اخبار

کشت گلخانه ای چیست؟ مجله خبری کشاورزی

ربات بر سطح زمین حرکت کرده و خودش وضعیت گیاهان را بررسی کرده و علف هرز را خودش بیرون میکشید. یک ربات دیگر هم وجود دارد که خودش هیچ آفت کشی ندارد. نکته مهم دیگر این است که هلند دارای مساحتی کمتر از مساحت سه استان شمالی ماست و از نظر آب و هوایی نیز از شرایط آب و هوایی سه استان شمالی ما برخوردار نیست و همچنین جمعیت بیشتری را نیز دارا می­باشد؛ اما با این وجود توانسته است که تا از طریق درآمد صادراتی از بخش کشاورزی، 2 برابر درآمدهای نفتی ما در طول سال را به دست آورد.

از این تاریخ به نام ( بانک کشاورزی سایت agriculture-na ایران) نامیدهمیشود. این نکته را مدنظر قرار دهید که تامین سلامت شهروندان مهمترین اولویت است ما برای یک شرکت، یک پلت فرم تهیه کردیم که روی تراکتور قرار میگرفت و وقتی تراکتور از روی یک گیاه رد میشد. در نهایت این تشخیص داده میشد که این گیاه به کدام آفتکش یا ترکیبی از آفتکشها نیاز دارد. مهمترین عامل محدودکننده مصرف آب در گلخانه میزان شوری یا EC آب میباشد. جزو سودآورترین محصولات کشت گلخانه ای بوده و بالاترین بازدهی را در مدت کم دارند. به هرحال سیاستگذاران بر این باور بودند که ما باید محصولات استراتژیک را خودمان تولید کنیم.

اما اگر شهرداریها از تولیدکنندگان گل حمایت کنند و مستقیم از ما خرید کنند هم برای آنها سود بیشتری دارد و هم تولید کننده با اطمینان بیشتری نیرو جذب خواهد کرد. مهمترین اقدامات انجام شده در این حوزه در سال 97 عبارتند از: تولید نهال سالم، اصیل و استاندارد، تدارک و تامین انواع نهال و اندام تکثیری یارانه دار، حمایت از تامین ژرم پلاسم عاری از ویروس ارقام تجاری و به روز دنیا از طریق واردات هسته های اولیه توسط بخش خصوصی، ایجاد صندوق ملیحمایت از سرمایه گذاری نهال و اندام های تکثیری، حمایت از ایجاد هسته های اولیه، باغ های مادری از طریق بخش خصوصی، پیگیری تکثیر ارقام توزیع شده گل محمدی شامل ارقام یزد 94 و کاشان 93 و 7 ژنوتیپ برتر، پیگیری تفاهم نامه بین موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و سازمانتعزیرات حکومتی به عنوان ضابط قضایی به منظور جلوگیری از تولید و توزیع نهال از سطح نهالستان های غیر مجاز. در آغاز راه کشاورزی، انسان به کمک دام و ابزارآلات چوبی به کاشت انواع بذر پرداخت.

برای نظارت بر سلامت دام باید به علائم حیاتی مهم آنها اشراف و آگاهی داشت. در مورد دامپروری، یک «ایرتگ» را به گوش دام وصل کردند که به این ترتیب بتوانند دام را کنترل کنند. فناوریهای زیستشناختی، اینترنت اشیا، اتوماسیون و هوش مصنوعی این تهدید را ایجاد میکنند که تغییرات پارادایمیک در نظامات بهرهبرداری کشاورزی و مسئله دستیابی به امنیت غذا سریعتر از آنی تغییر یابند که اقتصادهای ملی بتوانند خود را با آنها تطبیق دهند. رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در این باره گفت: به متقاضیان راهاندازی گلخانه، وام کمبهره با کارمزد ۴ و ۶ درصد از محل صندوق توسعه ملی و طرح اشتغال پایدار روستایی پرداخت میشود. فرهاد شیبک امروز (پنج شنبه20 مرداد) در جلسه کارگروه ساماندهی آرد و نان شهرستان کلاله با اشاره به اینکه در راستای ارای طرح مردمی کردن یارانه ها و مقابله با سواستفاده متخلفان حوزه آرد و نان هوشمند سازی فرآیند عرضه آرد و نان در دستور کار ما قرار گرفت، اظهار کرد: تمامی خبازی های شهری و روستایی کلاله به دستگاه کارتخوان هوشمند مجهز شده و بخشی از نظارت ها به صورت هوشمند و غیرحضوری در حال انجام است. تداوم روند موجود سبب خواهد شد تا کشور با بحران آب آشامیدنی روبرو شود.

همچنین از آنجایی که در کشاورزی به روش سنتی میزان تلفات بذر بالاست، انجام عملیات کشت با ماشین آلات نوین موجب صرفه جویی در مصرف بذر می شود. استفاده از آب کشاورزی همچنین میتواند باعث مشکلات بزرگ زیستمحیطی، از جمله تخریب تالابهای طبیعی، شیوع بیماریهای منتقله از آب و تخریب زمین از طریق شوری خاک و باتلاقی شدن، در صورت آبیاری اشتباه، شود. همچنین نباید از نظر دور داشت که کشاورزی هوشمند میتواند یکی از بزرگترین فرصتها برای ایجاد کسبوکار جهانی باشد. به همین دلیل میزان استقبال کشاورزان از فناوری نوین، خیلی پایین است.اگر شما رنکینگ جهانی را مشاهده کنید،متوجه خواهید شد که رتبه ایران بسیار پایین است.

تولید کشاورزى یکى از پر مخاطره ترین فعالیت هاى اقتصادى است. از آنجایی که هواپیماهای بدون سرنشین تصاویر چند طیفی، حرارتی را هنگام پرواز جمع می کنند، داده های جمع آوری شده آنها اطلاعات کاملی از انواع اندازه گیری ها و آنالیزها را در اختیار کشاورزان قرار می دهد: شاخص های سلامت گیاه، شمارش و پیش بینی عملکرد گیاه، اندازه گیری ارتفاع گیاه، نقشه برداری از انواع پوشش های گیاهی، نقشه برداری از حوضچه های آب، گزارش های پیش آگاهی، اندازه گیری ذخایر، اندازه گیری کلروفیل، مقدار نیتروژن در گندم، نقشه برداری از زهکشی، نقشه برداری از میزان علفهای هرز و غیره. لذا سیاستگذاران و برنامهریزان این بخش باید با در نظر گرفتن این ویژگیها و شرایط و عوارض پیشروی هر محصول، از ابزار مناسب بهره گیری کنند. به هر حال صاحب تجارت این برآورد مالی را انجام میدهد که من بدنبال صرفهجویی در مصرف آب ،چقدر عملکرد و سوددهی من افزایش خواهد یافت؟ پژوهش خبری صداوسیما: تولید محصولات گلخانه ای امروزه به یکی از سودآورترین بخش های تولیدی بخش کشاورزی و همچنین یک راهبرد تولیدمحور برای بسیاری از کشورها تبدیل شده است؛ چراکه کشت گلخانه ای علاوه بر افزایش تولید باکیفیت در جهت تأمین امنیت غذایی محصولات استراتژیک، راهکاری مناسب برای مقابله با خشکسالی و استفاده بهینه از منابع آب و خاک به شمار می رود.

تعامل بازیگران با یکدیگر یعنی همان حکمرانی خوب زمانی شکل میگیرد که این حلقهها و بازیگران برای هدف یا اهداف مشخص با گفتمان سازنده، تعهدآور و مسئولیتپذیر نقشه راه مشخص و مشترک داشته باشند وگرنه بدون این نظم و اندیشه گروهی اخلاقمدارانه، نمیتوان با به کار گرفتن یک ابزار سیاستی آن هم بدون توجه داشتن به پیامدهایش بر بازیگران زنجیره ارزش انتظار معجزه داشت. ایران به عنوان یکی از اعضای کنوانسیون تنوع زیستی باید به اهداف تنوع زیستی آیچای پایبند باشد. با این حال ، مهم است که انتخاب کودهای زیستی از آنجا که پایدار و سازگار با محیط زیست هستند. نیاکان ما کشاورزی را به شکل زیستی آن انجام میدادند ولی به دلیل رشد جمعیت و تقاضای بیشتر پس از جنگ جهانی، تقاضا برای مواد غذایی بیشتر شد و انسان حریصانه به کودهای شیمیایی روی آورد. شرکتها نیز با در دسترس نبودن مواد اولیه قادر به تحویل سفارشات در زمان مقرر نخواهند بود. علی به کنترل هوشمند دام اشاره کرد و گفت: در استرالیا من شاهد هستم که رطوبت خاک را با اینترنت اشیا کنترل کرده و به نوعی خاک را مدیریت میکنند. روشهای احداث گلخانه برای تولید میوه های خارج از فصل و همچنین گل و گیاهان زینتی از قرن هفدهم میلادی در اروپا آغاز و در سالهای اخیر به منظور استفاده بهینه از منابع خاک وآب و یا اشتغال زایی در سراسر جهان گسترش یافته است.

با در نظر گرفتن نیاز روزافزون بازار به پرورش و کشت انواع مختلف گل ها، گیاهان زینتی، سبزیجات و صیفیجات تازه و خارج از فصل، بکارگیری از گلخانه به یکی از پولسازترین بخشهای کشاورزی تبدیلشده است و نقصان های موجود در بخش کشاورزی را جبران میکند و سبب ایجاد شغل برای افراد بسیاری می شود. پرورش محصولات با استفاده از نور مصنوعی (در فرم خواب های کوتاه برای گیاهان) انگیزه ی خوبی است به خصوص برای مناطقی که قیمت تولید در فصل هایی از سال که نور خورشید کم است، می تواند بالا باشد. با توجه به عدم تطابق ظرفیت بازار کشور در این حوزه با میزان فارغ التحصیلان شاخه های مختلف این رشته، درآمد قابل توجهی در انتظار آن دسته از متخصصینی که در پی استخدام می باشند، نیست . بر اساس دیدگاه های کارشناسان کارگروه های کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری کشور اولویت تولید محصولات زیستفناوری به ترتیب تراریخت، کشت بافت، زیست مهارگرها، کودزیستی، واکسن ها، افزودنیهای خوراک دام و طیور و کیت تشخیص، مشخص شد. نهاده در دام همان خوراک دام و در زراعت کود و سم و هورمون و …

این که آیا هر گیاه یا محصولی را در هر اقلیمی می توان به روش هیدروپونیک تولید کرد، موضوعی است که نیاز به کار مطالعاتی و امکان سنجی (FEASIBILITY STUDY) دارد. ژنوتیپ انتخابی باید نسبت به هر نوع تنش زیستی و غیرزیستی شکیبا باشد و در صورتی که محصول کوچکترین واکنش یا حساسیتی نسبت به هر تنشی داشته باشد، آن را از چرخه خارج کرده که این عمل باعث افزایش عملکرد تولیدات کشاورزی میگردد. هوشمند سازی ضمن افزایش تولید ،هزینه را کاهش داده و محصول با کیفیتتری را تولید میکند. بر اساس گزارش اتحادیه مطبوعات مستقل اروپا، صنعت آبزیپروری دقیق با مسائل پیچیدهای مواجه شده است که منجر به بسته شدن سایتهای تولیدی و از بین رفتن بسیاری از کسب و کارهای کوچک شده است. آبزیپروری دقیق نیز در بخش زنجیره تامین ماهی تازه نیز به علت شیوع ویروس کرونا با اختلال مواجه شده است. بر اساس گزارش اتحادیه مطبوعات مستقل اروپا، صنعت آبزیپروری دقیق با مسائل پیچیدهای مواجه شده است. دیمیتری پاتروشف با اشاره به نیاز مشترک دو کشور در زمینه محصولات کشاورزی، غلات، مواد پروتئینی، سبزی و صیفیجات، میوه و خشکبار تاکید کرد: برای تسریع در روند همکاریها لازم است شرکتهای ایرانی دارای مجوز به وزارت کشاورزی روسیه معرفی و زمینه آغاز فعالیت مشترک در زیربخشهای کشاورزی آغاز شود.

محسن به شرایط دشوار کشاورزی در ایران، اشاره کرد: کشور ما در حوزه کشاورزی چندان مستعد نیست. شما همچنان در این کشور شاهد این هستید که آبرسانی از طریق جوی صورت گرفته و آب به صورت گسترده در آن هدر میرود. در حال حاضر کاربرد فناوری اینترنت اشیا (IoT) بسیار گسترده شده است. پرسشنامه شامل ۶۵ سوال در شش بخش ویژگیهای: فردی، زراعی، اقتصادی، ارتباطی کشاورزان و ویژگیهای فناوری و مسایل و مشکلات کاربرد فناوری در قالب سوالات بسته پاسخ طیف پنج گزینهای لیکرت و سوالات باز پاسخ بود. اینترنت به یک ابزار مهم ارتباطی تبدیل شده است که در بخشهای مختلف از جمله تجارت، آموزش ، بهداشت، درمان و کشاورزی استفاده میشود. البته نباید از نظر دور داشت که این مهم تنها در سایه استانداردسازی امکانپذیر است. اما این روزها وجود بحران کم آبی که موجب کاهش چشمگیر و البته نگران کننده ذخایرآبی و سفرههای زیر زمینی آب شده، این حرفه را مخاطرات جدی روبه رو ساخته، تا جایی که کشاورزی از یک شغل با درآمد مطمئن تبدیل به یک شغل با خطر ریسک بالا شده است.

در سراسر جهان، برای اجرای الگوی کشت بدون اعمال تنبیه و استفاده از قوه قهریه از شانزده روش استفاده میشود که این روشها عبارتند از اثرگذاری بر قیمت تمام شده، نظام تعرفه، تخصیص آب، ایجاد بازارهای صادراتی در خارج از کشور و کمک به رونق آن، تخصیص یارانه به مصرف کننده یا کالای نهایی، خرید تضمینی و غیره. سرعت انجام کار دستگاه سیدر تیداپارس در ساعت 600 تا 1800 سینی نشا است که بذر کاری می شود که در واقع یک ساعت کار این دستگاه معادل هشت ساعت کار هشت کارگر بدون وقفه می باشد. همانطور که می دانید بدون دانش و علم کشاورزی نمی توان سبب افزایش بهره وری مزارع شد. کشاورزان با تهیه تکنیکهای دقیقتر برای کاشت و پرورش محصولات، میتوانند کارایی را افزایش دهند و هزینهها را بهتر مدیریت کنند.

البته طرحهایی برای ارتقای بهرهوری در سازمان فضایی اجرایی شد که البته خیلی موفق نبود. ارائه طرح الگوی کشت جامع مدتهاست که از سوی متخصصان کشاورزی کشور مطالبه میشود و دولتها نیز در دورههای مختلف طرحهایی ارائه کردهاند. در واقع نزدیک به 15 میلیارد دلار(اندازه غذای یک کشور بیست میلیون نفری) در سال ما دورریز مواد غذایی داریم که به دلیل حمل و نقل نامناسب است. امروزه با توجه به مقیاس رشد جمعیت جهانی، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، و همین طور افزایش تقاضا برای مواد غذایی، کشاورزی هوشمند و دقیق در زمینه تولید محصولات کشاورزی میتواند منجر به شکلگیری بازاری روبهرشد در این صنعت شود. این قوانین با برقراری ارتباط با دستگاه های مسئول از قبیل اتاق های بازرگانی یا با وزارت صنعت و معدن یا توسط دیگر صادر کننده ها و نهایتا کشورهای مقصد، قابل دستیابی هستند.

ضرورت بازنگری جدی در شیوه مدیریت منابع آبی و تامین نیاز کشور به محصولات استراتژیک را افزایش داده است. در واقع دریاهای ایران حکم یک منبع طبیعی برای رونق هر چه بیشتر اقتصاد کشور را دارد. چه محصولاتی را می توان در گلخانه پرورش داد؟ در این صورت شما قادر هستید تا این نکته را مورد بررسی قرار دهید که این دام چه علوفهای را خورده است آیا این علوفه طبیعی بوده یا اینکه خریداری شده است؟ در خاک شخم خورده نقطه ضعف غلتک یک تکه آن است که در هنگام دور زدن در گوشهها انتهای بیرونی غلتک با سرعت بیشتری از انتهای داخلی دارد که باعث سر خوردن یک یا دو انتها میشود. با این حال استفاده از فناوریهای پایش از راه دور و نرمافزارهای مدیریت مزرعه در دوران بعد از کرونا بیشتر مورد استقبال قرار خواهد گرفت. به زبان سادهتر در این رویکرد ابزارها ، ماشینها ،نرم افزارها و سنسورهای هوشمند نیازهای گیاه ، دام یا طیور یک مزرعه را به شکل جداگانه تشخیص میدهند.

بسیاری از این روشها تاریخ مصرفشان گذشته و در واقع منابع طبیعی کشور را از بین میبرد. سیستمی که بهینه سازی و بررسی می کند که چگونه کشاورزی مدرن می تواند به تولید کمک کند و همچنین بر حفظ منابع متمرکز است. همچنین چند ویدیو و فیلم مزرعه هوشمند که نشاندهنده استفاده از این روشها در زمینهای کشاورزی بوده است را نمایش دادهایم. در واقع کشاورزی دقیق با هدف مدیریت دقیق نهادهها و با بهرهگیری از فناوری اطلاعات به شناسایی تمامی فاکتورهای موثر بر عملکرد مزرعه میپردازد. و با نظارت دقیق بر تمامی مراحل عملیات زراعی، از زمان کاشت تا پس از برداشت، اطلاعات جامعی از شرایط محیطی و عوامل موثر بر محصول ارائه میدهد. محصول ارگانیک به محصولی گفته میشود که اولاً منشأ آن کاملاً طبیعی باشد. بهنگار بحث کیفیت محصولات را بسیار حائزاهمیت دانست و گفت: نکته تاسفبار این است که محصولی تولید میشود که کیفیت نامطلوبی دارد. مهمتر که شما این امکان را پیدا میکنید که از اصالت و کیفیت محصولات ارگانیک مطلع شوید یا اینکه شراب تولید شده چقدر کیفیت دارد و آیا ارزش این را دارد که ما قیمت بالاتری را پرداخت کنید یا خیر!

با توجه به اینکه جمعیت جهان تا سال 2050 به ده میلیارد نفر خواهد رسید باید استراتژی را پیاده کنید تا میزان تولید افزایش یافته و مردم جهان گرسنگی را تجربه نکنند. این رقم در سال 2025 به 21.9 میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم در سال جاری 75.9 درصد برآورد شده است. در بخش صادرات نیز در دو دوره مذکور به ترتیب سطح صادرات ۱۸۷ و ۳۰ میلیون تنی برای گندم ایران برآورد شده است. من با قاطعیت خدمتتان خواهم گفت که این برآورد هزینه بینتیجه بوده و جوابگو نیست به همین خاطر صاحب تجارت از سرمایهگذاری در این حوزه منصرف خواهد شد. ۱۰ کالای کشاورزی و غذایی که بیشترین افت را از لحاظ ارزشی در سهماهه نخست۱۴۰۱ نسبت به سهماهه نخست۱۴۰۰ تجربه کردهاند، نشان میدهد درمیان اقلام کشاورزی و غذایی صادرشده، ارزش صادرات آب آناناس تلغیظشده، سایر انگورهای خشککرده و سایر شاخ و برگ، برگ، شاخههای کوچک و سایر اجزای نبات بدون گل و..، با افت حدود ۱۰۰درصدی در بهار۱۴۰۱ بیشترین کاهش را در مقایسه با بهار۱۴۰۰، تجربه کردهاند. در مناطقی که باران سالانه کمتر از دویست و پنجاه میلیمتر باشد کشاورزی بدون آبیاری ممکن نیست.