گران ترین ماشین پای رضاشاه است

حدود 94 سال پیش، زمانی که رضاشاه پهلوی به دنبال خودرویی متفاوت بود، رئیس بانک پهلوی به شرکت لیموزین پیرس ارو در آمریکا دستور ساخت خودرویی را داد که قیمت آن 30 هزار دلار بود و نیویورک تایمز گزارش داد که این خودرو نام داشت. لوکس ترین ماشین امیر تخت طاووس” در تاریخ اما این ماشین الان کجاست؟
به گزارش اسنا، در سال 1309 (1930 شمسی) سرهنگ رضاقلی امیر خسروی، رئیس بانک پهلوی، به شرکت پیرس ارو دستور داد تا خودرویی متفاوت برای رضا شاه پهلوی بسازند که در آن روز سر و صدای زیادی در آمریکا به پا کرد. از تاسیس آن آشکار کردن.فعل
آمار دقیقی از تعداد خودروهای موجود در ایران در آن زمان وجود ندارد، اما در منابع تاریخی آمده است که تعداد خودروها بسیار کم بود، اما تقاضای خرید برای ایران رو به افزایش بود. در آن زمان بیشتر درآمد ایران از قراردادهای نفتی بود.
هزینه خرید اولین خودروی سفارشی پهلوی حدود 30 هزار دلار (برخی منابع حدود 25 هزار دلار ذکر کرده اند) از خزانه بانک پهلوی بود که رکورد گران ترین خودروی جهان را شکست و در 30 فروردین همان سال اعلام شد. در روزنامه نیویورک “تمایز” منتشر شد و روزنامه این خودرو را “لوکس ترین ترکیب از اربابان تاج و تخت طاووس در تاریخ” توصیف کرد.
پیرس ارو به «رولزرویس خودروهای آمریکایی» معروف بود و خودروهای لوکس و گران قیمتی تولید می کرد و مدلی که برای رضاشاه پهلوی ساخت مدل A بود. این یک لیموزین هفت نفره و بزرگترین و قدرتمندترین Pierce Arrow در میان دیگر مدل های این شرکت در سال 1930 میلادی (1309 میلادی) بود. اتاق این خودرو یکی از اولین نمونه های لیموزین بود چرا که کابین راننده کاملا از کابین سرنشینان عقب جدا بود.

موتور این خودرو هشت سیلندر خطی است که در جلوی آن قرار گرفته است. با توجه به حجم عظیم موتور، این خودرو کاپوت بسیار بلندی دارد. از دیگر ویژگی های این خودرو قرار گرفتن چراغ های جلو بر روی گلگیرها برای روشنایی بهتر جاده است.
تا سال 1921 (1300 میلادی) فرمان خودروها در سمت راست قرار داشت و پیرس ارو دیرتر از تمامی شرکت های خودروسازی دیگر فرمان را به سمت چپ می برد. دلیل این امر این است که طراحان این شرکت معتقد بودند که در این حالت راننده بهتر می تواند درب را برای سرنشین اصلی خودرو در سمت حاشیه باز کند.
اولین لیموزین سفارشی پهلوی به رنگ سفید ساخته شد و دو تاج طلایی در بالای قاب چراغ نصب شده بود. روکش آن از ابریشم مرغوب و برگ زیتون با ظرافت خاصی گلدوزی شده است. لوازم جانبی خودرو، دستگیره ها، قاب پنجره ها، قاب چراغ ها و سپرها با روکش طلا و کف خودرو از پشم مرغوب روسی ساخته شده است.

اولین لیموزین بدلکاری سفارشی قبل از ارسال به ایران در آمریکا به نمایش درآمد
با ورود لیموزین تشریفاتی پهلوی به ایران گفته می شود به درخواست رضا شاه پهلوی رنگ آن به قرمز تیره و مشکی تغییر می کند و دو تاج طلایی بر درهای آن نصب می شود. در گزارش نیویورک تایمز نیز آمده است که صندلی داخل اتاق این خودرو تماماً از طلا ساخته شده و بر روی آن چند سنگ الماس وجود دارد.
در گزارشی که چند سال پیش توسط شرکت پخش بریتانیا منتشر شد، کورتیس پاول – یکی از مقامات انجمن طرفداران پیرس ارو در آمریکا – گفت: پس از انحلال شرکت پیرس ارو در سال 1938، تمام اسناد آن از بین رفت. از خودرو رضا شاه و دیگران اطلاعات زیادی در دست نیست و چیزی باقی نمانده است.محصولات این شرکت در واقع رضا شاه پهلوی با ارزش ترین مشتری این شرکت محسوب می شد.
این ماشین گرانبها در بسیاری از جشن ها مورد استفاده قرار می گرفت و به دلیل شکل طراحی و تزئینات طلایی به کار رفته بر روی آن، ارزش زیادی داشت. لیموزین تشریفاتی پیرس ارو به همراه برخی خودروهای باقی مانده از دوران پهلوی در اختیار بنیاد مصطفی وان قرار گرفت.
لیموزین آبی رنگ رضاشاه پهلوی با همان رنگ قهوه ای تیره اکنون در موزه خودروهای تاریخی بنیاد مصطفی وان نگهداری می شود و از سال 1400 به نمایش گذاشته شده است.

متصدی این موزه در مورد مرمت این خودرو گفت که در زمان مرمت، این خودرو رنگ ضعیفی داشت و سعی کرد روشی اصیل را برای ترمیم آن پیاده کند، به همین دلیل خودرو ابتدا سفید و سپس رنگی که برای رضا در نظر گرفته شده بود. شاه پهلوی یعنی آبی تیره و مشکی اضافه شده است.
موزه خودروهای تاریخی ایران در کیلومتر 11 جاده تهران – کرج واقع شده و قیمت بلیط بازدید از آن برای هر نفر 64 هزار تومان است.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403010602363/%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D9%BE%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%B6%D8%A7%D8%B4%D8%A7%D9%87
