اخبار

کدام محصولات گلخانه ای بالاترین سوددهی را دارند؟ مجله خبری کشاورزی

یکی از چالش های اساسی در بخش کشاورزی این است که اساسا تولید محصولات کشاورزی در کشور ما صادرات محور و بر اساس تکمیل زنجیره تولید سایت agriculture-na نیست. توافق سال 2019 ایران با روسیه و قزاقستان برای واردات گندم و صادرات مجدد محصول فرآوری شده (آرد) به کشورهای همسایه میتواند به رشد صنعت آرد ایران کمک کند. بیتردید یکی از مهمترین راهکارهایی که میتواند به عبور کشور از بحران کمآبی کمک کند، مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی است و این مهم به یمن توجه به تکنولوژیهای نوین و هوشمندسازی بخش کشاورزی قابل دستیابی است. نشا کردن کاری آسانتر از کشت بذر است و به این صورت که زمین را غرق آب میکنند و نشا را در فواصل معین شده در زمین گلی فرو میکنند. نشا را هم میتوان در فضای باغ و هم در فضای گلخانه انجام داد. در کشاورزی سنتی، کشاورزان تجارب گذشته را که از پدران و نیاکان خویش نسل به نسل دریافت داشتهاند در عرصه عملیات کشاورزی به کار میبرند، لذا با توجه به سطح سواد پایین و متوسط تعداد عمدهای از کشاورزان کشور ما کشاورزی سنتی و تجربیات آن هنوز هم به عنوان یک روش کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرد.

تاکنون در این رابطه تلاشها و تحقیقات فراوانی صورت گرفته است که یکی دیگر از این مزارع هوشمند در کشور چین و در یک مرکز علمی به نام کارخانه علمی گیاهان سانان سینو (Sanan Sino-Science plant factory) قرار دارد. نه تنها با افزایش تولیدات کشاورزی نیاز جامعه به این مواد تامین میشود بلکه میتوان این مواد غذایی را صادر نمود و به عنوان یک منبع بزرگ کسب درآمد بعد از فروش محصولات نفتی به آن نگاه کرد. اما اهمیت توجه به پروژه های گلخانه ای در این است که کشت سنتی امکان تولید زیادی ندارد درحالی که با استفاده از سیستم های علمی گلخانه ای می توانیم در 11 ماه سال تولید داشته باشیم این درحالی است که با افزایش سطح زیر کشت گلخانه ای نه تنها تولیدات کشاورزی افزایش خواهد داشت بلکه اشتغال گسترده تری در کشورمان ایجاد می کنیم. شهرستان محلات در این استان که به عنوان قطب تولید گل و گیاهان زینتی کشور مطرح است، بیشترین سطح زیر کشت گل و گیاه را به خود اختصاص دادهاست. انار از دیگر محصولات کشاورزی استان است که در شهرستان ساوه تولید میشود. بعضی از روشهای مذکور شامل فراهم ساختن حجم خورشیدی حرارتی با بهرهگیری از مواد طبیعی است که بهراحتی حرارت گرمایی جذب، ذخیره و آزاد میسازد و همچنین استفاده از بخاریهای مصنوعی و پنکههای حرارتی.

اما چگونگی تنظیم دما در گلخانهها بستگی به سیستم گرمایی دارد. درحالحاضر سطح زیرکشت محصولات گلخانهای دراستان قم حدود ۶۰ هکتار است و سالانه حدود ۱۵ هزارتن محصول شامل فلفل، خیار و گوجهفرنگی دراین گلخانهها تولید میشود. او با بیان اینکه بیشترین تعداد این گلخانهها مربوط به کشت سبزی و سیفیجات مخصوصا خیار و گوجه است، گفت: در این واحدها سالانه چهار هزار و ۵۰۰ تُن انواع محصولات گلخانههای تولید و روانه بازار مصرف داخلی وخارجی میشود. چین با تولید ۱۴.۷ میلیون تن انگور رتبه نخست تولید این محصول را داشته و ایتالیا و اسپانیا در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتهاند.

ایستگاه ملی تحقیقات گل و گیاهان کشور در شهرستان محلات قرار دارد که هدایت فنی و علمی و پشتیبانی مالی تحقیقات گل کشور در ۷ سایت، لاهیجان، تنکابن، ورامین، کرج، جیرفت، دزفول و اصفهان بر عهده این ایستگاه میباش. به همین سبب استان مرکزی به عنوان یکی از قطبهای تولید لوبیا در کشور مطرح بوده و ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای کشور در این استان و در شهرستان خمین قرار دارد. شهرستان ساوه بهترین نوع انار در کشور را تولید میکند و محصول آن شهرتی جهانی دارد، به صورتی که در دنیا به یک برند معتبر تبدیل شدهاست. برای حل این مشکلات و تأمین نیاز خاکها به مواد غنی همچون آهن، کربوهیدارت یا از بین بردن آفت راههای جدید و مدرنی نیز وجود دارد که کار را برای افزایش تولیدات کشاورزی دوچندان میکند.

بر اساس آمارهای ارائه شده در این سه ماه، میزان واردات هندوانه عراق از ایران ۶۸ میلیون دلار بوده است. به طور مثال هر زمین کشاورزی که دو یا سه سال متمادی برای کشت محصول شخم میخورد باید به همان میزان نیز استراحت کند تا با استفاده از نور خورشید غنی شود و بتواند در افزایش تولیدات کشاورزی نقش موثری در پی داشته باشد. مثلا زمان زیادی لازم بود تا با ادوات دستی یک زمین را شخم زد و علاوه بر زمان زحمت زیادی بر روی دوش کارگران بود. کشاورزی زیستی، یک سیستم مدیریتی جامعی است که کمیت و کیفیت محصولات از تولید تا فرآوری و انتقال به مصرفکننده، سلامت خاک، گیاه، حیوان، انسان، میکروارگانیسمها، محیط سیاره زمین به عنوان یک موجود زنده واحد، اصول اکولوژیکی، محیط زیست، اصول عدالت و روابط اجتماعی، احترام به مخلوقات و اصول پایداری زیستی در آن مد نظر است. تحلیل کارشناسان حاکی از این است که اگر محیط کسبوکار در مناطقی که امکان ادامه کشاورزی وجود ندارد مناسب شود، عملا انتقال شغل صورت خواهد گرفت. به اعتقاد کارشناسان بخش کشاورزی آن با توجه به جایگاه استراتژیک این استان و ظرفیت های ویژه این بخش به خصوص در زمینه توسعه کشت گلخانه ای، می تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصاد و بهبود معیشت مردم این منطقه و حتی کشور داشته باشد.

این امر باعث ایجاد یک لایه بسیار مقاوم روی گالوانیزه شده که در نتیجه طول عمر آهن را بالا برده و همچنین از پرت حرارتی و داغ شدن آن درروزهای گرم تابستان(بدلیل سفید بودن) جلوگیری کرده و طول عمر گلخانه افزایش پیدا میکند. رحیمیان تصریح کرد : مدیریت مزرعه با اپلیکیشن ها در طولانی مدت بیشترین سود را برای کشاورزان به همراه خواهد داشت ، چرا که به آنها کمک میکند تا به سهولت سایر امورات خود را پیگیری کنند و همینطور تغییرات لازم را برای کاهش هزینهها و افزایش سودآوری انجام دهند. سال 97، با اجرای سامانه های نوین آبیاری در سطح 203506 هکتار، امکان صرفه جویی 895 میلیون مترمکعب آب بخش کشاورزی متناسب با عملکرد پروژه، امکان افزایش حدود 30 درصدی عملکرد محصول، کاهش حدود 25 درصدی مصرف سم و کودشیمیایی و کاهش حدود 25 درصدی مصرف انرژی (درمنابع آب زیرزمینی) در سطح یاد شده فراهم گردید. استفاده از گیاهان مقاوم و شور که بتواند با خاک دشتهای کشور که طی سالهای اخیر رو به شوری رفته، سازگاری داشته باشد، بخش مهمی از اجرای اولویت اول است. معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی نیز با اشاره به اهمیت اجرای پروژههای هوشمندسازی مشابه در صنعت کشاورزی، بر انجام هوشمندسازی با توجه به وجود ۱۰۰ هزار هکتار زمین مناسب پروژه تأکید کرد.در انتهای نشست، تفاهمنامه پروژه مبیفارم با حضور مدیرعامل مبیننت، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره مبیننت، دبیرکل مرکز تحقیقات اینترنت اشیاء و معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی به امضا رسید.

این مقام بلند پایه برزیل با اشاره به اینکه در حال حاضر کشور برزیل مقادیری کود شیمیایی اوره از ایران خریداری می کند که برای بخش کشاورزی اهمیت دارد، اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم علاوه بر افزایش حجم خرید این کود محصولاتی مانند پسته، بادام و زعفران نیز از ایران وارد کنیم. برای اینکار میتوان از کودهای شیمیایی مخلوط یا ترکیبی استفاده کرد که در ادامه به شرح آنها نیز میپردازیم. در سال زراعی 87 – 86 سطح محصولات زراعی با کاهش شدید به حدود ۱۰٫۴۵ میلیون هکتار رسید که از این مقدار ۵۷٫۷ درصد سهم اراضی با کشت آبی و ۴۲٫۳ درصد سهم اراضی با کشت دیم بوده است. فرسایش خاک میزان زمینهای موجود برای کشاورزی را کاهش میدهد و کاهش تنوع زیستی بر گرده افشانی محصولات تأثیر میگذارد. نتایج نشان داد، عوامل بررسی شده در این مطالعه که از قیمت محصولات زراعی، متوسط هزینه تولید سالانه ی محصولات، متوسط درآمد کشاورزی و غیرکشاورزی خانوارهای روستایی، بیمه ی محصولات، مقدار صادرات، واردات و یارانه ها تشکیل می شود، رابطه ی معناداری با شاخص تنوع دارد. اندازه گیری میزان تنوع محصولات کشاورزی از طریق شاخص های متنوعی به دست می آید.

در این سال زراعی سطح محصولات زراعی حدود 12.2 میلیون هکتار سطح برداشت کل محصولات زراعی بوده که از این مقدار 51.8 درصد سهم اراضی با کشت آبی و 48.2 درصد سهم اراضی با کشت دیم بوده است. از کل 15.5 میلیون هکتار اراضی زراعی، 6.2 میلیون هکتار (معادل40%) زیر کشت آبی می باشد که 4.5 میلیون هکتار(72.5%) آن کشت می شود و 1.7 میلیون هکتار آن آیش می باشد. در کشورهای آسیایی چین بیشترین میزان سطح زیر کشت محصولات زیستی را داراست. دپارتمان کشاورزی امریکا در آخرین گزارش مفصل خود به معرفی 20 کشور بزرگ تولیدکننده محصولات کشاورزی پرداخته و این ردهبندی را بر مبنای میزان تولید در سال ۲۰۱۹ میلادی انجام داده است. انتظار میرود در سال تولیدی ۲۰۲۰- ۲۰۲۱ میلادی تولید پنیه در این کشور به مرز 26.5 میلیون تن برسد. در سال ۲۰۱۹ میلادی امریکا 513.74 میلیون تن محصول کشاورزی تولید کرد و این صنعت توانست بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد امریکا کمک کند. هم چنین هوش مصنوعی به کشاورزان کمک میکند تا با تنظیم نور به منظور تسریع در تولید محصول و سبزیجات، زمان بهره بردای را هم کنترل کنند.

این کشور پر جمعیت اسیایی که رقیب اصلی امریکا در عرصه اقتصادی است در درازای تاریخ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی بوده است که البته دلیل آن هم تامین غذا برای بالغ بر یک میلیارد نفر جمعیت این کشور است. آرژانتین هم به دلیل وضعیت آب و هوایی و سرمایه گذاریهای زیادی که در صنعت کشاورزی انجام داده است، توانست جایگاه چهارم این فهرست را به خود اختصاص دهد. اگر زمین زراعی در یک فضای سردسیری باشد، خاک هم باید گرم نکه داشته شود و باید از یر خاک لوله داغ رد شود و ریشه گیاه یخ نزند. این کشور اروپایی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پنیر در دنیا است و در سال قبل ۳۵۰ نوع پنیر به بازار عرضه کرد. به طور مثال در این نوع آبیاری دیگر شاهد رشد علفهای هرز در خاک نیستیم یا آب زیادی از طریق کانالهای خاکی که در گذشته رواج داشت به هدر نمیرود. در این روش صدمهای به برگ وارد نمیشود اما به سادگی آفت و قارچها از بین میروند. حتما میدانید که کشت محصولات کشاورزی بسیار هزینه بر است و نمیتوان به این سادگی از این موضوع گذشت کرد. در این روشها میزان تولیدات و برداشت از این زمینها قابل قیاس با گذشته نمیباشد و کشاورز به سادگی به سود کلانی خواهد رسید.

این کودها با ترکیبات بینظیری که دارند بهترین جوابدهی را داشته و در نهایت سودی که به کشاورز میرسد در قبال اعتماد به این کودها تماشایی میباشد. کشور ما یک منطقه حاصلخیز بوده به طوری که در تمام شهرهای آن محصولات کشاورزی متنوعی را میتوان کاشت؛ اما مسئله مهمی که این موضوع را به یک مانع تبدیل نموده و آنطور که باید جوابگوی نیاز جامعه نمیباشد، عدم رسیدگی یا عدم اطلاع در مورد چگونگی رسیدگی به زمین کشاورزی و محصولات کشاورزی میباشد. به طور کل کشاورزی دقیق یک روش مدیریتی است که اطلاعات مربوط به هر بخش از مزرعه را در برگرفته و مدیریت دقیقی بر تمام اجزا اعمال می کند. ↑ «Agriculture Canada». بایگانیشده از اصلی در ۲۰۲۰-۰۷-۰۶. میزان تولید محصولات کشاورزی در این کشور در سال گذشته برابر با 120.63 میلیون تن بود که فاصله زیادی با سه کشور اول داشت.در سال گذشته اصلی ترین محصول کشاورزی تولید شده در ارژانتین دانه سویا، گندم و گوشت بود.

پتاسیم، فسفر و نیتروژن سه عنصر و عامل مهمی است که در روند تولید و کشت محصول حتما باید به خاک و گیاه رسانده شود. رومانی در سال قبل 29.41 میلیون تن محصول کشاورزی تولید کرد و توانست جایگاه هشتم این فهرست را به خود اختصاص دهد و بریتانیا با تولید 27.27 میلیون تن محصول کشاورزی، جایگاه دهم را دارد. بریتانیا در قاره اروپا توسعه یافتهترین صنعت کشاورزی را دارد و از تکنولوژیهای روز جهان و ماشینآلات مدرن برای ارتقای راندمان تولید محصولات کشاورزی استفاده کرد. البته هم از جنبه مثبت و هم از جینبه منفی! ساداتی نژاد تصریح کرد: در حوزه کشاورزی کارهای خوبی انجام شده، اما مانند صنعت و معدن به آن نگاه نشده که به دلیل ارزش افزوده کمتر بخش کشاورزی است بنابراین یکی از اقدامات ما در وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشاورزی قراردادی است، کشاورزی قراردادی روشی مدرن است که با شرایط کشاورزی کشور ما و خرده مالکیها هم خوانی دارد.

تصور کنید تمامی هزینههای گزافی را که برای کشت انجام دادهاید به دلیل مناسب نبودن بذر بیهوده بوده و در نتیجه سودی به عمل نخواهد آمد. اما اگر بخواهیم تمامی نیازهای جامعه را به این مواد تأمین کنیم باید با افزایش تولیدات کشاورزی این مشکلات را حل نمود. بنابراین باید در این زمینه تمامی تلاش خود را به کار ببندیم تا بتوانیم زمینه مناسبی را برای افزایش تولیدات کشاورزی ایجاد نماییم. با توجه به نیاز یک گیاه میتوان فهمید که برای افزایش تولیدات کشاورزی آن باید کدام نوع کود سولفات را استفاده نمود. ۱۲ درصد مساحت نیز مناطقی از جمله مناطق حفاظت شده هستند که نمیتوان برای کشت از آن استفاده کرد. بلکه میتواند ارزشهای نوظهور در کشاورزی مانند کشاورزی ارگانیک، کشاورزی خانواده، از جمله پرورش گاوها یا حفظ انواع خاص دام با کیفیت بالا را حفظ نماید. وی گفت: افزایش کیفیت محصول تولیدی با کنترل دقیقتر آفات و بیماریها، کاهش مصرف سموم که باعث افزایش کیفیت محصول و افزایش صادرات و حفظ محیط زیست میشود و همچنین تولید بیش از یک محصول در سال ازمزایای این نوع کشت است.

درواقع مکانیزاسیون فقط مالکیت یا اجاره دولت و کاربرد در مزرعه جهت کاهش صعوبت کار و تسریع در عملیات نیست. تناسب استفاده از کود و اندازه گیریهای تغییرات خاک نمونهی مناسبی برای این تعریف است که این موضوع منجر به استفاده بهینه از کود و نیز کاهش هزینهها و اثرات زیست محیطی میشود. هزینههای خرید یا اجاره زمینهای شهری میتواند بسیار باشد، در نتیجه هزینههای راه اندازی بسیار بالاتر – و در نتیجه زمان سربسر شدن هزینهها طولانیتر – از یک مزرعه سنتی در مناطق روستایی است. کود کشاورزی موجب می شود رشد گیاهان بیشتر شده و برخی آفت های مضر که سلامت گیاه را به خطر می اندازد، از بین برود. به رغم نوسانات اقتصادی کشور، بخش کشاورزی به عنوان یک بخش با ثبات، از نرخ رشد مثبت برخوردار بوده و در برخی از سال ها رشد اقتصادی کشور به واسطه رشد بخش کشاورزی بوده است. باید در نظر داشت با وجود اینکه چین از نظر میزان تولید محصولات کشاورزی در دنیا جایگاه دوم را دارد، ولی تولید در این کشور تقریبا نصف امریکا است در حالیکه جمعیت چین بیش از 4 برابر امریکا است. خاك گلدان هرروز باید از نظر رطوبت مورد بررسی قرار گیرد ودر صورت نیاز آبیاري گردد ، در تابستان ممکن است روزي چند بار آبیاري انجام شود ولی در زمستان هر چند روز یکبار کافی ست.

وی افزود: فلفل برگشتی همان چهار سمی که برای کشور روسیه ثبت نشده بود بهانه ای شد تا از این پس همه بسترهای تولید و فراوری مورد بررسی قرار گیرد. وی شیوههای ورود به بازارهای بینالمللی را شامل بازاریابی مستقیم از طریق نمایشگاههای بینالمللی، پیشبرد فروش، فروش محلی، بازارچههای مرزی، صادرات از طریق شرکتهای دیگر، شرکتهای بازرگانی و مدیریت صادرات، توزیع از طریق آژانسها و نمایندگیها، فرانشیز /اعطای امتیاز، ایجاد کنسرسیومهای ثبتی و مدنی و ایجاد برند جمعی دانست. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سید جواد ساداتی وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم پیش بینی پذیری و بلندمدتی صادرات و واردات بخش کشاورزی تاکید کرد. این کشور در میان کشورهای اروپایی جایگاه ویژهای در صادرات محصولات کشاورزی دارد. فرانسه که در این ردهبندی جایگاه ششم را دارد در سال قبل 74.46 میلیون تن محصول کشاورزی تولید کرد. چغندر قند یکی دیگر از محصولات کشاورزی مهم فرانسه است. روسیه بزرگترین کشور جهان است و زمینهای قابل کشت بسیار زیادی دارد که بخش زیادی از این زمینها به کشت انواع غلات اختصاص دارد. امروزه احداث گلخانه براي تولید و نگهداري انواع گلها، گیاهان و میوههاي خارج از فصل به منظور استفاده بهینه از منابع خاك و آب در سراسر جهان گسترش يافته است.

در جایگاه چهارم این فهرست یکی دیگر از کشورهای امریکای جنوبی قرار دارد. پنکه برای سیستمهای خنککننده زمستانه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اینکه کدام نوع از کود سولفات را برای خاک استفاده کنیم نیازمند یک دید کارشناسی شده است. پیت ماس نیز به نوعی از محصول گفته میشود که از خزه تولید میشود. دومین تولید کننده بزرگ محصولات کشاورزی در جهان کشور چین است که در سال قبل 230.38 میلیون تن محصول کشاورزی به بازار عرضه کرد. این کشور بزرگترین تولیدکننده شکر و قهوه و آب پرتقال در جهان است و با وجود اینکه در فهرست بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی قرار دارد، ولی هنوز بخش زیادی از زمینهای کشاورزی این کشور به بهرهبرداری نرسیده است. سرشاخههای گلدار آن بعنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر پاسخ دیگری در مورد این سوال داشتید، آن در بخش دیدگاه بنویسید. در پست قبل چالشهای پیشروی کشاورزی هوشمند مورد بررسی قرار گرفت، در این پست به راهکارهای مرتبط با این موضوع میپردازیم. استان مرکزی مقام ششم تولید پسته کشور را داراست و بزرگترین باغ تولید پسته ارگانیک کشور در این استان قرار دارد. این فعال حوزه کشاورزی ادامه داد: علاوه بر سمها، ما سمپاشهای غیر استاندارد داریم این در حالی است که تمام مراحل تولید یک محصول از سم و سمپاش گرفته تا کاربری که سمپاشی میکند باید همه استاندارد باشد.