اخبار

کشاورزی در ایران، ظرفیت ها و محدودیت ها مجله خبری کشاورزی

این عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی معتقد است؛ در شرایط کنونی صدور کارتهای کشاورزی به نفع بانکها است تا کشاورزان! این موضوع بهنظر خیلی ساده است. چرا که اشعههای آسیب رسان خورشید را دفع میکنند، در حالی که عایقهای ساده زیر نور آفتاب خاصیت ذره بینی پیدا میکنند که برای رشد گیاهان به خصوص صیفی جات بسیار مضر است. حتی اگر زمین­های کشاورزی تماماً زیر کشت بروند، با در نظر گرفتن نرخ هدررفت تولیدات و بروز آفات و امراض گیاهی و همچنین تغییر الگوی تغذیه جمعیت جهان نمی­توان در این زمینه اطمینان خاطر صد در صد حاصل نمود. از دیگر ویژگیهای این پسته میتوان به رنگ رویی مغز قرمز ارغوانی اشاره کرد. برای مشاهده سایر خدمات بدون لاگین باید از طریق ورود به بانکداری غیر حضوری در سایت اقدام کرد. اساس ذخیره محصولات دانهای از طریق تهویه با پایین نگه داشتن حرارت و رطوبت آنها طی دوران ذخیره انجام می گیرد. در مواقعی که هوا سرد و مرطوب است این هواکش ها هوای انبار را تهویه می نمایند تا از افزایش حرارت انبار جلوگیری کنند . یک لحظه غفلت در این کار میتواند زحمات یک ساله شما را بر باد دهد. فکر میکنید یک محیط کوچک به این معنی است که شما نمیتوانید محصولات کشاورزی خود را پرورش دهید، اما این جمله کاملا اشتباه است.

به طوری که پسته رفسنجان نه تنها در ایران طرافداران بیشماری دارد؛ بلکه در کل جهان نیز مشهور و محبوب است. دانههای ذرت شامل پریکارپ میوه به علاوه پوشش بذر است که به آن کاریوپسیس گفته میشود که در گیاهان علفی معمول است و کل دانه به نام بذر خوانده میشود. بنابر برآوردهای صورت گرفته جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰ میلیارد نفر می رسد که با افزایش جمعیت، زمین های کشاورزی به خانه و جاده تبدیل می شود با این وجود میزان غذای مورد نیاز برای جهان ۵۰ درصد افزایش می یابد، درحالیکه حدود ۳۷.۷ درصد از کل سطح زمین برای تولید محصولات زراعی استفاده می شود بنابراین باید از روش های جدید و به صرفه در بخش کشاورزی بهره گرفت. وی ادامه داد که طرح صدور سند مالکیت زراعی از زمستان سال گذشته آغاز شد و پیش بینیمیشود با همراهی مالکان و دستگاههای اجرایی مرتبط تا پایان امسال ۵۰ درصد اراضی زراعی کشور سنددار شوند.

به همین دلیل نیز بیشتر حجم محصولات کشاورزی رفسنجان را به خود اختصاص میدهد. هرچند که در حال حاضر آزمایش های مربوط به باقیمانده سموم دفع آفات نباتی در تمامی کشورها الزامی نمی باشد، اما با افزایش سطح آگاهی و ارتقای ضوابط و استانداردهای صادرات محصولات کشاورزی در سطح جهان، این موضوع نیز به عنوان یکی از مطالبات اصلی کشورهای واردکننده محصولات غذایی قلمداد شده و توجه نکردن به آن در آینده چالش عمیقی در صادرات بخش کشاورزی ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر، با توجه به اهمیت مقوله رایزنی و چانه زنی در سطح بین الملل، حضور فعال ایران در اجلاس های معتبر بین المللی مربوط به تدوین ضوابط و استانداردهای محصولات مهم صادراتی مرتبط با کشور ضرورتی انکارناپذیر تلقی می شود، بنابراین در این باره پیشنهاد می شود بودجه مناسبی برای حضور نمایندگان کشورمان در اجلاس هایی از قبیل کدکس غذایی، سازمان جهانی استاندارد، اتحادیه جهانی خشکبار و… برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب باید توتون رسیده و یک دستی برداشت نمود و تحت شرایط دقیق و مناسبی آن را خشک نمود. لذا برای نگهداری مواد غذایی باید شرایط مناسبی را برای آنها فراهم آورد.

با توجه به اینکه ایران به روی کمربند وسیع منابع نفت و گاز قرار دارد و رتبه نخست دنیا از لحاظ تنوع محصولات کشاورزی را دارا می باشد، در نتیجه سهم بسیاری در درآمدزایی اقتصاد کشور را برعهده دارد. اوراق مشارکت اوراق بهاداری هستند برای تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز طرح های سود آوری تولیدی و خدماتی در چارچوب عقد مشارکت مدنی توسط سازمان جاری منتشر می شود. در منابع خبری و سایت های تحلیل صادرات و واردات، بررسی های انجام شده که نتایج نشان می دهند حدود ۶۲ درصد از سیر تولید شده در ایران در استان همدان پرورش داده می شود و این یعنی پتانسیل این استان برای صادرات بسیار قابل توجه است. قاعدتا وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت به عنوان متولی حوزه محصولات کشاورزی و سلامت غذا می توانند پیشنهاد دهنده این استانداردها باشند و نهایتا سازمان ملی استاندارد با تصویب و نهایی کردن استانداردهای صادرات محصولات کشاورزی کار را به اتمام برساند.

در نظر داشته باشید میتوانید برای تهیه انواع ادوات و تجهیزات مورد نیاز خود، از طریق فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران اقدام کنید. در صورتی که گلخانه در اختیار شماست بخش تجهیزات و امکانات گلخانه را در همین مطلب مطالعه کنید. در محیط های گلخانه ای توسط تجهیزات مختلف همچون هواکش گلخانه، هیتر، رطوبت ساز و … ٣- مسطح بودن زمین، داشتن زهکش مناسب، داشتن آب با کمیت و کیفیت مناسب، دارا بودن امکانات زیربنایی و نزدیکی به مراکز فروش، از جمله عواملی است که در زمان انتخاب زمین برای احداث گلخانه باید مورد توجه قرار گیرند. به همین دلیل مواد لازم کشاورزی و مواد شیمیایی مانند کود های شیمیایی، آفت کش ها و علف کش ها به همان میزان مورد نیاز هر بخش کوچک از مزرعه، بکار برده می شود. محصولات علوفه ای خانواده گندمیان مانند ذرت علوفه ای، ذرت خوشه ای علوفه ای و علف سودان را هنگامی برداشت می کنند که دانه ها خمیری شده باشند. بقولات دانه ای را با پیدایش اولین لکه های زردی روی نیام ها برای سیلو کردن برداشت می کنند.علفهای خانواده گندمیان را زمانی جهت سیلو برداشت می کنند که خوشه ها ظاهر شده باشند.

نکته قابل توجه درباره ذخیره محصولات دانه ای این موضوع می باشد که بهبود شرایط تنها موجب حفظ کیفیت محصول میگردد و تاثیر در افزایش کیفیت محصول ندارد. زمانی که محصولات کشاورزی به خاک رسیدند، یکی از مهمترین کارها این است که مطمئن شوید که بذر کشاورزی باید با خاک کامل پوشانده شود تا خشک نشود و اگر در شرایط خشک، در حال رشد است، آن را آبیاری کنید. پسته اکبری: این رقم پسته، از مهمترین و با ارزشترین ارقام اقتصادی و تجارتی محسوب میشود. یکی از مهمترین جنبههایی که میتواند به اقتصاد و اعتبار شهر یا استان کمک کند؛ بخش کشاورزی است. همچنین مقداری چای یا عصاره کمپوست را برای افزودن عمر میکروبی مورد نیاز در نظر بگیرید. در نظر داشته باشید برای تهیه انواع بذر موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران ، میتوانید از اینجا وارد شوید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این باره میتوانید مقاله مزایا گلخانه را مطالعه فرمایید.

از سوی دیگر در داخل کشور نیز، دولتمردان او ارگان های مرتبط این حوزه فعالیتی باید به تدوین استانداردها و وضع قوانین و مقرراتی که در راستای استانداردهای صادرات محصولات کشاورزی در سطح بین المللی باشد توجه خاص نمایند. حجم زیادی از سیر تولید شده در ایران برای صادرات در نظر گرفته می شود. شهرستان رفسنجان از نظر جغرافیایی در شمال غرب استان کرمان واقع شده و وسعتی حدود 7678 کیلومتر مربع دارد. درخصوص قیمت تخممرغ می توان گفت محصول ارگانیک در حدود ٥٨ درصد، گران تر از تخم مرغ معمولی است. و گیاهان و محصولات تازه ای را تولید میکند که کاملا ارگانیک و بدون مواد سمی اند. کاهش مصرف سموم و کود شیمیایی از طریق بکارگیری شیوه های مدیریت تلفیقی آفات (IPM) در راستای ایجاد محصولات سالم و ارگانیک سبب کاهش مشکلات ناشی از برگشت محموله های صادراتی به دلیل وجود بقایای سموم شیمیایی می شود. در تأمین گرمای کافی و متعادل در این گلخانهها مشکلات جدی وجود داشت. کارشناسان این حوزه در وزارتخانه ها، همچنین فعالین بخش خصوصی باید با مطالعه دقیق استاندارد تک تک محصولات کشاورزی در کشورهای هدف و با الگوبرداری این استانداردها و با همکاری سازمان ملی استاندارد زمینه تولید محصولات کشاورزی بر اساس این استانداردها را فراهم سازند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در رابطه با برنامههای موجود در استان برای افزیش سطح زیر کشت گلخانهای گفت: با توجه به اینکه وضعیت آب محدود شده و بهروه وری آب در کشت گلخانهای زیاد است در زمینه توسعه کشت در محیطهای کنترل شده در سال جاری ۲۴۰ هکتار برای استان ابلاغ شده است. در زیر مزایای بیشتری از کشاورزی پایدار آمده است. در حوزه محصولات کشاورزی نیز توسعه بکارگیری روشهای GAP ( عملیات خوب کشاورزی) و اصلاح روشهای تولید در مزارع و باغ ها به منظور استحصال محصولات کیفی، پیش شرط اولیه برای عرضه محصولات بهداشتی و مرغوب و در نتیجه حضور پایدار در بازارهای بین المللی است و درباره فرآورده های دامی و آبزی پروری نیز به شدت مصداق دارد. در بسیاری از شرکتهای تولید مواد غذایی برای جلوگیری از وقفه در تولید، مواد اولیه قبل از ورود به خط تولید توسط آزمایشگاههای ذی ربط کنترل و توسط بخش QC مهر تایید موقت زده می شود، تا پس از کنترل نهایی توسط کارشناسان بخش QC ممهور به مهر تایید نهایی شود. بر پایە گزارش سازمان هواشناسی کشور از مهر ماە ١٣٩٩ تا خرداد ۱۴۰۰ بیش از ٩٢ درصد مساحت ایران درگیر خشکسالی بود کە در اغلب نقاط کشور شاهد همە انواع خشکسالی شامل: هواشناسی، هیدرولوژیکی، کشاورزی و اقتصادی-اجتماعی بودیم.

به همین دلیل ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با رویکرد توسعه و بهرهبرداری از فناوری جدید در بخش کشاورزی، به دنبال آن است که با کمک مجموعههای دانش محور، کاربرد فناوریهای جدید را در این حوزه افزایش دهد و با این کار تا ۹۰ درصد مصرف آب را کم، کارآمدی تولید را ارتقا و تامین امنیت غذایی را محقق کند. سفارت جمهوری اسلامی ایران طی نامه ای به تاریخ 21/3/1400 ضمن ارسال پیش نویس این پروتکل به وزارت جهاد کشاورزی (از طریق وزارت امور خارجه)، در انتهای نامه تاکید کرد: «با توجه به اهمیت این موضوع و لزوم رعایت قواعد و مقررات مربوط به بهداشت گیاهی در صادرات محصولات کشاورزی کشورمان به روسیه، خواهشمند است موضوع به فوریت پیگیری و نتیجه به این نمایندگی اعلام گردد». بدیهی است صادر کنندگانی که بازارهای معتبرتر و دارای ضوابط کیفی و بهداشتی بالاتری را هدف گذاری می کنند (مانند صادرات به اتحادیه اروپا) باید نسبت به دریافت گواهی های مربوطه نیز اقدام کنند.

استانداردسازی به مفهوم قانونمند شدن و مطابقت با اصول و ضوابط علمی و فنی در امور مختلف همچون تولید، تجارت، حمل و نقل ارتباطات و… این عامل سوم که به چشم سوم نیز معروف است، باید در ارتباط با کمیت و کیفیت کالاهای مبادله شده تعاریف مدون و مشخصی داشته باشد.؛ ازبان استاندارد زبان تفاهم بین المللی است و مفهوم لغوی استاندارد، نمونه، قاعده، اصل، مقیاس تصویب شده و هر چیزی است که به عنوان مبنایی برای مقایسه پذیرفته شود. یکی از عواملی که می تواند موجبات آسودگی خاطر صادر کنندگان و واردکنندگان را تا حد زیادی فراهم کند، وجود عامل سوم (Third Party) در تجارت بین آنهاست. همچنین در اثر ایجاد گازهای قابل اشتعال خطر آتش سوزی در انبار وجود دارد . این موضوع آنقدر اهمیت دارد که به دلیل تغییراتی که ممکن است در قوانین پیش آید باید برای هر بار صادرات محصولات کشاورزی باید قوانین مربوطه را بررسی نماییم. صادرات هندوانه ایران به عراق در طول این مدت بیش از ۲۶ درصد افزایش یافته است. این پسته به دلیل انس بالا (اندازه کوچک)، طعم عالی و درصد خندانی زیاد، رقم تجاری بسیار مهمی است. به کار گرفتن هورمون ها و مهندسی ژنتیک توانسته است مقاومت گیاه را دربرابر آفت ها افزایش دهد، در شکل، طعم و رنگ آن تغییر به وجود آورد و حتی انواعی تازه از میوه ها، دانه ها و گل ها تولید کند.

در ایران با وجود پیشرفته بودن فناوری اما هنوز صنعت کشاورزی غالبا به طور سنتی انجام میشود و کشاورزی مدرن پرکاربرد نیست. در حال حاضر با توجه به اینکه بیشتر محصولات کشاورزی و غذایی ایران به بازارهای پیرامونی و منطقه ای صادر می شود و سهم سایر کشورها در سبد صادراتی محصولات غذایی بسیار ناچیز است، بنابراین رعایت استانداردهای صادرات محصولات کشاورزی و استانداردهای کدکس غذایی و گواهی های معتبر و مرسوم بین المللی در صنعت غذا برای صادرات به بیشتر کشورهای جهان کفایت می کند. بیشتر حجم پسته بازار از ارقام مشهوری چون اوحدی (فندقی)، احمد آقایی، اکبری و کله قوچی تامین میشود.

همین امر ما را به عنوان کشوری با پتانسیلهای طبیعی متعدد مسئول میکند تا با تامین مواد غذایی و صادرات دربخش کشاورزی نقشی در کمرنگتر کردن این مشکل ایفا سایت agriculture-na کنیم. نزده اند و معتقدند سلامتی که در سن 70، 80 سالگی و یا بالاتر دارند، به دلیل استفاده از محصولات طبیعی است. در زمان قبل از انقلاب اسلامی ایران نیز بسیاری از تشکلها، مجامع و مجتمعها و حتی انقلاب سفید با گرفتن امتیاز انتشار مجلاتی شکل گرفت که اغلب در اجرا یا در نطفه خفه شدند یا جز شعار از آنها چیزی عاید کسی نشد بجز قشر سرمایه دار یا مقامات حزبی و دولتی که از محل تامین اعتبارات عمومی آنها فیض میبردند. از مهمترین دلایل آن نیز شکل کشیده و زیبای آن است. از ویژگیهای ظاهری آن علاوه بر داشتن شکل بادامی، میتوان به پوشش (رویی) مغز بنفش قهوهای و پوسته سخت کرمی تیره اشاره کرد.

کاهش مصرف کودهای شیمیایی به علت وجود نقشههای بیشینه و کمینه مواد مغذی خاک و کمک به کاهش آلودگیهای زیستمحیطی ناشی از مصرف بیش از حد مواد شیمیایی و همچنین افزایش عملکرد در صورت عمل کردن به موقع و به میزان لازم در موارد مدیریتی است. در این مرحله برای کمک به رشد گیاه می توان از کودهای حاوی عناصر پرمصرف مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم و همچنین عناصر ریز مغذی برای تامین این عناصر با استفاده از کودهای کامل استفاده کرد، می تواند بسیار موثر باشد. سایت ایران کشاورزی با تیمی متخصص با 30 سال تجربه و خدمات خالصانه در بخش کشاورزی، به دنبال رشد و پیشرفت صنعت کشاورزی ایران با آنلاین سازی تمامی مراحل خرید، ارسال و پشتیبانی با قیمت فروش عمده به دنبال آسان سازی خرید هرچه بیشتر محصولات کشاورزی از جمله بهترین کودهای ایرانی و خارجی، بذرهای کمیاب و فانتزی، انواع سم و سم پاش ها و ابزار کشاورزی است.

چنانچه رطوبت علوفه در زمان قرار دادن در انبارها زیاد باشد علوفه در معرض حمله میکروارگانیسم ها قرار می گیرند و فاسد می شود که در این صورت رنگ آن قهوهای یا سیاه می شود و همچنین ارزش غذایی علوفه کاهش می یابد. کشاورزی در مقیاس صنعتی با استفاده از کودهای شیمیایی، علفکشها، سموم دفع آفات، آبیاری زیاد و سایر روشهای غیر قابل کنترل، به عنوان کشاورزی متداول در نظر گرفته میشود. یکی از راه های برون رفت از این چالش و مدیریت مصرف آب برای کشاورزی توجه ویژه به کشت های گلخانه ای است، در عین حال راههای جایگزین کشاورزی سنتی و متداول هیچگاه مورد توجه جدی متولیان و سیاستگذاران فارس قرار نگرفته بهطوریکه کشت گلخانهای ظرف این سالها چندان جدی پیگیری نشد. آموزش نحوه کشت و پرورش بادمجان گلخانه ای و نحوه راه اندازی…

احراز ایزوها و استانداردهای بین المللی در کارخانه و شرکتهای تولید مواد غذایی ایران نیز راه را برای صادرات به بازارهای جهانی باز خواهد کرد. وقتی یک محصول کشاورزی تولید و آماده صادرات شد، شاید بتوان با سیستمهای سورتینگ، اندازه آن تعیین کرد اما دیگر نمیتوان محتوایات داخل آن و مواد معدنی آن را تغییر داد. کشاورزی در تعریف کلیتر میتواند آینده را تعیین کند. علاوه بر این، مقدار کمپوست و مواد معدنی موجود در خاک را با سرعتی که آزمایش برای بیشترین بازده تعیین می کند، برای خاک خود بکار ببرید. در GPS باید برنامه و دستورالعمل هایی را برای انجام کشت و آب دادن و همچنین برای استفاده از کودهای موجود پیاده کرد به این صورت که از شیوه کشاورزی مدرن به منظور کاهش مقدار کود مصرفی روی زمینها استفاده میکنند. همچنین، کشاورزان از شیوه کشاورزی دقیق به منظور کاهش مقدار کود مصرفی روی زمینها استفاده میکنند.