اخبار

کشت گلخانه ای مجله خبری کشاورزی

با توجه به شرایط کنونی جهان ناچاریم به جای خاک طبیعی، از انواع بستر کشت متشکل از مواد مختلفی برای رفع نیازهای کشاورزی و پرورش سایت agriculture-na محصول استفاده کنیم. دریای شمال و دریای جنوب ما در ایران به لحاظ تولید و پرورش آبزیان و انواع ماهی، یکی از مهم ترین عواملی است که وابستگی ما را به فروش و اقتصاد نفتی کم خواهد کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان دکتر سعید برخوری رییس سازمان در این مراسم ضمن اشاره به جایگاه کشاورزی جنوب کرمان عنوان کرد: بر اساس شاخص های کشاورزی توسعه یافته و پیشرفته ، سطح کشاورزی جنوب کرمان از میانگین کشور بالاتر می باشد که یکی از این شاخص ها استفاده از سیستم های نوین آبیاری می باشد که در این زمینه در شهرستان فاریاب از سطح ۱۸ هزار هکتار کل اراضی کشاورزی بیش از ۸ هزار هکتار آن مجهز به سیستمهای نوین آبیاری میباشد یعنی بیش از ۴۰ درصد و این در حالی است که میانگین کشور حدود ۲۳ درصد هست و در سال ۹۹- ۹۸ سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان مقام اول سطح اجرای آبیاری تحت فشار در بین سازمان های جهاد کشاورزی کشور را کسب نمود.وی افزود: شاخص دوم کشاورزی توسعه یافته گلخانه ها هستند که بعد از استان تهران مقام دوم کشور از نظر سطح گلخانه ها به جنوب کرمان اختصاص یافته و به لحاظ سطح تکنولوژی، گلخانه های جنوب کرمان وارد فاز جدید شده اند که در این راستا گلخانه های با ارتفاع بالای ۶ متر در منطقه در حال احداث هستند که این موضوع نیز در کاهش میزان سموم و افزایش کیفیت محصول منطقه تاثیر بسزایی دارد.

این یک برنامه قابل اجرا برای موبایل و دسکتاپ است که از نقشه های زمینه دیجیتال استفاده می کند. کشاورزی هوشمند در بسترهای ارتباطی وای-فای، جیاسام، سرویس بسته امواج رادیویی، LoRa و همینطور بسترهای ارتباطی دیگر طراحی و اجرا میشوند. شرکت مزرعه بکر، قادر است با طراحی اختصاصی و با در نظر گرفتن بهترین امکانات در بهترین سطح از کیفیت، پاسخگوی نیاز شما در زمینه ساخت و اجرا گلخانه باشد. در این پست هم به صورت کلی و هم با جزئیات به بررسی سرمایه لازم ساخت گلخانه پرداخته ایم، که اگر تا انتها همراه ما باشید به تک تک سوالاتتان خواهید رسید. معمولا در بخش شمالی کشور و استان مازندران تولید می شود و در سال های اخیر توانسته ایم مقادیر بسیار زیادی مرکبات به کشورهای همسایه مانند عراق صادر کنیم، لازم به ذکر است که روسیه نیز به عنوان یکی از هدف های اصلی صادرات مرکبات به حساب می آید. شاید باور نکنید ولی عده ای از محققان پیشرفت کشاورزی و کشاورزی هوشمند را به عنوان سومین انقلاب سبز نام می برند.

به زبان سادهتر در این مفهوم ماشینها و سنسورهای هوشمند نیازهای گیاهان و حیوانات یک مزرعه را به شکل جداگانه تشخیص میدهند. سرانجام، شاخص اصلاح شده گیاهی تعدیل شده خاک (MSAVI) برای به حداقل رساندن تأثیر خاک در اولین مراحل رشد گیاهان طراحی شده است. عوامل بسیاری در رشد گیاهان به ویژه محیط، تأثیر میگذارند. به گزارش ایمنا، اصفهان بهعنوان اصلیترین کانون کشاورزی کشور با سابقهای طولانی، موقعیت جغرافیایی و وضعیت آب و هوایی نیازمند مصرف بهینه آب است بنابراین توسعه گلخانهها در این استان از اهمیت قابل توجهی برخوردار که اجرای این مهم نیز مستلزم حمایتهای مختلف به ویژه حمایتهای مالی و سرمایهگذاری است.

اما در ایران کمتر به این موضوع پرداخته شده است به همین منظور شناخت کشاورزی هوشمند و دسته بندیهای آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیاری از کشاورزان تصور میکنند که تغییر روش سنتی یا مدرن به روش هوشمند زمان و هزینه زیادی نیاز دارد. همراهان عززی حتما می دانید که کشاورزی یکی از سخت ترین مشاغل دنیا به حساب می آید چرا که برای بهره وری، نیاز به صبر و دقت کافی در طول زمان است. اگرچه به نظر می رسد بهره وری، نیروی محرکه هر پیشرفت فناوری در کشاورزی است، اما اهمیت پایداری را نباید نادیده گرفت. رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اظهار داشت: مهندسین ناظر(مسئولین فنی) گلخانه می توانند به فناوری و علوم مرتبط مجهز شده و با هماهنگی گروه محیط زیست و سلامت غذا به عنوان مسئول کنترل کیفی نیز عمل کنند. البته توجه داشته باشید که این داده ها را می توان در زمانی بین 5 الی 15 دقیقه به روز رسانی کرد و در نتیجه خود را با شرایط بیرونی همگام نگه داشت. فناوریهای روز جهان به کشاورزان این امکان را میدهد که حتی با تلفنهای همراه خود، تغییرات آب و هوایی و جغرافیایی محصولات خود را کنترل کنند، از طرفی طبق پیشبینی سازمان ملل متحد، تولید موادغذایی باید تا سال 2020 به افزایشی 70درصدی برسد تا بتواند نیازهای جمعیت جهانی بالای 9 میلیارد را پوشش دهد.

علاوه بر این شرکت سازنده این گلخانه ها هم بسیار اهمیت دارند چرا که گلخانه ها باید در برابر باد و برف منطقه و وزن محصول مقاوم باشند و همچنین طول عمر بالایی هم بایست داشته باشند. در غیر این صورت، خواهشمند است ترجمهٔ این مقاله را با توجه به متن اصلی و با رعایت سیاست ویرایش، دستور خط فارسی و برابر سازی به زبان فارسی بهبود دهید و سپس این الگو را از بالای صفحه بردارید. در مزارع صنعتی، بیشتر صدمات مربوط به استفاده از ماشینآلات کشاورزی است و علت اصلی صدمات کشنده کشاورزی در کشورهای پیشرفته، واژگونی تراکتور است. کشاورزی هوشمند مفهومی نوظهور است که به مدیریت مزارع با استفاده از فن آوری های مدرن اطلاعات و ارتباطات برای افزایش کمیت و کیفیت محصولات در عین بهینه سازی نیروی انسانی مورد نیاز اشاره دارد. شرکت آفرینش سامانه مهر به عنوان یکی از پیشگامان صنعت اینترنت اشیاء در کشور با استفاده از تکنولوژی های نوین در جمع آوری اطلاعات، تحلیل و پردازش اطلاعات و اتوماسیون در کل زنجیره تأمین کشاورزی و دامپروری، و با هدف افزایش بهره وری، افزایش سود، بهبود عملکرد، مدیریت بهینه منابع و دارایی ها، افزایش شفافیت، افزایش ایمنی و امنیت غذایی، کاهش هزینه ها و کاهش اثرات زیست محیطی مرتبط با این حوزه، به ایجاد انواع سامانه های ملی هوشمند در این اکوسیستم اقدام نموده است.

به عنوان مثال می توان به مشکل ایجاد شده برای محموله هندوانه صادراتی به عمان در سال گذشته اشاره کرد. به علاوه امکان تعیین میزان آب مصرفی از طریق اتصال گیت وی آبیاری به کنتور میسر می باشد. این دلایل عبارتند از: طولانیتر شدن زمان بهره بری در نوع سنتی، نیاز به نیروی کار بیشترحین انتقال بذرها به گلخانه، زیاد بودن میزان دور ریز بذرها چه در زمان ذخیره کردن و چه در زمان رشد آنها و در آخر نامطمئن بودن کشاورز از کیفیت مطلوب گیاه حاصله از بذر؛ این در حالی است که کاشت نشاء به لحاظ قابل تعیین بودن میزان مرغوبیت گیاه و امکان انتخاب گیاهان سالم و یک دست و کاهش آب مصرفی بسیار با صرفه اقتصادی است. صرفه جویی در زمان : تقریبا می توان ادعا کرد که این سامانه بیش از نیمی از کارهای روزانه یک کشاورز را انجام خواهد داد. برای طراحی و اجرای انواع گلخانه تجاری، شخصی یا غیره و تجهیزات مورد نیاز گلخانه، می توانید با مشاوران ارگ سبز پارتیکان تماس حاصل فرمایید. اساس و پایه کوددهی هوشمند میکروارگانیسم است که به آن ها کودهای زیستی و یا مواد نانو یا نانو کود ها نیز گفته میشود. البته با دیدن فیلم مزرعه هوشمند به مزایا و خوبیهای این تکنیکها هم پی بردید.

البته سالیان زیادی است که در کشور های اروپایی و غربی فرهنگ مصرف میوه گلخانه ای جا افتاده است زیرا میوه های گلخانه ای نسبت به میوه های زمین زراعی سالم تر و طبیعی تر هستند و برای رشد آنها از هیچ گونه کود یا سم شیمیایی استفاده نمی شود. پس باید سالیان سال از آنها استفاده کرد. مشاوران و کارشناسان کشاورزی نارنج اسپادانا و جوانه بان در کنار شما هستند تا به شما بگویند در انتخاب بستر کشت مناسب چه نکاتی مهم را باید در نظر داشته باشید و چه نوع بستری برای گیاه شما مناسب تر است. کفپوش یا گونی کف گلخانه در کشت هیدروپونیک و به ویژه هنگام استفاده از بستر کشت های مختلف از جمله گروبگ، کارتن پلاست، کوکوپیت و …

کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اروپایی قوانین و استانداردهای مخصوص به خود را دارند که بیشتر تولید کنندگان ما از آن اطلاعی ندارند یا اگر هم داشته باشند به امید اینکه بازار داخل آن را جذب و خریداری می کند به آن توجهی ندارد. یکی از راهکارهایی که باعث افزایش تولید در واحد سطح می شود، کشت گلخانه ای است. تولید محصول فلفل دلمه گلخانه ای به روش نشاء کاری بالاتر از روش کشت مستقیم بذر میباشد. گیاهان، مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق ریشه و از خاک جذب میکنند، بنابراین برای غنی نگاه داشتن خاک در این روش به کود دهی مداوم نیاز میباشد.

ه – امکان کشت محصول به روش هیدروپونیک (ریشه شناور در آب) در مکان هایی که خاک حاصلخیز وجود ندارد. عدم توجه به سیاست های توسعه پایدار کشاورزی و برداشت بی رویه آبهای زیر زمینی در بعضی مناطق آب ها یا تمام شده با شور شده و سطح زیر کشت کاهش پیدا کرده و به ناچار واردات گسترده تر شده است. جهان شاهد تحول اساسی دیگری در پی یک انقلاب صنعتی جدید است که از فناوری های مدرن اطلاعات و ارتباطات در کشاورزی استفاده می کند، تا بتواند تولیدات کشاورزی پایدار را ارائه دهد. با توجه به چالش های موجود در صنعت کشاورزی و دامپروری و اهمیت این حوزه به عنوان زیربنایی ترین موضوع در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی، نیازمند به کارگیری تکنولوژیهای نوین به منظور توسعه پایدار کشاورزی و دامپروری و تغییر پارادیم از روش های متعارف و ناکارآمد به کشاورزی دقیق و هوشمند هستیم. یک راه برای رسیدگی به این مسائل و افزایش کمیت و کیفیت تولید محصولات کشاورزی، استفاده از تکنولوژی های جدید است که منجر به کشاورزی هوشمند می شود. فلفل دلمه ای نیز یکی از پرمصرف ترین سبزی ها و از پر فروش ترین محصولات گلخانه ای می باشد که در اکثر خانه ها و رستوران ها مورد استفاده قرار می گیرد .

بسترهای کشت گلخانه ای چه فایده ای دارند؟ معرفی یک کارشناس کشاورزی برای همکاری در گلخانههایی که سطح زیر کشت آنها بیش از ۵۰۰۰ متر مربع باشد. علت این رشد نیاز جهان به خوراک بیشتر، تمایل کشاورزان به روشهای هوشمند و تمرکز آنها بر کیفیت و کمیت محصول است. به همین دلیل است که از دید بسیاری از کارشناسان کشاورزی هوشمند به دلیل استفاده راهکارهای دقیق و بهینه، میتواند سبب افزایش تولید و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی شود. از لیمو ترش به عنوان منبع مهمی در تهیه اسانس خوراکی استفاده می شود. در برخورد اول زمانی که این سامانه با اکثر کشاورزان عزیز پیشنهاد داده می شود، با یک نه بزرگ رو به رو می شویم. در بسیاری از واحدها که ماشین آلات قدیمی و حتی نیمه خودکار هستند نه تنها بازدهی مطلوب نیست بلکه همواره هزینه تعمیرات بالایی نیز تحمیل می شود. براساس آمار سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، سهم استان از کل کشت های گلخانه ای کشور حدود 30 هکتار گلخانه است که 15 هکتار مربوط به گلخانه های سبزی و صیفی، 10 هکتار مربوط به تولید گل و گیاهان زینتی و 5 هکتار گلخانه توت فرنگی وفلفل می باشد.

با توجه به بازار منطقهی خود باید تصمیم بگیرید که پرسودترین گل برای پرورش در شهر شما چیست. افزایش تجارت دام زنده، زمانی به نفع کشور است که پرورش دهنده های دام ابتدا بتوانند بازار داخل را از نظر مواد گوشتی اشباع کنند و سپس مازاد دام زنده را برای صادرات آماده نمایند. برای کشت جو در ماه شهریور شروع به آماده سازی زمین از قبیل شخم و دیسک زنی میشود، سپس در ماه مهر بذرها با کود زیستی و اسید هیومیک بذر مال شده و ارقام مختلفی چون ریحانه، یوسف، گوهران و نصرت به تراکم 180 کیلوگرم در هر هکتار کشت میشوند. این گیاه در خرداد ماه برداشت شده و عملکردی حدود 2.5-3.5 تن در هکتار دارد. وی با بیان اینکه حمایت از شرکتهای دانش بنیان و دانش یا محصولات نوظهور و جدید جزو برنامهریزی و سیاست گذاری کلان و اولویتهای تصمیم گیری مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: این دانشگاه در راستای تحقق شعار سال 1401 یعنی «تولید، دانشبنیان و اشتغال آفرین» فعالیتهای مناسبی دارد و به عنوان یکی از قطبهای علمی کشور تلاش دارد تا از نوآوران دانشگاهها حمایت مالی و معنوی داشته باشد. طبق آمارهای گرفته شده، حجم محصولات کشاورزی هوشمند و دقیق در سال 2014 بالغ بر 2.3 میلیارد یورو بوده است که در این میان آمریکای شمالی و اروپا بزرگترین بازار را در زمینه بخش نوآوری در محصولات کشاورزی داشتند، همچنین آسیا نیز با رشد 20درصدی در هر سال، بیشترین پتانسیل را در زمینه عرصههای فناوریهای جدید در بخش کشاورزی دارد.

به عبارت بهتر کشاورزی هوشمند مفهومی نوظهور است که به مدیریت مزارع با استفاده از فن آوری های مدرن اطلاعات و ارتباطات برای داشتن کشاورزان موفق تر می پردازد. اسکلت این گلخانه ها از فلز است که معمولاً با پلاستیک یووی دار ضد اشعه ماوراء بنفش (uv) پوشش و دارای سیستم گرمایشی و تهویه مناسب می باشد. این سیستم با توجه به نوع محصول و ردیف های کشت با فشار و جهات مختلف طراحی و در گلخانه ها تنظیم میشود. این محصول را میشود در تمامی سبک های گلخانه کشت کرد ولی کشت خاکی به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد و حتما پیشنهاد میشود کشت هیدروپونیک باشد که به ازای هر مترمربع 450.000 الی 1.300.000 تومان است. هزینه کل احداث گلخانه های شیشه ای با تجهیزات و تاسیسات کامل به ازای هر متر مربع 1.300.000 الی 2.500.000 تومان میباشد.

هزینه ساخت گلخانه های شیشه ای بدون تجهیزات، به ازای هر متر مربع 800.000 الی 1.500.000 تومان میباشد. در این روش سعی میشود تا با استفاده از گیاهان، قارچ ها، باکتری ها، جلبک ها و همچنین مخمر ها نانوذراتی را ساخت که علاوه بر سایز مناسب بتوانند مواد زائد کمتری تولید کنند و کنترل سمیت آن ها در خاک نیز راحت تر باشد. یکی از راه حل هایی که بسیاری از کشاورزان بخصوص در مناطق بسیار سردسیر یا بسیار گرمسیر در پیش گرفتند، ساخت سازه گلخانه بود. در حال حاضر کیوی ایرانی به کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه و برخی از کشورهای اروپایی صادر می شود، لازم به ذکر است که روسیه یکی از بهترین بازارهای جهانی برای صادرات کیوی ایران به حساب می آید. کشاورزان مجهز به چنین ابزاری می توانند شرایط مزرعه را بدون حتی رفتن به مزرعه کنترل کرده و برای کل مزرعه یا یک گیاه تصمیمات صحیح تری بگیرند. کمک گرفتن از فناوری هوش مصنوعی در این حوزه هم چنین به کنترل و مدیریت هرگونه شرایط طبیعی و محیطی ناخوشایند کمک میکند.

یکی از سو استفادههای احتمالی چنین اطلاعاتی تبعیض قیمتی است. با اینکه فلفل سبز یکی از پرسودترین محصولات گلخانه ای است، نیاز به فضای بزرگی ندارد تا رشد و پرورش یابد و در فضایی به ابعاد یک جعبه موز هم میتوانید فلفل دلمه ای بکارید. یکی از راهکارهای مناسب به منظور کاهش تلفات در حوزه پرورش آبزیان، استفاده از سامانه های پایش آنلاین پارامترهای فیزیکی و شیمیایی آب در مزارع پرورش آبزیان با به کارگیری فناوری های نوین بوده که موجب کاهش تلفات و افزایش بهره وری می شود. بسته بندی، به بهترین شکل انتخاب می شود. به عنوان مثال، یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از مشکلات خشکسالی، آبیاری قطره ای با کنترل خودکار یا دستی است. وی در خصوص شرکت در رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: یکی از مشکلات بزرگ شرکت ما و شرکتهای مشابه ما بازار است. وی از تولید سیستم آبیاری هوشمند سری (پِرو pro) توسط شرکت دانش بنیان «دانش بنیان ویستا صنعت زیست کیا» خبر داد و گفت: این محصول در راستای حل مشکلات بیشمار حوزه محیط زیست، کشاورزی و آبیاری هوشمند است. در حال حاضر، ایالات متحدهی آمريکا با استفاده از اینترنت اشیاء و پيشآهنگی در روشهای کشاورزی هوشمند با تولید ۷۰۳۴ کیلوگرم غلات در هر هکتار پيشرو در جهان است.

اگر برای گرم کردن گلخانه از بخاری برقی یا گازی استفاده کنید، با افزایش سرسامآور قبضهایتان مواجه خواهید شد. با استفاده از شیوههای هوشمند سازی صنعت کشاورزی یا کشاورزی دقیق و مدرن به تأمين نياز تغذيهی جهانی کمک بسزايی میشود. نگرانی دیگری که در بخش کشاورزی هوشمند وجود دارد، مالکیت داده هاست. از مهم ترین بخش هایی که در احداث و اجرای یک گلخانه باید به آن توجه داشت، پوشش گلخانه است. توجه: قبل از اقدام به احداث گلخانه باید اطلاعات لازم را در مورد نحوه گرفتن مجوز، کیفیت خاک زمین از لحاظ PH و EC ، نحوه تامین آب گلخانه و… علاوه بر اینها خرید و راه اندازی ژنراتور (برق اضطراری)، ترموستات؛ وسیستم آبیاری تحت فشار نیز به عنوان پیش شرطهای سازمان برای انجام بازدید اولیه لازم است. در منابع خبری و سایت های تحلیل صادرات و واردات، بررسی های انجام شده که نتایج نشان می دهند حدود ۶۲ درصد از سیر تولید شده در ایران در استان همدان پرورش داده می شود و این یعنی پتانسیل این استان برای صادرات بسیار قابل توجه است. انگور خشک که اصطلاحا به آن کشمش گفته می شود، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و طرفداران زیادی نیز در کشورهای دیگر پیدا کرده است، تا جایی که در حال حاضر میزان صادرات کشمش از انگور بیشتر است و طبق آمار به دست آمده صادرات کشمش ایران به حدود 80 کشور در سراسر جهان صورت می گیرد.