اخبار

کشاورزی در ایران قاجاری مجله خبری کشاورزی

کشت گلخانه ای با توجه به جلوگیری از هدر رفت آب از طریق تبخیر و با روش های آبیاری نوین، نسبت به روش معمولِ کشت به مقدار آب کمتری احتیاج دارد. وی ادامه داد: استفاده از سیستم آبیاری نوین، توسعه کشت های گلخانه ای، بهره مندی از سیستم های مکانیزاسیون در کشاورزی، استفاده از بذرهای جدید و نشاکاری به جای بذرکاری از جمله مواردی است که موجب کاهش استفاده از آب و افزایش بهره وری این بخش می شود. برای گلخانههایی که زیر یک هکتار میباشند توصیه نمیشود که از سیستم گرمایش مرکزی استفاده کنند. دقت داشته باشید که ساخت این گلخانه در بیشتر مناطق ایران توصیه نمیشود. نویسندگان محترم دقت کنند که حتما باید گزارش مشابهتیابی را که مستقیما از مشابهتیاب دریافت میکنند به فصلنامه ارسال نمایند. پس از آن اگر فیلی به زمین نزدیک میشد، پیامی به صاحب زمین ارسال میشد و او را مطلع میکرد. در این مقاله شرکت گلخانه ساز نهال رویش، عوامل پیش از کاشت یا برداشت محصول، عوامل پس از کاشت یا برداشت محصول، هزینه های ثابت و جاری، مزایا و معایب کشت گلخانه ای و… این عمل معمولا باعث از دست رفتن محصول، هدر رفتن انرژی،افزایش هزینه های کارگران میشود.

قیمت سازه گلخان با توجه به تجهیزاتی که برای ساخت استفاده میشود و کیفیت آنها متغیر است. درآمد ماهیانه گلخانه، از آن دسته سوالات پرتکرار است که توسط افراد پرسیده می شود و مشتاق هستند به طور کامل درباره آن بدانند. یکی دیگر از سیستمهای گرمایش مرکزی، انرژی زمین گرمایی میباشد که به علت هزینههای بسیار زیاد در کشور ایران مقرون به صرفه نیست. برخی از پرورش دهندگان نهال ها را همراه با کیسه پلاستیکی درون زمین قرار می دهند و به این روش اصطلاحا بالشتکی گفته می شود، در این روش به دلیل اینکه نهال نمی تواند زیاد در خاک ریشه بدواند بنابراین پس از مدتی دچار پژمردگی می شود و شما باید دوباره نهال خریداری کنید. در این دوره برخی از انواع سبزی مثل مارچوبه و گل کلم به مقدار فراوان در ایران زراعت می شدند اما بعدها کشت آنها منسوخ شد.

فصل پنجم؛ الگو و تغییرات در مالکیت زمین، که به انواع مالکیت زمین، سهم داشتن در محصول، اجاره ثابت، و اجاره کارگر میپردازد. بهطور مشابه، بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ واردات گندم ایران که بالغ بر ۵۴۸ میلیون تن بود تا ۲۰۲۸ به سطح ۶۵۶ میلیون تن خواهد رسید؛ البته در هر دو دوره نرخ تغییرات واردات منفی است. پیش بینی می شود تولید گوشت مرغ 1.2 درصد در سال جاری افزایش یابد و به 2.2 میلیون تن برسد. میزان مصرف در بنگلادش ، ترکیه و ویتنام به شدت افزایش داشت . پس از آن که به انجام کشت گلخانهای مصمم شُدید، نکاتی هست که حتی باید قبل از شروع به کشت به آن بپردازید؛ زیرا میتوانند به طور محسوسی بر میزان درآمد گلخانه شما تأثیر بگذارند. رطوبت زیر 30 درصد برای گیاهان خطرساز است و حتی ممکن است منجر به از بین رفتن آنها شود. در میان ابزارهای کشاورزی مدرن ، ماتچه از یک دسته و تیغه فولادی بسیار تیز و بلند تشکیل شده است. از دلایل استفاده از پنجره در گلخانه این است که مبادله هوا میان خاج و داخل گلخانه به درستی صورت گیرد و گاز کربن دیاکسید لازم برای فتوسنتز و کنترل دما فراهم شود.

هدف از این روش زودرسی محصول است، مانند کشت گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، بادنجان و خیار که در منطقه جیرفت مورد استفاده می گیرد. از مهپاش در تابستان برای افزایش رطوبت و خنک کردن گلخانه استفاده میشود و در زمستان برای جلوگیری از خشک شدن هوا مورد استفاده قرار میگیرد. انواع گلخانهها توسط اثر گلخانه ای گرم می شوند بخصوص در فصل تابستان که زاویه تابش خورشید بصورت مستقیم می باشد و در ظهر به نقطه اوج خود می رسد باعت گرمای بیش از حد محیط گلخانه می شود که ما برای اینکه هوای گلخانه را به دمای مطلوب و آن بازه دمایی گیاه مورد نظر برسانیم از سیستمهای خنک کننده ای همچون سیستم تهویه، سیستم فن و پد، فوگر و شیدینگ یا سایه انداز استفاده کنیم. این سیستم از دسته سیستم های سرمایشی تبخیری، مورد استفاده در گلخانه ها است. انواع سیستم گرمایشی عبارتاند از روش گرمایش موضعی و روش گرمایش مرکزی. گلخانهها توسط اثر گلخانهای گرم میشوند؛ اما چون این میزان گرما در فصول سرد سال نمیتواند کافی باشد، لازم است گلخانهها از طریق دیگری هم گرم شوند؛ به همین علت از سیستمهای گرمایشی استفاده میکنیم. در روش گرمایش مرکزی یک یا چند دیگ بخار در یک محل واقع شدهاند و بخار آب و یا آب داغ از طریق لولههایی به نقاط و قسمت های مختلف گلخانه منتقل میشود.

سعی کنید با شرکت در کلاسها یا تهیه دوره های اینترنتی این مطالب را فرا بگیرید. اگر قصد دارید در خارج از فصل کشت کنید، باید توان آن را داشته باشید تا عوامل محیطی (دما، رطوبت نسبی و نور) را کنترل کنید. در این مقاله، درباره ی هزینه های دیگری که برای راه اندازی کشت گلخانه ای نیاز دارید نوشته ایم. یک سیستم گرمایشی مطلوب باید حرارت مورد نیاز در سرد ترین شب سال را تامین کند، همچنین حرارت و گرما را بصورت یکنواخت در سراسر گلخانه پخش کند که این کار موجب کاهش بیماریها، رشد مناسب گیاه و همچنین افزایش کارایی حرارت میشود. هزینه ساخت گلخانه وابسته به عوامل مختلفی چون سیستم گرمایش و سرمایش، انشئابات، سیستم برق رسانی، پوشش گلخانه، فوندانسیون، نوع سازه، دیوارکشی و سیستم آبرسانی است. شما همچنان در این کشور شاهد این هستید که آبرسانی از طریق جوی صورت گرفته و آب به صورت گسترده در آن هدر میرود. عملکرد سیستم پد و فن بدین صورت میباشد که با مکش فن های اگزاست، ذرات آب از روی پدهای سلولزی نصب شده در سمت دیگر گلخانه به هوا وارد میشوند و این ذرات جهت بخار شدن گرمای محیط را جذب میکنند و در نتیجه مسیر حرکت هوای خود را خنک می کنند.

اگر در رشتهی کشاورزی تحصیل کنید، گلخانهداری برای شما به مراتب راحتتر خواهد بود. اگر از تجهیزات ساخت گلخانه صرف نظر کنیم، هزینه احداث یک گلخانه 1000 متری بر حسب هر متر مربع بین 250 تا 550 هزار تومان خواهد بود. برای ساخت سازه گلخانه از متری چند صد هزار تومان تا متری چند میلیون تومان میتوان قیمت گذاشت. به علاوه هزینههایی که باید برای تجهیزات و امکانات گلخانه بدهید، باید هزینهای را نیز برای تیم نصب سازه بپردازید. گلخانه کلید تحویل به گلخانهای است تمام قطعات اعم از سازه و بست و اتصالات گلخانه، تجهیزات و امکانات مورد نیاز در آن قرار دارد. هزینهس سازه گلخانه که از سیستم هیدروپونیک بهره ببرد کمی متفاوت است. این سیستم هم در فضای باز و هم در فضای بسته قابل استفاده است. یکی از این مشکلات این است که بخش کشاورزی به طور کل سرمایه بسیار کمی را جذب میکند؛ در نتیجه با وجود مزایای کشاورزی هوشمند به سختی میتوان منابع مالی لازم برای استفاده و به کارگیری فناوریهای جدید و خلاقانه را به این صنعت تزریق کرد. با توجه به منابع طبیعی، اقتصاددانان کشاورزی ابزارهای کمّی برای بهبود مدیریت زمین، جلوگیری از فرسایش، کنترل آفات، محافظت از تنوع زیستی و پیشگیری از بیماری های دام تولید کرده اند.

در کشاورزی هوشمند مصرف بی رویه خدمات کود دهی با هدف افزایش محصولات، کاهش پیدا می کند و به دنبال آن از آلودگی خاک و آب نیز سایت agriculture-na کاسته می شود. به همین خاطر بسیاری از افراد به دنبال ساخت گلخانه ارزان قیمت هستند و میخواهند هر چه ارزانتر، سازه خود را بسازند. قطعا عدهای از مخاطبین قصد دارند در گلخانه بسازند و میخواهند بدانند برای گلخانهدار شدن به چه چیزهایی نیاز دارند. در گلخانهها از دونوع لوله گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد استفاده میشود. بنابراین در گلخانهها با توجه به امکان کنترل و فراهم کردن شرایط محیطی مناسب هر گیاه، میتوان به کشت هر محصولی در هر فصلی از سال اقدام کرد و به نتیجه مطلوب دست پیدا کرد.

در چند دهه اخیر، رویکرد غالب در فرآیند تولید کشاورزی، افزایش تولید بدون در نظر گرفتن ظرفیت های منابع طبیعی و تنها در راستای افزایش درآمد و کسب سود بوده است؛ اما آنچه در کشاورزی پایدار مطرح است، توجه به رویکردهایی است که از طریق آن بتوان به تولید متعادل دس تیافت و درنهایت چشم اندازی از امنیت غذایی به دست آورد. محمدحسین ملانوری در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به جایگاه یزد در بخش کشاورزی به ویژه تولید محصولات گلخانه ای با توجه به محدودیت های اقلیمی و کاهش سطح آب چاه های کشاورزی، بر ضرورت تخصصی کردن ناوگان حمل محصولات کشاورزی تاکید کرد.

حدود 7 هزار تومان هزینه دارد که در این روش برای بازگشت سرمایه اولیه حدود چهار تا پنج سال زمان مورد نیاز است. البته در مناطق جنوبی کشور امکان کشت برخی سبزی های فصل خنک در پاییز و زمستان وجود دارد. همچنین در برخی مناطق کشورمان نیز از این گلخانه استفاده شده است. در يک تعريف، مکانيزاسيون عهده دار شدن به انجام دادن فعاليت هاي کشاورزي توسط منابع غير انساني نيروست مکانيزاسيون کشاورزي مجموعه اي از علوم و فنون کاربردي است که مطالعه شناخت و بکار گيري انواع مختلف ماشين، ابزار نيروي محرک در مراحل مختلف توليد و فرآوري محصولات کشاورزي را شامل مي شود. به علاوه از پرهزینهترین نوعهای گلخانه نیز میباشد و به دلیل تجهیزات بکار رفته برای ساخت آن، هزینه ساخت گلخانه شیشهای بالاست. پیش از اعمال ممنوعیت بر واردات فلفل از ایران، ورود تعدادی از محصولات کشاورزی ترکیه نیز به روسیه ممنوع گردیده است و در خبر مربوط به آن، اعلام شده بود این ممنوعیت به دلیل خودداری کشور یادشده از امضاء پروتکل استفاده بی خطر از سموم علفکش و آفتکش و وجود آثار سموم در این محصولات بوده است. فلفل یکی از محصولات گلخانه است که قابلیت کشت بالایی دارد.

فنهای سیرکوله (دایرهای شکل ) نوعی دیگر از سیستم تهویه میباشد که برای به حرکت در آوردن هوای گلخانه استفاده می شود. اما در بسیاری از کشورها و مناطق توسعهیافته مانند اتحادیه اروپا، بهکارگیری آنتیبیوتیک بهعنوان محرک رشد گیاه یا جانور ممنوع است. کشت هیدروپونیک یا آبکشت، یکی از روش های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کم ترین نیاز به آب(با استفاده از محلول مغذی) است. از طریق سیستم کنترل هوشمند گلخانه (سیستم اتوماسیون گلخانه) می توان کلیه پارامترهای رطوبت و آب و هوا را به صورت آنی از طریق اینترنت و پیامک و سیستم های ارتباطی دیگر کنترل نمود؛ همچنین امکان نمایش از طریق نمایشگر دستگاه ها امکان پذیر می باشد. ارتفاع در ایـن سازه هـا 2 تا 3 متر و سیستم گرمایی و تهویه مناسبی ندارد و بدلیل ارتفاع پایین مناسب کشت محصولاتی نظیر خیار و گوجه فرنگی نمی باشد. دریچه های سقف این سازه ها حدود 15 – 20 درصد سقف و از نوع لوله گالوانیزه گرم 32 با راک و پینیون و گیربکس دستی و برقی میباشند که انتقال نیرو از موتور گیربکس به پینیون ها توسط لوله گالوانیزه گرم 32 صورت می گیرد و دریچه های جانبی نیز در دو مدل رویل آپ (دستی و برقی ) و یا با راک و پینیون، اجرا میشود.

هزینه سیستم گرمایش هیتر در متر مربع حدود 70 تا 90 هزار تومان میباشد. بهطور کلی هزینه ساخت گلخانه یا سرمایه لازم برای ساخت گلخانه به ازای هر یک متر مربع با تجهیزات، حدود 500 تا 2 میلیون تومان میباشد. به طور کلی زمانی که انرژی مغناطیسی به زمین برخورد میکند، بخشی از آن منعکس و بخشی دیگر جذب میشود. این روش به کشاورزان کمک میکند تا بازده تولید را افزایش دهند و مقدار منابع طبیعی مانند آب، زمین و انرژی لازم برای تأمین نیازهای غذایی، سوخت و فیبر در جهان را کاهش دهند. مواردی وجود دارند که اگر برای آنها هزینه کنید، در نهایت میتوانید قیمت محصول نهایی را افزایش دهید.

با توجه به اینکه اساس کار سیستم مه پاش تبخیر است، بنابراین در محیط های شرجی این سیستم کارایی ندارد. قیمت سیستم شیدینگ حدودا بین 20 تا 35 هزار تومان میباشد. هزینه ساخت گلخانه در هر متر مربع با توری ضد حشره حدودا بین 15 تا 22 هزار تومان می باشد. نصب توری ضد حشره در گلخانه ها بعنوان یک روش فیزیکی مبارزه با آفات و بیماری های ویروسی تبدیل به یک راهکار مفید و عملی بخصوص در مناطقی که تحت فشار زیاد آفات ناشی از حشرات پرنده هستند گردد. در این روش سرمایه اولیه بعد از سه سال به طور کامل باز خواهد گشت در حالی که برای آماده سازی بستر کشت خاکی علاوه بر مرف زیاد آب و… در واقع تجمع نیترات در محصولات کشاورزی ناشی از مصرف نابهجا و زیاد کودهای ازته است.

وی در ادامه بیان نمود که خطا داشتیم اما همواره فرصت جبران است و هدف ما این بود که ببینیم پتانسیل اراضی کشور ما برای صنعت کشاورزی تا چه اندازه است. بانک به شما برای پرداخت اقساط وام ساخت گلخانه یک سال برای اجرا و یک سال هم برای تنفس فرصت خواهد داد. ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای جوانان و دانشجویان كشاورزی و استفاده از اوقات فراغت كشاورزان در فصل های پاييز و زمستان. به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، کشاورزی هوشمند یعنی پایداری امنیت غذایی در کشور، نوعی از تولید محصولات غذایی که با استفاده از فناوریهای نوین صورت می گیرد. گروه دوم زنان کشاورز روز مزد می باشند. این نورها علاوه بر استفاده در مناطق کم نور مانند شهرهای ساحلی که اکثر روز های آن آسمانی ابری و بارانی دارند، در فصول سرد سال نیز که تابش نور خورشید در آنها کاهش می یابد کاربرد دارند. همزمان با رشد روز افزون جمعیت در جهان و افزایش تقاضا برای محصولات کشاورزی و دامپروری، جامعه جهانی با چالش تامین منابع و مواد غذایی مواجه می باشد. برای افزایش امنیت تراکنش های بانکی مشتریان، امکان فعال­سازی و استفاده از رمز اول پویا از طریق خودپردازهای بانک کشاورزی وجود دارد.

کلیه فعالیت ها به صورت اتوماتیک و دستی قابل انجام می باشد. هر فرآیندی علاوه بر چگونگی و کیفیت رخداد در طول زمان و بالطبع چیستی آثار و نتایج آن، از جهت توصیف گذشتهاش نیز قابل اعتنا و در خور توجه است؛ چرا که دیدگاهی ژرفتر را در رابطه با ماهیت واقعی آن ایجاد میکند. اما در مقابل سودی که از این کار به دست میآورید نیز قابل توجه است و تا ابد میتوانید آن را افزایش دهید. فرآورده های نفتی در بخش های مختلف است و افزایش مصرف نسبت به گذشته حدود 8 درصد بوده است. تفاوت کشت محصول در گلخانه با مزرعه، بسیار است و قطعا گلخانه مزایای بسیار زیادی نسبت به هوای آزاد یا روش پرورش محصول سنتی دارد.

تفاوت احداث گلخانه در روستا و یا در شهر، به مجوزها و وامهای پرداختی مرتبط است. یکی از سیستم های گرمایش به روش موضعی بخاری یا هیتر (heater) نامیده میشود، نوعی بخاری فن دار میباشد. در این سیستم بهمحض اینکه شرایط برای بستن و هدایت ساقه اصلی فراهم شد، باید با یک ریسمان پلاستیکی بوته را به سیمهای افقی بسته و انتهای ریسمان را با یک حلقه بدون لغزش به پایه ساقه وصل نمود، سپس ریسمان دو یا سه دور برای هر گره روی ساقه، به دور ساقه پیچیده میشود. البته این هزینه بسته به نوع سیستم و ابعاد آن متغیر است. هزینه سیستم گرمایش گرما تاب در هر متر مربع حدودا بین 85 تا 90 هزار تومان می باشد. قیمت این فن ها در یک متر مربع حدودا بین 20 تا 60 هزار تومان میباشد. هزینه نصب این سیستم در هر متر مربع حدودا بین 35 تا 95 هزار تومان می باشد که با توجه به نوع سیستم متغیر است. هزینه استفاده از سیستم گرمایش مرکزی در مترمربع حدودا بین 350 تا 500 هزار تومان میباشد. حدودا بین 25 تا 45 هزار تومان است. قیمت سیستم خنک کننده فن و پد به ازای هر متر مربه حدودا 60-90هزار تومان میباشد.