چگونه مدیران کسب و کار می توانند برای تغییرات با استفاده از هوش مصنوعی آماده شوند؟

هوش مصنوعی (AI) به عنوان یک نیروی دگرگون کننده در چشم انداز کسب و کار ظهور کرده است و سازمان ها را قادر می سازد تا عملیات را تغییر دهند و بهره وری را افزایش دهند.
به گزارش ایسنا، مقیاس و گستره این تحول، استانداردهای رهبران کسب و کار را در سال 2024 به شدت تغییر خواهد داد و فرصت های جدیدی را برای افزایش رقابت و رشد فراهم می کند. در کنار این فرصت ها، پیچیدگی هوش مصنوعی، به ویژه هوش مصنوعی مولد، تهدیدها و خطرات جدیدی را به همراه داشته است. رهبران کسب و کار در تمام بخش ها با نگرانی های جدیدی در مورد امنیت داده ها، حریم خصوصی، اخلاقیات و مهارت ها دست و پنجه نرم می کنند که نشان دهنده مسئولیت های بیشتری برای در نظر گرفتن است.
برای بررسی جزئیات بیشتر، IBM مطالعه ای به نام رهبری در عصر هوش مصنوعی ارائه کرد. در این تحقیق بیش از 1600 مدیر ارشد اروپایی برای اطلاع از موارد زیر مورد بررسی قرار گرفتند. اولین مورد این است که چگونه انقلاب هوش مصنوعی نقش رهبران کسب و کار را تغییر می دهد زیرا آنها به دنبال به حداکثر رساندن فرصت ها هستند، و دوم اینکه چگونه تهدیدات بالقوه آن در چشم انداز قانونی و اخلاقی در حال تحول حرکت می کند.
ترویج رشد هوش مصنوعی در اروپا
با وجود هفت کشور از ده کشور مبتکر جهان که در اروپا مستقر هستند، این منطقه برای سرمایه گذاری در موقعیت خوبی قرار دارد، زیرا قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا به زودی تصویب می شود و اولین چارچوب نظارتی جامع جهان را ارائه می دهد. انتظار میرود این اطمینان و وضوح نظارتی، سرمایهگذاریهای اضافی و شرکتکنندگان جدید را جذب کند و مزایای بیشتری در اکوسیستم هوش مصنوعی اروپا ایجاد کند.
در مقابل این پسزمینه امیدوارکننده، تعجبآور نیست که هوش مصنوعی مولد را به عنوان اولویت اصلی مدیران عامل برای سال 2024 ببینیم، به طوری که 82 درصد از رهبران کسبوکار در نظرسنجی از هوش مصنوعی مولد استفاده میکنند یا برای این کار در سال جاری برنامهریزی میکنند. این افزایش احساس فوریت ناشی از تمایل به بهبود کارایی با خودکار کردن فرآیندهای معمول و آزاد کردن زمان کارمندان برای انجام کارهای با ارزش بالاتر، افزایش تجربه مشتری و بهبود نتایج است.
با وجود این اشتیاق، نگرانی ها در مورد امنیت و حریم خصوصی نرخ پذیرش را کاهش می دهد و در حالی که 88 درصد از رهبران کسب و کار از پتانسیل هوش مصنوعی در تجارت خود هیجان زده هستند، 44 درصد هنوز تمایلی به پذیرش این فناوری ندارند. سه چالش اصلی پیش روی رهبران کسب و کار عبارتند از: حریم خصوصی و امنیت داده ها (43٪)، تأثیر نیروی کار (32٪) و پیامدهای اخلاقی (30٪). به جای تمرکز صرف بر مزایای مالی هوش مصنوعی، رهبران کسب و کار اکنون مجبور هستند به طور موثر به هزینه های اجتماعی و خطرات مرتبط با آن رسیدگی کنند.

عصر جدیدی از رهبری
رهبری در عصر هوش مصنوعی مستلزم آن است که مدیران اجرایی تعادلی بین پرداختن به پیامدهای اخلاقی و امنیتی فناوری و استفاده از مزایای رقابتی آن ایجاد کنند. این تعادل ظریف در قلب قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا است که در ماه مارس توسط پارلمان اروپا تصویب شد. هدف آن ارتقای نوآوری و رقابت در اروپا و در عین حال تضمین شفافیت، پاسخگویی و نظارت انسانی در توسعه و اجرای هوش مصنوعی است.
این قانون رویکردی مبتنی بر ریسک را در پیش خواهد گرفت و سطح مقررات مورد نیاز را بر اساس سطح ریسک ناشی از هر مورد استفاده، از جمله موارد ممنوعه مانند ثبت اجتماعی، ریسکهای بالا در زمینههایی مانند زیرساختها و امتیازدهی اعتباری، ریسکهای متوسط از جمله تعیین میکند. چت بات ها، اشیاء تقلبی و کم خطر حاوی بازی هایی با هوش مصنوعی و فیلترهای هرزنامه است.
با وجود این استانداردها، رهبران کسب و کار باید انطباق با مقررات را درک کنند و عملیات و نیروی کار خود را برای تغییر در آینده آماده کنند. آنها باید ریسک، شهرت را مدیریت کنند، توانایی شرکتهایشان در نوآوری و مقررات فزایندهای را که در سالهای آینده به ناچار با آن مواجه خواهند شد، ثابت کنند.
برای دستیابی به این هدف، دو اولویت اصلی برای رهبران تجاری وجود دارد. اولین مورد، ایجاد استراتژیهای مدیریتی مؤثر هوش مصنوعی بر اساس پنج ستون، از جمله توضیحپذیری، انصاف، استحکام، شفافیت و حریم خصوصی است. هدف از این کار ترویج شفافیت در استفاده از داده ها، رفتار منصفانه، دفاع در برابر حملات، شفافیت سیستم و حفاظت از حریم خصوصی است.
تحت نظارت انسان، آنها به کاهش خطرات و اطمینان از قابلیت اطمینان سیستم های هوش مصنوعی کمک خواهند کرد. این رویکرد حاکمیتی جامع، پذیرش مسئولانه هوش مصنوعی، ایجاد اعتماد بین کاربران و ذینفعان، و در عین حال تضمین استفاده اخلاقی و مسئولانه از فناوریهای هوش مصنوعی را ترویج میکند.
گام دوم و نه کم اهمیت، تشکیل شورای اخلاق هوش مصنوعی است. در حالی که قانون مستلزم سطح مشخصی از انطباق اخلاقی است، شرکت ها باید از این فرصت برای توسعه چارچوب های اخلاقی خود استفاده کنند.
این عناصر ضمن تعیین یک نقشه راه روشن برای نوآوری های آینده، فرآیند پیاده سازی را هدایت خواهند کرد. به عنوان مثال، در IBM، چارچوب اخلاقی آنچه را که برای آن تلاش می کنیم، مشتریانی که با آنها کار می کنیم و رویکرد قابل اعتماد ما در مورد حق چاپ را مشخص می کند. ایجاد زودهنگام این پایه ها به جلوگیری از خطرات اعتباری یا سوء استفاده بیشتر کمک می کند.
مسئولیت در قبال مهارت ها
همچنین مسئولیت روشنی برای تجهیز نیروی کار به مهارت های مورد نیاز برای رهبری موفقیت آمیز تحول هوش مصنوعی وجود دارد. مطالعه دیگری که اخیراً IBM در مورد هوش مصنوعی در محل کار انجام شد، نشان داد که 87 درصد از رهبران مشاغل انتظار دارند حداقل یک چهارم نیروی کارشان در پاسخ به هوش مصنوعی و اتوماسیون بهره وری به مهارت مجدد نیاز داشته باشند.
کسانی که خود را به مهارتهای هوش مصنوعی مجهز میکنند، در اقتصاد دیجیتال و بازار کار نسبت به کسانی که این مهارت را ندارند، مزیت قابل توجهی خواهند داشت. سازمانها موظفند به کارکنان خود کمک کنند تا مهارتهای خود را ارتقا دهند یا مهارتهای جدیدی کسب کنند تا با این اکوسیستم در حال تغییر سازگار شوند.
شرکتها این ماموریت را جدی میگیرند، به طوری که 95 درصد از مدیران میگویند که اقداماتی را انجام میدهند تا اطمینان حاصل شود که سازمانهایشان مهارتهای درست هوش مصنوعی را دارند، در حالی که 44 درصد به طور فعال این فناوری را ارتقا میدهند. این انگیزه از دیدگاه رقابتی و اجتماعی ناشی می شود و تضمین می کند که بخش قابل توجهی از نیروی کار از مشارکت و بهره مندی از اقتصاد دیجیتال پر رونق محروم نمی شوند.
علیرغم چارچوبهای قانونی در حال حاضر، مدیران اجرایی اروپایی و رهبران ارشد کسبوکار باید با اطمینان و شفافیت چشمانداز در حال تحول هوش مصنوعی را دنبال کنند، اصول حکمرانی خوب را در توسعه و پذیرش آن بگنجانند، پادمانهای اخلاقی را تقویت کنند و از انعطافپذیری در سراسر جهان اطمینان حاصل کنند. این دوره جدید رهبری مستلزم اعتماد و شفافیت از بالا به پایین است و جزء حیاتی رشد و بازگشت سرمایه خواهد بود.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403022417464/%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%B3%D8%A8-%D9%88%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%B5%D9%86%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF
