اخبار

کشاورزی هوشمند و مزرعه هوشمند چیست؟ مجله خبری کشاورزی

در کشاورزی زیستی، روشهای مکانیکی و دیگر روشهای مدیریّتی جایگزین سایت agriculture-na علف کشها شدهاست. ، اظهار میکند: اگر آبی که در بخش کشاورزی مصرف میشود همراه با بهینه سازی باشد و در آبیاری از روشهای مدرن به جای سنتی استفاده شود همچنین الگوی کشتی برای استان تعریف شود که با ویژگیهای آب و هوایی این منطقه منطبق باشد کشاورزی در چنین منطقهای با مشکلی چندان مواجه نخواهد بود زیرا اینگونه حداقل مصرف آب را داریم ضمن آنکه بیشترین اشتغال ما در بخش کشاورزی است و با حذف کشاورزی باید مشاغلی جایگزین تعریف شود تا معیشت کشاورزان به خطر نیفتد. به گفته این کارشناس با توجه به حجم بالای مبادلات تجاری بین دو کشور، چنین وضعیتی باعث «افزایش زیاد تقاضا برای دلار» شده و بر رشد قیمت ارز تاثیر گذاشته است.

بیشتر کشاورزان درخواهند یافت که بخشی از محصولاتشان مطابق نیازهای خریداران یا استاندارها نبوده و در بازار محصولات رایج، فروخته خواهد شد یا اینکه برای تغذیه دام مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به کمک این تکنولوژیها میتوان تغذیهی دام را مدیریت کرد و آنها را از انواع بیماریها دور نگه داشت و سلامتیشان را کنترل کرد. کشاورزی دقیق که به اختصار به آن PA نیز گفته میشود در گزارش Mekinsey & Companyبه این شکل تعریف میشود:«فناوری مشاهدات، اندازه گیری و تجزیه و تحلیل نیازهای زمین و گیاهان که به مدیریت کشاورزی منجر میشود». نمونه بارز بکار گیری کشاورزی اقتصاد محور ، کشور هلند است.

کشاورزي سنتي مي رفت که تغييرات اساسي بايد پاسخگوي محصولات کشاورزي مور نياز مردم با توجه به افزايش روزافزون جمعيت و با بهره گيري از ماشين باشد. برای کسب اطلاعات جامع و کامل تر می توانید از همایش ها و نمایشگاه های برگزار شده توسط این شرکت بازدید به عمل آورید و یا با کارشناسان فروش (71163-021) تماس حاصل نمایید. پس از انقلاب ۱۳۵۷، در کاوشهای کارشناسان غربی در بخش کشاورزی ایران وقفهای ایجاد گردید اما پس از مدتی دوباره کاوشها ادامه یافت. اما اگر بخواهم به زمینههاى همکارى اشاره کنم باید بگویم که سه زمینه اصلی برای همکارى ایران و چین وجود دارد که عبارتند از تأمین نیازهای سرمایهگذاری مالی، همکاریهاى فنى و تکنیکى با مشارکت بخش خصوصی ایران و تسهیل صادرات محصولات کشاورزى.

مدیر امور زراعت جهادکشاورزی آذربایجانشرقی از رتبه نخست این استان در اجرای طرح کشت قراردادی با مباشرت تعاونیهای روستایی در سطح کشور خبر داد و بیان داشت: طرح جهش تولید در اراضی دیم نیز دیگر طرحی است که با هدف تحقق پایداری تولید در این بخش و تقویت دیمکاران با نتایج قابل قبول در استان در حال اجراست. مدیر آبوخاک سازمان جهاد کشاورزی اصفهان تصریح میکند: در راستای رفع این مشکلات برنامهای به اسم سازگاری با کم آبی داریم که با حضور دستگاههای اجرایی چون جهاد کشاورزی، شهرداری و محیط زیست قرار است آب قابل برنامهریزی استانها برآورد شود. روایت دوم از بخش خصوصی: اعظم بیگی، مدیر پیشین بخش آب مرکز ملی مطالعات کشاورزی و آب اتاق ایران. رئیس اتاق ایران تصریح کرد: در بین گروههای کالایی مختلف محصولات غذایی و کشاورزی، بیشترین صادرات ایران متمرکز بر میوه و آجیل با سهم ۴۵ درصد، سبزیجات با سهم ۱۳ درصد، محصولات کنسرو شده با سهم ۱۰ درصد، محصولات لبنی، عسل و تخم مرخ با سهم ۵.۸ درصد که بیش از ۷۵ درصد محصولات غذایی را به خود اختصاص میدهد، است. ترزا کریستینا شامگاه پنجشنبه در نشست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس در شیراز افزود: ما می خواهیم ضمن صادرات به ایران، واردات از این کشور را افزایش دهیم و به تبادلات اقتصادی برابری برسیم.

بحث امنیت غذایی در میان است. به علت کشاورزی، شهرها و روابط تجاری میان مناطق و گروه های مختلف مردم توسعه پیدا کرد و سبب پیشرفته بیشتر جوامع و فرهنگ های بشری گشت. اگر دامدارها به سمت مرتع ملی شده میرفتند، ژاندارمها تیراندازی میکردند؛ این سبب شد بهتدریج حوزهها و مراتع دامدارها کوچکتر شد؛ متعاقب آن واردات گوشت فراوان به ایران شروع شد؛ کسی فکر نکرد چرا تا قبل از این واردات نبود، ولی الآن هست. قسمت اعظم فلات ایران به سبب وجود بیابان های وسیع، کویرهای پهناور و کوهستانی بودن نواحی بزرگی از این سرزمین غیرقابل کشت است. گفتنی است در مناطق کوهستانی ترکیه، پرورش طیور در مقیاس وسیعی انجام می شود که یک چهارم به ارزش ناخالص کل تولید مزرعه کمک می کند. گفتنی است در سراسر اتحادیه اروپا، فرانسه بهترین تولید کننده دانه های روغنی، غلات، چغندر قند، شیر و گوشت گاو است. گفتنی است به دلیل جاده سازی و ساختمان سازی های بی رویه، در سال ۱۹۴۹ چین یک پنجم از زمین های قابل کشت خود را از دست داد و اکنون فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد از زمین های چین برای کشاورزی مناسب است. گزارشها حاکی از آن است امسال تنها ٢٩ درصد از محصولات دیم بیمە شدەاند و کشاورزان خسارت دیدە چشمانتظار مصوبات دولت برای دریافت تسهیلات بانکی ارزان قیمت هستند کە شاید با مقروض شدن، به طور موقت زخمهایشان التیام یابد.

آقای فرشچیان در ادامه عنوان کرد که موضوع باقیمانده سموم بیش از ۳۰ سال است حل نشده باقی مانده است: «در زمینه کنترل باقیمانده سموم، اروپاییها پیشگام بودند و پس از ارتقای استانداردها در این کشورها، سخت گیری آنها نسبت به محصولات ایرانی افزایش پیدا کرد. داده های جهانی نشان می دهد که بیش از ۲۳ میلیون هکتار زمین در روسیه زیر کشت محصولات کشاورزی می رود و حدود نیمی از سطح زمین های زیر کشت در این کشور به کشت غلات اختصاص داده می شود. آمارهای مجمع صادرکنندگان منطقه مدیترانه ترکیه نیز نشان میدهد این کشور سال گذشته تنها از محل صادرات میوه و ترهبار تازه به روسیه (بدون احتساب خشکبار)، حدود یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار درآمد داشته که نسبت به سال ۲۰۲۰ یک سوم رشد نشان میدهد. کشاورزی در ترکیه شغل اصلی عامه مردم است در حالی که صنایع و بخش های خدمات به طور مداوم در حال افزایش هستند.

گزارشها حاکی است که محصولات بازگشتی، راهی بازارهای داخلی خود ایران شده است؛ موضوعی که زنگ خطر «تغذیه ناسالم» را برای شهروندان ایران به صدا درآورده است. خاک سطحی یا خاک زراعی در کشور در خطر است. با این حال چگونه است که جامعه اکنون ما در حوزه ساختمان سازی به این نتیجه رسیده که به طور حتمی از تخصص متخصصان بهره ببرد اما در حوزه کشاورزی همچنان معتقدیم که کشاورز با همان روش مدیریت سنتی مدیریت تمام نهاده های مزرعه و حتی سیاست الگوی کشت را حودش برعهده بگیرد. مزیت اصلی این سیستم نسبت به فوگر و فن این است که در فوگر حتما باید از آب با EC و TDS پایین استفاده شود ولی در پد با رعایت دور ریز 2 لی 3 درصد آب مصرفی در طی کار کردن پد میتوان از آب با کیفیت پایین استفاده کرد. کشاورزی عمودی در محیط داخلی باعث کاهش مسافت طی شده در زنجیره تأمین میشود و محصول را افزایش میدهد.

در بخش محصولات دام، طیور و آبزیان مقایسه میزان تولیدات دو استان شمالی ایران و کشور هلند نتایج جالبتوجهی دارد، چراکه جز بخش آبزیان، در همه بخشهای میزان تولید استانهای شمالی ایران بسیار کمتر از تولیدات هلند است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار ؛کشاورزی یکی از بخشهای ضروری اقتصاد جهانی است که نه تنها یکی از پردرآمدترین درآمد در سراسر جهان است، بلکه یکی از نیازهای غذایی جهان را نیز تأمین می کند. به گزارش بازار، تورج سعیدی، عضو هیات مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی در برنامه میز اقتصاد رسانه ملی درباره برخی موانع بیمه دام و محصولات کشاورزی گفت: قانون، قانون هست که یک بیمه را اجباری و سراسری میکند ما در بخش طیور قانون داریم در بخشهای مختلف درباره دام و آبزیان اشاره شده به بیمههای فراگیر که دستورالعمل هایش نوشته شده است.

پس تعدد این فروشگاهها و توسعهی زیرساختهای اساسی آنها میتواند باعث کنترل قیمت، حذف واسطهها، تسهیل فروش و افزایش درآمد کشاورزان شود. در حقیقت در قرن بیستم، چین تلاش کرد تا جمعیت زیادی را تأمین کند و پس از آن، به روزرسانی سیاست ها و فناوری های کشاورزی باعث بزرگ شدن، خودکفایی و رشد چین شد. ایران همچنین تولید فراورده های لبنی محصولات، پشم و مقدار زیادی از چوب را به خوبی انجام می دهد. رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در این مسیر خوشبختانه پژوهشها و اقدامات خوبی توسط دانشمندان هستهای انجام شده است، از این پس نیز تمام تلاش مجموعه مرتبط با کشاورزی هستهای سازمان را در جهت ترویج و گسترش کشاورزی مدرن معطوف خواهیم کرد و باید تأثیرات این اقدامات را به وضوح در زندگی عموم مردم مشاهده کنیم. یعنی از چند جهت بهرهمند شدند. هم اکنون به صورت اجاره های بلندمدت یا در کشورهایی که قابلیت آن وجود داشت، به صورت مالکیتی، کشت فراسرزمینی با حدود چند 10 هزار هکتار محقق شده و در افق برنامه های بلندمدت قرار است سطح آن به 500 هزار هکتار تا پایان دولت یازدهم افزایش یابد. با افزايش روزافزون جمعيت و نیاز بشر به غذا و محصولات بیشتر، صنعت کشاورزی نیازمند توسعه و ارتقا سیستم های مکانیزه سازگار با محیط زیست می باشد.

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران نیز به ایلنا گفته است بسیاری از صادرکنندگان از آنجا که نمیتوانند ارز وارد کشور کند، از طریق صرافان محلی ارز را وارد کشور میکنند. وجود واسطههای فراوان از دیگر عواملی است که به دو شکل سبب افزایش ضایعات میشود. افزایش مشکلات تجاری ایران در عراق در روزهای اخیر از زبان برخی صادرکنندگان نیز بیان شده است. آل اسحاق همچنین با ارائه پیشنهاد مشارکت با عراق در حوزه ساخت نیروگاه های برق گفت: ما می توانیم به صورت مشارکتی، در عراق نیروگاه های برق ایجاد کنیم که شرایطش برای ما از نظر سخت افزاری و نرم افزاری و پایگاه های تولید برق آماده است. سلسله گفتگوهای این پرونده، در پی روشنگری ابعاد و شرایط فعلی کشاورزی، و ارائه راهکارها و مدلهای برونرفت از این شرایط است. در حال حاضر در آلمان، قسمت های جنوبی و غربی دره های رودخانه ای پوشیده از باغ های انگور است و محصولات کشاورزی آلمان از منطقه ای به منطقه دیگر کاملا متفاوت است. در نهایت اینکه، به تدریج کشورهای تراز اول اروپایی نظیر آلمان، فرانسه، سوئیس و انگلستان، از حجم مبادلات خود با ایران کاستند». روباتیک: در کشورهای پیشرفتهی جهان بسیاری بسیاری از عملیات مربوط به کشاورزی به وسیلهی روباتها انجام میشود.

بیشترین افزایش در ذخایر ذرت به سالهای بعد از 11-2010 مربوط میشود که از 8/ 2 میلیون به 2/ 3 میلیون برای سال 13-2012 و به 5/ 4 میلیون تن برای سال 14-2013 افزایش یافت. به این ترتیب تولید برنج در سالهای گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است. نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه حرکت کنونی ما سنتی و روز مره است راهبرد و برنامه درازمدت کشاورزی استان باید تهیه شود تا بدانیم در سالهای آینده در چه جایگاهی قرار خواهیم گرفت، تصریح کرد: سیاستگذاری در خصوص کالاهای استراتژیک کاملا مشخص نیست که قطعا پیگیری می شود. از اینجا به بعد بحثهایی مطرح میشد مبنی بر اینکه محور و محرک این حرکت برای این کشورها که میخواهند صنعتی بشوند، چیست. با کشتی یا ماشین میرفتم؛ این روش آنجا یک روش متعارفی است؛ حالا عرضم این است مثلاً به هلند وارد میشدیم، آنجا مثلاً یک دشت پر از گلایل وجود دارد؛ یک دشت گلایل؛ ولی درعین حال جرأت نمیکردیم شیشه ماشین را پایین بکشیم؛ چون کود حیوانی که بهکار میبردند بوی خیلی بدی میداد؛ اما جالب است که هلند که خودش در کشاورزی اینطور کود حیوانی بهکار میبرد، صادرکننده کود شیمیایی به ایران بود!

در زمان گذشته اینگونه نبود، اما با پیشرفت و افزایش سطح رفاه عمومی جامعه، تقاضای خارج از فصل برای میوه خوشمزه توت فرنگی افزایش یافت و طبیعتا سود کشت توت فرنگی در گلخانه بر اثر این اتفاق افزایش یافت. قیمت کالاهای عمدهٔ نقدی در بازارهای کالا؛ در سطح و دامنهٔ جهانی، تعیین میشود که برخی از تغییرات محلی (که بهعنوان قیمت «پایه» شناخته میشوند) و بر پایهٔ هزینههای حمل و نقل و تعادل عرضه و تقاضای محلی تعیین میشود. مونتاژ یعنی صد در صد قطعات را سر هم میکردند؛ مثلاً بهجای اینکه یک دوچرخه یا اتومبیل را وارد کند، آن را بهصورت قطعات منفصل درمیآورد؛ حتی در بعضی موارد این کالا سر هم بوده و برای برآورده کردن نیاز از هم بازش میکردند و در کشور عرضه میشد. درحالی که دولت ها اقداماتی را برای ممانعت از گسترش کرونا در پیش می گیرند زنجیره های عرضه مواد غذایی در جهان دچار اختلال می شود و این مسئله می تواند باعث کمبود مقطعی این مواد از جمله برنج و افزایش قیمت ها شود. این سیلبند باعث تقویت چاههای پایین دست و رونق کشاورزی شده در افزایش آب شرب جیرفت هم تأثیر دارد.

تغییرات الگوی مزیت نسبی محصولات کشاورزی در ایران: تحلیلی کاربردی با استفاده از شاخص های مزیت نسبی ابراز شده. در برجام و با اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی از مازاد واردات برخی محصولات همچون گندم، برنج، شکر به کشور جلوگیری شد و حجم واردات کاهش یافت به طوری که تراز تجاری بخش کشاورزی در دو ماهه ابتدای امسال منفی 479 میلیون و 310 هزار دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 40 میلیون و 360 هزار دلار بهبود را نشان می دهد. کود شیمیایی طوری شد که بعدها سازمان ملل، بعد از اینکه این سموم یکی دو دهه به خورد کشورها داده شده بود، به مسئله ورود کرد. طی هفتههای اخیر اخبار مربوط به عودت محصولات کشاورزی صادراتی ایران به روسیه، هند، ازبکستان، امارات و ترکمنستان به خاطر استفاده از سموم «غیر استاندارد» داغ بوده است. ما نگاه مثبتی به بازار برنج ایران داریم، با وجود اینکه طی سه ماهه گذشته با روند نزولی تقاضا مواجه شده است. در این راهکار با به کارگیری سنسورهای مختلف به اندازه گیری انواع پارامترهای خاک و محصولات مختلف پرداخته می شود.

پیش بینی می کنیم تولید گوشت گوساله در سال جاری بالغ بر 500 هزار تن باشد و طی دوره پنج ساله شاهد رشد متوسط سالانه 3 درصدی در این زمینه باشیم و در سال 1402 تولید گوشت گوساله به 560 هزار تن برسد. گندم نیز سومین محصول تولیدی این کشور بوده که در سال ۲۰۲۰ رکوردی به میزان بالغ بر ۶۹ میلیون تن تولید داشته اند. آیا با افزایش قیمت گندم دست سوداگران کوتاه خواهد شد؟ گندم غالب ترین محصول غذایی در سراسر روسیه است. به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سيما، بازار محصولات کشاورزی هیچ گاه از رونق نمیافتد که هیچ؛ همیشه رو به پیشرفت نیز است.

مثلاً کشاورزان برنجکار ما پیش از یک شیطنت اسرائیلیها اصلاً از سم استفاده نمیکردند؛ یعنی تولید این محصول کاملاً ارگانیک و سالم بوده است؛ اما کشاورزها را به مصرف کودها و سمومی مجبور کردند که از اسرائیل وارد شد؛ در این کودها انگلهایی به نام «کرم ساقهخوار» وجود داشت؛ این آفت در مزارع ما گسترش پیدا کرد و این شد که نیم قرن است کشاورزهای ما برای مقابله با این آفت ناچار به سمپاشی هستند؛ و مردم هم این سموم را مصرف میکنند. به گفته آل اسحاق در هر صورت شرایط عراق به گونه ای است که چاره ای جزء توسعه مناسبات با ایران در حوزه های انرژی ندارد. در این خصوص بالای ۸۰، ۹۰ درصد تولید داخل داریم، لذا می توانیم یک سرمایه گذاری مشترک بلندمدت با عراق داشته باشیم که پایداری بسیار بالایی داشته باشد. آمارهای جهانی نشان می دهد که در ۱۴ سال گذشته تولید کشاورزی هند از ۸۷ میلیارد دلار به ۳۹۷ دلار افزایش یافته است که نشان از ۱۱ درصد نرخ رشد سالانه دارد.