اخبار

کشت برنج در شهرستان چرداول ممنوع است

بنابر قانون بودجه ١۴٠٠ کشت برنج در استان کرمانشاه ممنوعیتی ندارد، اما با توجه به شرایط آبی استان به صلاح نیست و کشاورزان باید از این امر خودداری کنند. کشت یک تن برنج در روش غرقابی، 5000 متر مکعب آب مصرف می‌کند. این در حالیست که، همان تناژ برنج با آبیاری قطره ای فقط به 1500 متر مکعب آب نیاز دارد. آبیاری قطره‌ای میزان تبخیر، رواناب و نفوذ را نیز کاهش می‌دهد.

زمان کاشت برنج و برداشت آن:

اوقات بعلت خرابی محصول، کمی بذر و یا تغییر رقم محصول، بذر را از نقاط دیگر تهیه می‌نمایند. فقط هر از گاهی از ممنوعيت کشت ها صحبت به ميان می آيد و با يک بارش و نزولات آسماني و رسيدن چند قطره آب اضافي، همه چيز به امان خدا سپرده مي شود تا سال بعد و باران بعد و کشت بعد. تمامی خدمات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

طرح ملی الگوی کشت فردا رونمایی می شود

گیاه برنج به دلیل نقش بسیار مهمی که در جیره غذایی مردم کشور و اهالی استان کهگیلویه و بویراحمد دارد از اهمیت زیادی برخوردار است. کوشش ها و فعالیتهای تحقیقی، ترویجی و اجرایی در شناخت و استفاده از ارقام پر محصول و بکارگیری توصیه های زراعی در سالهای اخیر باعث افزایش قابل ملاحظه تولیدات این گیاه زراعی گردیده و تداوم آن نوید بخش خودکفایی در تولیدات آن می باشد. اگرچه بیشترین میزان تولید برنج ایران در استان مازندران است، اما به لحاظ کیفیت ممکن است نسبت به برنج استان گیلان از عطر و بوی کمتری برخوردار باشد. البته برنج کشت دوم یا پاییزه مازندران از برنج گیلان نیز بهتر و مرغوب‌تر است.

پوسیدگی طوقه گیاه برنج

سرد است بدین جهت در بسیاری از نقاط برنجکاری شمال سطح خزانه را با پلاستیک می‌پوشانند. سپس بذور جوانه‌دار شده را بصورت agriculture-na دستپاش و متراکم در سطح خزانه می‌پاشند. می‌نمایند تا در سال بعد از این بذر جهت کاشت در خزانه استفاده نمایند.

بالي و همکاران با بررسي اثر تاريخ کاشت بر روي عملکرد ژنوتيپ هاي اميد بخش در منطق? کشمير گزارش کرده اند که تأخير در کشت باعث کاهش تعداد پنجه هاي بارور شده و به تبع آن عملکرد کاهش يافت. در اين تحقيق تأخير در کاشت باعث از 14 ژوئن به 5 جولاي سبب کاهش 5/32 درصد عملکرد شده است. اجزاي عملکرد مانند تعداد پنجه، تعداد دانه در خوشه، وزن هزار دانه با تأخير در کشت کاهش يافته اند. در تاريخ کاشت دوم (30 ارديبهشت) نسبت به دو تاريخ کاشت ديگر (20 ارديبهشت و 9 خرداد) بيشترين شاخص سطح برگ بدست آمد.