اخبار

کشت مخلوط؛ الگویی برای توسعه پایدار کشاورزی اصفهان مجله خبری کشاورزی

کشاورزی دقیق یک مفهوم فرعی در اینترنت اشیا است که میتواند کشاورزی را دقیقتر و با کنترل بیشتری همراه سایت agriculture-na کند. کارشناسان آبکود با سابقه ای درخشان در زمینه های طراحی اجرا و تامین تجهیزات کشاورزی همراه شما هستند . قانون محصولات تراریخته موجود است و ما در محصولات تراریخته نباید افراط و تفریط کنیم و حب و بغض ­های سیاسی را نباید در این نوع فرآوری محصول وارد کنیم.عده ای با گرایش های سیاسی خاص خیلی مخالف و برخی خیلی موافق هستند. این نوع فرآوری برای مقاوم شدن محصولات و مبارزه با آفات مفید است ولیکن چون اثرات آن بین نسلی است و دستکاری ژنتیکی در خلقت بذر می ­شود می­ تواند خطراتی داشت باشد، بنابراین استفاده از بذرهای تراریخته در کشورهای مختلف با سختگیری انجام می­ شود.

این به اندازه کافی قدرتمند است که یک مک بوک پرو 16 اینچی را در 40 دقیقه تا 50 درصد شارژ کنید، با این فرض که از کابل MagSafe به USB-C استفاده می کنید. یکی از راههای افزایش درآمد کشاورزان بسته بندی خوب و علمی است که به اندازه تولید محصول با کیفیت اهمیت دارد. حتی در برخی استانهای گندمخیز کشور، به اندازه کشت آبی هم به دولت گندم نفروختند و مناطق غرب و شمالغرب جزو این مناطق بودند. اگر چه خشکسالی و نبود منابع آبی موجب شده تا بخش کشاورزی در سال های اخیر با مشکلات متعددی مواجه شود، اما استفاده از روش های نوین آبیاری و توسعه کشت گلخانه ای و مطالعات گسترده در حوزه آب و خاک تا حد زیادی به رفع مشکلات و تقویت و توسعه بخش کشاورزی منجر شده است. ایـن مقدار ضایعات معادل محصول تولید شده در سطح حدود یک میلیون هکتار یعنی ۱۲ درصد سطح زیر کشت محصولات آبی کشور است. به طور دقیقتر ۶۹ درصد از آب مصرفی به کشاورزی، ۱۹ درصد به صنعت که شامل تولید انرژی و برق میشود و ۱۲ درصد مصارف خانگی میرسد. در تازهترین واکنشها، مجمع ملی سازمانهای مردمنهاد در نامهای به رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، ضمن گوشزد کردن وظایف سازمان حفظ نباتات، خواستار اقدام سازمان بازرسی کل کشور در برخورد با این موضوع شده است.

با توجه به مطالعات انجام گرفته می توان گفت توسعه کشاورزی از اهمیّت بالایی برخوردار است، به صورتی که امنیّت غذایی را در جامعه داخلی تأمین میکند، صادرات را توسعه میبخشد، باعث کارآفرینی و درآمدزایی در جوامع روستایی میشود، موجب حفظ منابع طبیعی و محیط زیست میشود و همچنین در از بین بردن فقر و کمرنگ کردن اختلاف طبقاتی نقش مهمّی ایفا میکند و با سرمایهگذاری در بخش کشاورزی علاوه بر سود شخصی سهم بزرگی در رونق اقتصاد کشورمان پیدا میکنیم. هم اکنون رودان با تولید حدود 46 درصد لیموترش کشور و 2 درصد تولید جهان، از کیفیت بالای محصول برخوردار بوده و به جایگاه خوبی در صادرات و تأمین نیاز استان و کشور دست یافته است. کشت مخلوط یا توأم (چندمحصولی) کشت دو یا بیش از دو محصول زراعی در مجاورت یکدیگر است و رایجترین هدف آن نیز بازدهی بیشتر دو محصول بوده که در کشت بهصورت جداگانه نمیتوان به آن بازدهی محصول دست یافت. محصولات شیلاتی را می توان به دو دسته محصولات صیدی و آبزی پروری دسته بندی کرد.

استناد بیگانگان و مخالفان برای حذف کشاورزی بسیار نامربوط است و ما می­بایست با مدیریت صحیح بحران آب شرایط خودکفایی محصولات کشاورزی را در کشور هموار کنیم. بخش آبخوان داری مابه وزارت جهاد کشاورزی سپرده شد، به نام سازمان آبخیزداری (آبخیزداری) اما مدیریت دشت را سپردیم به وزارت نیرو بعد این آب می­رود برای کشاورزی که وزارت جهاد کشاورز آن را مدیریت می­ کند همیشه بین وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی اختلاف است. بر اساس پیشبینیها، تولید غذا تا سال ۲۰۵۰ باید رشد ۷۰ درصدی داشته باشد تا بتواند نیاز جمعیت ۹٫۶ میلیاردی را تامین کند. محصولات باغی افزون بر مصرف توسط خانوادها، نقش مهمی در افزایش صادرات و درآمدهای ارزی کشور داشته و منابع لازم برای بهبود دسترسی اقتصادی به غذا را فراهم می کند. رضایی با بیان اینکه در ۱۰ سال آینده موضوع غذا به یک اولویت جدی برای همه دنیا محسوب میشود ادامه داد: در این راستا، رشد تولید محصولات کشاورزی در مناطق مختلف و مستعد به ویژه استان خوزستان باید به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گیرد. معاون اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: شهرستانهای لالی و اندیکا ظرفیتهای بسیار خوبی در زمینه تولید محصولات کشاورزی و دامداری دارند اما به دلیل خلاء موجود در زمینه بهکارگیری از روشهای مدرن، شاهد فعالیت سنتی و مهاجرت جوانان جویای کار به مناطق صنعتی مانند عسلویه هستیم.

وی ادامه داد: مازندران با دارا بودن ۲.۳ درصد اراضی کشاورزی، از لحاظ اقتصادی دارای رتبه نخست تولید محصولات کشاورزی در کشور است که سه برابر میانگین کشوری است. به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، روحالله لطیفی، سخنگوی گمرک با اشاره به آمار تجارت پنجماهه نخست سال گفت: صادرات غیرنفتی کشور در حدود ۳۸ میلیون تن است که بیش از ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته و همچنین برای واردات با حجم ۱۳.۷ میلیون تن، ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است. همچنین با استفاده از روبات ها برای رسیدگی به برداشت محصول ، کاشت و لجستیک ، حل مشکلات مزارع چالش از کمبود نیروی کار فعلی در صنعت کشاورزی ، کار بسیار کاهش می یابد. ما باید از تجربیات کشورهای پیشرفته مانند کانادا، استرالیا، آمریکا در این زمینه استفاده کنیم. پس وقتی مازاد تولید ذرت داریم میتوانیم زمین آن را به کشت غلات دیگری مانند گندم و جو اختصاص دهیم، چون این وضعیت برای بازار غلات ما مناسبتر است.

وی ادامهداد: دولت چین در دو سال گذشته، برای خرید و انبار محصولات غذایی به ویژه ذرت و گندم فعالیت زیادی داشته است و این موضوع تا پیش از شروع جنگ روسیه و اوکراین، برای کارشناسان اقتصادی سوالاتی را به وجود آورده بود. آموزش کشت گلخانه ای آناناس همراه با تجهیزات لازم برای شروع… اطلاعات اشتباه برنامه ریزی اشتباه را به همراه می­آورد. وی گفت: در هیچ جای دنیا حوزه کشاورزی از مزرعه تا سفره اینقدر پراکندگی وجود ندارد؛ حوزه سازمان تجارت که در وزارت صمت وجود دارد، تا به امروز نتوانسته مشکل تجارت کشاورزی را حل کند. معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: همزمان با آغاز جنگ روسیه و اوکراین، هدف دولت چین از این اقدام (خرید و انبار محصولات کشاورزی) مشخص شد. خبرگزاری صدا و سیمای مرکز مازندران ، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه مازندران رتبه دوم تولید محصولات کشاورزی و رتبه اول ارزش اقتصادی را در کشور به خود اختصاص داده است گفت : فعالیتهای خوبی در زمینه پژوهشی ، فنی ، اجرایی و آموزشی انجام شده است که توانستیم رتبههای خوبی را در بخش تولید محصولات کشاورزی داشته باشیم. هدف اول و مهم این طرح تأمین امنیت غذایی است و هدف دوم هم حمایت از کشاورزان و تولید کنندگان است تا بتوانند محصولات خود را با قیمت مناسب بفروشند.

کشورها اول آب شرب و بعد آب صنعت و بعد آب کشاورزی تأمین می­ کنند. در سال اول وزارت جهاد کشاورزی توانست رئیس جمهور را متقاعد کند که از صندوق ارزی وام بگیرد. توافق سال ۲۰۱۹ ایران با روسیه و قزاقستان برای واردات گندم و صادرات مجدد محصول فرآوری شده (آرد) به کشورهای همسایه میتواند به رشد صنعت آرد ایران کمک کند. اما برنج که پس از گندم دومین محصول وارداتی ایران به حساب می آید بازاری متفاوت از دیگر محصولات دارد، چرا که تعدد واردکنندگان در آن بسیار کمتر از دیگر محصولات کشاورزی است و تامین کنندگانش هم با دیگر نیازهای غذایی ایران فرق می کند؛ به گونهای که سال گذشته یک میلیون و 185 هزار تن برنج به ایران وارد شد که بیش از 95 درصد آن را هند و پاکستان با فروش یک میلیون و 87 هزار تن برنج تامین کردند و در این میان امارات و دیگر کشورها نیز حضور دارند که البته سهم بسیار ناچیزی دارند و نشان می دهد که بازار برنج وارداتی در انحصار دو همسایه شرقی ایران است. خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله این سیاستها است که دو هدف را دنبال میکند. اولین هدف این است که افراد به دنبال دریافت شماره شبای بانکی خود هستند؛ اما بعضی از افراد نیز قصد دریافت شماره حساب خود از شماره شبای خود را دارند.

بعضی مواقع به علت بالا بودن تولید یک کالا در کشور تبلیغات برای مصرف بیشتر آن بیشتر می شود، این یک مدل اصلاح الگوی مصرف است. عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه افزود : بیشتر باغداران استان از بسته بندی نامناسب و از کاغذ استفاده می کنند طوری که میوه در داخل بسته محبوس می شود و هیچ راه ورود هوای سرد به داخل جعبه انجام نمی شود. استفاده از آب های آزاد و بین المللی، سبب می شود تا برخی هزینه های جانبی تولید آن کاهش یابد. اندیشه و برنامهریزی برای بستهبندیکردن محصولات کشاورزی موضوعی است که از سوی بسیاری از کشورها و شرکتهای بزرگ اقدامی استراتژیک محسوب میشود و هر سال میلیاردها دلار در این زمینه سرمایهگذاری و هزینه میکنند.

رئیس جمهور با اشاره به زلزله بم و مشکلات آن برای مردم منطقه، از صبوری، تحمل و بردباری مردم بم در آن مصیبت بزرگ تمجید کرد و با قدردانی از تلاش مردم برای از نو ساختن شهر بم، تصریح کرد: تحمل سختیهای زلزله کار سادهای نبود اما با وجود آن سختیها، اقدامات مهمی پس از زلزله بم در ساخت صنایع و فعالسازی تولید در این منطقه انجام شد که بسیار ارزشمند و پرثمر بود. شروع کارهای اجرایی جمعآوری گلهای رز از سال ۱۳۸۳ آغاز شد و پروژه گل رز پژوهشکده بیوتکنولوژی جهاد کشاورزی از سال ۱۳۸۴ رسماً آغاز بکار کرد و دستاوردی بزرگ در زمینهٔ جمعآوری گونههای مختلف رز و اصلاح و کشت انواع آنها داشت، که «تولید» نخستین گل رز ایرانی به نام گل رز ابری نیز یکی از نتایج حاصل از این پروژه شد.

تاریخچه کشاورزی در ایران به ما می گوید که ایران را می توان از اولین کشورهایی دانست که کشاورزی و زراعت در آن شروع به کار کرد و آغاز شد.حفاری هایی که در دور و اطراف کاشان یافت شده است تایید می کند که در 6 هزار سال گذشته ایرانی ها از سامانه های پیشرفته ای در کشاورزی برخوردار بودند. خاک حاصلخیز، آب های زیرزمینی پاک و طبیعت بکر ارزشمندترین منابع ما هستند و باید به هر قیمتی از آنها محافظت شود. استفاده از آنها باعث شده تا زمان جستجو به حداقل میزان خود برسد. وی بااشاره به اینکه بهترین نوع بسته بندی استفاده از شانه و بسته بندی تک ردیفه است گفت : صرف هزینه برای بسته بندی به نفع باغدار خواهد بود و میزان ضایعات میوه را کاهش می دهد. در چند سال اخیر با افزایش هزینه های تولید، کشاورزان قیمت خرید تضمینی را متناسب با هزینه ها نمی دانستند. زمینه های خوبی برای دستیابی به فرصت های شغلی در دولت و بخش خصوصی وجود دارد..

این گلخانه ها در مقایسه با گلخانه های کشور هلند به عنوان یکی از مطرح تریم کشورها در این حوزه، انرژی کمتری مصرف می کنند و این موضوع سبب شده گلخانه های آلمریا از یک فرصت و مزیت رقابتی خوبی در بازارهای اروپا برخوردار شوند و فرصتی طلایی را برای فاصله گرفتن اقتصاد اسپانیا از رکود ایجاد کنند. استفاده از این روش های نوین در کشاورزی هوشمند باعث کاهش مصرف آب، میزان استفاده از آفت کش ها و همپنین مصرف کود شده که این بهینه سازی ها به سرعت قابل دسترسی هستند. ما باید از امکانات خاک حاصلخیر و آب کشور برای کشت محصولات استراتژیک استفاده کنیم. سنسورهایی که به صورت استراتژیک اطراف زمینهای کشاورزی کار گذاشته میشوند و از تکنولوژیهای تشخیص تصویر برخوردارند، برای کشاورزان این امکان را فراهم میکنند که وضعیت محصولات خود را از هر نقطهای در این دنیا رصد کنند. به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما: بخش کشاورزی از مهمترین و استراتژیک ترین بخش های اقتصادی کشور است که امنیت غذایی جامعه به آن گره خورده است.

که در این بین انواع بذر های اصلاح شده به کشور صادر می شد و در ایران کشت می شد. اصلاح الگوی بهینه مصرف می­ گوید به طول مثال باید برای مصرف پروتیین شخص از چه سبدمحصولاتی استفاده کند و به چه میزان. مجید بهادری افزود : اقدامات ارزشمندی در جهت فعالیتهای علمی و کاربردی استفاده از فناوریها در بخش کشاورزی انجام شد که منجر به ترقی و توسعه خوبی در کشاورزی استان مازندران شد. اقدامی در جهت رفع نقص به عمل نیاید، مراتب را به مجمع عمومی اعلام نماید. رشد جمعیت و اقبال عمومی برای استفاده از محصولات کشاورزی؛ شاید از مهمترین عوامل وجود همیشگی سود در بازار محصولات کشاورزی باشد. احداث هر متر مربع گلخانه (اسکلت و پوشش) با توجه به نوع تجهیزات مورد استفاده در آن متغیر بوده و بطور متوسط حدود 130 هزار تومان می باشد. کشور با داشتن استعداد بالقوه ۳۷ میلیون هکتار از اراضی قابل کشت، ۱۲۰ میلیون واحد دامی، ۸ / ۸۴ میلیون هکتار مراتع، ۳ / ۱۴ میلیون هکتار جنگل و منابع ژنتیکی غنی، حدود ۲۴۲ میلیارد مترمکعب نزولات آسمانی و ۱۰۴ میلیارد مترمکعب منابع آب های سطحی و زیرزمینی قابل دسترس، ۲۷۰۰ کیلومتر مرز دریایی در شمال و جنوب و حدود ۲/ ۴ میلیون بهره بردار، برخورداری از نیروی علمی و کارشناسی قابل توجه در بخش کشاورزی و منابع طبیعی و در نهایت تنوع آب و هوایی می تواند با تلفیق و هماهنگی های لازم و نیز ارتقای بهره وری مناسب از منابعی که اشاره شد یکی از الگوهای توسعه جامع کشاورزی در منطقه به شمار آید.

ما باید از مسئولان بخواهیم که بهره وری آب در بخش کشاورزی را افزایش دهند نه به خاطر مصرف نشدن آب کشاورزی را کاهش دهیم به طور مثال ما باید بگوییم که چرا گندم بهره­ وری ­اش با این میزان آب کم است نه اینکه گندم نکاریم. شاخص­ ها در بخش آب نیز مسئله دارد. برخی از این فناوریها نظیر اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، رباتها و درن ها از جمله فناوریهایی هستند که آینده کشاورزی را متحول خواهند نمود. که دولت می­ تواند با تدبیر و مدیریت صحیح 30 درصد از این اتلاف را مدیریت کند. پیش بینی شده است تولید گندم ایران در سال جاری ۴ میلیون تن افزایش پیدا کند و به ۱۳ میلیون تن برسد. برای سالجاری نیز افزایش حداقل ۷۰ هکتاری برای گلخانههای استان پیشبینی شده، اما با توجه به سند توسعه راهبردی استان که توسعه ۲۱۰ هکتاری در ۳ سال را برنامهریزی کرده، مدیران ادارهکل جهاد کشاورزی همدان بهدنبال اجرای ۱۴۱ هکتار گلخانه در یک سال درسطح استان هستند. دسترسی به راههای حمل و نقل که با احداث هر چه نزدیکتر به راههای اصلی این مشکل به حداقل میرسد. باتوجه به اینکه میوه یک موجود زنده است و نفس میکشد باید به آرامی و بدون هیچ صدمه ای برداشت شود چرا که هرنوع فشار و خراشی درمیوه باعث فساد آن در طول حمل و نقل و انبار داری می شود.

سیاست توسعە کشاورزی، حفر چاەهای عمیق و نیمە عمیق با مجوز و بدون مجوز را نیز در پی داشت کە حدود ٩٠٠ هزار حلقە گزارش شدە است. تاکنون تحلیل مطلوبیت زمین کشاورز براساس خاک و وضعیت کشت بود که نشان دهنده بازده کشاورزی ایران بدون در نظر گرفتن محدودیت های اضافی ناشی از متغیرهای آب و آب وهوا بوده است. در این هنگام در انتهای ردیف ها سیستمی را طراحی می کنند که ساقهها را بچرخانند ( برای این کار ممکن است از لوله های خمیده که در طول نصف شده اند استفاده شده و ساقه ها داخل خمیدگی لوله ها قرار گرفته و به ابتدای ردیف کناری هدایت شوند)، این نقطه بحرانی دیگری است که در آن ساقهها اغلب شکسته میشوند.

پهپادهای مختص کشاورزی یکی از مهمترین عوامل است كه شامل پهپادهای زمینی و هواپیماهایی برای ارزیابی سلامت محصول، آبیاری، نظارت بر محصول، سمپاشی محصولات، كاشت، تجزیه و تحلیل خاك و مزارع و سایر حوزه ها استفاده می شود. خبرگزاری صدا و سیما مرکز همدان ، در این روزهای بهاری که نغمه های پرندگان در جای جای استان سرسبز و کوهستانی همدان به گوش می رسد کشاورزان این دیار نیز هم چون سایر کشاورزان شهرهای دیگر به کار و تلاش مشغول هستند ، این استان با دارا بودن 20 هزار و 173 کیلومتر مساحت و بیش از 115 هزار بهره بردار دومین استان کشاورزی کشور پس از اردبیل است که همین موضوع موجب شده همدان بیشتر رنگ و بوی کشاورزی به خود بگیرد تا صنعتی . معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران به مقوله آموزش در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود : دارا بودن نیروی انسانی با دانش و آگاهی مطلوب بسیار مهم و اثرگذار است و جذب نیروهای مروج در سازمان جهاد کشاورزی مازندران کمک خوبی برای توسعه کشاورزی دانش محور بوده است. معاون اقتصادی رئیس جمهور به سرعت عمل دستگاههای اجرایی برای رسیدگی به امور کشور و انتظارات مردم تاکید کرد و گفت: متأسفانه مدت زمان رسیدگی به امور کشور متناسب با انتظارات مردم نیست و این فاصله زمانی باید با تلاش دولت از شتاب بیشتری برخوردار شود.