اخبار

کشاورزی مدرن چیست و چه کمکی به کشاورزان میکند؟ مجله خبری کشاورزی

یکی از مهمترین اهداف پرورش گیاهان گلخانه ای، افزایش تولید در واحد سطح است. این محصول را در انواع مختلف و در حجم زیاد می توان کشت کرد که بادمجان لامپی سیاه یکی از بهترین انواع آن می باشد و برای طبخ غذایی با عنوان بادمجان شکم پر مورد استفاده قرار می گیرد از انواع دیگر آن می توان به بادمجان دلمه ای، قلمی و غیره اشاره کرد که هر کدام طعم خاص خود را دارند برای برای طبخ غذاهای مخصوص به کار می روند گاهی از عبارت بادمجان شکم پر برای ترشی نیز استفاده می شود برای تهیه این ترشی مقداری از بادمجان را برش می زنند آن را خالی می کنند و با سبزی ترشی و ادویه های مخصوص پر می کنند که طعم بی نظیر و فوق العاده ای دارد.

به گزارش اکثر کشاورزان استان جیرفت بعد از چند دوره مصرف کود مایع مرغی در حجم گالن های 20 لیتری علاوه بر افزایش تناژ محصول که به وضوح مشاهده میشود، از کیفیت بالای محصول نیز بسیار رضایت دارند و همچنین گزارش شده که پس از مصرف این کود نیاز آنها به استفاده از کودهای اوره و شیمیایی بسیار کمتر شده و در برخی نقاط به مرور زمان منجر به حذف شدن استفاده از کود شیمیایی می باشد یک تاثیر فوق العاده و شگفت انگیز دیگر که کشاورزان بعد از استفاده از کود مرغی مایع ۲۰ لیتری خبر دادند این بود که درصد آفت زدگی محصولات شان بسیار پایین آمد به حدی که مصرف سموم کشاورزی در این مزارع به سمت صفر میل پیدا کرده است. تراکتور ها دارای انواع مختلفی بوده و به عنوان نیاز اساسی برای کشاورزی محسوب می گردند.

اشاره نمود که پس از افزوده شدن به خاک یا استفاده به شکل محلول پاشی، سبب بهبود طعم و کیفیت میوه و صیفی جات در کنار پر حاصل شدن گلخانه می گردند. کاهش مصرف آب و انرژی موجب بهینه سازی مصرف انرژی می شود – مزارع عمودی تا ۷۰٪ آب کمتری از مزارع سنتی مصرف می کنند. از آنجایی که امروزه اکثر افراد به دنبال محصولی ارگانیک برای استفاده میگردند، کشاورزی پایدار موجب میگردد که محصولاتی سالمتر به دست مصرف کنندگان برسد. گلخانهها بهطور سنتی از شیشه ساخته میشدند، شیشه انتقال تابش فعال فتوسنتزی (PAR) را به حداکثر میرساند ولی نیاز به تمیز کردن منظم و همچنین آببندی مناسب لبهها دارد. انتخاب محصول مناسب جهت کشت در گلخانه بستگی فراوانی به عواملی نظیر منطقه، فصل، کشش بازار و سرمایه اولیه موردنیاز دارد. این گیاه که بومی هندوستان است در شرایط گلخانهای در فصل زمستان شروع به گلدهی کرده و میوهها در اواخر بهار قابل برداشت هستند. اکثر این میوهها بهخصوص دراگون فروت دارای ریشههای سطحی بوده و جهت ثبت راندمان بهتر نیاز به اجرای سیستم داربست در گلخانه دارند.

این یک خبر خوب است به این معنی که اگر درست برنامه ریزی کنیم میتوانیم کشت گندم را افزایش و مصرف آب را کاهش دهیم البته به این شرط که کشت صیفی را به گلخانهها منتقل کنیم. این محصول نیز مصرف تازهخوری داشته و بایستی قبل از برداشت بازار آن را پیدا کرد. اما در خصوص خبر تکذیب شده برگشت محموله سیبزمینی از ترکمنستان به کشور، محمد رحیم نیازی، رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیبزمینی به ایسنا گفته است: «هنوز جزئیات این ماجرا مشخص نیست و معلوم نیست این محصولات بعد از قرنطینه به کشور بازگشت شدهاند یا قبل از آن و دلیل آن چه بوده است. هم اکنون ، محققان فیلیپس در حال تمرکز بر روی دستورالعمل های نور برای گیاهان برگدار ارتقا یافته اند ، همچنین توت فرنگی ها و گیاهان دیگر ، و آنها به زودی به سطحی میرسند که بتوانند بذر های کربوهیدراتی بهتری مانند گندم و سیب زمینی رشد دهند. درجه حرارت مورد نیاز برای پروش توت فرنگی بین 12 تا 25 درجه سانتیگراد خواهد بود. از جمله محصولات گلخانه که میتوان به پرورش آن مشغول شد، توت فرنگی است. امروزه استفاده از فن آوری GIS در علم کشاورزی به منظور سهولت ارائه و درک اطلاعات رو به فزونی است (رائو و همکاران 2000). وضعیت پایداری در سطح وسیع را می­توان در قالب نقشه های GIS نشان داد که در آن رنگ های مختلف معرف مقدار کمی امتیاز کل برای پایداری می باشند و به این ترتیب به سادگی می­توان مشخص کرد که کدام مناطق امتیاز کمتری آورده و از پایداری کمتری در کشاورزی برخوردار هستند و کدام مناطق امتیاز بیشتری آورده و از پایداری کشاورزی بالایی برخوردارند (منداس و دلالی 2012). بنابراین استفاده از فن آوری GIS برای پهنه بندی مناطق مختلف در سطح وسیع از لحاظ پایداری کشاورزی، روشی ساده و مناسب برای درک میزان پایداری در هر منطقه می­باشد (بلمونتی و همکاران 1999) و در مرحله بعد با اعمال مدیریت­های مناسب برای شاخص هایی که امتیاز پایینی در هر منطقه آورده اند، نقاط ضعف سامانه کشاورزی را برطرف و پایداری را در آن منطقه بهبود بخشید.

عضو تیم پژوهشی پروژه ایران ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد افزود: در این گزارش ما ایران را به صورت بکر و طبیعی در نظر گرفتهایم و منابع ما بدون در نظر گرفتن ذخایر آب سطحی، میزان آب قابل برداشت در سطح و منابع آب زیر زمینی و سطحشان سنجیده شده است. در سالیان اخیر کشت گلخانهای توتفرنگی به دلیل درخواست بازار در خارج از فصل کشت، به شدت افزایشیافته و این محصول باقیمتهای مناسبی در فصل زمستان و بهار به بازار عرضه میشود. این تعداد چاە تأثیرات جبرانناپذیری را بر آبخوانها گذاشتە، به طوری کە کسری تجمعی منابع آبی زیرزمینی کشور به ١٣٢ میلیارد متر مکعب رسیدە است که حدود ۱١٠ میلیارد متر مکعب از این کسری در طی ۲۰ سال اخیر اتفاق افتاده و هر ساله نیز رقمی در حدود هفت میلیارد متر مکعب به کسری مخازن زیرزمینی کشور اضافه میشود. به گزارش روسنا (روستانیوز)، در ارتباط با تحلیل روند تغییرات نظام های بهره برداری از زمین در بخش کشاورزی ایران ما ناگزیریم تا سیر کرونولوژیکال (گاه شماری) و یا نوعی مفصل بندی دورانی را طی حداقل پنجاه سال اخیر بررسی کنیم. انتگرال نور روزانه به عنوان مقدار انرژی نور جمع شده در روز که گیاه را تامین میکند، اندازه گیری میشود و این امر تحت تاثیر موقعیت جغرافیایی و چه زمان از سال می باشد.

کشاورزان از ابزارهای کشاورزی مدرن ، تجهیزات و ماشین آلات برای بهبود در تولیدات کشاورزی و کاهش زحمت و تلاش استفاده می کنند. درصورتیکه یک بوته جدید در کنار یک بوته پیر کشت شده باشد و برگهای آنها بر روی هم سایهاندازی داشته باشند، ممکن است برای بهبود شرایط نوری گیاه جوان بعضی از برگهای گیاه پیرتر حذف شوند. از جمله مواردی هستند که کشاورزی را به میزان زیادی بهبود بخشیدند. بهطور متوسط در یک گلخانه ونلو (venlo)، در هر ۲٫۳ متر فضا، چهار ردیف از گیاهان گوجهفرنگی و دو راهرو وجود دارد، به این شکل که گوجهفرنگیها در ردیفهای دوتایی قرار میگیرند و معمولاً در حدود ۰٫۵ متر از هم فاصله دارند و راهروها بین ردیفهای دوتایی، ۱٫۱ متر فاصله ایجاد میکنند. برای آبیاری گیاه با حجم ۱۰۰ میلیلیتر (۲۰۰ میلیلیتر در گیاه دارای دو شاخه)، در هر مرحله آبیاری، با توجه به زمان باید آبیاری مدیریت شود بهگونهای که محلول خروجی (زهکش) حدود ۳۰ درصد محلول ورودی باشد.

در شرایطی که نور طبیعی کم باشد، نور تکمیلی (۵۰ تا ۱۰۰ میکرو مول بر مترمربع در ثانیه، و غنیسازی دیاکسید کربن (۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میکرو مول در مول) در طول تولید پیوند، میتواند باعث افزایش سرعت رشد گیاه و کیفیت گیاه شود و یک عمل تخصصی در کار تولیدکنندگان نشاء پیوندی است. خطر انتقال ویروس و ویروئید از طریق گیاهان موضوعی جدی است و برخی از کشورها واردات نشاء گوجهفرنگی را ممنوع کردهاند تا خطر انتقال بیماریهای ویروسی و یا شیوع بیماریهای جدید را به حداقل برسانند. این مجله برای جلوگیری از سرقت علمی از سامانه ایرانداک (کلیک کنید) برای ارسال گزارش مشابهتیابی به فصلنامه استفاده کنند.

اصطلاح هیدروپونیک میتواند برای کشت بدون خاک مبتنی بر بستر و یا تولید در آب مثل (NFT: nutrient film technique) بکار برده شود، در سیستم (NFT)، ریشه گیاه در یک غشاء نازک آب حاوی مواد غذایی قرار میگیرد، البته این سیستم برای تولید گوجهفرنگی بهصورت تجاری مناسب نیست و عملکرد آن بهمراتب کمتر از روش بدون خاک مبتنی بر بستر است، همچنین در مقیاس کوچک و برای تولید ارگانیک، گوجهفرنگی گلخانهای در خاک تولید میشود. عوامل زیادی مثل طراحی گلخانه (زاویه سقف و شکل سازه، تعداد دهانهها و …)، زمان روز، فصل و مکان (عرض جغرافیایی) در شدت نور تابشی که وارد گلخانه میشود، تأثیرگذارند. به طور ترکیبی ، کل بازار گلخانه ای جهانی در حال حاضر سالانه نزدیک به ۳۵۰ میلیارد دلار سبزیجات تولید می کند ، که تولید ایالات متحده کمتر از یک درصد است. اکنون که آموزش های لازم را دیده اید و از کشش و نیاز بازار نیز کاملا مطمئن شده اید، همینطور زمین ایده آل و سرمایه مورد نیاز را نیز کسب نموده اید، نوبت به ساخت و احداث گلخانه می رسد. از مزیت های استفاده از خدمات آنلاین و تلفنی این است که می توانیم از توصیه های بهترین متخصصین در سراسر کشور استفاده کنیم.

در کنار خواص بینظیر میوههای گرمسیری، کشش بازار به سمت این میوهها در سالهای اخیر بیشتر و بیشتر شده است. جدیدترین دستاوردهای این تولیدکنندگان امروز در نمایشگاه کشاورزی کرمان به نمایش گذاشته شده است. برای مثال بایستی هنگامی گوجهفرنگی گلخانهای به بازار عرضه شود که کشتهای خاکی تمام شده و در بازار محصول آن وجود ندارد؛ بنابراین توجه به برنامهریزی کشت بسته به منطقه اولین و مهمترین عامل تعیین اقتصادی بودن کشت در گلخانه است. بازار کار رشته مهندسی کشاورزی به چه صورت است؟ با این حال میتوان آنرا از طریق مدیران آموزش دیده و با تجربه ( در تولید گیاهان متمرکز، مهندسی و کنترل رایانه ای) برای مدیریت کارمندان و برطرف کردن نیاز گیاهان همزمان انجام داد. یا از اراضی کشاورزی خیز خود بطور همزمان چند محصول تولید میکردند مثل تولید برنج و آبزیان نظیر ماهی یا میگو و غیره. در سالهای اخیر و با افزایش علاقه به کشاورزی در شهرها، در برخی از کلان شهرهای مدرن در دنیا (مثل شهر نیویورک) گلخانههایی احداث شده است. برای تهیه نشاء مناسب برای پیوند، از یک محیط استریل و بدون مواد غذایی مثل پشم سنگ استفاده میشود و حدود ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ بذر در مترمربع کاشته میشوند، برای این کار استفاده از دانههای روکشدار بهویژه برای دستگاههای بذرکار رایج است و تأثیر زیادی در جوانهزنی یکنواخت بذور دارد.

این گیاه به تغذیه با کودهای تقویتی واکنش خوبی نشان داده و محصول بهتر و بیشتری تولید مینماید. تناژ برداشتی خیار نیز به نحوی است که میتواند سود خوبی را ایجاد نماید. استفاده از گیاهان دارای ریشههای قوی امکان تولید نشاءهای پیوندی با دو پیوندک را فراهم میکند، این امر به تولید کنندگان این امکان را میدهد که ضمن حفظ تراکم شاخهها (تعداد شاخهها در مترمربع)، تعداد گیاهان را نصف کنند. نوآوری در قالب دو محصول “Trutina” – یک پشتیبانی کامل فناوری کشاورزی و Insight Manager – یک راه حل یک مرحله ای برای مدیریت کارآمد نیروی کار به بازار می آید. اگر علاقهمند به زعفران هستید در ادامه کاشت، داشت و برداشت زعفران را مطالعه کنید. وقتی به تولیدکننده گوجهفرنگی تبدیل میشوید، باید هم رب، هم آبمیوه و هم کنسانتره این محصول را در قالب صنایع فرآوری در کشور ایجاد کنید. به عنوان مثال، محصولاتی که معمولاً در مناطق گرمسیری پرورش می یابند، می توانند در عملیات کشت داخل رشد کنند و در زمان و هزینه صرفه جویی کنند. کشاورزی متمرکز که بر پایه کشت تک محصولی می باشد در قرن ۲۱ بیشترین خروجی را شامل شده است. برخی از جنبههایی که باید به آنها توجه کنید شامل نحوه استفاده و ساماندهی کود، آبیاری، مزرعه، خاکورزی فشرده، تک محصولی و استفاده از منابع دیگر است.

وی به جوانب منفی این اتفاق اشاره و تصریح کرد: «بازتاب جهانی ناپسند این موضوع که محصولات کشاورزی صادراتی ایران دائما در حال مرجوع شدن است به اقتدار کشور ضربه وارد خواهد کرد، برگشت سرمایههای مملکت و مصرف محصولات ناسالم توسط مردم از دیگر موضوعات نامطبوع این اتفاق است، سوال اساسی اینجاست که چرا نهادهای متولی که تا این حد بی برنامه عمل میکنند بازخواست سایت agriculture-na نمیشوند؟ برای مثال هر بوته گوجه فرنگی در طول تابستان(۳ الی ۴ پیمانه با مقیاس لیتر) هر روز به آب نیاز دارد. زودرسی در بازار سبزی و صیفی عامل مهمی در مسب درآمد است که پرورش دهنده با تجهیزات به وجود آورده قادر شد حداقل یک ماه در اکثر مناطق تولید زودرسی به وجود آورده و در پارهای نواحی در هر زمان از سال که مایل باشد تولید را عرضه نماید. و به طرق مختلف به فشرده شدن خاک کمک می کند. از جمله محصولات این شرکت می توان به کودهای اسید هیومیک، فولویک اسید، عصاره جلبک دریایی، کود مخصوص کشت گلخانه ای گوجه فرنگی، زعفران، توت فرنگی، کود سه بیست، کودهای عناصر ریز مغذی مانند مولتی کمپلکس و …

گلخانه ها به عنوان یکی از تاسیسات زیر بنایی تولید و بهره وری در کشاورزی، از ۵۰۰ هکتار به ۱۴.۵ هزار هکتار رسیده و تولید محصولات گلخانه ای نیز در گلخانه ها به بیش از ۲ میلیون تن شامل انواع محصولات سبزی و صیفی، گیاهان دارویی و میوه بالغ شده است. در شرایط کشت گلخانهای گلها در اواخر زمستان و اوایل بهار ظاهر شده و نهایتاً تا اواخر تابستان به میوههای رسیده و قابل برداشت تبدیل میشوند. ازآنجاییکه تمامی این میوهها از گونههای مختلف کاکتوس به عمل میآیند، لذا شرایط نگهداری آنها تقریباً با یکدیگر مشابه است. از جمله این میوهها میتوان به موز، آناناس، پشن فروت، انواع میوههای کاکتوس، انبه، رامبوتان، دوریان، منگوستین، جک فروت، پاپایا و سالاک اشاره کرد. اگر به دنبال تاسیس یک گلخانه خیار هستید باید به این نکته توجه داشته باشید که قبل از کاشت باید با مواردی در رابطه با این محصول آشنا باشید. میزان بارشها در سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۴۱ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۴ درصد کاهش داشته است. برای خرید این محصول می توان به صورت مستقیم به زمینهای کشاورزی مراجعه کرد و آن را از کشاورزان خریداری نمود این خرید از نظر قیمت مقرون به صرفه می باشد چون خریدار و فروشنده در رابطه مستقیم با یکدیگر هستند و دلالی وجود ندارد اما همیشه امکان پذیر و میسر نیست از این رو روش دیگری برای خرید نیز وجود دارد و آن خرید اینترنتی می باشد.

در این مقاله قصد داریم میزان به صرفه بودن کشاورزی مدرن بررسی کنیم و شما را با راهکار های اجرایی در این کشاورزی آشنا کنیم. «کشاورزی فراسرزمینی» ایده به نسبت تازهای است و هنوز به شکلی گسترده در جهان اجرایی نشده است. اگرچه آمار دقیقی در دست نیست، اما میزان گلخانههایی که برای تولید سبزیها در سراسر جهان مورد استفاده قرار میگیرند، طی سالهای گذشته رو به افزایش بوده است. لازم به توضیح است که برای پرورش این محصول حتما باید میزان آهک خاک بررسی شود چرا که زیاد بودن آهک باعث خواهد شد که محصول دچار عارضه زرد شدن برگها شود. مارسلیس و همکاران (۲۰۰۶) در یک مطالعه نشان دادند که ۱ درصد نور کمتر باعث کاهش رشد و تولید به میزان ۰٫۷ تا ۱ درصد در اکثر محصولات گلخانهای میشود.

■اسید هیومیک شوک را میتوان به همراه کودهای ارگانیک و شیمیایی دیگر نیز استفاده نمود تا شاهد افزایش عملکرد و بهره وری این کودها شد. منظور از مصرف ماثر کود کشاورزی و بخصوص کودهای شیمیایی ، صرفا استفاده فراوان و گسترده از آنها برای تقویت خاک نیست. خواص داروئی و فواید تغذیهای بسیاری از این میوهها نیز سبب شده که مصرف آنها در رژیم غذایی انسان توجیهپذیر باشد؛ لذا در کشور ایران بعد از میوههایی نظیر موز، نارگیل و آناناس که از قدیم به بازار عرضه میشده، شاهد واردات و تولید برخی دیگر از این میوههای گرمسیری هستیم. یکی از ویژگی هایی که گلخانه را از دیگر فعالیت های مرتبط با صنعت کشاورزی متمایز می کند قابلیت کشت و پرورش محصول به شکل 4 فصل می باشد که این مورد، امتیاز بالایی برای افزایش درآمد گلخانه میباشد. این شوری، فقط به خاطر مدیریت نامناسب زهکشی مزرعه ایجاد می شود. به طور حتم حاصل به کارگیری کشاورزی دقیق در اداره مزرعه، استخراج تودهای از داده­ها خواهد بود که توسط ابزارها و تجهیزاتی همچون حسگرهای الکترونیکی در فواصل کوتاه زمانی جمع­آوری می­شوند. در این مقطع است که بحث کشاورزی دقیق (Precision Agriculture) جهت افزایش عملکرد در واحد سطح مطرح میشود.

با شرایط جغرافیایی و اجتماعی موجود، این واقعیت است که آینده کشاورزی باید فناوری محور باشد. مرحله ایجاد گره گل چهارم برای پایینکشی بوته مناسب است زیرا در این مرحله رشدی، گیاه ساقه نسبتاً نیرومندی تولید کرده است و بهتر میتواند در برابر شکستگی مقاومت کند، در ادامه خم شدن و پایین آمدن ساقه باید هر ۷ تا ۱۰ روز انجام شود. صنعت کشاورزی هم از این قضیه مستثنا نبوده و فناوریهای جدید در این زمینه به عنوان تکنو کشاورزی پدید آمده که هر روز در حال رشد و توسعه است. او ادامه داد: علاوه بر صنعت غذایی، در زمینه مراودات فرهنگی و گردشگری با کشورهای جنوب شرق اروپا با توجه به جمعیت غالب مسلمان در ایران، ایران محل مناسبی برای گردشگری حلال است. اما با وجود اهمیت کاربرد درست کودهای شیمیایی، در میان کشاورزان ایرانی تنها استفاده از کودهای نیتروژنه (مانند اوره و آمونیوم) و کودهای فسفره آنهم بهصورت نامتناوب و یکباره رایج است؛ که عدم مصرف کودهای پتاسه و عدم مصرف کودهای ریزمغذی (مانند آهن)، منجر به عدم جذب متوازن کودها نسبت به نیاز گیاه، و بالطبع افت بسیار شدید عملکرد محصولات کشاورزی ایران، بهعلاوه انباشت کودهای نیتروژنه در بافت گیاهان بهصورت خام و مصرفنشده (تجمع نیترات) گردیده که خود منجر به نارساییهای گوارشی و حتی سرطان در مصرفکنندگان و مرجوعی بسیاری از محصولات کشاورزی ایران از بازارهای صادراتی گشتهاست.