اخبار

کشاورزی مدرن و تاثیرات آن27, فروردین 1400 مجله خبری کشاورزی

سالانه هشت هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز و ۷۰ هزار تن شیر در شاهرود تولید می شود و میزان تولید آبزیان در شهرستان نیز ۵۲۰ تن در سال است. تولیدات دام و طیور را می توان به گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، شیر و عسل دسته بندی نمود. خاوازی در خصوص عرضه مستقیم گوشت با قیمت مناسب به مصرف کنندگان توسط دامداران، افزود: هم اکنون هر کیلو گرم گوشت گوساله ۸۰ هزار تومان و گوشت گوسفند ۹۰ هزار تومان قیمت دارد و قرار است در آینده ای نزدیک در تهران و سپس در برخی شهرهای بزرگ، عرضه مستقیم گوشت توسط دامداران به مصرف کنندگان آغاز شود. شهرهای مختلف ایران از جمله آذربایجان شرقی، اردبیل، شهر خلخال و سایر شهرهای کوهستانی، مرغوبترین عسل صادراتی را تولید میکنند. این نورها علاوه بر استفاده در مناطق کم نور مانند شهرهای ساحلی که اکثر روز های آن آسمانی ابری و بارانی دارند، در فصول سرد سال نیز که تابش نور خورشید در آنها کاهش می یابد کاربرد دارند.

امانی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه در آذربایجانغربی ۱۱۲ هکتار باغ میوه وجود دارد، گفت : از این سطح زیرکشت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع میوه از جمله سیب ,انگور و انواع میوه های هسته دار شامل آلو، شلیل, هلو،گیلاس تولید و سالانه ۴۰۰ هزارتن از این محصولات به خارج از کشور صادر می شود. وی با اشاره به اینکه یک باغ در شرایط عادی چند تن میوه تولید می کند که خیلی بیشتر از پرداختی های بیمه ای است، تاکید کرد: هزینه های سالانه یک کشاورز از قبیل کود، آب، شخم زدن و هرس درختان و هزینه کارگران در شرایط اقتصادی کنونی چند میلیون تومان است.

هدف اصلی فناوری اتوماسیون مزرعه، پوشش دادن کارهای ساده تر و پیش پا افتاده است. با کاهش وابستگی به عوامل شیمیایی ، مواد تازه تر و سالم تر می شوند که قطعاً به دلیل مزایای سلامتی و دسترسی آسان به تقاضا نیاز دارند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز آذربایجان غربی، بسته بندی انواع کالا از اهمیت بالایی برخوردار است که به منظور نگهداری و جلوگیری از فساد و راحت تر شدن حمل و نقل کالا انجام میشود. درواقع بسته بندی کالا علاوه بر نگهداری و حفاظت از کالا در برابر عوامل محیطی، به عنوان پلی ارتباطی بین خریدار و محصول مورد نظر است. در ایران تاکنون از گردشگری کشاورزی به عنوان یک وسیله جهت رفع مشکلات روستاییان یا حفاظت از محیط زیست استفاده نشده و تنها تعداد معدودی از روستاها مانند ماسوله، ابیانه، کندوان و …

تعریف شناسه قبوض پرکاربرد: مشتری می تواند شناسه های قبوض خود را مانند حساب های پرکاربرد تعریف نماید. در حال حاضر بجز برخی گروه های کالایی مرتبط با مقابله با ویروس کرونا مانند ماسک و ونتیلاتور و … قدرانی از تلاش های سفارت در زمینه تسهیل بازگشت دانشجویان ایرانی دانشگاه های چین که به دلیل شیوع کرونا ناگزیر به بازگشت به ایران شده بودند، خواستار ادامه این روند برای حل مشکل بازگشت همه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های چین شد. طاهر ذوالیمینین از طاهریان قانونی در جهت بهبود وضع آبیاری و افزایش محصولات کشاورزی تصویب کرد، ولی این وضع دیری نپایید و با مرگ طاهر این دوران پایان یافت و به دلیل کوتاه بودن این دوره تغییرات مطلوبی ایجاد نشد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخه گفت: ۱۶۸ هکتار از اراضی این شهرستان، با هدف بهرهوری بهتر و صرفهجویی در مصرف آب، به سامانه آبیاری نوین تجهیز شد. اگرچه در بخش کشاورزی ایران، همه این سیاستها اجرایی نشدهاند، اما اتخاذ بعضی از این سیاستها به زیان بخش کشاورزی بوده و نتوانسته به اهداف از پیش تعیینشده برسد. مزیت نسبی در حقیقت مجموع سود نسبی و زیان نسبی می­باشد که از معادله زیر محاسبه شد.

یعنی مثل بازار سهام، پرتفوی اقتصادی یا پرتفوی درآمدی ویژهای را در اختیار کشاورزان قرار بدهیم و براساس آن سیاستهای تشویقی و اولویت کاشت را به کشاورزان ارائه کنیم. درحقیقت سیاستهای تخصیصی واکنش به ناکارآیی یا شکست بازار هستند. افغانستان، امارات، اسپانیا و چین از جمله کشورهایی هستند که در چند سال گذشته وارد بازار زعفران شده و جایگاه ایران را به مخاطره انداخته اند. دپارتمان کشاورزی امریکا در آخرین گزارش مفصل خود به معرفی 20 کشور بزرگ تولیدکننده محصولات کشاورزی پرداخته و این ردهبندی را بر مبنای میزان تولید در سال ۲۰۱۹ میلادی انجام داده است. اغلب پوششهای پلاستیکی از نوع پلیاتیلن بوده که معمولاً به ماده مفاوم کننده در مقابل UV( اشعه ماورای بنفش ) آمیخته شده اند که در این صورت طول عمر آنها تا حدود ۳ سال قابل افزایش است . وی با بیان اینکه متاسفانه در چند سال گذشته به قانون افزایش بهره وری، توجه چندانی نشده است، گفت: در چند سال گذشته در برنامه ششم تاکید شده بود که الگوی کشت باید عملیاتی شود، اما سیاستهای پشتیبان طراحی نشد. قربانی با اشاره به اهمیت مدیریت مزرعه گفت: نخستین گام در مدیریت مزرعه، عملیات به زراعی و انتخاب بذر با کیفیت است و گام دوم عملیات ترویجی و سیاستهای تشویقی است که باید برای تک تک محصولات داشته باشیم.

وی گفت: در ذیبخش زراعت ۳/۵ میلیون هکتار تحت پوشش بیمه داریم که حدود ۳۵ درصد پوشش بیمهای است و در بخش باغات حدود ۳۸۰ هزار هکتار یعنی ۱۵ تا ۱۶ درصد بیمه است. وی در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به افزایش تولید محصولات شیلاتی، افزود: در اول انقلاب میزان تولید محصولات شیلاتی کشور 32 هزار تن بود، اما در 7 سال گذشته از 900 هزار تن به 1.3 میلیون تن رسیده و پیش بینی ما این است که تا پایان سال جاری به 1.5 میلیون تن افزایش یابد. در این دیدار محسن نقاشی دبیر فدراسیون تشکلهای صنایع غذایی و کشاورزی گفت: مطالبی در مورد شعار سال طرحی ارایه شد که با توجه به آنکه آقای مجابی شخصی عملیاتی و فرهیخته میباشند قطعاً در این راستا بهزودی نتایج مطلوبی در جهت شعار سال این طرح عظیم و ملی بهصورت … نتایج حاصل از اقدامات گسترده ای که در سال 1397 به دست آمده، بیانگر ایجاد تحولات ساختاری در بسیاری از زمینه های اساسی و زیربنایی بوده و ارتقاء ضریب خوداتکایی کشور در محصولات اساسی یکی از دستاوردهای مهم وزارت جهاد کشاورزی ناشی از اجرای پروژه های اولویت دار و برنامه های رونق تولید ملی و اشتغال است که نشان دهنده کاهش وابستگی به واردات محصولات بوده، به طوری که ارزش مواد غذایی تولید داخلی، معادل 90 درصد ارزش مصرفی آن است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی به هندوستان از اواخر شهریور آغاز میشود، گفت: سیب مهمترین محصول صادراتی به هندوستان است و در حال حاضر سیبی در انبارها نداریم که بخواهیم آن را به هندوستان صادر کنیم. وی ادامه داد: شورای سیاستگذاری بخش کشاورزی باید در معنای واقعی کلمه به سیاستگذاری در این حوزه بپردازد. محمود زراع با بیان اینکه کشاورزان به خرید بیمه نامه با این همه کاغذبازی اداری تمایلی ندارند، افزود: میزان برآورد خسارت کشاورزان توسط کارشناسان بیمه با میزان خسارت واقعی همخوانی ندارد و پرداختی ها هم بین ۲۰ تا ۳۰ درصد خسارت ها است.

محصولات کشاورزی زیر پوشش موقت مانند کشت زیرپلاستیک تولید گلخانه ای سایت agriculture-na محسوب نمی شود. به گفته عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، تولیدات میوه و صیفیجات در ایران افزایشی است از اینرو باید برای توسعه صادرات این محصولات فکری اندیشیده شود تا قوانینی یک شبه کشورهای مانند عراق نتواند در صادرات ما خللی ایجاد کند. ما سه برابر جهانی تبخیر داریم و یک سوم بارندگی داریم. به گزارش خبرگزای صدا و سیما ، سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی در جدیدترین گزارش خود موسوم به چشم انداز غذایی جهان پیش بینی کرد تولید غلات ایران در سال زراعی جاری با رشد قابل توجه ۳۴ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شود. گلخانه هااین اطمینان را به ما میدهند که تولید بیشتر وهمچنین تداوم تولید درکل سال وجود دارد. وی با بیان اینکه اگر در دنیا کشوری بتواند ۲۰ درصد محصولاتش را پوشش بیمهای دهد، عملکرد قابل قبولی داشته است، گفت: ما در برخی ذیبخشها مثل بخش طیور پوشش بیمهای ۹۸ درصدی داریم. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، تورج سعیدی عضو هیئت مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی در برنامه میز اقتصاد رسانه ملی گفت: ۳۹ موضوع بیمهای در مقابل ۲۰۴ عامل خطر تحت پوشش بیمه است.

بهتر است که گلخانه نزدیک مسیرها و جاده های آسفالته و یا راه آهن باشد زیرا جاده های خاکی هموار نیستند و باعث تکان های شدید گیاهان و میوه ها میشود و از کیفیت محصولات کم میکند همچنین نزدیکی به مسیرهای اصلی و بزرگراه ها به تولید و رشد سریع با هزینه ی کمتر کمک میکند. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران به مقوله آموزش در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود : دارا بودن نیروی انسانی با دانش و آگاهی مطلوب بسیار مهم و اثرگذار است و جذب نیروهای مروج در سازمان جهاد کشاورزی مازندران کمک خوبی برای توسعه کشاورزی دانش محور بوده است. کیفیت غذایی که میخوریم مستقیما با روشهای کشت در ارتباط است و برای بهبود این وضعیت، باید کشاورزی مدرن را جایگزین آن کرد. مدیر جهاد کشاورزی ورامین اظهار کرد: سن زدگی غلات باعث وارد شدن خسارت به محصول گندم شده و ارزش غذایی و آرد آن را به شدت کاهش میدهد ولی در سال زراعی گذشته، با تلاشهای صورت گرفته، میزان سنزدگی محصول گندم ورامین به صفر رسید و این رکوردی تاریخی درشهرستان ورامین محسوب میشود. خاوازی به ضرورت خودکفایی کشور در تولید انواع بذر مورد نیاز کشاورزان گفت: با برنامه ریزی انجام شده تا پایان سال 99 قرار است از هر بذر اصلاح شده ایرانی دو نوع تولید شود و انتظار داریم در سال 1400 پنج رقم بذر اصلاح شده ایرانی مورد نیاز کشاورزان وارد بازار شود.

دبیر خانه کشاورز استان سمنان نیز که خود یکی از باغداران شاهرود است در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه بیمه کشاورزی خسارت وارد شده به باغدارانی که محصول خود را بیمه می کنند کامل پرداخت نمی کند، یادآور شد: فروردین ماه امسال شاهرود دمای به زیر صفر درجه سانتیگراد رسید و دمای هوا در برخی نقاط بین ۶ تا هشت درجه زیر صفر بود در حالی که روش های مبارزه با سرمازدگی فقط تا یک یا ۲ درجه زیر صفر را جواب می دهد. محمدحسین خنکال اضافه کرد: خیلی ها روش هایی را برای مقابله با سرمازدگی استفاده و تجربه کردند، بعضی هم مه پاشی کردند اما هیچ کدام جواب نداد و تنها راه مبارزه پوشش باغات است و برای انجام این کار باید به کشاورزان مناطق پرخطر تسهیلات کم بهره دولتی اختصاص داده شود. در این روش به خصوص از نوع فعال آن در صورت قطع برق، رشد و سلامت گیاه مورد تهدید قرار میگیرد. کشاورزی مدرن، رویکردی تکاملی در روش های نوآورانه و متدهای کشاورزی است که به کشاورزان در افزایش بهره وری کمک می کند.

برای مثال در تولید پسته که مزیت نسبی ماست ترکیه بیشتر از کشور ما پسته دارد. اما جدای از اینها، مزیت عمده آن برای همه پایداری زمین و انسان است. بیشتر ماشینها و ادوات کشاورزی موجود در کشور متناسب با اندازه زمین های کشاورزی نمی باشند . تاریخچه استفاده از ادوات کشاورزی یا وسایل کشاورزی به تعبیر امروزی به عهد قاجار و دوره ناصرالدین شاه بر میگردد. این مقام گفت: در حوزه ادوات کشاورزی، شهرستان ورامین از هزار و ۱۵۰ دستگاه تراکتور و ۱۷ دستگاه کمباین برداشت غلات برخوردار است. فرض کنید اگر بخواهید ببینید که میتوانید در این حرفه فعالیت کنید یا خیر، میتوانید یک گلخانه کلید تحویل با مقیاس مناسب خریداری یا اجاره کنید. برای کشت فلفل دلمهای، به فضای خیلی زیادی نیاز ندارید و میتوانید به راحتی در فضاهای کم، اقدام به کاشت کنید. شاید سردخانه وجود داشته باشد اما تعداد محدود آنها باید در بازه زمانی کوتاه ، پذیرای محصولات زیادی در یک فصل باشند . تقاضای سرمایهگذاری برای ایجاد گلخانه در بیشتر مناطق استان وجود دارد، اما تاکنون بیشترین گلخانههای گلستان در گرگان و گنبدکاووس ساخته شدهاست. شادلو با تاکید بر اینکه روندی که در چند سال آخر کشت محصولاتی نامبرده داشتیم، بیشتر از نیاز داخلی بود، تشریح کرد: عراق هم کشوری است که صادرات محصولات کشاورزی به آن بهصرفه بود.

وی افزود: این شبکه مراقبتی در سال زراعی گذشته کار مبارزه با علفهای هرز غلات را در سطح ۱۲ هزار و ۹۲۶ هکتار، مبارزه با سن مادر غلات را در ۱۱هزار و ۴۸۵ هکتار، مبارزه با پوره سن غلات را در ۱۱ هزار و ۳۱۴ هکتار و کار مبارزه با بیماری زنگ غلات را در سطح ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت غلات انجام داد. نتایج این تحقیق مشابه مطالعه ی دانشمندان در بخش کشاورزی آمریکا در سال 1930 است که رشد گیاه را تحت پالس های نور با مدت زمانی های مختلف بررسی کردند. حسن عابدی با بیان اینکه کشاورزان به امید جبران خسارت، بیمه نامه محصول خود را خریداری می کنند، افزود:از مبلغ ۴۰ میلیون ریال پرداختی برای بیمه نامه، خسارت باغ به گونه ای محاسبه شد که با پول بیمه نامه سال آینده برابر شد. اصغری بااشاره به اینکه میوه در زمان برداشت ۸۵ درصد آب دارد، گفت : میوه چیده شده در باغ بلافاصله باید سرد شود و در جای خنک در باغ بسته بندی وسریع به سردخانه منتقل شود.

تشخیص ارتباط فرد جدیدی که در حال حاضر روی زمین کشاورزی میکند با آن فردی که ۶۰ سال پیش مالک زمین بوده بسیار پیچیده است افراد تغییر کردهاند؛ چون مرگ و میر و خرید و فروش زیادی در این سالها اتفاق افتاده است. اگر پای صحبت بعضی از صادر کنندگان کمتر حرفه ای بنشینیم، بی اطلاعی از قوانین یا سهل الوصول نبودن قوانین را یکی از موانع صادرات محصولات کشاورزی می دانند در حالی که این موانع به راحتی قابل حل و پیگیری است. فلفل یکی از محصولات گلخانه است که قابلیت کشت بالایی دارد. موز در همان دوره در پاپوآ گینه نو کشت و هیبرید شد. وی افزود: بخش کشاورزی یکی از بخشهای ویژه است که در طول سالهای گذشته، هدف گذاریهای مختلفی برای آن انجام شده، اما برای این که این هدف گذاری به نتیجه برسد چند تا فاکتور را باید به صورت منسجم در قالب یک سیستم و برنامه جامع داشته باشیم. یکی از راههای افزایش درآمد کشاورزان بسته بندی خوب و علمی است که به اندازه تولید محصول با کیفیت اهمیت دارد. وی ادامه داد: بیشتر کشاورزان از خرید بیمه نامه با این شیوه های کهنه در محاسبه و پرداخت که به زیان کشاورزان است خودداری می کنند تا شاید با فروش محصول بتوانند چرخ زندگی را بچرخانند.

وی اظهار داشت: با توجه به تنوع آب و هوایی در ایران انتظار داریم طی سه تا چهار سال آینده بتوانیم در تولید دانههای روغنی به خودکفایی برسیم تا با تشویق کشاورزان برای کاشت این محصول سود خوبی نیز نصیب کشاورزان شود. این مسوول افزود: علاوه بر این، امسال ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی ورامین زیر کشت محصول گندم میرود که از این اراضی ۷۳ هزار و ۱۱۲ تن محصول برداشت میشود که این میزان برداشت، به کشاورزی ورامین رتبه نخست استان تهران را بخشیده است. محصولات باغی افزون بر مصرف توسط خانوادها، نقش مهمی در افزایش صادرات و درآمدهای ارزی کشور داشته و منابع لازم برای بهبود دسترسی اقتصادی به غذا را فراهم می کند. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در این خصوص به ایرنا گفت: برای نخستین بار در کشور، طرح جامع تغییر الگوی کشت با لحاظ تمام شرایط ازجمله توجه به موضوع مدیریت منابع آبی در قم تهیه و اجرا شد تا روند افزایش تولید محصولات کشاورزی استان بر اساس الگویی منسجم دنبال شود. وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: عرضه مستقیم گوشت توسط دامداران با همکاری سازمان تعاون روستایی و شرکت پشتیبانی دام در بار اندازهای عرضه مستقیم گوشت انجام خواهد شد تا گوشت مورد نیاز مردم با قیمت مناسب در اختیار خریداران قرار گیرد.

پورمیدانی گفت: در همین راستا جمع کل تولید محصولات بخش کشاورزی استان قم در سال ۹۸ به بیش از ۸۰۵ هزار تن رسید که برای امسال این رقم با انجام برنامههای راهبردی و جذب سرمایه موردنیاز، بیش از یکمیلیون تن برآورد شدهاست. خاوازی با بیان اینکه برای رسیدن به پایداری تولید محصولات کشاورزی باید کشاورزان و سرمایه گذاران را برای تلاش و فعالیت در زنجیره تولید تشویق کنیم، افزود: با فعال شدن همه در این زنجیره، تولید انواع محصولات کشاورزی در کشور افزایش می یابد. وزیر جهاد کشاورزی گفت : برای خودکفایی در تولید مرغ و افزایش تولید گوشت سفید در کشور، کمیته احیای مرغ لاین ایرانی فعال شده به طوری که تا پایان خرداد ماه سال جاری 16 درصد جوجه ریزی در کشور با مرغ لاین ایرانی بوده و امیدواریم تا پایان سال جاری میزان آن به 50 درصد افزایش یابد.