخواهیم در مورد خرید و فروش محصولات کشاورزی در یک استارت آپ که به تازگی در حوزه محصولات کشاورزی به کمک کشاورزان آمده سایت agriculture-na است صحبت کنیم. د – اقدام به تأسیس و کمک به شرکتهای تعاونی برای مساعدت به کشاورزان. به گزارش نشریه نیچر ، در سراسر جهان افزایش جمعیت چالشی مهم برای آینده تامین غذای انسان به شمار می رود. این سیاست تهاجمی که افزایش تولیدات و خودکفایی در بخش کشاورزی به هر قیمت را دنبال کرده، اکنون نه فقط صادرات که سلامت و امنیت غذایی مصرفکننده داخلی را هم بە خطر انداخته است. سیاست تهاجمی کشاورزی در ایران بەبهانە خودکفایی و تعبیر نادرست از امنیت غذایی و صرفاً توجە بە کمیت منجر شد بە استفادە بیرویە از کودهای شیمیایی و سموم آفتکش، بهطوری کە استفادە از مواد شیمیایی یکی از اجزای مهم کشاورزی ایران شد، کە معضلات فراوانی را بە بار آوردە است. او با بیان اینکه گلههای مولد ما سرمایههای کشور هستند و نمیگذاریم آسیب ببینند، افزود: از این ماه ۳۰ میلیون تن تخم مرغ نطفه دار را خرید تضمینی میکنیم و گلههای مولد و مرغ مادر ما نباید دچار چالش شوند، تولید کننده محصولات کشاورزی بنگاه خیریه نیست و باید اقتصادی و تجاری شود و ما در سال آینده در تولید گندم به مرز خودکفایی خواهیم رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در جلسه قرارگاه امنیت غذایی 2 خرداد 1401 با بیان اینکه خودکفایی در تولید کالاهای اساسی کشاورزی مهمترین ماموریت وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم است، گفت: با برنامه ریزی های انجام شده، خودکفایی کامل در تولید کالاهای اساسی و کاهش ورادات در این زمینه محقق خواهد شد. با توجه به اینکه بیشتر فعالیت ریشه در عمق 30 سانتی متری خاک است، بایستی بستر کشت را تا عمق 80 سانتی متری مناسب سازی نمود. اگر زمین زراعی در یک فضای سردسیری باشد، خاک هم باید گرم نگه داشته شود و باید از زیر خاک لوله داغ رد شود و ریشه گیاه یخ نزند. در ایران سالانه حدود ۱۳۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید میشود که ۳۰ درصد آن با هدررفت و تلفات مواجه می شود؛ آبی که از چاه و زیر زمین بیرون کشیده، برایش لوله کشی کرده و با آن محصول تولید کردهایم اما در چرخههای مختلف تولید غذا یعنی کاشت، داشت، برداشت، فراوری و عرضه، ۳۰ درصدش را از دست می دهیم! 7-4-1- لوله کمر بندی قوس: لوله های 5/1×32 که قوسها را در امتداد تونل از نوک بهم متصل می کنند.

ارزش بخش کشاورزی ایران در سال 1399: ارزش بخش کشاورزی ایران در سال جاری 53.5 میلیارد دلار برآورد شده که این رقم نسبت به رقم 50.3 میلیارد دلاری سال قبل رشد 6.3 درصدی دارد. به گزارش ایسنا، در هفتههای گذشته موضوع بازگشت برخی محصولات کشاورزی ایران از بازارهای صادراتی در حالی خبر ساز شده که در سالهای اخیر این محصولات بخش مهمی از سبد صادراتی کشور را تشکیل میدادند. به این ترتیب خریداران خیلی راحت با شما ار تباط برقرار میکنند. در عوامل انسانی نیز این شرایط باید برقرار باشد تا یک کشاورزی موثر و هدفمندی انجام شود: نیروی کار، ابزار و وسایل، سرمایه و مواد. که با توجه به شرایط آب و هوایی جدید و غیر قابل پیش بینی با وجود این مشکل افزایش ریسک و هزینه نگهداری از محصولات در حال رشد بیشتر میشود. بنابراین و به منظور تولید غذای کافی با قیمت مناسب برای جمعیت در حال ازدیاد در جهان که پیش بینی می شود تا سال 2030 به 7 میلیارد نفر خواهد رسید و به منظور تامین معیشت کشاورزان به خصوص کشاورزان خرده پا و کم درآمد و همچنین کاهش تاثیرات زیست محیطی ناشی از فعالیت های کشاورزی، تلفیقی از روشهای قدیم و نوین در کشاورزی و استفاده از علوم و فنون نوین به ویژه محصولات تراریخته می تواند راه گشای بسیاری از مشکلات غذایی و زیست محیطی در جهان باشد.

در این صورت، از بسیاری از مشکلاتی که در آینده به وجود خواهد آمد، جلوگیری می شود. گیاهان دارویی دارای مقبولیت بینالمللی، ارزآوری، اشتغالزایی و دارای ارزشافزوده برای تولیدکنندگان این محصول است و ظرفیت بسیاری برای افزایش میزان صادرات دارد. ضرورت بازنگری جدی در شیوه مدیریت منابع آبی و تامین نیاز کشور به محصولات استراتژیک را افزایش داده است. همچنین توجه بیشتر به بخش صادرات زعفران و فرآوردههای وابسته آن با برندهای ایرانی میتواند به حفظ این جایگاه کمک کند که رسیدن به این مهم، همکاری و ارتباط جدی واحدهای تحقیقاتی، اجرایی و تولیدی بخش کشاورزی کشور را می طلبد. قطعا استفاده از تصاویری از محصولات آنها در سایت، کمک زیادی به جلب توجه خریدار خواهد کرد. همانطور که گفتیم، این استارت آپ تمام نیازهای خریدار و فروشنده را در نظر گرفته است و یک سایت کامل در حوزه محصولات کشاورزی است. به عنوان مثال امروزه در مناطق گرمسیر کشورمان زعفران کشت می کنند، که اگر اطلاعاتی راجع به کشت محصول زعفران داشته باشید این گیاه در مناطقی رشد می کند که صبح های بسیار سردی دارد.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی همه کارها آسان و راحت و البته مطمئن انجام میشود. امروزه بازار کشاورزی بسیار داغ است و بازارهای اقتصادی در این زمینه هم در حال پیشرفت هستند. ، نمونههایی از این کالاها هستند. کشت محصولات تراریخته با اهداف کشاورزی ارگانیک از جمله کاهش یا عدم مصرف سم همسو است. گیاهان تراریخته مقاوم به آفات و بیماری ها می توانند در کشاورزی تلفیقی و ارگانیک در جهت کاهش مصرف سموم به کار روند. فلفل سبز که تحت عنوان فلفل شیرین نیز شناخته می شود، یکی از محبوب ترین محصولاتی است که بر سر سفره ایرانی ها یافت می شود. بهرهوری سبز ایجاد تعادل در تولید و محیط زیست را به همراه خواهد داشت. این پژوهشگر و کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ورود به بازارهای صادراتی و بین المللی بدون رعایت مولفههای فوق تابع ریسک خواهد بود تاکید کرد: «در واقع قوانین سلامت و قوانین زیست محیطی نیازمند آگاهی از نحوه تولید محصول است. با نظرداشت اینکە شاخص استاندارد ملی ایران برای غلظت سرب ۰.۱۵ میلیگرم در کیلوگرم است و بالاتر از آن در ایران سمی شناختە میشود و محموله گندم روسی در آزمایشگاه کنترل و کیفیت سازمان غذا و دارو آلودە تشخیص دادە شده، اکنون سؤال این است کە آیا محصولات کشاورزی تولید داخل کە مصرف داخلی هم دارند، آلودە بە سم و فلزات سنگین هستند یا نه؟

کشتهای گلخانه با توجه به راندمان تولید بالا و مصرف آب پایینتر نقش مهمی در توسعه بخش کشاورزی در این استان دارد. وجود چنین آماری بدان معنی است که در شرایط ویژه آبی کشور و با اینکه گندم، اصلی ترین محصول وارداتی حوزه کشاورزی ایران است، هندوانه به مهم ترین محصول صادراتی کشاورزی کشور تبدیل شده؛ محصولی که بر اساس برخی تحلیلها به ازای تولید هر کیلو به طور متوسط ۳۵۰ لیتر آب بری دارد. اگرچه کشاورزی تامین کننده نیاز در حال رشد مواد غذایی و سایر محصولات است، اما در عین حال یکی از عوامل اصلی انتشار گازهای گلخانه ای، از بین رفتن تنوع زیستی، آلودگی های شیمیایی، و تخریب خاک است. در عین حال، این تجربه متواضعانه ای است که به ما امکان می دهد سفر خود به سمت چشم انداز پایداری را با اعتقاد و دقت بیشتری نسبت به قبل ادامه دهیم .

در عین حال با محدودیتهای بسیار جدی در حوزه خاک حاصلخیز و آب کافی برای تولید محصولات کشاورزی مواجهیم. که از طریق کودها یا فاضلاب به سیستم آب شیرین وارد می شوند. در واقع، قیمت کالاهایی که به کشور وارد شده، به طور میانگین، حدود ۲۸ درصد بیشتر از کالاهایی بوده که از کشور صادر شده است. سال گذشته هم، منوچهر گرجی، رئیس انجمن علوم خاک ایران، در این باره به تسنیم گفته بود: «در وزرات کشاورزی آمریکا در سال ۲۰۱۱ تحقیقی انجام شد که نشان داد بهازای هر تن فرسایش خاک ۲۸ دلار خسارت وارد میشود. با توجه به وارد شدن ارقام اصلاح شده به کشور، این محصولات بهره وری بالایی دارند و ایام مختلفی از سال و زودتر از موعد محصول می دهند. شرایط اقلیمی به وجود آمده ، ضرورت بهره گیری از روش های نوین کشاورزی را دو چندان نموده است. نرخ خرید تضمین از دو بعد زمان و میزان آن مهم است یعنی باید اولا بر اساس قانون نرخ مناسبی تعیین شود دوم اینکه در زمان مناسبی که قانونگذار تا آخر شهریور در نظر گرفته ابلاغ شود. باید یادآور شد کە بعضی از سموم در طی زنجیره غذایی گاهی تا ١٠ به توان ۵ بار غلیظ میشوند و آثار جبرانناپذیری بر جا میگذارند.

حتی برای حمل و نقل بار خریدار و فروشنده میتوانند از آگهیهای حمل بار، یک حمل و نقل را پیدا کنید. بادبردگی ذرات سم یکی از عوامل پراکنش آن در محیط است که به آلودگی آب و خاک و حتی هوایی که تنفس میکنیم، میانجامد. به این معنا که ما چقدر الگوی کشت خود را با فراهمی آب در کشور تطبیق میدهیم، درواقع این کار را برای این منظور انجام دادیم که بتوانیم تکلیف قانونی تخصیص آب برای بهرهوری بیشتر را اجرایی کنیم. وی با بیان اینکه مشکلی که داریم این است که دستگاه متولی به مأموریت خود عمل نکرده است افزود: بازدیدهایی از این مناطق صورت گرفته و مکاتباتی هم با دستگاههای متولی انجام دادیم و مقرر شده کمیته محیط زیست ، کمیسیون کشاورزی به این موضوع ورود کند و بازدید میدانی داشته باشد تا گزارش کامل و جامعی در قالب تحقیق و تفحص در مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

همچنین نحوە و زمان بهکارگیری با کمترین آسیب به خود، دیگران و محیط زیست را بە کاربر یادآور میشود. در استفادە از سموم شیمیایی متأسفانە نکات فنی بهندرت در نظر گرفتە میشود و بدون توجە بە دورەهای بحرانی (دورەای کە فقط در این دورە لازم است با آفت یا علف هرز مبارزە صورت بگیرد) و کالیبرە کردن سمپاشها سموم وارد اجزای مختلف طبیعت شدە و حتی در برخی موارد دشمنان طبیعی آفات کە وجودشان ضروری است، قربانی این آفتکشها شدەاند و با از بین رفتن عوامل طبیعی کنترل وابستگی اگرواکوسیستم بە سموم بیشتر شدە است. ۸۵ میلیون ایرانی با هشدار خارجیها آگاه میشوند که هر روز سم وارد بدنشان میشود. برای کشت جو در ماه شهریور شروع به آماده سازی زمین از قبیل شخم و دیسک زنی میشود، سپس در ماه مهر بذرها با کود زیستی و اسید هیومیک بذر مال شده و ارقام مختلفی چون ریحانه، یوسف، گوهران و نصرت به تراکم 180 کیلوگرم در هر هکتار کشت میشوند. در مهر ماه در کنار جوانه های اصلی پیاز، جوانه های فرعی شروع به رشد میکنند که باید حتماً آنها را حذف کنید. دو ماه پیش بود که موج صادرات نخل ایرانی به قطر تیتر اول رسانه ها شد به طوری که نخل داران جنوبی اعتقاد داشتند به دلیل خشکسالی و کم آبی شدید در مناطق خود از طرفی و ارزآوری برای کشور این نخل ها را در آستانه شروع جام جهانی قطر به این کشور صادر می کنند.

اگر توان اینکار را دارید بهتر است که زمینی بخرید و در آن کار خود را شروع کنید. برای شروع بحث باید در نظر داشته باشیم که پایه اقتصاد ما کشاورزی است و حدود ۳۰ درصد از جمعیت کشور (به طور مستقیم و غیرمستقیم) درگیر بخش کشاورزی هستند. به گفته آهنی ۲۲ استان درگیر سیل اخیر بوده اند که در این میان استان فارس با ۲۵ ممیز دو دهم درصد، استان کرمان با ۲۲ درصد و کهکیلویه وبویر احمد با ۱۴ ممیز هفت دهم درصد خسارت در مجموع ۶۲ درصد خسارت عمده سیل اخیر را متحمل شدند. مثلا امروز خوزستان با تنش آبی و خشکسالی مواجه شده و گفته می شود دو سوم سد کرخه خالی است. همچنین حوزه کرخه ایلام به مساحت 51 هزار و 13، حوزه کارون به مساحت 131 هزار و 362 و حوزه مارون به مساحت 66 هزار و 65 هکتار و حوزه زهره و خیرآباد به مساحت 54 هزار و 560 هکتار جزء 6 حوزه عملیاتی طرح احیای اراضی خوزستان و ایلام است. با آغاز فعالیت قطعه اول این طرح که طول آن 50 کیلومتر است آب مورد نیاز 18 هزار و 500 هکتار اراضی کرمانشاه تأمین میشود.

حکایت کاشت برخی محصولات آب بر مانند هندوانه و ملون که در سالهای اخیر توسعه پیدا کرده اما فرق دارد. مثلا اعلام کنیم ما گندم را به قیمت خوب و به صورت نقد و تضمینی می خریم اما اگر هندوانه بکارید به شما آب نمی دهیم! آری اینجا، آب کیمیاست و قطره قطره آن ارزشی دارد هم وزن طلا. به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از گیلان؛ توسعه کشاورزی و گذار آن از روند سنتی به مدرن بدون ایجاد تحولاتی بنیادین در این حوزه ممکن نیست. او با تاکید بر اینکه هوای اطراف گیاه را غنی سازی می کنیم تصریح کرد: این فناوری نمونه مشابه در دنیا ندارد، حتی ترکیبات دی اکسید کربن و اکسیژن در فرآیندهای جدا و پس از تغییر ترکیبات دوباره به گیاه انتقال می یابد. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان این مساله، گفته این چالش منجر به از دست رفتن بازارهای تراز اول دنیا شده است. نبود استراتژی مناسب برای بهره گیری پربازده از منابع آبی کشور و تولید، صادرات و واردات اولویت بندی شده محصولات کشاورزی در اوج تنش آبی انگیزه ما برای گفتگویی تفصیلی با پدرام جدی کارشناس امنیت غذایی و محیط زیست و عضو هیات مدیره موسسه مطالعات و توسعه محیط زیست، آب و کشاورزی شد که مشروح آن پیش روی شماست.

از اینرو برای ایجاد یک ثبات و بهره وری نسبی در تولید و همچنین پاسخگویی به نیازهای داخلی، می بایست دست به دامان علم مدرن کشاورزی شد و در این حوزه راه کشورهای صنعتی پیشرفته را پی گرفت و یکی از بهترین این راه ها، راه اندازی گلخانه است. به همین جهت مسئولین مرتبط و کشاورزان برای محققشدن این امر در صدد این شدند که با تولید ادوات و تجهیزات کشاورزی جدید و پیشرفته باعث کمتر شدن کار و زحمت انسانی در این رشته بشوند. سازه گلخانه دارای معیارها و استانداردهای مشخصی است که در کشورهای پیشرفته تر در گلخانه کلیه سازندگان ملزم به رعایت آن می باشد. در کشاورزی مدرن استفاده از ابرازآلات و ماشین های پیشرفته جایگزین نیروی انسانی می شود. نگرانی ها در مورد پایداری کشاورزی سنتی توجهات را به سمت سیستم های کشاورزی جایگزین همانند کشت ارگانیک و محصولات تراریخته که بیشتر با محیط زیست سازگار می باشند معطوف ساخته است. «سرب یکی از فلزات سنگین و از عوامل آلودهکننده محیط زیست است کە گاهی تا ۱۵۰ سال در خاک باقی میماند و بهدلیل انباشت زیاد در بخشهای سطحی خاک بهراحتی در دسترس گیاهان قرار میگیرد.

سلامت غذا بیانگر این است كه «غذا فاقد آلایندهها، شامل عوامل بیماریزا، پسماند نهادههای شیمیایی كشاورزی (كودهای شیمیایی، آفتكشها، تنظیمكنندههای رشد)، فلزهای سنگین و دیگر آلایندهها باشد». برای نمونه، خشکسالی امان اهالی منطقه مارز قلعه گنج را بریده بود، در این منطقه فقر بیداد میکرد اما با اجرای 9 بند آبخیزداری، اکنون در این منطقه از فقر خبری نیست. خیلی راحت میتوانند به دنبال آگهی هایی باشند که در اطراف منطقه زندگی خودشان ثبت شده است. زمان تصویب قانون افزایش بهرهوری بخش کشاورزی و منابع طبیعی به سال ۱۳۸۹ بازمیگردد که براساس طرح قیمت تضمینی مربوط به ماده ۳۳ این قانون، تولیدکنندگان محصولات کشاورزی میتوانند محصولات خود را در بازار کشاورزی بورسکالای ایران عرضه کنند. واردات محصولات کشاورزی و غذایی در سهماهه نخست سالجاری با افزایش ۳درصدی نسبت به سهماهه نخست سالگذشته همراه بوده است. پاتروشف هشدار داد، میزان گندم موجود در این فصل در جهان به دلیل عواملی از جمله خشکسالی در آمریکا و اروپا، سیل در استرالیا و شرایط نامساعد جوی در هند کاهش خواهد یافت و تمامی این عوامل به همراه «محدودیتهای لجستیکی»، «خطرات جدی برای امنیت غذایی در جهان» ایجاد میکند.

به گزارش صدای بورس؛ نمای کلی تجارت محصولات کشاورزی و غذایی نشان می دهد صادرکنندگان این بخش در اولین فصل سال جاری در مجموع ۷.۷ میلیون تن محصولات کشاورزی و غذایی صادرات داشته اند که ارزش آنها بالغ بر ۴.۶ میلیارد دلار بوده است. از سوی دیگر براساس آمار اعلام شده صادرات محصولات کشاورزی و غذایی در فصل نخست ۱۴۰۱ از لحاظ ارزشی با کاهش حدود ۱۱ درصدی و از لحاظ وزنی با کاهش حدود ۹ درصدی نسبت به سه ماهه نخست ۱۴۰۰ همراه بوده است. پرورش محصولات کشاوری در گلخانه ها میتواند به صورت 12 ماهه باشد زیرا تمامی فرایند تامین گرمایش و سرمایش در اختیار پرورش دهنده بوده و با تنظیم پرورش دهنده دمای محیط تامکین میشود. روند پرداخت خسارت، ترمیم و آسیب دیدگی و حمایت از کشاورزان در چند دسته تقسیم می شکد چرا که برخی شهرستان های استان خسارت بیشتری دیدند که نهاده یارانه دار در اختیار تولیدکنندگان قرار دادیم. سازمان ملل هشدار داده است که اختلال در صادرات غلات از اوکراین و سایر کشورهای بزرگ تولیدکننده گندم، به کشورهای آفریقایی و سایر کشورهای درحال توسعه، آسیب میزند و «بحران بی سابقه گرسنگی در جهان» ایجاد میکند. با توجه به داده های اعلام شده از سوی اتاق بازرگانی ایران از مجموع ۴.۶ میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی و غذایی در مدت زمان مورد بررسی حدود ۱.۱ میلیارد دلار به بخش صادرات و تقریبا ۳.۵ میلیارد دلار به واردات اختصاص داشته است.

یکی از مهمترین جنبههایی که میتواند به اقتصاد و اعتبار شهر یا استان کمک کند؛ بخش کشاورزی است. قطعا این استارت آپها یک شاهکار در کسب و کار به حساب میآیند زیرا کمک بسیار بزرگی هم به خریدار و هم به فروشنده میشود. ما باید احقاق حق کنیم زیرا با جمعیت قابل توجهی روبه رو هستیم و باید نیاز این جمعیت را برطرف کنیم. مثل زرشک، زعفران، پسته، مرکبات و خرما و نمی توانیم بگوییم این محصولات را با هدف مدیریت منابع آب، تولید نمی کنیم. از سوی دیگر به عنوان یکی از صنایع اصلی که به ندرت تحت تأثیر نوسانات تقاضا قرار می گیرد مطرح است و لذا کشوری با جایگاه قوی در تولید کشاورزی می تواند توسعه اقتصادی پایدارتری را فراهم سازد. در ایران، سیاستهای توسعه ناپایدار و نامتوازن کشاورزی در چهل سال اخیر، هم منابع آبی را در آستانە نابودی قرار دادە و هم زمینهای کشاورزی را بهشدت آلودە کردە است. بر این اساس آیا اصولا اراده ای برای مدیریت منابع آبی کشور و جایگزینی کشت چنین محصولاتی با محصولی استراتژیک مانند گندم، وجود دارد؟ ارزیابی سموم باقیماندە در محصولات کشاورزی بر اساس مرز بیشینه مانده آفتکشها Maximum Residue Limit(MRL) در بیشتر کشورها بهمنظور حفظ سلامت مصرفکنندە تعیین و تدوین میگردد.