اخبار

کشاورزی هوشمند و چالش امنیت غذایی مجله خبری کشاورزی

در این سیستم misscall اول به منزله استارت سیستم آبیاری و misscall دوم به منزله توقف آبیاری می باشد. به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر روح الله ذوالفقاری با اعلام این خبر گفت: در راستای تحقق شعار تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین در سال 1401، برنامه ویژه ای با حمایت وزارت نیرو و شرکت توانیر برای کمک به تولید محصولات (کالا و خدمت) دانش بنیان شرکت های صنعت برق و شرکت های فعال در حوزه اصلاح الگوی مصرف تدارک دیده شده است. و به قبایل اجازه داد در نسل بعدی از خود تجربه ای از کشاورزی را به یادگار بگذارند. خاک ها در هر دو جهان توسعه یافته و در حال توسعه، این کشاورزان به سرعت حاصلخیزی خاک تخریب شده خود را بازسازی کردند، که سپس به آنها اجازه داد با استفاده از مکمل و کود بسیار کمتر و سموم دفع آفات کمتر، عملکرد بالایی داشته باشند. است. در ۲۲ تیر ماه امسال انتزاع کامل شد، یعنی همه اختیارات بازرگانی محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص پیدا کرد اما وزارت جهاد کشاورزی نیازمند چند ستاد است تا بتواند وظیفهاش را کامل کند. البته این آزمایشگاهها هر یک ۳ تا ۴ میلیارد تومان قیمت دارد و برای آن باید بودجه اختصاص یابد.

بصیری در پاسخ به این سؤال که وظیفه نظارت بر سلامت محصولات کشاورزی بر عهده کدام وزارتخانه است، میگوید: مسئولیت محصولات کشاورزی تا زمانی که در مزرعه هستند؛ یعنی نوع و میزان کود و سم مصرفی برعهده وزارت جهادکشاورزی است، اما زمانی که محصول از مزرعه بیرون میآید، کیفیت و سلامت آن باید توسط وزارت بهداشت و سازمان زیر مجموعه آن یعنی سازمان غذا و دارو بررسی شود؛ یعنی بررسی محصولات از نظر باقیمانده سموم، نیترات و فلزات سنگین باید توسط سازمان سایت agriculture-na مذکور انجام شود. وی ادامه داد: بدین صورت که صادرات با دریافت این دو برگه انجام شود و تا زمانی که گواهی سلامت از سوی سازمان غذا و دارو صادر نشود، ما گواهی بهداشتی صادر نخواهیم کرد. تا قبل از سال ۹۹ کل سطح بیمه شده فندق در الموت ۱۰۰۰متر بود که با ترویج صورتگرفته این میزان در سال ۹۹ به ۷۰ هکتار رسید. با توجه به این مسئله پژوهشگران با انجام یک مطالعه میزان نیترات و فلزات سنگین (سرب و کادمیوم) در محصولات کشاورزی عرضه شده در سطح شهر اراک را مورد بررسی قرار دادند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «شاهپور علاییمقدم» ضمن ارایه برخی توضیحات درباره واقعیت ماجرای برگشت خوردن برخی محصولات کشاورزی ایران، به وجود خلاء قانونی و نبود ابزارهای مناسب برای نظارت موثرتر بر محصولات کشاورزی صادراتی و ورودی به بازار داخل اشاره کرد؛ خلاء هایی که به گفته وی، چند مورد آن در چند روز اخیر در زمینه صادرات محصولات کشاورزی رفع شده است.

با وجود این مزایا، این شیوه از کشت معایبی نیز دارد از جمله آنکه امکان کشت توأم یا مخلوط در سطوح وسیع وجود ندارد و به طور معمول این کشت در اراضی خرده مالکی انجام میشود که سطوح کمتر است. برای همین اگر هم قیمتها تغییری کند به کشاورز چیزی نمی رسد؛ بنابراین شورا تصمیم گرفت که در تیرماه قیمت جدید و واقعی سایر محصولات کشاورزی را تعیین کند. برای مثال در استان های جنوبی کشور که ماه های گذشته محصولات کشاورزی بسیاری تولید شد اگر مازاد محصولات را انبار می کردیم حجم زیادی از محصولات به یکباره وارد بازار نمی شد؛ در نتیجه توازن در بازار برقرار می شد و دست آخر نیز تولیدکننده و مصرف کننده دچار ضرر نمیشدند. طهرانیها تصریح میکند: برای هر محصول تعدد گزینه داریم و تعرفهها به نفع کشاورزان بازنگری شده است؛ سال گذشته حدود ۶۵ میلیارد تومان خسارت داشتیم در زراعت ۲۰ میلیارد تومان و به باغات ۴۵ میلیارد تومان خسارت وارد شد.

علاوه بر این ایزولاسیون مزارع نیز اهمیت زیادی دارد، زیرا بسیاری از گیاهان دگر گشن بوده و گردافشانی آنها به صورت آزاد انجام میشود؛ بنابراین در صورت نبود ایزولاسیون کافی، ممکن است ورود گردههای گیاهان دیگر به مزرعه، باعث اختلال ژنتیکی در تولید بذر شود. اکنون بخش بزرگی از پروژههای نهادهای ملی و بینالمللی تحقیقاتی اینترنت اشیا در اراضی اتحادیههای تعاونیهای کشاورزی و با سرمایهگذاری مشترک تحت عنوان «مزارع آنفارم و مدرسه در مزرعه» بهطور مشترک با همکاری محققان مراکز تحقیقاتی و مدیران و اعضای تعاونیهای کشاورزی و تولیدی انجام میشود؛ برای مثال در کره جنوبی اعضای تعاونیها از تلفنهای هوشمند خود برای نظارت بر اسیدیته و درجه حرارت خاک، تجهیزات، محصولات تولیدی دامداریها و همچنین دریافت دادههای ترویجی و آمار در خوراک دام و تولید و پیشبینیهای آماری برای محصولات و دامهای خود استفاده میکنند. محمد طهرانیها، مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان قزوین در پاسخ به ایسنا میگوید: استقبال از بیمه محصولات کشاورزی خوب است و من عدم استقبال کشاورزان از بیمه را نمیپذیرم، سالانه ۳۵ هزار فقره بیمهنامه در صندوق صادر میشود مسلماً بین آنان تعدادی افراد اعتراض به حق یا ناحق دارند؛ اینکه همه را با یک نگاه ببینیم اینگونه نیست، آنانی هم که خسارت خود را دریافت میکنند متشکر هستند.

میزان درآمد و سود شما را نوع محصول و تراکم کاشت آن تعیین خواهد نمود. زارعی اظهار میکند: الموت چند اقلیم دارد و آبوهوای مناطق مختلف آن متفاوت است اما ارزیاب سر گردنه میآید و اگر یک باغ آفت داشته باشد آن را به کل الموت تعمیم میدهد درحالیکه باید باغی که در سامانه مشخص است را ارزیابی کند. مقدار محصول به دست آمده در هر منطقه کاشته شده در مقایسه با یک بذر سنتی بیشتر است. از این رو، نیاز به دستور العملی برای تغییر مدیریت کشاورزی سنتی در جهت حفظ پایدار منابع طبیعی (مانند کیفیت آب، هوا و خاک) وجود دارد. به گزارش ایسنا، تعداد ارزیابان کم است؛ برای منطقه الموت تنها یک ارزیاب خسارت بیمه وجود دارد. رییس نظام صنفی کشاورزی با بیان اینکه با کمبود زیرساختهایی در بخش تولید و نگهداری محصولات کشاورزی مواجه هستیم، گفت: انبار و سردخانه به اندازه کافی وجود ندارد. در سالهای آینده شاهد استفاده روزافزون این تکنولوژیها و تکنولوژیهای دیگری در زمینه کشاورزی هوشمند خواهیم بود که تحول عظیمی را در صنعت کشاورزی به وجود خواهد آورد. وی اعلام میکند: در فروش بیمهنامه حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر در سطوح مختلف کارگذار، بیمهگر و بازاریاب فعالیت دارند، در بخش ارزیابی خسارت حدود ۳۰ نفر در زراعت و باغ و دام و طیور فعال هستند؛ اگر تعداد ارزیابان کم باشد نمیگذاریم در استان کاستی به وجود آید و سعی کردیم چیزی از نظر ما دور نماند؛ باتوجهبه سطح استان تعداد ارزیابان قابلقبول است و اگر کمبودی باشد با ابزارهای کمکی مانند استفاده از نیروهای بومی در منطقه خسارتها را بررسی کنیم.

مجموع صادرات این بخش به لحاظ ارزشی برابر با 454 میلیون دلار بوده و وزن «میوه و ترهبار» صادراتی در این مدت نیز افت 8 درصدی را ثبت کرده است. وی گفت: در مورد فلفل دلمهایهای صادراتی به روسیه، این کشور اعلام کرد چهار نوع سم استفاده شده در این محصولات در این کشور ثبت نشده و طی نامهای از ما خواست در این باره اظهار نظر کنیم. پوشش پلاستیکی از جنس پی وی سی، پلی وینل فلوراید و .. میباشد که وزن سبکی دارد و به همین دلیل نیاز به اسکلت های سنگین ندارد. عبدالرضا فلاح مشاور استاندار آذربایجان شرقی در حوزه فناوری، نوآوری و اقتصاد دانشبنیان در این جلسه، با اشاره به اینکه شهر هوشمند یک مفهوم است که 9 محور دارد گفت: در حاکمیت هوشمند شهرداری باید امکانات خود را مکانیزه کند و حاکمیت هوشمند از جنس فناوری اطلاعات است. همچنین گوجه فرنگی و خیار میتوانند در طول سال چندین بار برداشت شوند و شما برهمیناساس میتوانید به راحتی قبل از برداشت کردن محصولات خود، آنها را به متقاضیان بفروشید. نایب رئیس کمیسیون کشاورزی در خصوص وضعیت فعلی طرح مذکور گفت: این طرح رفت و برگشتی بین صحن و کمیسیون داشت و اخیرا ایرادات شورای نگهبان را برطرف کردیم و امیدواریم به زودی مجددا در صحن مطرح و تصویب شود.

واگذاری واحدهای آماده ساخت در مجتمعهای گلخانهای، واگذاری زمین به متقاضیان، پرداخت تسهیلات با کارمزد ۹/۷ درصد، تسهیل در روند صدور مجوزها، حذف استعلامهای وقتگیر، برگزاری مستمر کارگاههای آموزشی، نشست هماندیشی، بازدیدهای ترویجی و نشستهای هفتگی ستاد گلخانه برای رفع مشکلات متقاضیان از اقدامات انجام شده برای افزایش سطح زیرکشت گلخانهای استان است. وی اظهار داشت: در امارات و مالزی دیدم که برای آزمایش کیفی محصولات کشاورزی قبل از ورود به بازار خردهفروشی، آزمایشگاههای پرتابل هست که بلافاصله سلامت محصول را نشان میدهد و ما هم باید از این آزمایشگاهها داشته باشیم. این درحالی است که در رویههای فعلی نتایج آزمایش سلامت محصول چند روز بعد مشخص میشود که با رویه بازار و تازه بودن محصولات کشاورزی تناسبی ندارد.

عباسی درباره کاهش قیمت محصولات کشاورزی گفت: در مورد اینکه طرح امنیت غذایی به این موضوع تاثیر میگذارد یا خیر؟ پیش بینی بنده از قانون احتمالی امنیت غذایی، تکمیل شدن بیمه کشاورزان و محصولات است. کشاورزان دقت داشته باشند برای اینکه گلهمندی پیش نیاید کاملترین و بهترین گزینه را انتخاب کنند مسلماً هرچقدر پول بدهیم همان قدر آش میخوریم. وی افزود: بهترین نوع صادرات را می توان صدور توان مهندسی از کشور دانست چرا که کشورهای همسایه بشدت نیازمند توان مهندسی ما هستند. اگر اطلاعات کافی و تخصص لازم را در زمینه ساخت گلخانه ندارید، میتوانید با شرکت مزرعه بکر، که یکی از بهترین شرکتهای سازنده گلخانه در ایران میباشد در تماس باشید و از خدمات آنها استفاده کنید.

پس می توان گفت که در سطح یک مزرعه کوچک، کشاورزان به وجود متغیر های مختلفی روبرو هستند .تفاوت ویژگی خاک قسمت های مختلف و نیازهای گیاهان بخش های مختلف و همچنین وجود سایر عوامل متغیر در سطح مزرعه نیازمند مدیریت متغیر و مناسب با هر بخش از مزرعه است که نیاز به چنین مدیریت عامل اصلی ایجاد سیستم کشاورزی دقیق است. وی افزود: از سوی دیگر با توجه به اینکه چین هم اعلام کرده از اول ژانویه ۲۰۲۲ شناسه محصولات کشاورزی صادراتی به این کشور باید در گمرک آن کشور ثبت شود، صادرات محصولات کشاورزی ایران از این پس به برخی کشورها بدون دریافت شناسه ممکن نیست و با سامانهای شدن این روند به سویی حرکت میکنیم که دیگر محصولات کشاورزی ایران بدون شناسه به جایی صادر نشود.

با اینکه این سموم در اتحادیه اروپا هم استفاده میشود اما در روسیه ثبت نشده بود. بودجه ای که برای زمین های زراعی هوشمند صرف می شود، با پیامدهای فوق العاده مثبت و محصولات باکیفیت جبران خواهد شد. همین امر باعث می شود که مثلا در یک زمان خاص چندین شهرستان یک محصول را برداشت کنند، بازار اشباع شود، خریداری نباشد ومحصول نیز روی دست تولیدکننده بماند و قیمت ها نیز کاهش یابد و سال بعد نیز به دلیل ضرر و زیان محصولی کمتر تولید شود و قیمت آن افزایش یابد. بزرگترین کاربرد آنها، دوربینهای امنیتی بیسیم است که به راحتی نصب میشوند و برای انجام آن نیازی به متخصص و فعالیتهای پیچیده نیست. در سال ۱۳۹۷ مدیریت آفات حدود ۸۹۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی به این شیوه انجام شده است. هزینه ساخت گلخانه و درآمد گلخانه ها به چه صورت است؟ از لحاظ کسب درآمد از گلخانه، ایجاد اشتغال و کارآفرینی، تولید محصولات سودآور گلخانه ای، حداکثر میزا ن تولید در حداقل فضا، و بسیار کاربرد های دیگری که بسیار کارآمد و مفید می باشند.

رییس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه در قانون تجارت ایران، صادرات محصولات کشاورزی تنها با دریافت گواهی بهداشتی از سازمان حفظ نباتات مجاز دانسته شده و اشارهای به دریافت گواهی سلامت از وزارت بهداشت نشده است، تصریح کرد: اگر کشور مقصد، داشتن این گواهی را درخواست و الزام کند، در آن صورت صادر کننده باید به آزمایشگاههای مرجع وزارت بهداشت مراجعه و نمونه محصولاتش را ارایه داده و پس از آنالیز محصول از نظر باقیمانده سموم، فلزات، نمکها و نیترات گواهی بهداشتی برای وی صادر میشود. هنگام کاشت گوجه فرنگی باید به فضای موردنیاز برای هر گیاه توجه کنید تا مشکلی در روند پرورش آنها به وجود نیاید. وی تصریح کرد: اما متاسفانه در کشور و فضای مجازی طوری حرف میزنند که انگار همه محصولات کشور آلوده است و برخی هم با انگیزههای خاص به این موضوع دامن میزنند که نوعی خودزنی است.

رضا نورانی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی به هندوستان از اواخر شهریور آغاز میشود، گفت: سیب مهمترین محصول صادراتی به هندوستان است و در حال حاضر سیبی در انبارها نداریم که بخواهیم آن را به هندوستان صادر کنیم. کشاورزان و دامداران میتوانند با پرداخت مبلغ سالانه به صندوق بیمه کشاورزی روستاییان و عشایر بعد از چندین سال نسبت به شرایط سنی بازنشسته شوند. وی اظهار کرد: در سال های پیش از فعالیت دولت یازدهم میزان صادرات نفت کشورمان در روندی به سمت فروش ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز می رسید که در صورت تداوم این روند، مشکلات جدی معیشتی در کشور ایجاد می شد ولی با اقدام های این دولت، این روند برعکس شد و تاثیرگذاری کشورمان در معادلات جهانی به ویژه در حوزه اقتصاد به صورت چشمگیری افزایش یافت. از همین رو در ادامه به بررسی این بحرانها که از سوی مرکز آمار ایران با اعداد و ارقام نشان داده شده است، خواهیم پرداخت. هفتمین و آخرین نکته چگونه محصولات خودمون رو بفروشیم ؟ در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ کشور روسیه هفتمین تولیدکننده برتر بوده است در حالی که این کشور دارای سطح وسیعی از زمین های قابل کشت است و غلات را به مقدار زیاد تولید می کند.

ما در طرح امنیت غذایی پیش بینی کردهایم که وزارت جهاد کشاورزی قدرت تعیین سوخت ماشینهای کشاورزی را داشته باشد و وزارت نفت فقط آن را اختصاص دهد. تمام این اطلاعات می تواند شما را در جهت انتخاب درست محصول قرار دهد. علاییمقدم خاطرنشان کرد: در این راستا سامانههای سازمان حفظ نباتات و غذا و دارو به یکدیگر متصل شده و با تبادل اطلاعات و همکاری خوبی که شکل گرفته، برخی از مسایل در این زمینه حل میشود. این مقام مسوول گفت: تا پیش از ماجرای نپذیرفتن فلفل دلمهایهای ایران توسط روسیه، محصولات کشاورزی ما تنها با همین گواهی بهداشتی صادر میشد اما پس از این ماجرا، ما در نشستهای متعددی که در هفتههای اخیر با سازمان غذا و دارو داشتیم، به این جمعبندی رسیدیم که برای حفظ اعتبار ایران در بازارهای جهانی و رفع ابهامات و نگرانیهای موجود، از این پس گواهی سلامت و بهداشت به طور توامان برای صادرات محصولات کشاورزی ایران اجباری شود. یکی از بازارهای پر تقاضا برای صادرات سیب درختی از ایران کشور پاکستان است. در این راستا ما به روسیه علاوه بر فلفل دلمهای، بادمجان، پسته، زعفران، چای، سیب زمینی، کاهو، کرفس، کیوی، لیمو و نارنگی هم صادر میکنیم که هیچ یک برگشت نخورده است.

گلخانه گل رز به سرمایه بیشتری نیاز داشته و باید با توجه به نیاز بازار نژادهای مهم این گل را پرورش دهید. کشور ما سالیان درازی است که درگیر بحران خشکسالی شده و به همین دلیل تمام نهادها و سازمانهای مسئول بهدنبال راههایی برای کاهش مصرف آب در کشور هستند. البته باید بگوییم که اعتبارات صندوق بیمه کشاورزی نیز از اعتبارات سازمان مدیریت بحران است. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: در دو ماه گذشته در بانک کشاورزی در خصوص احداث ۵۶ هکتار گلخانه برای پرداخت تسهیلات مصوبه وجود داشته که امسال اجرایی میشود. نایب رئیس کمیسیون کشاورزی در خصوص نیروی تحصیلکرده حوزه کشاورزی نیز تصریح کرد: ۳۵ درصد از دانشجویان حوزه کشاورزی دنبال شغل نمیروند و ۳۵ درصد دیگر در حوزه غیر از کشاورزی فعالیت میکنند. تنها هفت درصد از این جمعیت در این حوزه تاثیرگذار هستند و ۱۰ درصد نیز در حوزه کشاورزی فعالیت میکنند. به عنوان مثال میتوان با استفاده از این روش، گیاهانی که با استفاده از روشهای سنتی کشت شدهاند و الان در مرحله جوانه زدن قرار دارند را با استفاده از روش هیدروپونیک به ادامه کشت آنها بپردازیم و با استفاده از این امکانات بتوانیم گیاهان را از آفاتی که در خاک وجود دارد حفاظت نماییم.

قدرتالله مهدیخانی، مدیرکل مدیریت بحران استان در این خصوص به ایسنا میگوید: سالیانه بالغ بر ۳۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات مدیریت بحران در اختیار صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار میگیرد ولی مشکل این است که کشاورزان از بیمه استقبال نمیکنند در حالی که باید بیمه را جدی بگیرند. دانشجویان دائما تشویق میشوند تا با نوآوری به راهحلهای تازه و کارآفرین برسند. این زنبورها در کندوهایی با قیمتهای مختلف، بر اساس تعداد زنبورهای موجود در کندو به فروش میرسند و ممکن است مسیری طولانی را تا گلخانه حمل شوند. سلامت محصولات کشاورزی در دهههای اخیر به دلیل مصرف بیرویه انواع علفکشها، سموم، آفتکشها و هورمونها مورد تهدید قرار گرفته است که منجر به تشدید مرگ و میر و کاهش متوسط عمر جمعیت انسانی دنیا با بروز انواع بیماریها و آلودگیهای زیستمحیطی شده است. همچنین ، با این روند ، تمام داده ها توسط رایانه ها ثبت ، ذخیره و تجزیه و تحلیل می شوند تا از مداخلات انسانی و خطاهای ناشی از آن بکاهند.