اخبار

یعنی از چند جهت بهرهمند شدند مجله خبری کشاورزی

همچنین عوامل پیش برنده اجرای این روش در سایت agriculture-na کشاورزی معرفی شد. میوهها و سبزیجات از اجزای مهم رژیم غذایی سالم هستند و افزایش مصرف آنها از عوامل مهم بهبود وضعیت تغذیه و کاهش خطر بیماریها و ارتقاء سلامت تلقی میشود. تولید و اشتغال در این بخش مهم، بە عوامل اقلیمی از جملە بارش وابستە است و تغییر در میزان بارش بر میزان تولید و اشتغال اثرگذار است. سامانه مذکور، اين امکان را به وجود میآورد که قبل از بارش تگرگ، با پيشبينی وضع هوا و مشاهده عينی ابرها نسبت به تبديل تگرگ به باران، وضعيت جوی را تغيير داده و به اين ترتيب از خسارات پيشگيری شود. در همین راستا پژوهش خبری برای بررسی وضع صادرات محصولات کشاورزی کشور، موانع و چالش های صادرات محصولات کشاورزی در سال های اخیر در مصاحبه ای با دکتر حسین محمدی، عضو هیات علمی گروه اقتصاد کشاورزی ، به این موضوع پرداخته است . با این حال ، از آنجا که جامعه با اثرات تغییر اوضاع و چالش های اجتماعی ناشی از آن روبرو است ، کشاورزی در نقطه ای بی نظیر در تاریخ خود قرار دارد. با توجه به تغییرات آب و هوایی در سطح دنیا و بروز تنش های محیطی که کشور عزیزمان ایران هم از این تغییرات و اثرات گاها منفی آن در بحث تنش بی بهره نبوده است، ضرورت آگاهی از چگونگی تغذیه گیاه تحت شرایط استرس برای حفظ محصول از لحاظ کمی و کیفی از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار می باشد.

دیمکاران با تغییرات آبوهوا در منطقه خویش، تاریخ کاشت محصول خود را تغییر میدادند تا در معرض کمترین تاثیر ناشی از اثرات سوء محیطی قرار گیرند. اما امروزه این مزارع جدید در بیابان ها خشک شهر دُبی با جدیدترین فناوری ها تاسیس شد.وقتی مسافت طی شده از سر زمین تا سر سفره کاهش یابد قطعاً مواد غذایی تازه تر و خواص آن بیشتر خواهد بود و به مطابق آن دور ریخت آن هم کاهش خواهد یافت.در این باره لازم است بدانید که بیشتر کشورهای حوزه خلیج فارس و عمدتا عرب زبان زمین های کشاورزی قابل کشت آنها تنها %1 می باشد و %50 آب مصرفی در این کشورها در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و این کشورها حدود %90 محصولات کشاورزی خود را وارد می کنند. و همچنین کشاورزی از اشتغال زایی فصلی خود به اشتغال زایی دایم تغییر پیدا می کند .به عنوان مثال در پروژه های گلخانه ای امکان استخدام 13 هزار نفر وجود دارد درحالی که اگر همین زمین به صورت سنتی کشت شود تنها 03 نفر اشتغالزایی خواهیم داشت، پس دور از ذهن نیست بگوییم گلخانه ها 13 برابر کشت سنتی اشتغال دایم ایجاد می کنند.

در سالهای نه چندان دور برخی از قطعات همچون موتور، گیربکس و فاینال از کشورهای خارجی تهیه میشد اما بر اساس سیاست حمایت از تولید داخلی، کمک به افزایش اشتغال در کشور و کاهش نرخ بیکاری، شرکت کمباینسازی ایران با اقدام نسبت به شناسایی و برقراری ارتباط با تأمینکنندگان داخل کشور و انجام تبادل اطلاعات فنی، موفق به تأمین قطعات مذکور از داخل کشور با بهرهگیری از توان متخصصان ایرانی شد. در ساخت محصولات تولیدی نوین دراک سعی بر آن بوده است تا با توجه به نیازسنجی اقلیم خاص ایران و تجارب بهدست آمده در طی سالهای فعالیت شرکت، محصولاتی با حداکثر کارایی و تطابق با شرایط خاص آب و خاک این اقلیم تولید و در خدمت بخش کشاورزی قرار گیرد. این شرکت طی سالهای گذشته به ویژه سه سال اخیر اقدامات در خور توجهی در کارنامه خود ثبت کرده که در ادامه به آن پرداخته شده است.

این افزایش بیشتر ناشی از افزایش سطح اراضی آبی و کاهش سطح اراضی آیش بوده و میزان آب تامین شده از طرق مختلف نیز طی این دوره به طور متوسط سالانه حدود 4 درصد افزایش داشته است(سازمان برنامه و بودجه،1370). بیشتر ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن آﺑﯿﺎری و زراﻋﺖ، ﺳﯿﺴﺘﻢ آﺑﯿﺎری ﺳﻨﺘﺮﭘﯿﻮت را به دلیل اﻓﺰاﯾﺶ راﻧﺪﻣﺎن و ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻧﻮع ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎی ﻣﮑﺎﻧﯿﺰه آﺑﯿﺎری ﻣﯽداﻧﻨﺪ. سیستم آبیاری تحت فشار سنترپیوت مزایای بسیاری دارد که ﺻﺮﻓﻪﺟﻮﯾﯽ در ﻣﺼﺮف آب، اﻓﺰاﯾﺶ راﻧﺪﻣﺎن آﺑﯿﺎری ﺗﺎ ﺣﺪود 90 درصد و در نتیجه افزایش سطح زیر کشت از جمله این موارد به شمار میرود. اشتغالزایی در مناطق محروم در سال 1396 پس از تصویب و ابلاغ تسهیلات اشتغالزایی روستایی با کارمزد 6 الی 10 درصد در سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات، محصولات تولیدی شرکت کمباینسازی ایران در بخش کشاورزی و زیر بخش مکانیزاسیون کشاورزی در اولویت پرداخت تسهیلات وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت و از آنجا که هر دستگاه کمباین، اشتغال پایدار برای 3 نفر را ایجاد میکند و هر محصول بیلر، اشتغالزایی یک نفر را به همراه دارد، لذا با توجه به اینکه شرکت کمباینسازی ایران، تنها تولیدکننده کمباین در کشور به شمار میرود، این موضوع به صورت مستقیم باعث افزایش اشتغال در مناطق روستایی شده است.

همچنین در کشاورزی مدرن از کود های آلی مانند کود اسید هیومیک و کود آلی کمپوست که کاملا برای گیاهان بدون ضرر هستند به صورت گسترده ای استفاده می شود. ارائه دهندگان خدمات با ترکیب خروجی داده های محصولات سنجش EC موجود در حال حاضر مانندGeonics EM38-MK2 (که بیشتر در باغات زراعی دائمی استفاده می شود) یا سنسور EC خاک با لایه های دیگر مانند رطوبت و pH خاک برای بهینه سازی مصرف آب، می توان سطح بالاتری از خدمات را با استفاده از داده ها برای تصمیم گیری آگاهانه تر در مورد آبیاری نشان داد، هم از نظر زمان و هم از نظر کمی.

این دکترای مهندسی آب در ادامه ضمن یادآوری این مطلب که ۴۰ درصد اراضی شالیزاری استان زیرساخت مکانیزاسیون کشاورزی را داراست عنوان کرد: ما شاهدیم که در بستر همین ۴۰ درصد نیز قادر به بهره برداری حداکثری و فناورانه تکنولوژی موجود نیستیم، پایش میدانی مزارعی که به زهکشی فنی مجهز شده اند نشان می دهد با وجود زهکشی مهندسی شده مدیریت منابع آب مزارع در اختیار میرآب های سنتی قرار دارد و به دلیل اینکه ذهن آنان با سیستم کرت به کرت گذشته مانوس بوده کانالهای آبی را رها کرده اند و در زهکش بند ایجاد کرده و مجددا با سیستم ۵۰ سال گذشته مدیریت آب را انجام داده اند این اتفاق به این مثابه این است که شما کنترل پیشرفته ترین خودرو دنیا را به راننده ای بدهید که گواهی نامه موتور سیکلت دارد که جز اتلاف تمام آن تکنولوژی مبتنی بر دانش و هزینه بسیاری که برای آن شده است نتیجه ای نخواهد داشت. تولیدی ادوات کشاورزی نوین صنعت آذربایجان با نزدیک به نیم قرن تجربه و تلاش بی وقفه ی نیروهای مجرب و کارآمد در رساتای تولید گسترده انواع تریلی کشاورزی، خرمن کوب، تانکر، علوفه خردکن، آسیاب و غیره به عنوان یکی از برترین قطب صنعتی و بازرگانی تولیدات ادوات کشاورزی با بالاترین کیفیت و مرغوبترین محصولات در ایران شناخته شده است.

شركت كمباينسازی ايران در صدد است در قالب برنامهای استراتژیک و دقیق به عنوان بزرگترين تأمينكننده ماشينآلات و ادوات كشاورزی در منطقه با رويكرد کشاورزی آسان و ارزان دست پیدا کند. وی یکی از اقدامات ارزشمند مزرعه نمونه را توزیع مویرگی محصولات گلخانهای خود عنوان کرد و افزود: این تولیدات به منظور مدیریت فروش، تنظیم بازار و حفظ قیمت مناسب به صورت تدریجی عرضه میشود. در نتیجه در صورت استفاده از سایبان در گلخانه، هنگام گلدهی این سایهبانها بایستی جمعآوری گردند تا خللی در تشکیل میوه آناناس رخ ندهد. رعایت حقوق مصرفکننده گواهینامه استانی رعایت حقوق مصرفکنندگان در سال 1396 وزارت صنعت، معدن و تجارت هر ساله بر اساس آییننامههای مربوطه نسبت به ارزیابی شرکتهای متقاضی دریافت گواهینامه رعایت حقوق مصرفکننده، اقدام میکند و به این منظور شرکتها را بر اساس محورهای قیمت، کیفیت، توزیع و خدمات قبل، حین و پس از فروش، اطلاعرسانی مناسب به مشتری و کسب رضایت مشریان مورد بررسی قرار میدهند که در صورت کسب حد نصاب لازم، گواهینامه رعایت حقوق مصرفکننده به شرکت مربوطه اعطا میشود. این ممکن است برای شرکتهای بزرگ و صاحبان ثروتمند زمینها مشکلی نباشد، اما میتواند بسیاری از کشاورزان، به ویژه شرکتهای کوچک در اقتصادهای نو ظهور را جا بگذارد. در ایالات متحده، شرکتهای فناوری این موضوع را تشخیص داده و شروع به کار بر روی فناوری های کشاورزی کرده اند که می توانند برای کمک به کشاورزان در این بخش مورد استفاده قرار گیرند.

البته پیش از این در سطح جهان، سازمان خواربار و غذای ملل متحد(فائو) به کمک انستیتو بین المللی زیست فناوری و غذای سوئد در سال ۲۰۱۱ گزارشی در این زمینه ارایه کرد و به موضوع ایجاد ضایعات و دورریز غذا در کشورهای پردرآمد، درآمد متوسط و کم درآمد پرداخت. جمعیت به طرز چشمگیری افزایش می یابد و با این افزایش تقاضای غذا و اشتغال نیز افزایش می یابد. از آنجا که زندگی بشر به یک سبک زندگی زراعی تبدیل شده است ، پیشرفت های فناوری تحولات را در کشاورزی امکان پذیر ساخته است ،به قول جامعه ایرانی غذای سالم جامعه سالم را همراه می اورد.

این رویکرد علاوه بر صنعت کشاورزی و مزرعهداری، قابلیت توسعهپذیری و اعمال در صنایع مختلف و جنبههای متفاوت زندگی انسان را دارد. درآمد کشاورز در زمین های کوچک هم برای گذران زندگی کافی نیست و مقدار محصولی که از یک زمین کوچک به دست می آید به اندازه ای نیست که کشاورز خرده پا را در آبادی ماندگار کند. پس کشاورز ناچار می شود برای امرار معاش به شهرها مهاجرت كند امروزه با استفاده از گلخانه و تولید محصول در یک زمین کوچک می توانیم هم محصول بیشتری به دست بیاوریم و هم چند بار در سال کشت و کار کنیم. ذرت دامی هم یکی از نهاده هایی است که برای بخش کشاورزی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و در سال گذشته بیش از شش میلیون تن از کشورهای مختلف وارد شده است جزو عمدهترین محصولات وارداتی به شمار میرود و در این میان سوئیس با تامین دو میلیون و 390 هزار تن ذرت دامی بزرگترین فروشنده این کالای اساسی به ایران است و پس از آن هلند، انگلستان و امارات بیشترین سهم را در بازار این محصول دارند و جالبتر اینکه نامی از دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در فهرست واردکنندگان این محصول به ایران دیده نمی شود.

پیش از این هم جهاد کشاورزی مازندران به شالیکاران هشدار داده بود پس از دهم مرداد ماه کشت دوم برنج را به روش نشاء مجدد انجام ندهند چون در چنبره خطرات مختلف بویژه کم آبی و سرمای پاییزی گرفتار خواهند شد. به گزارش ایسنا، وزارت کشاورزی اوکراین اعلام کرد، صادرات غلات، دانههای روغنی و روغن نباتی اوکراین در ماه جولای در مقایسه با ژوئن ۲۲.۷ درصد افزایش یافت و به ۲.۶۶ میلیون تن رسید. به گزارش بازار، محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با پیگیری وزارت جهاد کشاورزی دولت مصوبه بسیار خوبی را برای جبران و کمک سرمازدگی باغ ها داشت، در واقع تصمیم خوبی گرفته شده و به زودی تسهیلاتی را به باغداران اعطا خواهد شد. مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه گفت: افزایش صادرات و ارزآوری و رونق اقتصادی منطقه و کشور نیز از دیگر مزایای کاشت محصولات گلخانه ای است.

در سال های اخیر با توجه به رشد اقتصادی و فرهنگی که در بین مردم ایجاد شده است، علاقه به تولید و مصرف محصولات گلخانه یعنی استفاده از محصولات خارج از فصل بین مردم بیشتر شده است. همانطور که راه حل های بیشتری ساخته و استفاده می شود، بدون شک شاهد پیشرفت بیشتر مزایای اینترنت اشیاء در کشاورزی خواهیم بود. با این حال، آینده IoT در کشاورزی با استفاده از ابزارهای حسی، تحلیلی و خودکار برای مزارع پیش بینی می کند تا اینکه به هزاران هکتار اجرا شود. مهندسی معکوس کمباین برنج شرکت کمباینسازی ایران با توجه به نیاز کشور به کمباین برنج، تولید این دستگاه را با استفاده از مهندسی معکوس از مدتی پیش آغاز کرده، کمباینی که پیش از این به عنوان محصولی وارداتی در کشور بوده است. رشد بخش کشاورزی به عنوان بستری برای کسب اهداف توسعه در کشورهای در حال توسعه امری ضروری قلمداد میشود. کودهای NPK با نسبتهای مختلف عناصر جهت تأمین نیاز گیاه در فازهای مختلف رشد و کودهای حاوی عناصر پر مصرف ثانویه و ریزمغذیها بصورت تک عنصری یا مخلوطی از چند عنصر وجود دارند. در رده بعدیT عناصر کلسیم، منیزیم و گوگرد که به عناصر پرمصرف ثانویه معروف هستند، قرار دارند. مواد غذایی مورد نیاز گیاهان در دو گروه مختلف عناصر پرمصرف و عناصر ریزمغذی (میکرو المنتها) تقسیمبندی می شود.

گیاه به حدود ۱۶ عنصر غذایی ضروری جهت رشد و توسعه نیاز دارد که عناصر پرمصرف اولیه را در اصطلاح NPK مینامند که شامل سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. مدیرعامل موسسه کشت و صنعت مزرعه نمونه ادامه داد: از جمله مزایای این سامانهها میتوان به کاهش میزان مصرف آب، کاهش رشد علفهای هرز، افزایش راندمان مصرف آب، کاهش بیماریهای گیاهی و قارچی، پوسیدگی ریشه و طوقه و نیز تحت کنترل بودن آنها اشاره کرد. با توجه به این نکته که گیاهان تحت پالس های نور رشد می کنند، می توانیم هزینه ی بالای انرژی مصرفی در کشاورزی گلخانه ای را کاهش دهیم و با صرف انرژی کمتر گیاهان تازه تری پرورش دهیم. نکته ای که سال ها بسیاری با دقت درگیر آن بوده اند، چگونگی جمع آوری اطلاعات در مورد آنچه در بستر بذر اتفاق می افتد است. وی بر این نکته تاکید دارد که توسعه زنجیره ارزش غذایی پایدار میتواند مسیری برای خروج میلیونها خانوار فقیر از فقر در کشورهای درحال توسعه را ارائه کند، چراکه زنجیرههای ارزش غذایی سیستمهای پیچیدهای هستند.

اینترنت اشیاء با توانایی جاسازی CPU و حافظه و منابع انرژی میتواند تقریباً همه چیز را با استفاده از برنامهها به شبکه متصل کند. در ایران به دلیل خشکسالیهای پیدرپی این سالها و کمبود منابع آبی در بسیاری از استانها، مدت زمانی است از طرحی به نام کشت فرا سرزمینی برای کشاورزان ایرانی سخن به میان آمده است. این تکنیکی است که به طور هدفمند برای محافظت از سربازان و همچنین مدیریت منابع استفاده میشود. البته تحریم ها و نداشتن اقتصاد آزاد با دیگر کشورها منجر به ایجاد مشکل در راه تولید شده است. این می تواند امری زحمت دار باشد و شما نباید به راحتی و با این تصور که در زمان، برای انجام کارهای دیگر، صرفه جویی می کنید، وارد یک محیط منفی شوید.

اینگونه می توان علاوه بر صرفه جویی در میزان مصرف آب، در مصرف کود و آفت کش ها نیز صرفه جویی کرد. طبق وب سایت Precision Planting، این قابلیت امکان سنجش بی سابقه را به کشاورزان می دهد که علاوه بر نقشه برداری از مواد آلی ردیف به ردیف، رطوبت خاک و بقایای شیار، کنترل بر روی کاشت جمعیتی بذر یا ترکیبی را نیز بر اساس اندازه گیری مواد آلی را داشته باشند. اگرچه فناوریهای بسیاری در این حوزه ورود کرده و موجب تحول آن شدهاند، اما اکثریت کشاورزان همچنان از روشهای سنتی استفاده میکنند. تولید کمباین جدید 1060 یکی از اقدامات ارزشمند شرکت کمباینسازی ایران که در سال 1397 رقم خورد، نوآوری در محصول کمباین 1055 و تبدیل آن به کمباین 1060 بوده است. وی ادامه داد: البته از ابتدای سال جاری، تنها محصول خیار رقم نگین در مساحت 4 هزار متر مربع کشت شده که در مجموع 100 تن برداشت شده است. کاملاً درست است که برای صادرات موفق محصولات کشاورزی ایران به بازارهای جهانی و با ارزش افزوده بالاتر، باید بستهبندی مناسبی برای آنها در نظر گرفت یا تسهیلات مالی مناسبی پشتوانه باشد، اما از نخستین اطلاعات اولیهای که بر روی یک بستهبندی درج میشود، نام محصول و نام تجاری آن است که باعث هویتبخشی به محصول بستهبندی میشود؛ نام تجاری که بینالمللی باشد و بتواند در کشورهای جهان اصالت خود را حفظ کرده و از جعل نام مصون بماند.

درست است که نانو کود ها خواص زیادی را دارند و در مقایسه با کوددهی سنتی میتوانند بسیار موفق عمل کنند.اما در برخی مطالعات مشاهده شده که نانو کود ها میتوانند ضررهایی را نیز در کشاورزی داشته باشند. شرکت کمباینسازی ایران در سال 1395 موفق به ایجاد خط تولید سیستمهای آبیاری شد. در این راستا محصولات شرکت کمباینسازی ایران در سال جاری با وام اشتغالزایی به کشاورزان عرضه شده است، همچنین به دلیل اینکه بیشتر مشتریان محصولات این شرکت از کشاورزان در سطح اجتماعی متوسط به پایین جامعه هستند، لذا تولید و ارایه محصولات مذکور باعث ایجاد اشتغالزایی در قشر محروم جامعه شده است. از آنجایی که از این تجهیزات بیشتر در مناطق وسیع زراعی استفاده می شود، استفاده از این وسایل بیشتر در آمریکا به چشم میخورد. پیشرفت های اخیر در تعدادی از فن آوری کلیدی ، کشاورزی را در معرض شکوفایی تکامل دیگری قرار داده است که نه تنها می تواند بر تنوع و عملکرد محصولات زراعی تاثیر بگذارد ، بلکه نتایج آب و هوایی و اجتماعی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.