ایران باید به کشوری صنعتی تبدیل شود/به سمت تولید و محصولات دانش بنیان حرکت کند


وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ایران باید صنعتی شود و برای صنعتی شدن باید با افزایش ارتباط و تعامل با دنیا به دنبال تولیدات و محصولات دانش بنیان باشیم بر اساس دانش، ارزش افزوده قابل توجهی تولید نخواهیم کرد. به همین دلیل باید به دنبال جذب پژوهشگران و متخصصان غیر ایرانی در موسسات تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان داخلی باشیم تا بتوانیم ظرفیت های دانشی کشور را ارتقا دهیم.
به گزارش ایسنا، عباس علی آبادی – وزیر صنعت، معدن و تجارت – در جریان حضور در پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بازرگانی با اشاره به مهمترین چالش ها و مسائل پیش روی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از جمله چالش های مهم پیش روی ما این است که رئیس جمهور هم شهید بود و بحث تنظیم بازار زمان زیادی را از این وزارتخانه گرفت و امیدواریم با همکاری مردم و به ویژه طرح ها و برنامه های صحیح و کارشناسی شده وزارتخانه انجام شود. موسسه مطالعات و تحقیقات بازرگانی قادر به حل آن خواهیم بود و سعی در رفع مشکلات موجود در این زمینه خواهیم داشت.
العبادی بیان کرد: انتظار وی این است که مؤسسه در حمایت از سیاست ها و کار وزارت حراست، جنبه محوری و پیش برنده داشته باشد و باید به گونه ای کار کند که در سیاست ها و سیاست ها مطابق با دانشگاهی و علمی خود تأثیرگذار باشد. جهت گیری ها قابلیت ها و قابلیت های تخصصی.
روی درخواست قیمت تمرکز کنید
علی آبادی توسعه کسب و کار را یکی از محورهای اساسی توسعه کشور دانست و افزود: ایران یکی از کریدورها و شاهراه های حیاتی تجارت جهانی است و متاسفانه هیچ اقدام و مطالعه ای در این زمینه صورت نگرفته است. مؤسسه مطالعات و تحقیقات تجارت باید نقش قوی تری در تعریف کریدورهای شمال و جنوب و شرق و غرب داشته باشد.
وی همچنین بر فعال کردن نقش اتاقهای بازرگانی و اتحادیهها، ارتباط عمیق با مردم، رفع پیچیدگیهای ناشی از حصر، ساماندهی قیمتگذاری دستوری و حمایت عمیق از دیپلماسی اقتصادی و تجاری کشور توسط موسسه مطالعات بازرگانی تاکید کرد. و جستجو کنید.
علی عبادی با ابراز تأسف از عدم تکمیل برنامه تحصیلی و دانشگاهی مؤسسه مطالعات و تحقیقات بازرگانی به دلیل پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی، افزود: برای تحقق این امر آموزش های نوین کسب و کار برای تجار و کارآفرینان و آموزش های تخصصی انجام می شود. برای مشاوران کسب و کار، باید ارائه شود. روند تجارت جهانی باید رصد شود و به سمتی پیش رفت که پس از آن هیچ تفاهم نامه یا توافق تجاری بدون نظر و تایید موسسه مطالعاتی امضا نشود.
مشارکت جدی موسسه مطالعات در تنظیم بازار
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید مجدد بر مشارکت جدی پژوهشکده در تنظیم بازار، خواستار تاثیرگذاری بیشتر این موسسه تحقیقاتی بر سایر نهادهای ذیربط از جمله بانک مرکزی در حوزه تخصیص و عرضه ارز شد.
وی همچنین بر ارائه گزارش های کارشناسی ارائه شده از سوی موسسه در حوزه نظام تولید و توزیع کالا، بررسی سامانه جامع معاملات و تاثیرات ارز چند نرخی بر اقتصاد تاکید کرد و گفت: مطالعه، تحقیق و پژوهش باید انجام شود. انجام نشود. در حاشیه و گوشه انجام شد، اما باید در متن رویدادها باشد و حضور داشت و از پژوهشگران موسسه خواست تا فعالیت های وزارت حریم خصوصی را به روزتر رصد کنند و پاسخ های تخصصی و تخصصی ارائه کنند. راه حل های مشکلات موجود
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صدور بخشنامه قبل از اخذ نظر کارشناسان موسسه جایز نیست چرا که هر بخشنامه باید با مطالعه عمیق، تجربه و نظر سایر نهادهای ذیربط و نقش نهاد تایید شود. در این زمینه نباید نادیده گرفته شود.
بر اساس اعلام موسسه مطالعات و تحقیقات بازرگانی علی العبادی، وی گفت: سازمان های وابسته به نهادهای ملی دانش آموزی می توانند فاصله دستگاه های اجرایی با نهادهای علمی را کاهش دهند. به همین دلیل است که برخی اظهارنظرها درباره انحلال یا ادغام موسسات تحقیقاتی قوه مجریه با دانشگاه ها غیرکارشناسی است. دانشگاه ها باید کار خودشان را انجام دهند و پژوهشگاه ها باید روی وظایف خودشان تمرکز کنند که معمولاً مسائلی است که کشور را تحت تأثیر قرار می دهد.
وی از مؤسسه مطالعات و تحقیقات بازرگانی خواست تحقیقات پایه، پایه و کلیدی را برای کشور فراهم کند تا مسیر تعالی در ایران هموارتر شود. نتایج فعالیتهای پژوهشی، یافتهها و دستاوردهای آن نیز باید در قالب یک خبرنامه هفتگی یا برگزاری کنفرانسهای فصلی بهویژه معاونان وزارت امنیت و سایر نهادهای مسئول به اطلاع عموم برسد.
تشکیل دفتر انستیتوت مطالعات و تحقیقات بازرگانی در تمامی ورودی های وزارت حراست
سید مهدی فرحی – دستیار وزیر صنعت و معدن – در ادامه این نشست بر اهمیت نقش این نهاد در پیشبرد اهداف وزارت معادن به ویژه در حوزه تجارت داخلی و خارجی و مبادلات بازرگانی دولتی تاکید کرد. . وی افزود: این نهاد باید چتری برای وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد.
وی افزود: موسسه باید در تمامی ستادهای وزارت صنعت، معدن و تجارت دارای اتاق یا حداقل دفتر کارشناسان باشد تا بتواند شخصاً از کلیه امور، رویدادها، تصمیم گیری ها و نیازهای پژوهشی داخل وزارتخانه مطلع شود. داخلی در میدان.
فرهی به انفعال و سهل انگاری برخی نهادها و ارگان های متولی در امور اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: اگر نهاد در مبادی و ورودی های وزارتخانه حضور می یافت، می توانست زودتر و بهتر صداها و نگرانی ها را درک کرد. به فکر راه حل باشید و در صورت لزوم به تفکر نگاه کنید و حتی تجربه آن را دیکته کنید.
به گفته معاون وزیر صلح، انستیتوت مطالعات باید مطالعات جهانی، بین المللی و منطقه ای را در دستور کار داشته باشد تا بفهمیم دنیا به چه سمتی در حال حرکت است و ما به عنوان کشوری که می خواهیم توسعه پیدا کنیم، باید چه عکس العملی از خود نشان دهیم.
همچنین از موسسه مطالعات و تحقیقات بازرگانی خواسته شد تا در گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه و ارتباط وزارت صنعت، معدن و تجارت با دانشگاه ها نقش آفرینی کند.
تدوین سند راهبرد توسعه صنعتی در دستور کار موسسه
احمد تشکینی – رییس انستیتوت مطالعات و تحقیقات بازرگانی – در جریان بازدید وزیر، معاون و مدیران وزارت حراست از این موسسه، به تشریح عملکرد موسسه و گروه های تحقیقاتی در سه سال گذشته و گفت: در ابتدای دولت سیزدهم مسئولیت تهیه طرح پروژه های صنعتی، معدنی و تجاری به این نهاد محول شد که توسط تیمی 30 نفره و با همکاری نهادهای امنیتی منطقه، ادارات دولتی با موفقیت اجرا شد. و نمایندگان مجلس نیز طرح تکمیلی با موضوع اولویت های سرمایه گذاری تکمیل و به آن پیوستند.
تشکینی مطالعات مربوط به خودروهای برقی، تهیه اسناد حمایتی برنامه هفتم توسعه و تدوین سند راهبرد توسعه صنعتی و توسعه زنجیره ارزش را از دیگر کارهای موسسه برشمرد و افزود: ساختار سازمانی موسسه بر اساس آن بازطراحی شده است با ساختار جدید دانشگاهی و نیازهای وزارت دفاع. به طوری که هر یک از گروه های پژوهشی در موسسه با یکی از معاونان این وزارتخانه در تماس و همکاری قرار گرفتند.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403032718204/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF-%D8%AD%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%85%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86

