اخبار

کشاورزی هوشمند : پایه ی پیشرفت روستایی مجله خبری کشاورزی

در طول نشاکاری، دانه در فضای گلخانه و تحت شرایط بهینه رشد می کند و پس از آنکه به یک نهال جوانه زده تبدیل شد، به زمین کشاورزی منتقل می شود و ادامه رشد و میوه دهی خود را در آنجا می سایت agriculture-na گذراند. با نصب یک ترموستات هوشمند در گلخانه می توان دمای مطلوب گیاهان پرورشی را در فضای گلخانه هوشمند حکمفرما کرد. البته ناگفته نماند که کاشت و نگهداری از توت فرنگی گلخانهای در فضایی با متراژ پایین چندان اقتصادی نیست، اما اگر گلخانه شما متراژی برابر با ۵ هزار مترمربع داشته باشد، شما میتوانید یک بازدهی ۳۵ درصدی از این فضای گلخانه انتظار داشته باشید.

از آنجایی که تقاضا برای خرید خیار در بازار جهانی بسیار زیاد است، پرورشدهندگان این میوه سعی می کنند آخرین فناوری های کاشت و پرورش خیار را به کار بگیرند تا محصولات مرغوب تر به دست آید. هزینه تولید آن نسبت به کشت معمولی پایین تر است. به عبارتی می توان گفت که سود گلخانه گاهی ده ها برابر بیش تر از کشاورزی معمولی است. معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی از انجام مطالعاتی در زمینه صرفه اقتصادی صادرات محصولات کشاورزی با تکیه بر درآمد حاصل از هر مترمکعب آب خبر داد و یادآور شد: مطالعات در این باره هنوز به پایان نرسیده، در نتیجه درباره صادرات محصولات کشاورزی در حال حاضر به درستی نمیتوان سخن گفت. این امر ممکن است نیاز به تحولات سیستمی داشته باشد که نتیجه آن افزایش پایداری و سازگاری است. محصولات گلخانهای مدتهاست که به واسطه امکان بهرهبرداری در تمام فصول و کیفیت مناسبی که دارند، در سبد غذایی خانوارها جای خود را باز کردهاند. وزیر کشاورزی برزیل با اشاره به اینکه از ابتدای شرایط بد اقتصادی و شیوع کرونا این کشور در زمینه تولید و صادرات مواد غذایی رکورد ثبت کرده است، گفت: ما توانستیم شغل هایی را که وجود داشت سر جای خود نگهداریم و شغل های جدید نیز ایجاد کنیم؛ در زمینه کشاورزی توسعه به وجود آمد در حالی که در زمینه های دیگر مشکل اقتصادی وجود داشت و صادرات برزیل در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ افزایش داشته است.

6 – عدم وابستگی تولید به شرایط محیطی خارج از گلخانه. در حالی که عدم استفاده از درمان ها می تواند منجر به شیوع بیماری های مخرب شود. در کنار محصولات اصلی خود، می توانید سبزیجات کوچکی مانند گشنیز، جعفری، پیازچه و… به گزارش خبرنگار ایمنا، اگر چه تاکنون برای افزایش محصولات زراعی و باغی تدابیر مختلفی مانند استفاده از تکنولوژی، ژنتیک، کودهای شیمیایی و سموم گیاهی در نظر گرفته شده است اما بکارگیری این تدابیر توانسته است تنها بخشی از نیاز ما را به مواد غذایی به صورت منطقهای برآورده کند. شرکت مزرعه بکر، قادر است با طراحی اختصاصی و با در نظر گرفتن بهترین امکانات در بهترین سطح از کیفیت، پاسخگوی نیاز شما در زمینه ساخت و اجرا گلخانه باشد.

علاوه بر پارامترهای محیط، گلخانه های هوشمند کشاورزان را قادر می سازد تا در بالای شرایط محصول خود بمانند. همچنین قادر به رشد گیاهان بیشتر در هر متر مربع در مقایسه با کشت محصولات زراعی در یک میدان باز هستید. برای تسریع این موضوع، کلایر اقدام به تولید بالابرهای آکاردئونی با پلاتفرم های بزرگ و ظرفیت بالا برای احداث سازه های گلخانه و همچنین پوشش های سقف گلخانه اعم از پلاستیکی و شیشه ای و همچنین بالابرهای دو ریل با ظرفیت متوسط جهت نصب تجهیزات گلخانه ای در کمترین زمان با بالاترین ایمنی ، نموده است. بر اساس این داده ها سیستم های پاشش و پاشش را می توان به طور خودکار روشن کرد تا خواسته های محصول در زمان واقعی را برطرف کند در حالی که مداخله دستی را به حداقل می رساند.

مدیریت شاخههای جانبی در هلند، بهعنوان یک ابزاری مهم برای تولید بهینه محصول است و نقش زیادی در تعیین عملکرد نهایی دارد. معمولاً در عرضهای جغرافیایی پایینتر، به خاطر شدت نور بیشتر از تراکم بالاتر گیاه استفاده میشود و به همین ترتیب، تعداد ساقههای گیاه یا شاخههای جانبی که بر روی بوته حفظ میشوند نیز باید بر اساس شدت نور تنظیم شود. یک راهکار کشاورزی یا آبیاری هوشمند، از مجموعه ای سخت افزار نظیر حسگرهای پایش وضعیت خاک و آب، ایستگاه های هواشناسی، شیر برقی و کنترل کننده آن و معمولاً یک دروازه (Gateway) و همچنین لایه های نرم افزاری شامل پلتفرم جمع آوری و مدیریت داده ها و اپلیکیشن های کاربر نهایی است. این امر به دلیل این واقعیت است که شما در ایجاد شرایط آب و هوایی بهینه برای رشد گیاه کنترل بیشتری دارید.

حفظ شرایط کافی برای رشد گیاهان در داخل گلخانه به معنای صرف هزینه به عنوان مثال برای برق و گاز است. افزایش سود و بهره وری را می توانیم به عنوان مهمترین مزیت کشاورزی ماشینی معرفی کنیم. یک گلخانه با طراحی مناسب و بهینه ساخته می شود و می تواند از بروز مشکلاتی نظیر آفات و علفهای هرز جلوگیری کند. آنها با یک سیستم هشدار خودکار متصل می شوند، در صورت بروز یک مسئله امنیتی، آنها فورا به تولیدکنندگان اطلاع می دهند. در این بین محصولاتی که در آنها از گیاهان استفاده میشود، با استقبال بیشتری مواجه میشوند. و مشاهده می شد که مقدار راندمان آبیاری کم است و میزان بالایی از کود و سموم شیمیایی به هدر می رود و آسیب های جدی که در محصولات و زمین های زراعی باقی مانده و سبب موجب آلودگی منابع زیر زمینی آب و خاک می شود. منیزیم عنصری پویا و تنها عنصر فلزی در کلروفیل است و نقش مهمی در توسعه سطح برگ، افزایش فتوسنتز و در نتیجه افزایش عملکرد گیاه خواهد داشت.کمبود منیزیم موجب کاهش مقدار کلروفیل می­شود و معلوم است که بدون وجود این ترکیب زندگی گیاه می­تواند به شدت مختل شود. محصولی پرسود که در تمام طول سال تنها ۶ بار نیاز به آبیاری خواهد داشت.

برداشت محصول زعفران در سال تنها یک بار صورت میگیرد و شما باید با فراهم آوردن تجهیزاتی مانند دستگاههای رطوبتساز و همچنین هیتر گلخانهای در کنار شرایط پرورش هیدروپونیک، محیطی مناسب برای پرورش این گیاه را فراهم کنید. همچنین دور نگه داشتن محصولات زراعی از حمله پرندگان و حیوانات دیگر یکی دیگر از فواید کشت گلخانه ای است. یکی از بزرگترین معایب کشت گلخانه ای هزینه های بالای آن است. در سال ۲۰۱۱، در فهرست بزرگترین بانکهای جهان، رتبه هشتم را به خود اختصاص داد. با توجه به اینکه امروزه کشاورزی تبدیل به یکی از بزرگترین و سود آور ترین صنایع در جهان شده است ، بنابراین به منظور حفظ جنبه رقابتی منطقه ای و جهانی باید اصول و استاندارد های خاصی را نیز رعایت نمود در غیر این صورت کشاورزی نتیجه ای برای اقتصاد فردی و کشور نداشته و محکوم به شکست خواهد بود. این دکترای علوم مهندسی آب، بخش دیگر انتقال فناوری را انتقال مدیریت نرم افزاری سیستم دانست و عنوان کرد: نمی شود بهره وری آب را با توجه به محدودیت های منابع آبی که در کشور وجود دارد در سطح مزرعه ارتقا داد در حالی که میرآبی که مدیریت تحویل آب به مزرعه را برعهده دارد دانش مهندسی آب را نداشته باشد.

در این مورد، اگر متوسط کارآیی را ملاک مقایسه قرار بدهیم، تردید نیست که متوسط کارآیی در زمینهای کشت آبی بیشتر بود. اگر زعفران را در دسته محصولات گلخانهای قراردهید و قصد تولید آن در گلخانه را داشتهباشید، باید بدانید که در تمام شهرهای ایران این امکان برای شما فراهم است. • شما به یک سرمایه گذاری اولیه قابل توجه نیاز دارید. کلایر برای این موضوع نیز محصولی با عرض کم به بازار ارائه نموده است که به راحتی قابل استفاده برای گلخانه داران می باشد. عضو تیم پژوهشی پروژه ایران ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد افزود: در این گزارش ما ایران را به صورت بکر و طبیعی در نظر گرفتهایم و منابع ما بدون در نظر گرفتن ذخایر آب سطحی، میزان آب قابل برداشت در سطح و منابع آب زیر زمینی و سطحشان سنجیده شده است. تغییرات اقلیم و تأثیرات آن بر کشاورزی: با توجه به پیامدهای منفی اقتصادی و امنیتی تغییرات اقلیمی، اتخاذ سیاست های جبرانی و ظرفیت سازی سازمانی، سیستمی و انسانی توسط دولت به منظور کاهش تأثیرات منفی احتمالی تغییرات اقلیمی در ایران اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. از اینرو برنامهریزان حوزه کشاورزی باید ضمن توجه به کشاورزی دانش بنیان، هوشمند سازی این بخش را در اولویت برنامههای خود قرار دهند.

بهره وری بالاتر محصول، کاهش مصرف آب، کود و سموم دفع آفات که به نوبه خود قیمت مواد غذایی را کاهش می دهد و همچنین باعث کاهش تأثیر در اکوسیستم­ های طبیعی می ­شود. پیرو اهمیت کشت های گلخانهای در صنعت استراتژیک کشاورزی و تاثیر مستقیم آن در تامین امنیت غذایی شهروندان، نیاز به تجهیزات کاربردی جهت افزایش راندمان تولید بر کسی پوشیده نیست. از دیگر مزیت های مهم راه اندازی کشت گلخانه ای، صرفه جویی در مصرف آب و انرژی با توجه به خطر خشکسالی و کم آبی در اکثر مناطق است. در بسیاری از کشورهای قطبی و یا استوایی که دارای آب و هوای سرد یا بسیار گرم هستند و یا با مشکل کم آبی رو به رو هستند، احداث گلخانه می تواند بهترین گزینه برای تولید میوه و سبزیجات در این نواحی باشد. گلخانه یکی از راه حل های جدید و مدرن برای مقابله با سرما، گرما و کم آبی است. جایگزین کردن روش های کشت سنتی با کشاورزی مدرن و تغییر تفکر کشاورزان از اهمیت بالایی برخوردار است و به یک تلاش جمعی نیاز دارد. در سال ۱۳۵۹ براساس یک لایحه قانونی مراکز خدمات کشاورزی، روستایی و عشایری شکل گرفت. بنابراین توسعه روستایی که خود افزایش درآمد جامعه روستایی را به دنبال دارد، رونق اقتصادی کشور و تأمین منابع کل جمعیت ایران را بدنبال خواهد داشت به این لحاظ، برنامه ریزی های تولیدی و کشاورزی در نواحی روستایی دارای ضرورت و اهمیت بسیار است.

اهمیت و ضرورت کشاورزی دقیق و تکنولوژی با در نظر گرفتن محدودیت منابع و افزایش جمعیت، بسیار مشخص است ولی آنچه دارای اهمیت است اینکه باید تمام جوانب به صورت کامل تحقیق و بررسی شود و سیاست های کلان و برنامه ریزی های بلند مدت و کوتاه مدت کشور با این تکنولوژی گره خورده است. به نظر میرسد کشاورزی هوشمند راهحلی اساسی برای مقابله با بحران جهانی غذا در سالهای آینده است. به زبان سادهتر در این رویکرد ابزارها ، ماشینها ،نرم افزارها و سنسورهای هوشمند نیازهای گیاه ، دام یا طیور یک مزرعه را به شکل جداگانه تشخیص میدهند. امکان نگهداری گل ها برای مدت زمان طولانی وجود ندارد، پس قبل از برداشت گلها یا حتی قبل از کاشت!

نمونه ای از تناوب زراعی که توسط برخی از کشاورزان اجرا شده کاشت سویا و سایر حبوبات بوده است. در این پاورپوینت بسیار زیبا ،در اسلایدهایی جذاب و منظم کشاورزی هوشمند و تعریف آن و انواع روش ها و مزیت ها و موانع پیش روی آن و سایر نکات مهم آن را ترسیم نموده ایم. در روش سنتی، اینکار سه روز به طول می انجامد. امروزه به منظور استفاده از انواع تجهیزات و وسایل کشاورزی مختلف از تراکتورهای مخصوصی که به همین منظور تولید شده اند، بهره گرفته می شود. به شرط اینکه از وسایل لازم برای ایجاد آب و هوای مناسب در گلخانه استفاده شود. لازم به یادآوری است، که طبق اعلام شرکت سهامی زراعی فعالیتهای کشاورزی ایران، تا پایان سال ۱۳۹۹، ۸۶ درصد کشاورزی ایران توسط کشاورزان خرد انجام میشود که مساحت زمین آنها کمتر از ۱۰ هکتار است و فقط ۱۴ درصد فعالیتهای این بخش دارای شرایط اقتصادی هستند و زمینهای بالای ۱۰ هکتار دارند.

اگر اقدامات ایمنی به طور صحیح اجرا نشود، آفات وارد گلخانه می شوند و رشد آنها سریعتر از حد معمول خواهد بود که می تواند باعث کاهش تولید و کیفیت محصولات شود. به طور کلی در صورت برنامه و مدیریت مناسب و حمایت اصولی، باعث ارزش افزوده شده و نیز فرصت های شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده و سبب مهار هزینه های سربار و در نتیجه بهبودی در شاخص تولیدات می شود. افزایش تولیدات کشاورزی از طریق برنامه ریزی درست منجر به کاهش قیمت و تورم در زمینه مهمترین کالاهای مصرفی جمعیت گردیده و رونق اقتصادی را در کل اقتصاد ملی سبب می گردد. از دیگر مزیتهای این گیاه قابلیت برداشت ۲۰ سالهی آن است که همین امر او را به یک گیاه شگفت انگیز تبدیل کرده و سبب شده که در طولانی مدت سود فراوانی را به کشاورزان و افراد فعال در این حوزه برساند. دانستن جوانب فواید و معایب کشت گلخانه ای می تواند به شما کمک کند که بهتر تصمیم گیری کنید و یک برنامه ریزی موفق را تدوین کنید. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد توسعه کشت گلخانه ای در منطقه جیرفت می تواند این منطقه را به سمت و سوی رشد و توسعه و همچنین توسعه مناطق روستایی سوق دهد.

همچنین نقش منیزیم در انتقال کربوهیدرات ها از برگ ها به شاخه ها مورد توجه است. با توجه به نیاز روزافزون بازار، چه از نظر گل و گیاهان زینتی و چه از نظر سبزیجات و صیفی جات خارج از فصل، کشت و تولید محصول در گلخانه، امروزه به یکی از سود آورترین بخش های کشاورزی تبدیل شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بهره برداران کشت گلخانه ای در روستاهای محمدآباد، سید میرزا و فهرج بوده که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان تعداد 223 پرسشنامه مورد پرسشگری قرار گرفته و با کمک نرم افزار SPSS تحلیل های آماری مورد نظر صورت پذیرفت و نتایج به دست آمده نشان می دهد که میزان درآمد کشت گلخانه ای با توجه به افزایش راندمان تا حدود 10 برابری و کاهش آب مصرفی تا یک هشتم نسبت به کشت سنتی و روباز از مقدار بیشتری برخوردار است و کار ایجاد شده در واحد سطح نیز مقدار بیشتری نسبت به کشت سنتی دارد.

کشت گلخانه ای می تواند به عنوان یک راهکار مناسب مطرح باشد که هم اکنون مورد توجه قرار گرفته است. پینار چکون، از دانشگاه روتردام هلند نیز معتقد است که تمرکز بر افزایش حجم و بازدهی تولید موجب شده تا توجه به طعم و مزهی محصولات غذایی کاهش یابد. وجود اقلیم های متفاوت پهنه ایران زمین، خود یک فرصت مناسب را برای تنوع تولیدات کشاورزی و افزایش ضریب امنیت غذایی فراهم نموده است. این محصولات از تنوع بالایی برخوردار هستند و در تمامی دستهها اعم از میوهها، سبزیجات، صیفیجات، گیاهان دارویی و غیره میتوان کاشت و برداشت خوبی بصورت گلخانهای تجربه کرد. اما باید در نظر داشت که برای شروع باید ابتدا نیاز بازار را سنجیده و بر اساس علایق مردم شروع به کاشت و پرورش محصولات گلخانهای کرد. در نظر داشته باشید برای خرید ادوات و تجهیزات گلخانهای میتوانید از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران اقدام کنید. پس در ادامه نیز همراه ما باشید. پس توسعه واحدهای تولید نهال رویشی و اصلاح شده در کشور ضرورتی برای بخش باغبانی محسوب میشود. در دسته محصولات گلخانهای برگ چغندر و کدو نیز از جمله گیاهان پرسود محسوب میشوند. بیشتر اسفناجهای ترد و خوشمزهای که در بازار موجود هستند در دسته محصولات گلخانهای قرار دارند.

بطور کلی تمام گیاهانی که بهعنوان سبزی استفاده شده و در دسته سبزیها هستند، همگی شرایط رشد مشابهی دارند و باید اطلاعات لازم در ارتباط با آنها را به دست آورید. شما میتوانید با کاشت این 2 گیاه به سود کلانی دست پیدا کنید، چرا که با یکبار کاشت برگ چغندر و کدو میتوانید به صورت گسترده و چندین بار از آنها استفاده کرده و محصولات آن را برداشت کنید. اینکه نشا چه کمکی به کشاورزی می کند و دلایل اینکه اصلا چرا بذر را نباید از همان ابتدا در زمین کشاورزی کاشت را در ادامه اشاره خواهیم کرد. در حال حاضر شهرستان زرند بیش از ۴۳ هزار هکتار زمین زیر کاشت پسته دارد که ۳۵ هزار هکتار آن به ثمر رسیده است. استفاده از جی پی اس در کشاورزی کار موقعیت یابی و نقشه کشی از موقعیت زمین کشاورزی را بسیار آسان می کند. همچنین باعث گرم شدن کره زمین می شود زیرا گل و لای، کربن خاک را از ریز ذرات ارگانیک جدا می کند.