اخبار

کاشت نواری و کشاورزی بدون خاک ورزی، روش هایی در کشاورزی نوین مجله خبری کشاورزی

از سوی دیگر، به دلیل وضع تحریمهای ظالمانه علیه کشور، درآمدهای ارزی نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته و در عمل سیاست تخصیص ارز ترجیحی نمیتواند به صورت پایدار باقی بماند. اما متاسفانه به علت مشکلاتی که در برآورد میزان محصول تولیدشده و موردنیاز کشور در چند سال اخیر وجود داشته، باعث ممنوعیتهای صادراتی از سوی دولت شده که نتیجه آن صدمات جدی به صنعت کشاورزی و بهخصوص بخش صادرات آن بوده است. تأثیر قاعده ارث نیز به معضل افزود و موجب تقطیع بیشتر اراضی و در نتیجه غلبهی نظام دهقانی و خرده مالکی در عرصه کشاورزی کشور شد.

در شرکت های تعاونی تولید روستایی سعی شده است با یکپارچه سازی و تجهیز و نوسازی اراضی حد و مرز زمین هر خانوار به عنوان جزئی از یک قطعه زمین بزرگ حفظ گردد. در زمینه ظرفیت انبارش شرکت تعاونی های تولید در سطح کشور باید بگویم که تعداد ۷۱۳ انبار تکمیل و ۸۳ انبار نیمه تکمیل با ظرفیت هر انبار۵۰۰ تن وجود دارد. گام گذاشتن در این حوزه به شدت به نفع اقتصاد و زمینهساز استفاده از ظرفیت اقتصادی کشور است. از طرفی دیگر، در جوامعی هم چون کشور ما تا قبل از روی کار آمدن درآمدهای نفتی، اقتصاد ملی بر پایه کشاورزی استوار بود و تنها منبع تامین خزانه و هزینه­های دولت به شمار می­رفت.

از نظر پاسخگویان، نتایج تحقیقات آنان پیامدهایی هم چون افزایش عملکرد در واحد سطح، حفظ تولیدات کشاورزی در دراز مدت، حفظ منابع طبیعی و کشاورزی و نیز افزایش تولید و درآمد کشاورزان را در بر داشته است. مؤلفههایی چون ایجاد اشتغال، افزایش تولید، کاهش نرخ بیکاری و رفاهاجتماعی و افزایش درآمد، گامهای بلندی در اقتصاد و امور اجتماعی است که در این حوزه میتواند کمک شایانتوجهی به اقتصاد کشور کند. به طوری که بهرهبردار ان با تحصیلات کشاورزی (فوق دیپلم و بالاتر) با تعداد ۳۴۸۲۷ نفر فقط ۰/۸ درصد از کل بهرهبرداران کشاورزی کشور را تشکیل می دادند. این رقم در سال ۱۳۹۳ به ۳۱۶۴۱ نفر رسید.

اما بیشتر اختلاف نظرهایی که امروزه در مورد ماهیت و توانایی­های کشاورزی پایدار وجود دارد عمدتا در ارتباط با تعاریفی است که از آن ارائه می­شود (فرانسیس و همکاران،1377، 4). بنا به نظریه لوکرتز (1989) اصطلاح کشاورزی پایدار به مجموعه­ای از خط و مشی­ها جهت مقابله با مشکلات موجود بر سر راه توسعه کشاورزی اطلاق می­شود. مشاهده می­شود در تحقیقاتی که تاکنون در ایران و جهان صورت گرفته، اغلب موضوعاتی نظیر توسعه پایدار کشاورزی، شاخص­ها و الزامات آن را در دستور کار خود قرار داده­اند و در تحقیقات داخلی نیز کمتر به بررسی محتوای برنامه­های کلان توسعه در ارتباط با توسعه پایدار کشاورزی پرداخته شده است. قلمروهای کلان شهری و شهرهای بزرگ، قلمروهای تحت نفوذ توسعه صنعتی، فضاهای مرزی، محدودههای توریسم و گردشگری، مناطق ویژه اقتصادی، از جمله فضاهایی هستند که طی چند دهه گذشته به منصه ظهور رسیدهاند.

براساس پیشبینیهای «فائو»، انتظار میرود تا سال ۲۰۵۰، جمعیت جهانی به ۱۰ میلیارد نفر برسد. نیاز دارد و نمیتوان همینطوری یک نظام کشاورزی را دگرگون کرد و مالکیتها را تغییر داد و انتظار داشت کارها پیش برود و دهقانان فقیر هم پولدار بشوند؛ یعنی حسابوکتاب مفصلی و برنامه بلندمدتی لازم است و با این روش تبلیغاتی و نادرست کاری پیش نمیرود. در کشور ما نیز“چرخه چالش­ها” در بخش کشاورزی نظیر عدم افزایش سطح زیرکشت، سه برابر شدن جمعیت کشور در طی 40 سال گذشته و کاهش مساحت اراضی مفید، افزایش فشار اکولوژیکی در فضاهای تولید محصولات کشاورزی (نواحی روستایی)، استفاده مکرر از زمین، استفاده نادرست و مخرب از منابع آبی، کاهش راندمان عوامل بنیادی تولید (آب و زمین) و به صرفه نبودن تولید در این بخش، پیری جمعیت بهره­بردار در بخش کشاورزی و عدم رغبت جوانان به فعالیت در آن سبب گردیده تا این بخش مهم اقتصادی به مرور زمان دچار ناپایداری مفرط شود.

مفهوم پایداری، رویکرد گسترده­ای است که درباره مسائل اجتماعی، اقتصادی به ویژه زیست محیطی ناشی از فعالیت­های مختلف انسان بحث و راه­حل­های آن را بررسی می­کند. یافته­های تحقیق نشان داد جهت­گیری تحقیقاتی پاسخگویان عمدتاً در جهت تدوین نیازها و مسائل تحقیقاتی در جهت رفع مسائل و مشکلات بخش کشاورزی و نیز بهره­مندی از نظرات و همکاری محققان با تخصص­ها و رشته­های مختلف در انجام این گونه فعالیت­ها بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی، و از حیث ماهیت و روش، توصیفی – تحلیلی است. بررسی جایگاه توسعه پایدار در برنامه­های توسعه به عنوان هدف اصلی تحقیق آن را از سایر پِژوهش­های انجام شده متمایز می­سازد که می­تواند در راستای ارتقاء و توسعه فرهنگ نظارت، ارزیابی و جهت­دهی توسعه کشور مورد استفاده متولیان امر قرار گیرد. دور جدید توسعه تعاونی های تولید روستایی از سال ۱۳۶۸ (از آغاز اجرای برنامه اول توسعه) با تاسیس ۵ شرکت جدید آغاز گردید و در سالهای بعد شتاب بیشتری گرفته، و تا پایان دی ماه سال ۱۳۹۷ تعداد تعاونی های تولید روستایی به ۱۳۹۹ شرکت تعداد ۶۴۰۰ روستا را در ۳۱۱ شهرستان کشور(سطح پوشش ۷۲% از کل شهرستان های کشور) تحت پوشش دارد و تعدا ۶۳ اتحادیه تعاونی تولید روستایی ملی، استانی و شهرستانی،۳,۳۷۰,۰۰۰ هکتار اراضی تحت پوشش، ۴۱۰,۰۰۰ بهره بردار کشاورز عضو،حدود ۹% اراضی زیرکشت دیم کشور، حدود ۳۰ % اراضی زیرکشت آبی کشور رکوردهایی هستند که شرکتهای تعاونی تولید به آنها رسیده اند.

عدم وابستگی توليد به شرايط محيطی و امكان بازار يابی مطلوب و تنظيم برنامه كشت مطابق با نياز بازار. گلخانه هاي توليد گل و گياهان زينتي براي توليد انواع گلهاي شاخه بريده(رُز- ژربرا – گلايول – داودي) وگلهاي آپارتماني مي باشد. در سال های اخیر در کنار مجتمع های بزرگ، تعدادی گلخانه کوچک مقیاس به متراژ مجموع ۳۰۰ متر در نقاط مختلف عمدتا روستایی استان ایلام از طریق پرداخت تسهیلات کم بهره ایجاد شده است که موجب اشتغال زایی و افزایش تولید محصولات کشاورزی و خودکفایی بیشتر استان در مناطق روستایی خواهد شد. در ادامه به آخرین خبر از پرداخت وام بدون ضامن می پردازیم. در این قسمت همچنین آخرین تحولات مهم بخش کشاورزی ایران و نیز تحلیل SWOT صنعت کشاورزی ایران از نگاه این موسسه ارائه شده است. طی ۴ دهه گذشته، تولیدات کشاورزی ایران با 5 برابر افزایش به 122 میلیون تن رسیده و ایران در 22 محصول کشاورزی جایگاه اول تا هفتم جهان را دارد. ما می توانیم ۵ برابر عملکرد بهتر در زمینهای با مطلوبیت متوسط داشته باشم.

حسن مرادی افزود: بیشتر این محصولات شامل هندوانه و ملون است که از شهرستان گراش به مقصد کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین روسیه صادر شده است. بیتردید ما از نظر کشاورزی در منطقه بینظیر هستیم، بنابراین اگر به تولید و صادرات در کشاورزی بها داده شود میتوانیم با فروش محصولات خود به کشورهای منطقه چون افغانستان، پاکستان، ترکیه و کشورهای عربی حاشیه خلیجفارس، ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی را به شدت افزایش دهیم. قدس آنلاین: صادرات بخش مهمی از اقتصاد هر کشوری به شمار میرود، بخشی که اگر جدی گرفته شود و ظرفیتها و مزیتهای اقتصادی کشور در نظر گرفته شود میتواند به نفع صادرات و تولید کشور که مؤلفههای مهمی وابسته به آن هستند، شود. اگر تمامی را به هم پیوند بزنیم یک ترکیب بهینه خواهیم داشت که بیشترین امتیاز را خواهد داد که در مورد نیز همین طور است. کشاورزی دقیق با توجه به افزایش تمرکز به کارآمدی و ثمردهی مزرعه بیشترین سهم بازار کشاورزی هوشمند یعنی 46 درصد را در سال 2019 به خود اختصاص داده است. این عرضه ها به صورت اوصولی درست و رعایت تمام نکات انجام گیرد بخشی از مشکل صنعت خودرو که مربوط به وجود اختلاف بین قیمت کارخانه و قیمت بازار است در این رویداد مرتفع می شود.

اگر سرکوب قیمت محصولات کشاورزی به بهانه تنظیم بازار انجام میشود هیچ توجیه خوبی برای کنترل قیمت نیست؛ چرا که این موضوع موجب شده کشاورزان توان سرمایهگذاری خود را در امر تولیدهای بعدی از دست بدهند و توانی برای خریداری ماشینآلات و دستگاههای مورد نیاز و بهروز سایت agriculture-na شده نداشته باشند. در مزارع صنعتی، بیشتر صدمات مربوط به استفاده از ماشینآلات کشاورزی است و علت اصلی صدمات کشنده کشاورزی در کشورهای پیشرفته، واژگونی تراکتور است. در صورت حمایتهای منطقی از کشاورزان میتوان به حضور هر چه بیشتر آنها در بازارهای داخلی و منطقهای امید داشت، از این جهت که اقتصاد ما را به اقتصاد کشورهای همسایه گره میزند و صادراتی دوسویه از سوی کشورها رقم میخورد.

این عنوان توسط شخصی به نام ویلیام فردریک گریک بود. گراهام (1998)در کتاب خود با عنوان “توسعه پایدار کشاورزی و توسعه روستایی” به ارتباط بین این دو مقوله می­پردازد و نقش کشاورزی پایدار بر توسعه روستایی را مورد بحث قرار می­دهد. در این راستا بسته جامعی تهیه شده تا در برگیرنده اقدامات، عملیات و برنامه هایی برای توسعه نظامهای بهرهبرداری و ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در زیربخش های مختلف، تعیین اهداف کمی در مدیریت نظامهای بهره برداری و نیز اعمال سیاستهای کلان بخش در سطح کشور باشد. در حال حاضر، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران چه برنامه هایی را در حصول به نظام های بهره برداری مطلوب تر در جامعه کشاورزی ایران دنبال می کند؟ و اما زعفران به عنوان یکی از گرانترین محصولات صادراتی کشاورزی بازار متفاوتی دارد که البته طی دهه های اخیر تغییرات بسیاری داشته است، چراکه زمانی، عمدهترین مشتری طلای سرخ ایران، ایتالیا و اسپانیا بودند که به گفته علی حسینی – عضو شورای ملی زعفران – سهمی حدود 55 درصد داشتند و در حال حاضر عمده سهم 211 میلیون دلاری تجارت زعفران به کشورهای منطقه و آسیای میانه و آسیای جنوب شرقی اختصاص پیدا کرده است.

در کشاورزی به سبک سنتی از دو نوع اسپری استفاده میشود؛ اسپری علفکش و سموم دفع آفات. این دلایل عبارتند از: طولانیتر شدن زمان بهره بری در نوع سنتی، نیاز به نیروی کار بیشترحین انتقال بذرها به گلخانه، زیاد بودن میزان دور ریز بذرها چه در زمان ذخیره کردن و چه در زمان رشد آنها و در آخر نامطمئن بودن کشاورز از کیفیت مطلوب گیاه حاصله از بذر؛ این در حالی است که کاشت نشاء به لحاظ قابل تعیین بودن میزان مرغوبیت گیاه و امکان انتخاب گیاهان سالم و یک دست و کاهش آب مصرفی بسیار با صرفه اقتصادی است. در این راستا به شرکت بازرگانی دولتی اعلام کردیم که با کشاورز قرارداد ببندد، آن را بیمه کند، کود و سم مورد نیازش را تامین کند و در آخر به هنگام خرید محصول با او تسویه کند، درحال حاضر بیش از ۲۵۰ هزارهکتار از اراضی کشاورزی گندم تحت این طرح قرار گرفته است و امیدواریم سال آینده ۲میلیون هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش کشاورزی قراردادی قرار گیرد. در مراسم امضای تفاهمنامه نخستین پروژه کشاورزی هوشمند در ایران، ضمن معرفی شرکت ارتباطات مبیننت بهعنوان اولین اپراتور حوزه اینترنت اشیاء در بخش کشاورزی، از سرویس هوشمند این شرکت با نام «مبیفارم» نیز رونمایی شد.

البته در طی سالهای گذشته بیش از ۱۳۰۰۰ هکتار تسطیح و ۷۵۰ کیلومتر انتقال آب در سطح شرکتهای سهامی زراعی اجرا گردیده است. در سازمان مرکزی تعاون روستایی؛ برنامههای عملیاتی توسعه نظامهای بهرهبرداری در چهار حوزه اصلی شامل طرح ساماندهی کشاورزی خانوادگی( با تاکید خاص بر روستاهای با مجموع اراضی زیر ۵۰۰ هکتار)، توسعه شرکتهای تعاونی تولید روستائی، تقویت شرکتهای سهامی زراعی، و شرکت های کشت و صنعت خصوصی پیگیری می شود. بطوریکه علاوه بر تامین مزایای مالکیت فردی با رعایت همیاری و کار و تولید جمعی در سطح شرکت وحدت سه اصل مالکیت، حاکمیت و عاملیت نیز حفظ می شود. هدف تحقیق، پاسخ به این پرسش اساسی است که با توجه به شرایط خاص زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی حاکم بر کشور، در برنامه­های توسعه پنج ساله به مثابه بالادست­ترین سند هدایت کننده جریان توسعه، به چه میزان بر رویکرد توسعه پایدار کشاورزی به عنوان رهیافتی نو و کارآمد در برنامه­ریزی کشاورزی و روستایی کشور توجه و تاکید شده است؟ با توجه به اینکه نمی توان کشاورزی را از زندگی بشر حذف کرد و نیز با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست، توسعه و پیشرفت مکانیزاسیون راهکاری مناسب برای وضعیت امروز محسوب می شود.

وی افزود: علاوه بر ارزیابی آلایندگی محصولات در زمینه ارتقای کیفیت، باید استانداردسازی میزان توزیع کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی برای تولید محصول سالم و حفظ محیط زیست، عدم آلودگی آب و خاک، مدیریت و بررسی میزان آلایندهها در محصولات کشاورزی و حفظ سلامت خاک با جلوگیری از آتش زدن بقایای گیاهی مد نظر قرار گیرد. همچنین کشت پوشش گیاهی نیاز گیاه به کودهای شیمیایی را کاهش میدهد. تولید ظروف و بستهها از مواد گیاهی به معنی درآمد بیشتر برای کشاورزان است؛ علاوه بر این، چنین ظروفی به تجزیهپذیر هستند و آسیب کمتری به طبیعت وارد میکنند. قنبری و حمید برقی (1387)، در پژوهشی با عنوان “چالش­های اساسی در توسعه پایدار کشاورزی ایران”، برخی از پتانسیل­ها و تنگناهای فراروی بخش کشاورزی کشور را در ارتباط با توسعه پایدار کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار می­دهد و نتایج می­گیرد که توسعه پایدار کشاورزی در کشورمان علاوه بر چالش­های جهانی با چالش­ها دیگری نیز مواجه است از جمله: فرسایش شدید منابع خاک، هرز روی و عدم بهره­وری مناسب از منابع آب­های سطحی و زیرزمینی، تخریب پوشش گیاهی و کاربرد غیر اصولی از منابع طبیعی، بالا بودن ضایعات محصولات کشاورزی، بیکاری در مناطق روستایی، دوگانگی در ساختار مناطق شهری و روستایی، مدیریت توسعه روستایی، امنیت سرمایه­گذاری در بخش­های تولیدی.

در سوی دیگر ماجرا استانهای البرز، یزد و قم در انتهای جدول سطح زیر کشت محصولات زراعی یا سالانه کشاورزی قرار دارند. ۴- در این مرحله وارد صفحهای میشوید که از شما شماره ۱۶ رقمی روی کارت، رمز اینترنتی (رمز دوم کارت)، CVV2 و تاریخ انقضای کارت شما را میخواهد. 4. محاسبه فاصله گزینه ها از راه حل ایده آل: این مرحله محاسبه فاصله هر گزینه از راه حل ایده آل و سپس حاصل جمع آن­ها برای ارزش نهایی براساس روابط ذیل است، به عبارتی برترین رتبه بر اساس ارزش و بدترین رتبه بر اساس ارزش بدست می­آید. از کل ۱۳۹۹ شرکت تعاونی تولید تعداد ۴۷۱ شرکت مطالعات فاز اول و تعداد ۳۸۵ شرکت مطالعات فاز دوم آب و خاک به مرحله اتمام رسیده و در فاز سوم که مرحله اجرا می باشد تعداد ۳۲۰ شرکت به مرحله اتمام و ۱۰۳ شرکت در حال انجام عملیات آب و خاک می باشند. در مجموع ظرفیت انباری موجود شرکت ۳۵۶۵۰۰ تن و پس از تکمیل انبارهای نیمه تمام ظرفیت کل انبارها ۳۹۸۰۰۰ تن میشود.

بر اساس پیوستگی و سلسله مراتب فضایی – مکانی و هم چنین نظام برنامه­ریزی و مدیریت کلان توسعه در هر سرزمین، برنامه­های توسعه روستایی و توسعه پایدار بخش کشاورزی به عنوان جزئی از برنامه­های توسعه هر کشور به شمار می­رود (پاپلی­یزدی و ابراهیمی،1387، 53) و الگوی نظری تحقیق به شرح شکل 1، قابل ارائه است. زمان انجام تحقیق سال 1391 بوده است. با برنامه ریزی انجام شده در سال آتی قرار است تا برنامه های متنوع سازی کسب و کارهای تخصصی جانبی در شرکتهای مذکور شتاب بیشتری گرفته و حوزه بازرگانی این شرکتها تقویت شود. از تعداد ۱۳۹۹ شرکت های تعاونی تولید موجود در کشور تعداد ۶۲۳ شرکت تعاونی جهت تقویت بنیه شرکت دارای ۳۲ نوع فعالیت های جنبی می باشند مانند کلینیک های گیاهپزشکی، کارگزاری بیمه، مزارع پرورشی، فروشگاه های سم و کود، . چه ظرفیت هایی در شرکت های تعاونی تولید روستایی وجود دارد؟ این در حالی است که خیل عظیمی از فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته های مختلف کشاورزی جویای کار میباشند، امّا به سبب مهیا نشدن شرایط لازم برای اشتغال آنها در بخش کشاورزی، یا بیکار و یا مجبور به اشتغال در سایر بخش های اقتصادی هستند. به همت جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی، رویداد “ایده شو کشاورزی مدرن و کاهش مصرف آب” در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با هدف مدیریت مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از سوی مرکز رشد، گروه پژوهشی متابولیتهای ثانویه و گروه مدیریت کسب و کار معاونت پژوهشی واحد برگزار می شود.