اخبار

کاهش ۱۵ تا ۲۵ هزار تومانی قیمت برنج

کشاورزان بذر agriculture-na مورد نظر را که معمولا از سال قبل نگهداری کرده اند را خیس کرده و عملیات جوانه زدن را انجان می دهند. خزانه آماده کاشت را به وسیله نیروهای انسانی و یا دستگاه های مخصوص، در زمین های شخم زده نشا می کنند. آبیاری منظم و استفاده از کودهای بخصوص نقش اصلی در رشد خزانه ها دارد.

می‌توان آن را به تنهایی (پخته شده) به پرنده داد، یا در غذای دیگر آن‌ها مخلوط کرد. آن‌ها می‌توانند برنج سفید بخورند و از خوردن آن لذت می‌برند. از آنجا که بر روی برنج سفید فرآوری بیشتری انجام می‌شود، مواد مغذی کمتری برای ارائه دارد.

این قیمت در مبدا (گیلان) تعیین شده و احتمالا با گذشت زمان و ارسال محصول جدید به مناطق مختلف کشور، چند ده هزار تومان نیز افزایش پیدا کند. دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور به روزنامه «همشهری» چاپ تهران گفته است که قیمت انواع کیفی برنج ایرانی اندکی پیش از آغاز امسال، از «۱۰۰ هزارتومان» گذشت و در ۳ ‌ماه گذشته، به‌طور پیوسته این «روند افزایش قیمت» ادامه داشته است. برخی مورخین نیز سابقه تاریخی برنج ایرانی را به اواخر دوره ساسانیان نسبت می دهند، و عده ای از تاریخ نگاران عقیده دارند که برای اولین بار برنج در دوران سلطنت انوشیروان به عنوان هدیه ای از هندوستان به ایران آورده می شود. هدیه ای که با استقبال حاکمان وقت و البته ذائقه مردم همراه شد و از آن روز تا کنون به عنوان جزئی از سفره ایرانیان شناخته می شود. بیشترین کشت برنج ایرانی در کشور در استان های گیلان و مازندران انجام می شود به نحوی که نزدیک به هشتاد درصد تولید برنج کشور در این دو استان انجام می شود.

برنج درجه یک هندی بخشایش

اگر برنج را بدون خیس کردن خواستیم بپذیم ابتدا با شعله زیاد آب برنج را به نقطه جوش می رسانیم و سپس شعله گاز را بسیار کم می کنیم تا آب برنج تبخیر شود و برنج دم بکشد. قابلمه را روی شعله ملایم گاز قرار می دهیم تا آب برنج تبخیر شود و برنج دم بکشد. البته قبل از گذاشتن تکه های بال مرغ ته قابلمه باید ابتدا یک طرف آن را در روغن سرخ کنیم و بعد آن را در کف قابلمه بچینیم. برنج ايراني از زمان تسلط اعراب به ايران، رونق گرفته است، با توجه به سندهاي مکتوب، کشت برنج درايران به دوره ساسانيان بازمي گردد.

برای این کار به تعداد افراد، برنج هاشمی را پیمانه می کنیم (البته چون این برنج ری کشیدن خوبی دارد، می توان از حجم کمتر برنج استفاده کرد.) سپس برنج را درون قابلمه ریخته و آن را به خوبی می شوییم. به اندازه یک بند انگشت آب جوشیده را به برنج اضافه می کنیم. سپس از روغن، با توجه به حجم برنج استفاده می کنیم و آن را دورن قابلمه میریزیم. اگر برنج از قبل خیس خورده باشد، به آن نمک اضافه نمی کنیم. اجازه می دهیم آب برنج خشک شود؛ سپس دمی را روی آن قرار می دهیم و حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت صبر می کنیم تا برنج به خوبی پخته شود.

برنج دم‌سیاه

این برنج در شهرستان‌هایی مانند لردگان، رامهرمز، باغملک، میداوود، ایذه، اندیکا کشت می‌شود. برنج گیاهی است خود گشن و بین صفر تا ۳ درصد دگرگشنی دارد. گرده‌افشانی تقریباً هم‌زمان با باز شدن گل‌ها در شرایط طبیعی روی می‌دهد. دمای مطلوب برای گرده افشانی در حدود ۳۱ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد است. در دمای پایین‌تر از ۱۰ تا ۱۳ درجه سانتی‌گراد و همچنین بالاتر از ۶۰ درجه سانتی‌گراد گرده‌افشانی متوقف می‌گردد. خشکی و دمای پایین می‌تواند روی گرده‌افشانی اثر منفی داشته باشد.

دستورهای پخت مرتبط