اخبار

کشت گلخانه ای در بام ایران افزایش یافت/ارزآوری در زمینهای کشاورزی مجله خبری کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین همچنین متذکر شد: تا کنون افزون بر 130 هزار تن محصول چغندرقند پاییزه از استان گلستان به کارخانه قند جوین تحویل شده است و با توجه به نیاز زیاد چغندر به آب و از سویی پایین افتادن سطح آب های زیرزمینی، کشت چغندر قند به صورت پاییزه توصیه می شود. بر پایه آمار رسمی در سال ۱۳۹۶، ۱۷٫۶ درصد از نیروی کار ایرانی در بخش کشاورزی مشغول بودند. وی با بیان اینکه صدها موسسه آموزشی در روسیه در زمینه فعالیتهای تحقیقاتی کشاورزی فعالیت دارند تصریح کرد ایجاد زمینه همکاری با ایران میتواند منجر به بهبود فعالیت های مثمر ثمر شود. وی با تاکید بر پیگیری جدی، اجرای طرح ارتقای کیفیت و کاهش آلایندگی محصولات منتخب، اظهار کرد: کارگروه سلامت و امنیت غذایی در اصلاح و بهبود میانگین عوامل خطر زا همچون سموم آفات نباتی، فلزات سنگین و نیترات در تعدادی از محصولات کشاورزی پرمصرف استان اقدام میکند؛ سیب درختی، خیار بوتهای، خیار گلخانهای، گوجه فرنگی بوتهای و گلخانهای، پیاز و سیب زمینی از جمله محصولاتی هستند که آلایندههای آنها ارزیابی میشود. 2-آمایش سرزمین بر اساس اولویت اراضی کشاورزی و استراتژی آب در سطح کلان دوباره باید تجدید نظر شود. اما حالا چند سالیست مصیبت خشکسالی بر این سرزمین فرود آمده و منابع آبیمان را کم جان کرده، دشت هایمان هم حال و روز خوشی ندارند و فرونشست تهدیدشان می کند و در این شرایط شاید خیلی کشت دوم منطقی نباشد.

وی با اشاره به پیشبینیهای صورت گرفته در خصوص افزایش میانگین دما تا سال 2050 و تغییرات آب و هوایی از سمت غرب به شرق و شمال به جنوب گفت: در این شرایط کاهش هفت الی 14 درصدی بارش نیز رخ خواهد داد، براین اساس باید در این مناطق گیاهانی با ارزش افزوده بیشتر و مصرف آب کمتر کشت شوند. استان گیلان با ٣٩٣١٧٤١ ریال و استان قم با ٦٦٤٨٨٦ ریال به ترتیب بیشترین و کمترین هزینه انجام این خدمت را در کل کشور داشتهاند. استان گیلان با ٦٠٨٣٤ ریال بالاترین و استان قم با ٨٥٥٢ ریال پایینترین قیمت فروش را داشته اند. در زمستان سال ١٣٩٨ قیمت فروش یک کیلوگرم گوسفند و بره زنده در کل کشور ٣٨١٥٨١ ریال بوده است. در زمستان سال ١٣٩٨ قیمت فروش یک کیلوگرم شیر گوسفند چرخ نشده در کل کشور ٨٤٠١٦ ریال بوده است که نسبت به فصل مشابه سال٩٧ افزایش ٥٩,٠ درصدی داشته است. وی عنوان کرد: اگر قرار باشد کشت دوم محدود شود، حتما باید قیمت محصولات کشاورزی بگونه ای تعیین شود که زندگی کشاورز را برای یکسال پوشش دهد و یا مشوقها و حمایتهایی برای کشاورز تعیین شود. قیمت فروش این محصول نسبت به فصل مشابه سال ٩٧ معادل ٢١,٠ درصد افزایش داشته است.

محصولات کشاورزی گونههای غیر جانوری یا واریتههایی کشت شده هستند که برای مصارفی به مانند غذا، علوفه دام، سوخت یا برای هر هدف اقتصادی دیگر (به عنوان مثال برای استفاده در ساخت رنگها، داروها، و لوازم آرایشی و بهداشتی) برداشت میشوند. وی با اشاره به تفکیک وظایف قانونی که در زمینه نظارت بر سلامت محصولات کشاورزی کشور وجود دارد، اظهار داشت: مرجع اظهار نظر درباره سلامت محصولات کشاورزی، اول سازمان حفظ نباتات است که گواهی بهداشتی صادر میکند و سپس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت است که گواهی سلامت صادر میکند. در کنار خدمات بهداشتی و پیش آموزیهای نخستین برای آمادگی در دبستان کودکان یک وعده غذای پر کالری و پروتیین به رایگان روزانه میخوردند. برای نمونه گندم که غذای اصلی در سبد خانوار مصرف کنندگان ایرانی است، در دوره کوتاهی تولید، ودر همه ایام سال مصرف می شود.

به گزارش ایسنا، کشت دوم در فصلی اتفاق میافتد که امکان استفاده از آب باران نیست و معمولا هم در این کشت محصولات آب بَری همچون سیب زمینی، ذرت و آفتابگردان کشت میشود، لذا به نظر می رسد انجام کشت دوم در شرایط کنونی که با کاهش بارشها مواجهایم، منطقی نباشد، اما متاسفانه در سالهای اخیر با پدیدههایی به نام “اجاره زمین” و “کشاورزان مهاجر” مواجه شده ایم و برخی کشاورزان پس از آنکه محصول خود(کشت اول) را برداشت کردند، اراضیشان را جهت کشت دوم اجاره می دهند. البته باید به شما بگوییم که ایران ماهواره اختصاصی برای چنین آنالیز هایی ندارد اما شما می توانید با استفاده از ماهواره های جهانی که در مدار زمین قرار گرفته چنین آنالیز هایی را انجام دهید. البته ممکن است برای صادرات برخی از محصولات کشاورزی دچار محدودیت شویم. ناصر مرادی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه در این خصوص معتقد است، اگر فکری به حال مدیریت کشت دوم با این وضعیت منابع آبی نشود ،ممکن است در سالهای آتی حتی برای کشت اول هم دچار چالش شویم. مرادی مسئولیت اصلی مدیریت کشت دوم را بر عهده جهاد کشاورزی دانست و تاکید کرد: به هر حال کشاورز هم نیاز به تامین معیشت آن هم با این شرایط سخت اقتصادی دارد و میخواهد از زمین خود درآمد کسب کند، پس اگر قرار باشد کشت دوم مدیریت شود باید به دغدغه معیشتی کشاورزان هم توجه شود.

وی ادامه داد: مثلا در تولید عدس در شهرستان ورزقان، از کود و سموم شیمیایی استفاده نشده و حتی میزان مصرف این عوامل در کشت گندم نیز در حداقل میزان قرار دارد. این گیاه در هنگام رسیدن میوه نیاز به آب بسیار کم دارد و تقریباً خاک و هوای خشک را میپسندد. از سوی دیگر محصولاتی نظیر ذرت و سیب زمینی که در کشت دوم کاشت می شوند، در بسیاری از مواقع نیاز آبی فراوانی دارند. این سازمان برای اعطای مجوز گلخانه به شما، چندین پیش شرط برایتان میگذارد که مهمترین آن وجود تجهیزات اساسی برای گلخانه مد نظر شماست.

اکبر عبدی قاضی جهانی ادامه داد: کشاورزی، بهعنوان تأمین کننده اصلی غذای مورد نیاز مردم جامعه در دهههای اخیر، شاهد پیشرفتهای شگرفی بوده و توانسته با افزایش کمیت تولیدات، سهم مهمی را در افزایش امنیت غذایی ایفا کند؛ توجه به مصرف نهادههای مختلف در سالهای اخیر به منظور اطمینان از کیفیت و سلامت مواد غذایی بهطور جدی مورد توجه مسئولان و برنامه ریزان بخش کشاورزی و مردم قرار گرفته است. علاوه بر این با استفاده بهینه از آب و منابع مختلف شاهد اثرات مثبت در زمینه محیط زیست نیز خواهیم بود. اگرچه این فناوریها نسبتاً جدید هستند، اما این صنعت شاهد ورود تعداد زیادی از شرکتهای سنتی به اتوماسیون مزرعه بوده است. گیاهانی که کشت نشده اما محصول آن ها برداشت می شود، به مانند گیاهانی که کشت می شوند اما محصول آن ها هرگز برداشت نمی شود، در واقع به عنوان محصولات کشاورزی طبقه بندی نمی شوند.

شما میتوانید به دیگر مطالبی که برای دریافت وام و یا حتی مجوز ساخت گلخانه آماده کرده ایم، مراجعه فرمایید و در صورت نیاز به اطلاعات نهایی، با ما تماس بگیرید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این باره میتوانید مقاله مزایا گلخانه را مطالعه فرمایید. عبدی با بیان اینکه یکی از روشهای ارتقای کیفیت و توسعه محصولات کشاورزی، استفاده از تکنولوژیهای نوین، آموزش و ترویج یافتههای جدید علمی و استفاده از نهادههای اصلاح شده است، گفت: نیروی انسانی متخصص بالقوه و قابل توجه فارغالتحصیلان بخش کشاورزی، این امکان را در استان فراهم کرده تا بتوان با ارتقای دانش کشاورزان، روند توسعه بخش کشاورزی استان را شتاب داد. امروزه فناوری اینترنت اشیاء (IoT) به یکی از بزرگترین محورهای توسعه کشاورزی تبدیل شده است. امروزه مولتی روتور های وجود دارند که نقشه های 3 بعدی با دقت بسیار بالا را ثبت میکنند و آن را در اختیار کشاورزان قرار میدهد. مرادی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شرایط خشکسالی و کاهش قابل توجه بارندگیها خصوصا طی یکی دو سال اخیر ، گفت: نه تنها بارشهایی که داشتیم به اندازه نرمال نبوده، بلکه از گذشته هم بخش زیادی از منابع آب زیرزمینی را از دست دادهایم.

وی ادامه داد: فرهنگ سازی همچنان باید در این زمینه ادامه یابد و با تولید محصولات سالم در بخش کشاورزی انگیزه مصرف کالاهای خارجی را در کشور از بین برده و مردم را به سمت مصرف تولیدات داخلی سوق داد. کرمی مساله دوم را تغییر الگوی کشت با توجه به گسترش دانش کشاورزی جهان و پیشرفت تکنولوژی عنوان کرد و گفت: این دو مقوله (کاهش سطح زیرکشت و تدوین طرح الگوی کشت) در شرایط اقلیمی نرمال مطرح میشود یعنی در یک شرایط نرمال اقلیمی سطح زیرکشت نباید بیش از حد توسعه یابد و به منظور داشتن کشاورزی پایدار، الگوی کشت باید مرتب به روز شود. این روش مصرف آب را کاهش, بیماریهای خاکزی کم و عملکرد را در واحد سطح افزایش می دهد امّا نیاز به دانش فنی بالا و مدیر کارآزموده و متخصص دارد و هزینه ساخت هم 20-15 درصد افزایش می یابد. در واقع هر دو بخش کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی با وجود محدودیت منابع، نیازمند پیشرفت و ترقی است، اما ارتقای کیفیت محصولات که خود یکی از اولویتهای کشورها در جهان بوده، با کاهش عملکرد و مقدار تولید محصول همراه شده و این امر، تدبیر و مدیریت مسئولان را میطلبد تا با ارائه راهکارهای لازم به کشاورزان از ضرر این بهره برداران جلوگیری شود.

هم اکنون وسعت زمین های کشاورزی هرمزگان ۱۶۱هزار هکتار با تولید سالانه افزون بر۲ میلیون و ۳۰۰هزارتن محصول باغی و زراعی و یک میلیون و ۶۵۰هزارتن محصول سبزی و صیفی خارج از فصل تاثیر بسزایی در تنظیم بازار این محصولات در فصل های پاییز و زمستان درسطح کشور دارد. هدف از ایجاد گلخانه صرف نظر از اینکه برای تولید گل و گیاهان زینتی باشد، یا برای تولید سبزی و صیفی، ایجاد یک محیط مناسب و مطلوب از لحاظ عوامل مؤثر بر رشد گیاه است که در این محیط، محصول یا محصولاتی تولید شوند که ضمن تأمین حداکثر سودآوری با کمترین هزینه اداره شود. در آذربایجان شرقی کشت گلخانه ای از سال ها پیش آغاز شده و سبزی و صیفی، گل های زینتی، گلدانی و گیاهان فضای باز از جمله محصولات گلخانه ای استان شناخته می شود. حفاریهایی که در حوالی کاشان انجام شده، نشان میدهد که در شش هزار سال گذشته ایرانیها سامانه کشاورزی پیشرفتهای داشتهاند. وسیله ای است که تولید توان می کند ولی به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد مگر اینکه این توان را به ماشینی بدهد تا آن ماشین بتواند کار تولید کند. هر چند بازار کار برای مهندسان کشاورزی بدون چالش نیست ولی در اکثر گرایشهای کشاورزی کسانی که در این رشته تحصیل کنند، میتوانند بعد از فارغالتحصیل شدن زمین یا گلخانهای را اجاره و به روش مکانیزه و مدرن شروع به کشاورزی کنند.

همچنانکه منطقه ده جهان که بعد از بندرعباس دومین تولیدکننده نارنگی مرغوب صادراتی است بهدلیل خشکسالی در معرض خشک شدن بود اما با اجرای 10 بند آبخیزداری نجات پیدا کرد. این مسئله قابل کتمان نیست، اما این کشاورزان تنها درصد ناچیزی از کل کشاورزان استان را شامل میشوند. رشد تولید گوشت مرغ طی دوره 1398 تا 1402: تولید گوشت مرغ در این بازه به طور متوسط رشد سالانه 1.5 درصدی را تجربه میکند و در سال 1402 تولید گوشت مرغ به 2.3 میلیون تن خواهد رسید. ایده این است که به کشاورزان اجازه داده شود از طریق فناوری های پیشرفته (مانند سنجش از دور) درک بهتری از وضعیت موجود در زمین داشته باشند که این می تواند وضعیت زمین را بیشتر از آن چه با چشم غیر مسلح می بینند به آنها بگوید.

دکتر محمد ابراهیم حسن نژاد امروز ۱۹ مردادماه در حاشیه بازدید از باغات خسارت دیده در جنوب کرمان گفت: مجلس از سهم بیمه صندوق حمایت خوبی کرده است و مبلغ ۶۰۰۰ میلیارد تومان در بودجه دیده شده تا جبران خسارت ها در بخش کشاورزی بشود که تا این تاریخ سازمان برنامه و بودجه سهم خودش را پرداخت نکرده است و این منطقه هم چون تک محصولی است تلاش خواهیم کرد با یک برنامه ریزی مناسب، بعد از وصول حق بیمه دولت کشاورزان بتوانند برای سال آینده باغات خود سایت agriculture-na را احیا کنند. علی خضریان در گفت و گو با ایسنا در توضیح جلسه امروز صبح کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: این جلسه درباره کشت محصولات کشاورزی خوراکی با آبهای آلوده در کلانشهرها با حضور مدیران دستگاههای ذی ربط تشکیل شد. وی توضیح داد: کشت محصولات کشاورزی با آبهای غیر متعارف روز به روز رشد میکند و به مصیبتی در کلانشهرها تبدیل شده است اما متاسفانه دستگاههای متولی از جریان حاکم بر مصرف آب و مواد خوراکی بی اطلاع هستند.در این جلسه قرار بر این بود که دستگاههای مربوطه از وزارتخانههای بهداشت، نیرو، کشاورزی، کشور و سازمانهای استاندارد و حفاظت از محیط زیست گزارش مکتوب از میزان مصرف آبهای آلوده در اراضی کشاورزی در سراسر کشور و کلانشهرها ارائه کنند.

خود این شرکتها به نوعی یک واسطهی فروش محسوب میشوند اما با برطرف نمودن نیازهای کشاورزان و افزایش حاشیه سود آنها توانستهاند به حذف واسطه های اضافی در این صنعت کمک نمایند. عباس احمدی با اشاره به وقوع سیل و جاری شدن سیلاب طی چند روز گذشته به خبرنگاران گفت: بارندگی در روزهای چهارم تا ششم مرداد ماه امسال، به محصولات زراعی و باغی، دام و تاسیسات دامی، جادههای بین مزارع، چاههای کشاورزی و قنوات خسارت وارده کرده است. وی با بیان اینکه ارائه نشان غذای سالم به محصولات کشاورزی بر روند توسعه کمی و کیفی این محصولات تاثیر خواهد داشت، گفت: تولید کنندگان سعی میکنند تا محصولات مورد نیاز کشور را از نظر کمی و کیفی، تامین کنند و تولیداتشان، قابلیت رقابت با محصول مشابه خارجی را داشته باشند تا رغبت برای مصرف کالاهای خارجی از بین برود و یا ضعیفتر شود.

میتوان شرایط بسیار ایده آلی برای رشد گیاهان و محصولات کشاورزی فراهم نمود. هم اکنون کرمانشاه در تولید محصولاتی نظیر گندم، جو، ذرت، کلزا و چغندرقند جایگاه خوبی در کشور دارد و به واسطه داشتن منابع آب و خاک مناسب و شرایط اقلیمی خوب می تواند سهم بیشتری در تولید محصولات کشاورزی کشور داشته باشد. ابوالحسن میرجلیلی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: گرد و غبار و طوفان به محصولات کشاورزی خراسان جنوبی خسارت وارد کرده است. استان کرمان با ٤٥٥٩٣٩ ریال بیشترین و استان خراسان رضوی با ٢٦٧٨٥٩ ریال کمترین قیمت فروش را در کل کشور داشته اند. استان هرمزگان با ٥٤٠٠٠٠ ریال بالاترین و استان خراسان شمالی با ٣٢٠٤٢٩ ریال پایینترین قیمت فروش را در کل کشور داشته اند. استان هرمزگان با ٦٥٤٦٤ ریال بالاترین قیمت و استان قم با ١٤٤٢٣ ریال پایینترین قیمت فروش را در کل کشور داشته اند.

وی با بیان اینکه در دنیا، برای هر یک از عناصر شیمیایی یک استاندارد مشخصی تعیین شده است، گفت: در ۶۵ درصد از اراضی زیرکشت استان که به کشت دیم اختصاص دارد، میزان مصرف نهاده شیمیایی بسیار پایینتر از استانداردها است و این کاهش مصرف، عملکرد تولید محصول در واحد سطح را پایین میآورد، اما از لحاظ کیفی، محصولاتی سالمتر تولید خواهد شد. به هر حال کشت هر محصولی با این آبها سلامتی جامعه را به خطر میاندازد؛ چه مصرف کننده چه کشاورزی که از این آب استفاده میکند. از سوی دیگر بعضی از مهندسان کشاورزی که اقدام به کارآفرینی در روستا و یا شهرستان خود نموده اند، بعد از گذشت چند سال توانسته اند درآمد مورد انتظار و قابل قابلی برای خود و بسیاری دیگر از همشهریان و اطرافیان خود ایجاد کرده و به تولید علمی و بهینه محصولات کشاورزی بپردازند.

لطفاً به این مسئله بیاندیشید و دست از نوستالژی میوههای دستچینشده از شاخه و گوشت و لبنیات محلی دست بردارید. خدارحم امیری زاده در گفت و گو با ایسنا، در خصوص ورود سامانه بارشی مونسون به خوزستان اظهار کرد: پس از پیش بینی هواشناسی و اطلاعیه ستاد بحران استان، ستاد مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تشکیل شد و به صورت ۲۴ ساعته شرایط در دست بررسی و پیگیری است. همانگونه که مشاهده میشود بیش از ٥٠درصد از بهرهبرداران بخش کشاورزی ایران بالای ٥٠سال دارند که این شرایط در میزان بهرهوری و تولید نیز اثر منفی داشته است. یکی از این سمپاشها، سمپاشهای تیلری است که برای سمپاشی در مزارع و زمینهای کشاورزی از روش های بسیار سودمند به شما می رود. در پایان امیدواریم که این مطالب برای شما مفید بوده باشد. با افرایش جمعیت جهان، میزان نیاز به غذا و محصولات کشاورزی نیز رو به رشد بوده و تولید غذای کافی و سالم به عنوان دغدغه هر نسل مطرح میشود که برای رسیدن به آن، باید موانعی مانند محدودیت زمینهای کشاورزی، کمبود آب، قیمت بالای انرژی، افت سرمایهگذاری در زمینه تحقیقات کشاورزی و افزایش ضایعات غذایی را نیز در نظر گرفت. هر دو عنصر کمک بزرگی می کنند ، زیرا هر یک از آنها در مرحله خاصی از روند کشاورزی نقش تعیین کننده ای دارند.