اخبار

کشاورزی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | agriculture-na

در مرحله اول برای داشتن یک زمین کشاورزی عالی و پرورش گیاهان ایتدا باید به خاک زمین خود توجه بسیاری کرد، زیرا خاک مناسب یکی از اصلی ترین و پر اهمیت ترین دلایل برای داشتن یک مزرعه با شرایط بسیار مناسب برای کشت گیاهان است. مقدار نسبی ذرات (شن، سیلت و رس) خاک را “بافت خاک” می گویند. مجله خبری کشاورزی بافت خاک بسیاری از خواص فیزیکی و شیمیایی خاک (حاصل خیزی، نفوذپذیری، وزن مخصوص و …) را تعیین می کند. با داشتن مقدار هر یک از ذرات خاک به وسیله مثلث بافت خاک، نوع بافت خاک از نظر خاک شناسی تعیین می شود. خاک رس , خاک برگ , خاک سبوس , ماسه یا پرلیت که خاک مناسبی برای رشد بذر میباشد.

بهترین خاک کشت در کشاورزی کشور ایران چیست

در خاکهای جنوب و غرب و مرکزی ایران میزان مواد آلی در حدود ۱٪ است و در بعضی جاها حتی به زیر ۱ % هم می رسد. بنابراین برای افزایش کیفیت و حاصلخیزی خاک و تبدیل خاک به خاک مناسب کشاورزی و کشت گیاهان افزایش میزان هوموس خاک در این نواحی باید مد نظر کشاورزان باشد. حاصل خیزی خاک های لوم در حالت مطلوب و مناسبی است به همین علت حضور میزان بالای شن تخلخل خاک را بالا می برد. به دلیل اینکه توانایی لازم برای حفظ رطوبت و مواد مغذی را در درون خود دارد و تعادلی از هر سه نوع مواد خاک یعنی ماسه ، رس و سیلت را دارا است. زمین‌هایی که دارای خاک شنی – رسی و یا رسی- شنی هوموس دار هستند، مناسب‌ترین بستر برای کاشتن درختان مرکبات هستند. برای غنی‌تری کردن بستر باید از انواع کودهای شیمیایی و یا کود سبز به همراه کود دامی استفاده کرد.

  • بتدریج که خاک آب خود را توسط تبخیر ، جذب گیاهی و یا نفوذ به اعماق زمین از دست می دهد مقدار بیشتری از خلل و فرج خاک با هوا پر می شود.
  • این نمونه ها به ازمایشگا ارسال شده و تجزیه های لازم انجام شود و سپس با استفاده از نتایج مطالعات صحرایی و ازمایشگاهی ،تفسیر های لازم برای احداث باغ مرکبات انجام میشود .
  • در صورتی که وضعیت ph با شرایط گیاه و به درستی تنظیم شده باشد گیاه این رویکرد را دارد که بتواند املاح آب و کود را بهتر جذب کند.

توجه به شرایط اقلیمی و انتخاب ارقام مناسب با منطقه کشت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این نوع خاکها از نظر کشاورزی مناسب نمیباشند زیرا به دلیل سنگینی این نوع خاک، گیاهان به خوبی نمیتوانند، ریشه زایی کنند. جهت اصلاح این نوع خاکها از موادی مانند کود دامی، پرلیت یا ماسه، خاک برگ و کمپوست استفاده میشود. خاک کشاورزی به نوع خاصی از خاک گفته می‌شود که بسته به نوع گیاهی که در آن می‌کاریم، مواد مغذی و محتویات دیگر را در اختیار گیاه قرار می‌دهد. نوع خاک، میزان مواد مغذی آن، میزان آبی که در خود نگه می‌دارد و هوای موجود در خاک، بافت خاک و… همگی در رشد و پرورش گیاه موثر هستند. پرلیت خاصیت اسفنجی خاک را حفظ میکند و مانع فشردگی خاک بر اثر آبیاری میشود.

http://3darchitecture.ir

محصولات سالم و در حال رشد ذرت و سورگوم سبز است (سورگوم ممکن است کمی پررنگ تر باشد). مزارع قهوه ای اخیراً برداشت و شخم زده شده یا برای یک سال در آیش قرار داشته‌اند. کشاورزی دانش و هنر کشت و پرورش گیاهان به منظور به دست آوردن محصول می‌باشد.[۱] کشاورزی مهم‌ترین پیشرفت در ظهور تمدن بشری غیرمهاجر بود. توسعه کشاورزی و پرورش گونه‌های اهلی توسط انسان باعث افزایش غذای موجود و شکل‌گیری شهرها و تمدن‌ها شد.

برسی طول دوره ماندابی خاک درختان مرکبات

اما نکته ای که بسیار مهم است اینکه فرمول یکسانی از شرایط کنترل برای همه گیاهان وجود ندارد. در واقع روش های کنترل خاک کشت بر اساس گیاهی که قرار است کشت شود مشخص می شود. از نظر ژئومورفولوژی خاک ها به دو دسته درشت دانه و ریزدانه تقسیم می شوند ولی از نظر علم خاک شناسی خاک ها به سه دسته درشت بافت مانند خاک های شنی ، متوسط بافت مانند سیلت و ریزبافت مانند خاک های رسی طبقه بندی می شوند. خاک مناسب برای کاشت درخت انگور، خاک‌های عمیق، سبک و حاصلخیز است. این درخت اگر در خاک‌های شنی کاشته شود، محصول بیشتری خواهد داشت.

اشتباهات بزرگ در باغداری