اخبار

کشاورزی در هلند؛ وقتی فناوری جای خالی خاک را پر میکند مجله خبری کشاورزی

برای مثال، توانایی ردیابی و بررسی ناهنجاری های رشد محصول یا سلامت دام کمک می کند تا خطر از دست رفتن منابع و سرمايه به حداقل ممکن برسد که می تواند نقش بسیار مهمی در افزایش درآمد کشاورزان داشته باشد. راه کارهای اینترنت اشیا به کشاورزان کمک میکنند که اطلاعات لحظهای راجع به آب و هوای محیط داشته باشند و بر اساس آن برای کاشت محصول و سایر اقدامات کشاورزی تصمیم بگیرند.اکوسیستم اینترنت اشیا بر پایه سنسورها است و این سنسورها میتوانند در زمینه تغییرات آب و هوایی پیشبینیهایی را انجام دهند. یک اندازه گیری جدید بر روی خاک، هوا، رطوبت و غیره توسط سنسورها انجام می شود و کل چرخه دوباره شروع می شود.

بعد از کشاورزی بیشترین مصرف متعلق به بخش صنعت و به دنبال آن سایت agriculture-na موارد خانگی است. این گیاه دارای گلهای زرد رنگ میباشد که علاوه بر استفاده از دانه های روغنی آن به منظور جیره خوراک دام نیز به مصرف میرسد. سازه سبک اسپانیایی به همراه تجهیزات متناسب کشت خاکی به ازای هر مترمربع 450.000 الی 700.000 تومان میباشد. این فیلم به صورت بیکلام میباشد که تصاویر کشاورزی مدرن آناناس را نمایش می دهد. سنسورهای هوشمند و یکپارچه اطلاعات تحلیلی از کیفیت خاک ارائه میدهند و هر لحظه از طریق گوشیهای هوشمند در اختیار هستند و سیستم آبیاری به طور خودکار بر اساس اطلاعات سنسورها شروع به کار مینمایند. به زبان سادهتر در این رویکرد ابزارها ، ماشینها ،نرم افزارها و سنسورهای هوشمند نیازهای گیاه ، دام یا طیور یک مزرعه را به شکل جداگانه تشخیص میدهند.

از این ابزار برای تصمیمگیری و پیشبینی استفاده میشود که شامل مجموعه ای از دادههای در دسترس، درباره ميزان برداشت محصولات، بازدهی مزارع، نمونه برداری از خاک، وضعیت آب و هوا، برنامههای کوددهی، کميت و کيفيت ماشینآلات کشاورزی و سلامت دام و … این اقلیم شامل منطقه­ ی بیابانی و نیمه بیابانی می­ شود. مزایای عمده استفاده از Droneها شامل تصویربرداری از محصول، نقشه برداری یکپارچه GIS، سهولت استفاده، صرفه جویی در وقت و امکان افزایش بهره وری می باشند . مانند کشاورزی دقیق، تکنیکهای کشاورزی هوشمند به دامداران نیز این امکان را میدهد تا به نیازهای هر حیوان مختلف آگاهی پیدا کنند و تغذیه آنها را بر اساس همان نیازها مشخص کنند.

پلتفرمها نیز به کشاورزان اجازه میدهد تا عملکرد دستگاههای مختلف متصل خود را پایش کنند و دادههای کشاورزی را جمعآوری کنند. سیستم میتواند به اینترنت متصل شود، بنابراین دستگاههایی مانند رایانه، تلفنهای هوشمند و تبلتها میتوانند به سیستم دسترسی پیدا کنند. کشاورزان جزئیات لازم را از جمله زمین مورد نظر خود برای نظارت را انتخاب می کنند و بدین ترتیب Droneها نظارت و مشاهدات لازم را انجام می دهند. با این حال، برخی از چالشها باقی میمانند، از جمله این واقعیت که کشاورزی عمودی بسیار انرژی بر است و تاکنون فقط محصولات کوچکتر در حال کشت هستند. خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس گفتوگویی با غلامزاده هادیزاده عضو هیئت رئیسه خانه کشاورز ایران داشته و در آن به برخی از مشکلات حوزه کشاورزی پرداخت است که مشروح آن در زیر آمده است. کما اینکه در لبنیات برخی بنگاهها، برخی استانداردهای مربوطه را تامین کرده و با این شیوه در حالت فعالیت هستند. این نوع از فعالیت ­ها را، کشاورزی دقیق می­ نامند. در حوزه کاشت باید از بذری مصرف شود که دارای قوه نامیه است و همچنین از دستگاهها و تجهیزات کشاورزی دقیق استفاده شود تا در زمان حملونقل کمباینی کمترین ریزش را داشته باشد.

محصولات باغی با سهم حدود 16 درصد، محصولات دام، طيور و دارویی با سهم حدود 10 درصد، شيلات با سهم حدود 2 درصد رتبههای بعدی را در زمینه محصولات وارداتی به خود اختصاص دادهاند. خودکارسازی پایانههای حمل و نقل نیز از جمله فاکتورهایی هستند که امکان صادرات مداوم محصولات کشاورزی را از هلند فراهم کردهاند؛ به گونهای که کار صادرات محصول در تمام ساعات ادامه دارد و متوقف نمیشود. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، توسعه گلخانهها و رشد شیوههای نوین آبیاری برای استفاده بهینه از آب و افزایش محصول از برنامههای جهاد کشاورزی استان در چند سال گذشته بوده است.

شرکتهایی که این راهحلها را میفروشند، متعدد هستند، اما یک چارچوب قانونی برای نحوه اشتراکگذاری دادهها در ایران هنوز اجرا نشده است. در ایران، کشاورزی دقیق هنوز در مراحل اولیه خود است و در حال حاضر فعالیت­ های قابل توجهی در این زمینه در حال انجام است. در صورتی که فضای مورد نیاز برای اجرای پروژه از نظر مساحت، بزرگ نباشد، پروتکل Wi-Fi باه هزینه و زمان کوتاهتر برای اجرای پروژه قابل استفاده است. در ابتدا ، افزایش بهره ­وری تنها عامل محرک اجرای کشاورزی دقیق بود ولی این شاخص به تنهایی کافی نبود. در همین زمینه علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی چند روز پیش خبر داد، اجرای طرح کشت قراردادی از سوی این وزارتخانه به عنوان کارفرما و کشاورز به عنوان مجری و عامل تولید در چند محصول اساسی و مورد نیاز کشور آغاز شده است. در ایالات متحده، مزارع داخلی آکواپونیک aquaponicsنیز در حال آزمایش هستند، از جمله در شیکاگو که در آن کشاورزان موفق به تولید 15 برابر بیشتر چرخه محصول در سال در مقایسه با کشاورزی سنتی” تولید می کند. تهران، مشهد، اصفهان و شیراز از جمله مناطق نیمه بیابانی و شهرهایی چون زاهدان و یزد از جمله مناطق بیابانی محسوب می­ شوند.

هرچند طی سالهای اخیر سایه خشکسالی و بحران کمآبی روی توسعه کشاورزی ایران سایه افکنده است، اما دارا بودن زمینهای وسیع و آب و هوایی متنوع و چهارفصل در کشور که امکان کاشت اغلب محصولات کشاورزی را دارد، میتواند رقیب قدرتمندی برای سایر صنایع کشور باشد، چه آنکه در ترازوی تجارت خارجی نیز همواره محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی آن کفه سنگینتر را از آن خود کردهاند.به گزارش «اقتصاد آنلاین» به نقل از شهروند، در همین زمینه کشورهایی را میبینیم که درعین توسعهیافتگی و تعلق به جهان اول با توسعه علمی کشاورزی خود و گسترش صنایع وابسته به آن گامهای بلندی در جهت فتح بازارهای جهانی برداشتهاند و محصولات آنها در تمام نقاط جهان بازار دارد. انتظار میرود بخش خدمات یکپارچهسازی و اجرا بالاترین سهم بازار را در این دوره پیشبینی شده داشته باشد. کمترین سطح محصولات زراعی با سهم ۰٫۴۱ درصد متعلق به استان البرز بوده است.

به گفته وی، به علت تحریمها، تنوع و کیفیت سموم کشاورزی وارداتی کاهش یافته است. موارد گفته شده مجموعه ای از توصیه هاست , نه بایدها , در نتیجه پیش بینی های گفته شده ممکن است بصورت کامل محقق نشود همانطور که پیش بینی آب و هوا یکی از کارهای بسیار تخصصی و در عین حال عوامل بسیاری در تغییرات آب و هوا در آینده دخیل است. از طرف دیگر پیش بینی ها نشان می دهد که نیاز به غذا تا سال ۲۰۵۰ بین ۵۹٪ تا ۹۸٪ افزایش خواهد يافت. با استفاده از داده های جمع آوری شده توسط Droneها می توان به بینشی درباره ی شاخص های سلامت ، شمارش و پیش بینی عملکرد گیاه ، اندازه گیری ارتفاع گیاه، نقشه برداری از زمین کشاورزی ، پوشش گیاهی منطقه ای ، نقشه برداری از آبیاری ، اندازه گیری انبار، اندازه گیری کلروفیل، محتوای نیتروژن گندم، نقشه برداری زهکشی، نقشه برداری علف های هرز و غیره دست یافت. استفاده از این تکنولوژی ها ، برطرف کردن نیاز روز افزون به مواد غذایی را به خوبی پوشش می دهد. به دلیل افزایش تقاضا برای راهحل و خدمات کشاورزی هوشمند، پیشبینی میشود که APAC به بالاترین نرخ رشد CAGR دست یابد.

1. اگر میزان آب خیلی زیاد باشد منجر به کاهش هوای کافی در ریشه و بروز مشکلاتی در رشد گیاه می شود و با علائمی چون درازی و نرمی ساقه ها، خوابیدگی ساقه بر روی زمین و ترک خوردن میوه خود را نشان می دهد. میزان بارندگی در تابستان کم و در زمستان زیاد است. اقلیم معتدل و مرطوب: سواحل دریای خزر دارای آب و هوای معتدل و بارندگی فراوان، رطوبت زیاد هوا و اعتدال درجه حرارت می ­باشد. به طور کلی میزان بارندگی در سواحل خلیج فارس منظم­ تر از سواحل دریای عمان است. سنسورهای مختلفی برای اندازه گیری پارامترهای محیطی با توجه به نیازهای مختلف محصول شما وجود دارند. Illuminum Greenhouses یک سیستم گلخانه ای است که از فن آوری های مدرن برای ارائه خدمات کشاورزی استفاده می کند و با به کارگیری سنسورهای IoT خورشیدی، گلخانه های مدرن و مقرون به صرفه را ایجاد کرده است.

PrecisionHawk سازمانی است که از Droneها برای جمع آوری اطلاعات ارزشمند به وسیله ی سنسورها از طریق تصویربرداری و نقشه برداری از زمین های کشاورزی استفاده می کند. بی شک رفع با کاهش مشکلات ناشی از شوری در بخش زراعی، به دانش و اطلاعات کافی، بهره گیری از فناوری های نوین و تخصیص اعتبارات کافی بستگی دارد. سالانه ۱۲۲ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید میشود، از این میزان ۸۴ میلیون تن مربوط به محصولات زراعی، ۲۲ میلیون تن محصولات باغی و ۱۶ میلیون تن محصولات دامی و آبزی است. بنا به آمارهای جهانی این موسسه، ایران در میان 195 کشور جهان، رتبۀ سیزدهم از نظر تولید غلات را داراست. این امر فرصتهایی را برای فروشندگان ایجاد کرده است تا خدمات یکپارچهسازی و اجرایی کاملی را به کشاورزان ارائه دهند و به آنها کمک کنند دانش محدود خود را بهبود بخشند. صاحبان مزرعه های بزرگ می توانند از برنامه های اینترنت اشیا بی سیم برای نظارت بر موقعیت، رفاه و سلامتی حیوانات خود استفاده کنند. اینترنت اشیا و هوشمندسازی فرایندهای کاشت تا برداشت محصولات کشاورزی، یکی از راههای مقابله با مخاطرات این حوزه است. موانع متعدد هستند، اما پیادهسازی سیستمهای کشاورزی هوشمند شهری ممکن است تنها راهی برای مقابله با این مسائل باشد.

انتظار میرود منطقه آسیا اقیانوس آرام (APAC) بالاترین نرخ رشد را در طول دوره پیشبینی شده به ثبت برساند. و در آخر احتمالی که منطقی تر به نظر می رسد این است که ایران طی سالیان اخیر بازار صادراتی ترکیه و اسرائیل را در منطقه از آن خود کرده است بنابراین طبیعی است که مافیای اقتصادی و صادرکنندگان محصولات این کشور آرام ننشسته و با دیپلماسی و نفوذ توانسته اند که محصولات با کیفیت ایرانی را مرجوع کرده و محصولات خود را به کشورهای مقصد صادر کنند چون تاکنون سابقه نداشته این حجم از محصول کشاورزی صادراتی ایران در یک بازه مشخص و کوتاه مرجوع شود. البته عربنشینان حاشیه خلیج فارس مانند عمان، کویت و قطر سهم ناچیزی در بازار صادراتی سیبزمینی ایرانی دارند. بر پایه آمار رسمی در سال ۱۳۹۶، ۱۷٫۶ درصد از نیروی کار ایرانی در بخش کشاورزی مشغول بودند. 5. ایجاد توازن در بازار کار و سرمایه: بخش کشاورزی میتواند از طریق انتقال مازاد نیروی کار و سرمایه به توسعه سایر بخشها کمک نماید.

تجربه کشورهای موفق و پیشرو نیز نشان میدهد این کشورها، سیاستهای حمایت از تولید را در دستور کار خود قرار دادهاند. این موضوع نشان میدهد که کشاورزی ما در حال گذار از یک حالت سنتی به حالت مدرن است؛ هرچند کشاورزی ما هنوز به بسیاری از شاخصههای مدرن کشاورزی دنیا دست پیدا نکرده است. ایران هنوز در تولید گوشت گوساله به خودکفایی کامل نرسیده است. به همین سبب گلها از بهترین محصولات گلخانه و از سودآورترین محصولات گلخانه ای هستند. گلخانهها نسبتاً مستقل از دنیای خارج هستند و همین امر محدودیت پرورش محصولات کشاورزی تنها در یک فصل خاص را برطرف میکند. این درحالی است که از این ٢١٠هزار نفر که دارای تحصیلات بالای فوقدیپلم هستند تنها ٣١هزار نفر تحصیلات مرتبط با کشاورزی دارند و تحصیلات مابقی غیرمرتبط است.

اقلیم گرم و خشک: در این اقلیم که بیشتر مناطق نیمه استوایی را شامل می ­شود به دلیل وزش باد هوا بسیار خشک است. اقلیم سرد: کوهستان­ های غربی که دامنه­ های غربی رشته کوه­ های مرکزی ایران را شامل می ­شوند. اقلیم گرم و مرطوب: سواحل جنوبی ایران که به وسیله­ ی رشته کوه­ های زاگرس از فلات مرکزی جدا شده ­اند تابستان­ های بسیار گرم و مرطوب و زمستان­ های معتدل دارند. در حالی که امروزه خوردن محصولات محلی بیشتر یک روند در میان مصرف کنندگان طبقه متوسط بالاتر است، اما ممکن است به معضل آینده تبدیل گردد. خروجی پیادهسازی سیستم هوشمند کشاورزی نبکا، کاهش مصرف محسوس منابع آبی و منابع انسانی همراه با افزایش بازدهی زمین و کیفیت محصولات کشاورزی است. در کارخانههای تولید و فرآوری، از تجهیزات پیچیدهای مانند کوره، فریزر، نوار نقاله و لیفتراک برای تهیه و بستهبندی محصولات استفاده میشود. ماشین آلات جدید که مجهز به فناوری هوشمند نیز شده اند، تجهیزات پیچیدهای هستند که از تکنولوژیهای جیپیاس، حسگرهای تعبیهشده و داشبوردهایی که مشابه کابین خلبانی جتهای تجاری است، بهره میبرند. این سمومی که در روسیه به گفته آنها ثبت نشده در کشور ما و اتحادیه اروپا رجیستر شده و از آفت کشهای کم خطر هم است.

هرساله کشاورزان به دلیل داشتن یک درآمد نامطمئن، نگران پرداخت وام و هزینههای زندگیاند. در کشاورزی سنتی تقریبا همه چیز به شانس بستگی دارد. نوآوری در کشاورزی مدرن از گذشته اهمیت بیشتری دارد. سنسورهای IoT در گلخانه اطلاعاتی درباره سطوح نور، فشار هوا ، میزان رطوبت و دمای هوا ارائه می دهند. برای کنترل محیط در یک گلخانه هوشمند، سنسورهای مختلفی که پارامترهای محیطی را با توجه به نیاز گیاه اندازه گیری می کنند استفاده می شوند. در این سیستم، یک سامانه مرکزی برای نظارت بر گیاهان با کمک سنسورهای مختلف و هوشمندسازی سیستم آبیاری تعبیه شده است که شرایط را برای مدیریت زمینهای کشاورزی و فضای سبز به صورت خودکار فراهم می کند. به عنوان مثال اگر کشاورز بتواند از طریق آموزش الکترونیک اطلاعاتی در مورد بذر مناسب منطقه خودش، بهترین زمان و طریقه کاشت اصولی، تعداد و دور آبیاری، زمان مناسب کوددهی و زمان برداشت یک محصول و حتی تکنولوژی پس از برداشت کسب نماید و آن ها را به کار ببندد یقینا باعث افزایش تولید محصولاتی با کیفیت، تنوع و ارزش کالا می شود. تفاوت عمدهای که این روش نسبت به کشاورزی سنتی دارد این است که کشاورزان میتوانند برای هر متر مربع از زمین خود یا حتی هر دام و محصول تصمیمات جداگانه و مختلف بگیرند.

با استفاده از IoT، اپلیکیشن های کشاورزی هوشمند به صورت دائم بر خاک، محصولات و شرایط جوی نظارت میکنند و میزان مصرف انرژی و فعالیتهای انجام شده را ثبت میکنند. با استفاده از سنسوری که به گاوهای ماده وصل می کنند، دامداران می توانند از زمان پاره شدن کیسه ی آب گاو باردار تا زمان زایمان آن لحظه به لحظه سلامتی گاو ماده را نظارت کنند و تحت کنترل داشته باشند. صنعت کشاورزی باید در تولیدات پیشرفت کند و تجهیزات هوشمند کشاورزی می تواند به سریعتر شدن این روند کمک کند. با توجه به این که صنعت کشاورزی در سال های اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده است،کشاورزان باید در زمینه تکنولوژی هوشمند سازی کشاورزی متخصص و حرفهای باشند. در صورت داشتن هرگونه سوال و نیاز به راهنمایی، لطفا از طریق قسمت تماس با ما اطلاع دهید. PFS به دلیل کاهش نرخ محصولات کشاورزی و نیاز به افزایش تولید، این جایگاه را به دست آورد.