اخبار

کشاورزی هوشمند، استقلال و امنیت غذایی مجله خبری کشاورزی

در دهه های اخیر ، صنعت گلخانه از امکانات کوچک مقیاس که از آن عمدتاً برای اهداف تحقیقاتی و زیبایی شناسی استفاده می شود (به عنوان مثال باغ های گیاه شناسی) به امکانات وسیع تری تبدیل شده است که مستقیماً با تولید غذای معمولی زمینی رقابت می کنند. برای مثال در مناطق شمالی و مرکزی کشور که در ماه های آذر و دی دارای هوای ابری و سرد هستند، زمان کشت خیار گلخانه ای به نحوی انتخاب می شود که این زمان یا آخر فصل برداشت و یا آغاز کشت باشد . آناناس گونههای مختلفی دارد که در بیشتر مناطق کشت میشود. قطعه زمین دیگری انتخاب شده و روند کار تکرار میشود.

گیلآبادی رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم در این زمینه میگوید: چند سالی است رویکرد سازمان حفظ نباتات تغییر کرده و تولید کنندهها هم در پی آن هستند که سموم کم خطر را جایگزین محصولات پرخطر کنند. براساس منابع سازمان خواربار جهانی ساختار اصلی تولیدات کشاورزی جهان متکی بر 66 محصول کشاورزی شامل 41 محصول زراعی و 25 محصول دامی می باشد. وی در ادامه به ضرورت حضور افرادی که صاحب فکر و ایده و تجربه بوده و با زیست بوم پروژه های کشاورزی به لحاظ فنی و میدانی و تجربی آشنایی دارند در بخش مدیریت کلان مدیریتی اشاره و با بیان اینکه این افراد می توانند به عنوان معین فکری در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته و به ارائه برنامه های کاربردی اقدام کنند افزود: علاوه بر این در حوزه مدیریت نرم افزاری نیز باید دانشگاه ها به طور جدی وارد عمل شوند؛ دانشگاه هایی که به خصوص در حوزه کشاورزی فعالیت می کنند مهارت های مدیریت و بهره برداری و نگهداری از ساختار مزرعه را در برنامه آموزشی خود داشته باشند، دانشگاه باید میرآب پرورش بدهد نه یک مهندس آب که به دنبال یک میز برای نشستن است و تنها قادر است که محاسبه کند، دانشگاه باید گیاهپزشکی را تربیت کند که مهارت توصیه کود و سم مزارع و باغات زیست بوم خود را داشته باشد.

به صورت کلی کشت بذر گوجه­ فرنگی به دو صورت مستقیم (بذری) و غیرمستقیم (نشاء کاری) انجام می شود؛ اما در شرایط گلخانه ای تنها شیوه کشت غیرمستقیم توصیه می شود. در کشت گوجه­ فرنگی گیلاسی از تکنیک های نوینی استفاده می شود؛ از این رو این محصول در برابر بسیاری از ویروس ها و بیماری ها مقاوم بوده و تا مدت زمان طولانی طراوت و تازگی خود را حفظ می نماید. با توجه به اینکه بیشتر فعالیت ریشه در عمق 30 سانتی متری خاک است، بایستی بستر کشت را تا عمق 80 سانتی متری مناسب سازی نمود. خبر24 ، حسن بابایی بعد از ظهر پنج شنبه که به سمنان سفر کرده است در گفتگو با خبرنگاران ضمن بیان اینکه سند دار شدن اراضی کشاورزی از سال گذشته آغاز و کماکان ادامه دارد، ابراز داشت: طی این بازه زمانی ۱۵ درصد اراضی کشاورزی سند دار شدند که این میزان تا پایان سال به ۵۰ درصد میرسد.

برای عملکرد و بهره وری بیشتر بوته های خیار، خاک محل کشت باید از نظر داشتن هوموس تقویت شود. علاوه بر این سیستم موردنظر میتواند در مناطقی که اینترنت پایدار وجود ندارد نیست، عملکرد موثری داشته باشد؛ زیرا دادهها روی کارت SD در Raspberry Pi ذخیره میشوند. درآمد و سود گلخانه گل نیز میتواند بسیار عالی باشد، البته باید سراغ گل و گیاهان پر طرفدار بروید تا دچار ضرر نشوید. درآمد گلخانه گل میتواند بسیار مناسب باشد و گلها از سودآورترین محصول گلخانه ای هستند. در گلخانههای کشت گل رز میزان رطوبت لازم در روز ۵۰ درصد و در شب به ۶۰ درصد میرسد.

کاهش آلودگی محیط زیست: در کشت های گلخانه ای به دلیل اینکه منطقه کشت محدود و تحت کنترل است آلودگی های زیست محیطی ناشی از عملیات کشاورزی به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. در ضمن کشت خیار و یا گوجه فرنگی در محیطهای گلخانه ای دردسرهای کمتری دارد و به راحتی میتوان نحوه کاشت این محصولات را یاد گرفت و آن را عملی نمود. در یک گلخانه زعفران به متراژ 100 متر مربع میتوان به اندازه یک زمین کشاورزی به متراژ 500 مترمربع زعفران برداشت نمود. هزینه کل احداث گلخانه های شیشه ای با تجهیزات و تاسیسات کامل به ازای هر متر مربع 1.300.000 الی 2.500.000 تومان میباشد. کشاورزی مدرن و هوشمند با استفاده از تجهیزات ارتباطی متصل شده به یکدیگیر و همچنین استفاده از فناوری های جدید، حاصل خواهد شد.

نتایج حاصل از اقدامات گسترده ای که در سال 1397 به دست آمده، بیانگر ایجاد تحولات ساختاری در بسیاری از زمینه های اساسی و زیربنایی بوده و ارتقاء ضریب خوداتکایی کشور در محصولات اساسی یکی از دستاوردهای مهم وزارت جهاد کشاورزی ناشی از اجرای پروژه های اولویت دار و برنامه های رونق تولید ملی و اشتغال است که نشان دهنده کاهش وابستگی به واردات محصولات بوده، به طوری که ارزش مواد غذایی تولید داخلی، معادل 90 درصد ارزش مصرفی آن است. به گفته وی، این چالش «بیش از سه دهه» است که روی تولید و صادرات محصولات کشاورزی ایران سایه انداخته و منجر به از دست رفتن بازارهای تراز اول دنیا شده است. با توجه به چالش های موجود در صنعت کشاورزی و دامپروری و اهمیت این حوزه به عنوان زیربنایی ترین موضوع در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی، نیازمند به کارگیری تکنولوژیهای نوین به منظور توسعه پایدار کشاورزی و دامپروری و تغییر پارادیم از روش های متعارف و ناکارآمد به کشاورزی دقیق و هوشمند هستیم. مثال هایی از این جنبه های نوین هستند که برای کشاورزی سالم به کمک ما می ایند. بهطور مثال اگر سمی دارای دوره کارنس ۲۰ روزه است، دیرترین زمانی که میتوان اقدام به مصرف آن در مزرعه، باغ یا گلخانه نمود، ۲۱ روز تا برداشت است و در این مدت نباید محصول برداشت شده تا بقایای آن سم در گیاه زنده، تجزیه شده و به مقدار ناچیز برسد.

واقعا جای بسی تاسف داره فقط دنبال آوازه گشتن در حالی که حداقل از ۵۰ نیروی شاغل در این اداره فقط قسمت حفظ نباتات آن واقعا به درستی کار می کنند و بقیه کاری جز تلف کردن وقت در اداره ندارند. برای همین یکی از ملزومات سالن قارچ، خرید رطوبت ساز می باشد که بر اساس نیاز کاربر میتواند از رطوبت ساز ارزان دیسکی یا التراسونیک برای مرطوب کردن سالن استفاده کند. کاهش هزینه ی تولید و اثرات آن را در کشورهایی چون ایران که تعداد کارگر کم است با مکانیزه کردن درست، به وضوح می توان رؤیت کرد. به گزارش خبرنگار ایمنا، ارتقای سطح زندگی و افزایش روز افزون جمعیت کره زمین موجب شده است تا تأمین مواد غذایی به یکی از دغدغههای دولتها تبدیل شود، به نظر میرسد کشاورزی با بهکارگیری روشهای سنتی و کم بازده دیگر نمیتواند پاسخگوی تأمین مواد تغذیه این تعداد جمعیت باشد. نیاز به محصولات کشاورزی در زندگی بشر هر روز پررنگ­تر می­شود و نقش افزایش جمعیت نیز بر این نیاز بی تاثیر نیست. همچون دیگر جنبههای زندگی بشر، فناوری در حوزهی کشاورزی نیز نفوذ فراوانی داشته است. کشاورزی یک رشته کاربردی است و با زندگی روزمره انسان در ارتباط است و غذایی که روزانه مصرف میشود حاصل فعالیت کشاورزی است.

در گلخانه ای که شرایط محیطی آن تحت کنترل است عوامل نامساعد محیطی که کیفیت و کمیت محصول را مورد تهدید قرار می دهند تا حد بسیار زیادی کاهش می یابند. به طور معمول زمان کشت محصولات گلخانه ای با توجه به نوع و خصوصیات رقم، شرایط محیطی، عوامل اقتصادی و غیره تعیین می شود. کیفیت زعفران کشت شده در گلخانه نیز همانند کشت سنتی بسیار مرغوب بوده و حتی در بیشتر مواقع عیار زعفران به دست آمده در گلخانه ها بیش از 270 می باشد. بلاغ، غذای بیشتر و بهتر، افزایش تنوع غذایی، ارتقای سطح و کیفیت زندگی و بالارفتن بهرهوری نیروی کار میتواند با استفاده از فناوریهای مدرن در کشاورزی محقق شود. مرحله ای دیگر وجود دارد که در آن شما باید به فکر خرید کود کشاورزی مرغوب و با کیفیت باشید. اصولا احداث گلخانه ها در مناطقی که آب و هوای معتدل دارند، سودآوری بالایی دارد. ما در این مقاله از وبلاگ اندیشه سبز سودآورترین محصولات گلخانه ای را به شما معرفی خواهیم نمود تا در این مسیر با اطمینان بیشتر بتوانید قدم بگذارید. در احداث یک گلخانه موفق بایستی به نوع و مشخصات سازه، پوشش و همچنین تجهیزات آن دقت نمود. به طور معمول، گلخانه های ایرانی و اسپانیایی با حداقل ارتفاع 5 متر و مقاوم در برابر باد و برف و همچنین وزن محصول، مناسب هستند.

به همین دلیل ارتفاع دیواره های جانبی گلخانه باید حداقل 2 متر باشد. همانطور که می دانید محصولات کشاورزی و همچنین انواع گل و گیاه به دلیل تقاضای بالا، بازار فروش بسیار خوبی دارند. همچنین در صورتی که یکی از مقادیر «نام کاربری» یا «رمز عبور» فراموش شود، از طریق لینک فراموشی اطلاعات کاربری ، امکان بازیابی «نام کاربری» و یا تغییر «رمز عبور» وجود خواهد داشت. با کاشت گیاه در گلخانه امکان تولید محصولات در خارج از فصل کشت مهیا می شود و بدین ترتیب موجب تولید محصولات نوبرانه و کسب درآمد بالا می شود. به جرئت می توان گفت، کشت در گلخانه نسبت به کشت در فضای آزاد و زمین های کشاورزی، از مشکلات کمتری برخوردار است. از آنجایی که روش کشت هیدروپونیک از روشهایی است که در کشت گوجه­ فرنگی و خیار کاربرد دارد، خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم. مناسب ترین بذر برای کشت گلخانه ای، بذر پارتنوکارپیک یا هیبرید است. اما کاهش نزولات جوی و افت چشمگیر ذخایر آبی و سفره های زیرزمینی، از مهم ترین دلایل در توجیه راه­اندازی گلخانه است. هر چه میگذرد مسئله بحران آب، کاهش نزولات جوی و به تبع آن کاهش ذخایر آبی و سفره های آب زیرزمینی به مسئله ای جدی تر تبدیل می شود و همین امر صنعت کشاورزی را با چالش ها و خطرات جدی روبرو کرده است.

تصمیم گیری در خصوص انتخاب نوع گلخانه براساس موقعیت ساخت آن انجام میشود. همانطور که گفته شد ارقام مختلفی از گوجه­ فرنگی وجود دارد که انتخاب بهترین نوع برای کشت گلخانه ای حائز اهمیت است. استفاده از این سامانه به دقیق بودن روند کشت شما کمک شایانی خواهد کرد. وی یکی از مزیت های کشور به ویژه آذربایجان غربی را وجود مراتع بکر دانست و گفت: از این ظرفیت قابل توجه می توان در کشت گیاهان دارویی متعدد بهره برد که طبق بررسی ها درآمد آن نیز افزون بر ۱۰ برابر دامداری در مراتع است. وی اظهار کرد: در سال های پیش از فعالیت دولت یازدهم میزان صادرات نفت کشورمان در روندی به سمت فروش ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز می رسید که در صورت تداوم این روند، مشکلات جدی معیشتی در کشور ایجاد می شد ولی با اقدام های این دولت، این روند برعکس شد و تاثیرگذاری کشورمان در معادلات جهانی به ویژه در حوزه اقتصاد به صورت چشمگیری افزایش یافت. حجتی در ادامه با بیان اینکه او طرفدار تولید هندوانه برای صادرات نیست، افزود: مصرف آب برای تولید هندوانه در کشور به 30 تا 40 لیتر کاهش یافته است و در حال حاضر اغلب جالیزهای هندوانه در کشور، کشت دیم است.

بیشترین هزینه در این شغل صرف قفسه بندی سالن، خرید تجهیزات رطوبت ساز و تهویه میشود. در کشور ما بیشترین سطح زیر کشت گلخانه ای متعلق به خیار است. ایران در سال 1399 ، بالغ بر 39 میلیون دلار صادرات خیار داشته که بیشترین این صادرات به کشورهای عراق و روسیه بوده است. رعایت استانداردهایی چون 76UNE -92/208 ، 284CEN/TC و 57NFU-063 و آیین نامه های ایران و NGMA آمریکا و ECMC (اتحادیه اروپائی سازه های فلزی) توصیه می شود. این نرم افزار بنابر پیش بینی شرایط جوی و علم کشاورزی , بهترین توصیه را به کاربر میدهد تا بهترین عملکرد را در مزرعه خود داشته باشد.

در بازار داخلی نیز تقاضا برای این محصول کشاورزی بسیار بالا سایت agriculture-na است. هزینه راه­اندازی اولیه بالا (بخش اعظم هزینه صرف احداث گلخانه می شود. افزایش عملکرد محصول: در کشت های گلخانه ای تولید محصولات کشاورزی در شرایط کنترل شده صورت می پذیرد. خیار گلخانه ای به ارقام که به صورت سنتی کشت می شوند، تفاوت هایی دارد. لازم به ذکر است که کشت گلخانه ای یک محصول ممکن است در یک منطقه سودآوری پایین تری در مقایسه با یک منطقه دیگر داشته باشد. در کشور ما میانگین مصرف سموم به دلیل بالا بودن قیمت ها و عدم آگاهی کشاورزان خرده پا در استفاده به موقع آفات و بیماری ها پایین است. با هدف افزایش سهم تولید و تامین انواع کود مورد نیاز در داخل کشور و گسترش بازار نهاده های کشاورزی، ساماندهی خرید و توزیع کودهای شیمیایی با اولویت تامین از داخل و استقرار زنجیره عرضه نهادهها و افزایش کارایی کود و مدیریت تغذیه گیاه در سال 97 تامین و تدارک 2 میلیون و 600 هزار تن کود به شرح اوره یک میلیون و 800 هزار تن، فسفات 550 هزار تن و پتاس 250 هزار تن انجام شد و اقدام های دیگری همچون کنترل فنی انواع کود شیمیایی، برگزاری کارگاه های آموزشی در سطح کشور در خصوص مصرف بهینه انواع نهاده های کشاورزی به طور عمده کود شیمیایی، دسترسی راحت کشاورزان آزمایش آب و خاک و انواع نهاده با کیفیت با قیمت مناسب، آموزش کشاورزان و تامین ذخیره استراتژیک انواع کودهای کشاوزی نیز انجام شد.

چنانچه واریته ها به صورت کلاستر و همرس نباشند، بهتر است گوجه های رسیده را در زمان مشخص خود برداشت کنید. می توانید به صورت چهار فصل گل عرضه کنید. صادرات گوشت قرمز و گوسفندی از ایران به صورت بسته بندی شده و کاملاً استاندارد و بهداشتی به کشورهای مختلف انجام می شود. کدام محصول گلخانه ای در ایران سطح زیر کشت بیشتری دارد؟ همچنین در این شیوه کشت به دلیل کنترل راحت شرایط محیطی میتوان بازدهی تولید بیشتری کسب نمود. از اینرو برای ایجاد یک ثبات و بهره وری نسبی در تولید و همچنین پاسخگویی به نیازهای داخلی، می بایست دست به دامان علم مدرن کشاورزی شد و در این حوزه راه کشورهای صنعتی پیشرفته را پی گرفت و یکی از بهترین این راه ها، راه اندازی گلخانه است. افزایش بهره وری تولید: کشت های گلخانه ای بهره وری تولید را افزایش می دهند.

همه این موارد در کنار هم، سوددهی گلخانه را بسیار بیشتر از کشاورزی به سبک سنتی و در زمین های زراعی کرده است. یکی از مهمترین حُسن های پرورش کاکتوس این است که در ظرفیت های پایین و در گلخانه های کوچک نیز میتوان از این طریق به درامدهای بالایی رسید. از طرفی فرهنگ پایین مصرفکنندگان این محصولات میزان ضایعات را چند برابر کرده است. به کارگیری هوش مصنوعی مشاغل مبتنی بر کشاورزی را تقویت کرده و آنها را کارآمدتر میکند. اقتصاد هیچ ملتی بدون صادرات به پویایی و رقابتپذیری خودش نخواهد رسید و هدف ما این است که صادرات را از طریق آموزش در تمام روستاها نهادینه کرده و از آنجا به تمام بخشهای کشاورزی کشور گسترش دهیم تا علاوه بر فرهنگ، درستکاری، صداقت و تلاش برای کار خوب، محصولات خود را در دنیا بهعنوان یک کالای پرمزیت معرفی کنیم که مسلما در بازاریابی بهشدت مورد استفاده قرار گرفته و منافع خوبی به کشور برمیگرداند. او در انتهای صحبتهایش اضافه میکند: «هدف ما این است که بتوانیم در کشور خودمان که از نظر بهرهوری و ضریب بازدهی شرایط مناسبی ندارد، تأثیرگذار باشیم.

محمد فرزاد مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه مفاهیم اقتصاد دیجیتال به درستی در جامعه جا نیفتاده است، افزود: باید یک سری پروژه های اقدام برای این کمیته تعریف شود. وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸ تقریبا ۵۰ درصد سموم ما وارداتی بود و آن زمان، برگشت محصولات را هم بیشتر داشتیم، ادامه میدهد: در واقع در مساله باقیمانده سموم، همین ناخالصیها در سموم آماده وارداتی ممکن است یک تا ۵ درصد و حتی بیشتر باشد اما با همه اینها، مساله اصلی باقیمانده سموم مربوط به نوع و زمان مصرف سموم توسط کشاورز است. هرچند راه اندازی یک گلخانه هزینه اولیه قابل توجهی نیاز است اما مواردی چون برداشت چند مرحله­ای و مدت زمان کوتاه برداشت محصول را می توان در زمره صرفه اقتصادی راه­ اندازی گلخانه قلمداد نمود.