اخبار

کشاورزی هوشمند چیست مجله خبری کشاورزی

با این حال پس از چندی وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص گفته که در فرایند تولید فلفل دلمه 4 نوع سم بکار رفته است که روس ها قبلا تذکر داده بودند ولی کشاورزان به آن توجهی نکردند به همین دلیل محصول آنها مرجوع داده سایت agriculture-na شد. این مکانیسمی برای اتصال بین سنسورها و ماشین ها است که در نتیجه سیستم پیچیده ای ایجاد می شود که مزرعه شما را بر اساس داده های دریافتی مدیریت می کند. مشاغل زیادی هستند که ما آن ها را به درستی نمی شناسیم. مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: پرداخت تسهیلات برای اجرای سامانه های نوین آبیاری از منابع ملی و نامحدود است اما اجرای سامانه نیازمند تامین زیرساختهایی مانند انتقال آب، احداث استخر ذخیره آب و تامین برق است که اعتبارات این زیرساخت ها از منابع استانی و محدود است.

وی افزود: این محصول فناورانه «کشتیار» نام دارد که در پایش هوشمند زمینهای کشاورزی کاربرد دارد. با توجه به تلاش های وزات کشاورزی در جهت آموزش اما همچنان بخش زیادی از کشاورزان اطلاعات لازم را برای تغییر روش در کاشت، داشت و برداشت محصول ندارند. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میامی گفت: با اجرای سامانه نوین آبیاری، ضمن صرفهجویی در مصرف آب هزینههای کاشت، داشت و برداشت نیز کاهش چشمگیری دارد و با کوتاه کردن دور آبیاری، بازدهی تولید نیز به ۲ برابر افزایش مییابد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میامی هدف از اجرای سامانه نوین آبیاری را ارتقای بهرهوری آبیاری، مدیریت بهرهبرداری از منابع زیرزمینی، تسهیل در مدیریت بهرهوری آب و امکان پخش کود به همراه آب بهصورت یکنواخت را برخی از اهداف اجرای این سیستمها عنوان کرد.

وی افزود: بدون شک ارتقای کشاورزی سنتی و معیشتی به کشاورزی پیشرفته می تواند در سطح زندگی مردم و افزایش درآمد خانوار ها و تامین امنیت غذایی منطقه تاثیر فراوانی داشته باشد.سروان براهویی عنوان کرد: این رویداد به مدت ۳ روز و در قالب ۱۰ محور (RSوGIS درکشاورزی،مدرسه کشاورزی هوشمند،تولید بذر و کشاورزی ارگانیک، تجهیزات و سامانه های نوین کشاورزی، فناوری های نوین در پایداری خاک کشاورزی، فناوری مبتنی بر اینترنت اشیاء در کشاورزی، پلتفورم های آنلاین فروش محصولات کشاورزی، فناوری های نوین صنایع تبدیلی و غذایی و بسته بندی محصولات کشاورزی، تصویربرداری هوایی و ماهواره ای در پایش آفات و بیماری های مزارع کشاورزی )در محل سالن اجتماعات مدرسه دخترانه بنت الهدی شهرستان فاریاب برگزار شد. برای مثال در سال 99 در استان اردبیل و در منطقه مغان هزارن تن سیر تولیدی کشاورزان با قیمت بسیار ارزان به فروش رسید و یا کشاورزان ترجیح دادند که زمین ها را قبل از برداشت شخم بزنند ، زیرا هزینه برداشت بسیار بیشتر از درآمده حاصل از فروش تمام می شد .

بر مبنای گزارشهای وزارت جهاد کشاورزی، ۲ میلیون و ۴۰۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور تا کنون مجهز به سیستمهای نوین آبیاری مجهز شده که بیشاز یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار آن در دولت تدبیر و امید به انجام رسیده است. براساس آمار، در زمان حاضر میانگین ۲۷ درصد از اراضی کشاورزی کشور و ۲۶ درصد اراضی کشاورزی استان سمنان به سامانههای نوین آبیاری و تحتفشار مجهز شده است؛ به گفته وزیر جهاد کشاورزی ۲میلیون و ۴۰۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور تا کنون به سیستمهای نوین آبیاری مجهز شده که بیشاز یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از آن در دولت تدبیر و امید به انجام رسیده است. شاهینی ادامه داد: از آنجا که هزینه احداث استخر ذخیره آب تامین برق و انتقال آب بالا و تسهیلات محدود است، کشاورزان استان رغبت کمتری به اجرای توسعه آبیاری نوین دارند و تنها در ۲۶ درصد اراضی کشاورزی استان سامانه آبیاری نوین اجرایی شده و بقیه اراضی کشاورزی به روش سنتی و غرقابی آبیاری میشود.

وی بیان کرد: در زمان حاضر ۲۶ درصد اراضی کشاورزی استان سمنان از طریق سامانههای نوین آبیاری میشود و بر اساس مطالعات انجام شده در ۴۰ درصد دیگر از اراضی کشاورزی استان سمنان میتوان سامانه نوین آبیاری اجرایی کرد. علیاصغر محمدی اظهار داشت: در زمان حاضر در آبیاری به روش سنتی بهرهوری آبیاری حداکثر ۵۵ درصد است که با تغییر روش آبیاری به سیستم آبیاری بارانی این عدد به ۷۵ درصد ارتقا پیدا میکند. در سالهای آینده شاهد استفاده روزافزون این تکنولوژیها و تکنولوژیهای دیگری در زمینه کشاورزی هوشمند خواهیم بود که تحول عظیمی را در صنعت کشاورزی به وجود خواهد آورد. وی ادامه داد: طرحها و روشهای نوین آبیاری که نقش بسزایی در مصرف بهینه آب دارد تاکنون در سطح ۱۲۳ هزار هکتار معادل نیمی از سطح کشت فعلی استان اجرا شده است و بهدنبال افزایش این سطح خواهیم بود. ورود گسترده فناوری اطلاعات به کشاورزی بر استفاده از تجهیزات پیشرفته و تکنولوژی تأکید دارد، همچنین تحقیق و توسعه را در زمینه کشاورزی، علوم زراعی و علوم خاک میسر می­ کند که این امر در زمینه­ ی ارائه اطلاعات حیاتی و تصمیم­گیری در حوزه های کاربردی فناوری اطلاعات کشاورزی، در سطوح محلی و در شرایط مختلف به کار می­ رود.

پیش بینی می شود که جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی به ۱۰ میلیارد نفر برسد و به دلیل افزایش جمعیت، زمینهای کشاورزی تبدیل به خانه و جاده خواهند شد همچنین با افزایش جمعیت میزان غذای مورد نیاز برای جهان نیز ۵۰ درصد رشد میکند، این در حالی است که حدود ۳۷.۷ درصد از کل سطح زمین برای تولید محصولات زراعی استفاده می شود ولی در ایران با وجود مشکل کم آبی نمیتوان بیش از ۱۰ درصد زمینها را به زیر کشت برد. اولویت زراعت در گلخانههای کشور با محصولاتی است که به آب کمی نیاز دارند. معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت به سومین چالش کشاورزی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: کشاورزی در ایران از کمبود تاریخی سرمایه رنج میبرد با نبود سرمایه در این بخش قیمت تمامشده تولید محصولات نیز کاهش نمییابد و کشاورزی ورشکست میشود. ۱۹۸ هزار هکتار از وسعت اراضی استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل میدهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالند. آقای حاتمی میگوید: آب مورد نیاز باغات پسته او از مسیر چاه تا باغ بصورت روباز است و از طریق کانالهایی روباز منتقل میشود که بخشی از آن در این گرمای طاقت فرسا تبخیر میشود که البته با تجهیز به آبیاری کم فشار، این مشکل برطرف خواهد شد.

استان اصفهان با دارا بودن۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان، ۳.۹ درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و با دارا بودن شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد، در مناطق گرم و خشک استان خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد انواع محصولات دانهدار و هستهدار کشت میشود، افراد شاغل در بخش کشاورزی استان حدود ۱۷۱ هزار نفر هستند. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر طرح سامانه نوین آبیاری در ۸۷ هکتار از این مساحت در حال اجرا است.

وی به اهمیت جایگزینی و توسعه باغهای مقاوم برابر خشکی نظیر پسته، انار، بادام، انگور و گل محمدی اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه گلخانهها در استان با مساحت هزار و ۸۵۶ هکتار سالانه ۲۷۷ هزار تُن انواع محصولات تولید میکنند، اما باز هم با برنامهریزی و مشارکت کشاورزان میتوان این نوع کشت را ارتقا داد. در این زیستگاه بکر و طبیعی جانوران دیگری چون پلنگ، گراز، خرس قهوه ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم، اسبله و غیره، زیست می کنند. گونه های جانوری مختلف اعم از آهو، کل و بز، گراز، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد. دستهای از کشاورزان به دلیل خردهمالکی اجرای سامانه نوین آبیاری برایشان توجیه ندارد اما دستهای دیگر از کشاورزان مشکلات مالی را مانع از اجرای سامانه نوین آبیاری میدانند و انتظار دارند دولت در کنار پرداخت تسهیلات برای اجرای سامانه نوین آبیاری به منظور تامین زیرساختهای لازم برای اجرای سامانه نوین آبیاری مانند احداث استخر و تامین برق تسهیلات کافی در نظر بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه با این حال اجرای طرح کشت قراردادی ضرورتی است که کشور باید به سمت آن حرکت کند، تصریح کرد: «برای این مساله ابتدا باید زیرساختها را فراهم کنیم و وقتی با بحث خردهمالکی مواجه هستیم، تشکیل تعاونیهای تولیدکنندگان که دولتی نباشد، یکی از راهکارها برای حل این مساله است. صرفه جویی در مصرف آب، سرعت بالای رویش گیاه، بکارگیری کود همزمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی رویه علفهای هرز، صرفه جویی در مصرف انرژی، برداشت راحت تر محصولات و افزایش کمی و کیفی محصولات، بخشی از مزایای به کارگیری روشهای آبیاری نوین است و ضرورت دارد روش آبیاری نوین جایگزین روشهای سنتی آبیاری در استان سمنان شود که در قلب مناطق خشک و نیمهخشک کشور قرار دارد تا حفظ و تقویت محصولات کشاورزی در سال جهش تولید محقق شود. صرفه جویی در مصرف آب، سرعت بالای رویش گیاه، امکان بکارگیری کود همزمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی رویه علفهای هرز، صرفه جویی در مصرف انرژی، برداشت راحت تر محصولات و افزایش کمی و کیفی محصولات، از جمله مزایای اجرای سامانه نوین آبیاری است. آنان صرفه جویی در مصرف آب، سرعت بالای رویش گیاه، بکارگیری کود همزمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی رویه علفهای هرز، صرفه جویی در مصرف انرژی، برداشت راحت تر محصولات و افزایش کمی و کیفی محصولات را از مزایای به کارگیری روشهای آبیاری نوین برشمردند.

مهرداد مرادمند در گفت و گو با ایرنا افزود : بهرهوری در مصرف آب و افزایش راندمان از مزایای اجرای چنین طرحهایی به شمار میرود و با توجه به کاهش بارندگیها و کم شدن منابع آب بویژه در مناطق مرکزی ایران و استان اصفهان، بی شک اهمیت چنین طرحهایی بیش از گذشته شده است. از زاویه ای دیگر، کمآبی مناطق مرکزی ایران و خشکی زایندهرود بهعنوان شاهرگ حیاتی این مناطق یکی از اصلیترین مشکلات امروز کشورمان است، زایندهرود که قرنها سرچشمه حیات و رشد در مرکز ایران زمین بوده، سالهاست که بر اثر بیتوجهی و دخالت بیحساب و کتاب در طبیعت، گرفتار خشکی شده، نوسانات دورهای جریان این رودخانه که مشکلات متعددی برای محیطزیست، پوشش گیاهی و گونهای جانوری منطقه ایجاد کرده، کشاورزی بهعنوان یکی از مشاغل اصلی فلات مرکزی را تحتالشعاع قرار داده است که بی شک یکی از راهکاری جلوگیری از این امر، مدیریت صحیح منابع آبی بویژه در بخش کشاورزی خواهد بود.

چوبی که میز و صندلی شما از آن ساخته شده، از بقایای درخت است و یک ماده آلی محسوب میشود، این خاک قرار است خود مواد آلیاش را در اختیار درختان و گیاهان و انسانها قرار دهد و چرخهی مواد آلی را شکل دهد. درختان پسته او حالا چند سالی است به بار نشسته اند، هم محصول خوبی دارند و هم پستهها از کیفیت بالایی برخوردار است. در شهرستان بهاباد هم به سراغ یکی دیگر از کشاورزان رفتیم او نیز امسال میخواهد درختان پسته اش را به این روش ابیاری مجهز کند. به همراه آقای بشارتی و کارشناسان این حوزه به یکی دو مزرعه تجهیز شده به روشهای نوین ابیاری سری زدیم.

در برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای حراست از امنیت غذایی کشور در مواجهه با پیامدهای بحران اوکراین و کمبود مواد غذایی در بازارهای جهانی که سیدجواد ساداتی نژاد حدود دو هفته قبل در برنامه صف اول شبکه خبر ارائه کرد، افزایش تنوع مبادی واردات غله و دانههای روغنی به غیر از دریای سیاه به عنوان یکی از محورهای اصلی راهکارهای دولت به منظور حراست از امنیت غذایی کشور مطرح شده بود. زمانی که میخواهید در هر کجا و در هر زمان، محصولات کشاورزی را در فضای باز پرورش دهید، بذری انتخاب کنید که با شرایط آب و هوای شما و حداقل گرما یا سرما مطابقت داشته باشد. گلخانه هیدروپونیک روشی مدرن و نوین در صنعت کشاورزی به شمار میرود، این نوع گلخانهها امکان کاشت انواع محصولات در مناطق مختلف کشور و در فصول مختلف سال را برای شما فراهم میکنند. هدف اصلی از احداث این نوع گلخانه ها آموزش مراحل کاشت، داشت، برداشت و مدیریت گلخانه به کارآموزان و دانشجویان می باشد بنابراین گلخانه باید دارای امکانات کشت خاکی و هیدروپونیک باشد، این گلخانه باید دارای تمامی استانداردهای گلخانه تجارتی بوده و کارآموز با شرایط واقعی کار، آموزش داده شود.

زنان کشاورز در زمینه کشاورزی مدرن نیازمند آموزش مهارت های لازم می باشند اما از دریافت این آموزش ها محروم شده و نمی توانند قابلیت های خود را در بخش اقتصاد کشاورزی بارز کنند. رییس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان تصریح کرد: در نظر گرفتن بستههای حمایتی مانند پرداخت تسهیلات کم بهره نمونهای از اقدامهای مثبت دولت تدبیر و امید برای اجرای سامانه نوین آبیاری به عنوان راهبرد رفع مشکل کم آبی در این بخش از اقتصاد کشور است. حسین شاهینی ابراز داشت: از مجموع ۳۴ هزار و ۵۴ هکتار سامانه آبیاری نوین اجرا شده در استان سمنان، ۱۶ هزار هکتار قبل از دولت تدبیر و امید و بقیه در دوره دولت تدبیر و امید اجرایی شد. وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید یک میلیارد و ۷۵۲ میلیون ریال برای اجرا و توسعه سامانه نوین آبیاری هزینه شده است. مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان ادامه داد: تنها در سال جاری قرارداد تجهیز ۴ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی بسته خواهد شد که بیش از سه هزار و ۳۰۰ هکتار آن به بهره برداری خواهد رسید. زیرا گلخانه هایی که به هم متصل هستند، هزینه گرمایشی و ساخت کمتری می خواهند.برای این کار باید گلخانه متصل رو به جنوب ساخته شود تا نور کافی به گیاهان و محصولات برسد.

برای ساخت بزرگترین گلخانه ایران از شیشههای VENLO به همراه سامانه اتوماسیون و کنترل هوشمند بوده و نوع سازه گلخانه، دریچههای تهویه، ناودانهای جمع آوری آب باران و آب تغلیظ، ساختمان گلخانه، استخر های تأمین آب و تأسیسات جانبی، واحد های سورتینگ و بسته بندی سامانه های تهویه، سیستم گرمایش، آبیاری و تغذیه مبتنی برفناوری های نوین جهان و برای نخستین بار در کشور و در غرب آسیا اجرا شده است. پیش بینی می شود کسری تجاری برنج ایران در سطح نسبتا ثابت 1.2 میلیون تن در سال طی دوره مورد مطالعه ما باقی بماند. با استفاده از ماشین آلات کشاورزی انجام می شوند و دانشجویان این گرایش باید در کنار دروس رشته کشاورزی، دروس رشته مکانیک و برق هم مطالعه کنند تا با ساختار تجهیزات کشاورزی هم آشنا باشند. در تکنو کشاورزی، برای سنجش و اندازه میزان بذر کافی جهت ازدیاد محصول، بهجای روش دستی از حسگرها استفاده میکنند. وی ادامه داد: کشت و آبیاری به روش غرقابی، با توجه به کم آبی و پایین بودن بهره وری در تولید محصول، خسارتبارتر از خشکسالی است. بر اساس آخرین گزارشها در استان سمنان حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که ۸۷ درصد در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در بخش صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در بخش آب آشامیدنی مصرف می شود، با توجه به سهم ۸۷ درصدی بخش کشاورزی از مصرف آب تولیدی در استان به منظور مقابله با بحران کم آبی، توجه به افزایش بهره وری در مصرف آب در این بخش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و یکی از اقدامهای مهم در افزایش بهرهوری از آب در بخش کشاورزی اجرای سامانه نوین آبیاری است.

کشاورزی زیستی سیستمی است که در صورتیکه از طرف مردم و دولت و نهادهای غیردولتی به آن توجه شود میتواند منجر به حفاظت و حاصلخیزی خاک در بلند مدت سلامت و تولید بالای محصولات گیاهی و دامی، بالابردن کیفیت و اهمیت غذایی، اثرات مثبت اجتماعی، بازار مناسب و صرفه اقتصادی گردد. از دیگر هدف های مهم این کشاورزی کاهش آسیب و حفاظت از محیط زیست می باشد. بنابراین ما در بخش آب،کود،برق و نیروی کاری به میزان هزار و دویست یوان در هر هکتار صرفه جویی کرده ایم.شرکت ما با روش های مختلف با کشاورزان همکاری می کند.بر اساس تحلیل اطلاعات و اینکه چه زمانی باید عملیات کاشت را انجام داد و چه زمانی باید از کود استفاده کرد ما توانسته ایم به بیشترین میزان محصول برسیم و آن را به بهترین بهای موجود در بازار به فروش برسانیم. به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، فتحالله حقیقی در مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی، تجهیزات دام، طیور و آبزیان استان مرکزی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ایران همواره در زمینه کشاورزی سنتی از جهت میزان محصولات، کیفیت محصولات، هدر رفت آب و دیگر موضوعات این چنینی دچار مشکل بوده و متحمل رنج شده است . استان مرکزی در حوزه نوین کردن آبیاری کشاورزی، نهادههای کشاورزی و ایجاد بسترهای لازم برای کشاورزی نوین در کشور بسیار فعال بوده است .