اخبار

یک تیر و دو نشان دولت با ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا مجله خبری کشاورزی

در حالی که کمی درآمد نه تنها امکان سرمایهگذاری مجدد را نمیدهد، بلکه با توجه به فصلی بودن زمان درآمد کشاورز، موجب مقروض بودن دائمی او میشود. یا به صورت فروش انبوه و عمده که ارزش افزوده مناسبی ایجاد نخواهد کرد و حتی در طولانیمدت بازار کشور هدف را از دست خواهد داد مانند تجربه ناموفقی که با روسیه و عراق در سال جاری شاهد بودیم یا تجربهای که در سالهای نه چندان دور در امارات اتفاق افتاد. وزیر کشاورزی روسیه توضیح داد: «تمامی این عوامل تحقق هدف برداشت ۱۳۰ میلیون تن گندم را با مشکل مواجه خواهد کرد. وی از برداشت دو هزار و ۸۰۰ تن انواع گیاهان دارویی در استان طی سال گذشته و صادر کردن آن به دیگر استان های کشور خبر می دهد. وی ادامه داد: کشاورزان با غیرت ایرانی ۱۳۰ میلیون تن غذا تولید میکنند و مردم ما سالهاست که از این غذا بهره مند میشوند. این حسگرها اطلاعاتی بهروز را به صورت آنی برای کشاورزان ارسال میکنند تا کشاورز بر اساس آنها، تغییرات لازم را در محصولات خود اعمال کند.

وی عمده طرح کشت گلخانهای را مربوط به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) دانست که توسط شرکت زرین کشت پایدار اجرا میشود و افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) یک پروژه حدود 50 هکتاری کشت گلخانهای در سه فاز 15 هکتاری در دست عملیات دارد که فاز اول 15 هکتاری آن تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد. غلامرضا بابایی ادامه می دهد: طی سال گذشته در استان بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن چغندر قند در مزارع استان توسط کشاورزان تولید و تحویل کارخانجات قند استان شده است. معاون جهاد کشاورزی استان ادامه می دهد: سازمان جهاد کشاورزی در حال انجام مراحل اولیه برای تشکیل زنجیره ارزش گیاهان دارویی و کشت قراردادی است. وی ادامه می دهد: برای کشت گونه هایی از قبیل گل محمدی، سماق، اسطو خودوس، بابونه، بادرنجبویه، کنجد، گاوزبان، آویشن باغی، خطمی، شوید، رزماری، سنبل الطیب، مرزنجوش، بومادران ، زیره سبز، بارهنگ کاسنی، تخم گشنیز و سرخارگل نیز در استان پتانسیل وجود دارد که در صورت درخواست مشتری و وجود بازار به صورت قراردادی توسط اشخاص کشت شود. اکبر کرامتی می گوید: بخشی از گیاهان دارویی کشور از جمله بیدمشک، بادرشبو، نعناع فلفلی، گل محمدی، سماق، سنجد، بیدمشک، شاه اسپرم و پونه در آذربایجانغربی تولید میشود.

کشورهای زیادی از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا از ۲۴ فوریه امسال، تحریمهای سختی علیه مسکو در واکنش به حمله به اوکراین اعمال کردند. ایران طی سالهای گذشته سهم اندکی از بازار مواد غذایی روسیه را در اختیار داشت که با تحریمهای اروپا علیه روسیه و تیره شدن روابط روسیه با ترکیه، فضا برای صادرکنندگان ایرانی باز شد. صبح امروز عملیات اجرایی طرح احداث ۶ هزار و ۳۰۴ واحد مسکن در جنوب استان کرمان در قالب طرح نهضت ملی مسکن با حضور حسینی آغاز شد. امسال سیب ارومیه دست باغداران مانده است و سال گذشته گوجه فرنگی و پیاز و سیبزمینی در کرمان ماند، این مسائل هیچ وقت پایانی نداشته است و امروز سوال این است که آیا کشاورزی قراردادی به این مشکلات پایان خواهد داد؟ اما باید گفت که مورد بحث ساختارسازی محصولات کشاورزی ایران هیچ یک از این دو مورد نیست، بلکه ساختاری است که شخص به عنوان بازرگان و نه تولیدکننده، با برونسپاری و به نام برند ایرانی مستقیماً در جهت فروش محصولات کشاورزی ایران به مشتری هدف اقدام میکند. یک ربات دیگر هم وجود دارد که خودش هیچ آفت کشی ندارد. از این رو کاهش فرآوردهها و نیروی کار این بخش را میتوان ناشی از سیاستهای تبعیضآمیز (یک سو نگر) داخلی و سازو کارهای تجارت بینالملل دانست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی می افزاید: کلزا یک محصول کمآب بر بوده و در شرایط موجود دریاچه ارومیه میتواند جایگزین محصولات پر آب بر حوضه دریاچه ارومیه باشد، توسعه کشت دانههای روغنی کلزا و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در این حوزه جزو برنامههای سازمان برای تحقق و اجرای برنامههای اقتصاد مقاومتی است. ساختاری که در جهت رفع دغدغههای موجود باشد، بومی و ساده بوده و در عین حال مانند ساختارهای گذشته ناکارآمد نباشد، تشویقکننده دولت برای اجرا و نیز مجلس برای تصویب باشد، ذینفعان را در نظر بگیرد، و اینکه به عنوان یک ضرورت اساسی به آن نگاه شود و به صورت ضربتی و با کمترین روال اداری و ساختار تعریف شود تا بتوان هنگام ادغامسازی سازمانهای تجاری کنونی در سال 1396 (بر اساس برنامه ششم توسعه) آن را به عنوان یک طرح عملی و راهگشا پیشنهاد داد. لذا پیشنهاد میشود که با هماندیشی میان بخشهای مختلف درگیر در امر بازرگانی و به خصوص صادرات محصولات کشاورزی ایران، ساختار مناسبی توسط یک مرکز علمی تعریف و پیشنهاد شود. 2- به ازای هر درصد شکستگی بیش از 10 درصد برای برنجهای گروه سه مبلغ 79 ریال و برای برنجهای گروه یک و دو مبلغ 92 ریال از نرخهای مصوب کسر و به میزان شکستگی کمتر از 10درصد برای برنجهای گروه سه مبلغ 116 ریال و برای برنجهای گروه یک و دو مبلغ 123 ریال به نرخهای مصوب اضافه میشود.

چراکه با مقایسه میزان صادرات محصولات کشاورزی ایران با کشورهای همتا، خواهیم دید که ایران کمترین میزان صادرات محصولات کشاورزی را در میان آنها داشته که مقدار آن نزدیک به کشور عربستان است. فائزه زنجانی؛ خبرگزاری بازار- با نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به نام «جهش تولید»، برنامه ریزی تمامی مردم و مسئولان به این سمت و سو، سوق خواهد یافت و در میان بخش های مختلف، حوزه کشاورزی را می توان مستعدترین بخش در تحقق این هدف دانست. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیتالله سیدابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه در ادامه برنامههای دومین روز از سفر استانی دولت مردمی به کرمان، در اجتماع اقشار مختلف مردم جیرفت، گفت: مردم متدین و انقلابی این منطقه حقیقتاً در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خوش درخشیدند و در اعتقادات و باورها صادق و ثابتقدم هستند.

۱۰ محصول عمده واردات غذایی و کشاورزی کشوردر سال ۱۳۹۲-۱۳۹۱ به شرح زیر بودهاست: برنج (۲٫۳ میلیارد دلار)، کنجاله سویا (۱٫۸۲۷ میلیارد دلار)، دانه ذرت دامی (۱٫۵۲۶ میلیارد دلار)، دانه سخت گندم (۱٫۲۷۳ میلیارد دلار)، شکر تصفیه نشده (۸۳۲٫۲ میلیون دلار)، روغن خام سویا (۷۶۵٫۶ میلیون دلار)، پالم اولئین (۶۳۷٫۸ میلیون دلار)، قطعات گوشت بی استخوان یخ زده از نوع گاو (۳۷۸٫۶ میلیون دلار)، موز سبز تازه یا خشک کرده (۳۵۲٫۸ میلیون دلار) و کره بستهبندی شده به صورت بستههای بیش از ۵۰۰ گرم (۲۶۸٫۲ میلیون دلار). در مجموع سه مرحله دریافت کارت بازرگانی از اتاق بازرگانی ایران، جواز تاسیس از وزارت جهاد کشاورزی و نهایتاً دریافت برند از مرکز مالکیت معنوی باید صورت بگیرد که هریک مدتزمان بسیار طولانی و هزینههای زیادی را به شخص تحمیل میکند که با توجه به تجربیات شخصی که برای دریافت برند بینالمللی محصولات کشاورزی ایران داشتهام، آن را به تحریر درآوردهام تا نشان دهد برند به عنوان پیشنیاز بستهبندی محصولات کشاورزی ایران، خود با روال اداری طاقتفرسا و طولانیمدت همراه است و به جرات میتوان گفت از اولین علل عقبماندگی در بستهبندی محصولات کشاورزی ایران، همین روال ثبت برند است. لازم به ذکر است که در ایران داشتن کارت بازرگانی برای صادرات و واردات محصول اجباری است، اما به نحوی است که اتفاقاً خود به نوعی مانعی در راه صادرات شده و نیز موجب به وجود آمدن رانت و حتی تحمیل هزینههای اضافی به صادرکننده شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: استان اردبیل با داشتن 40 هزار هکتار و داشتن1.24 درصد از باغات کل کشور و داشتن رتبه 28 در بین استانهای کشور و با تولید 439 هزار تن انواع محصولات سردرختی با دارا بودن میزان سهم 1.45 درصدی از کل میزان تولیدکشور، رتبه 22 تولید این محصولات را درکشور دارد. هرچند اخیراً مقرر بود تا مرکز مالکیت معنوی صرفاً بر اساس مجوزهای فعالیت مندرج در کارت بازرگانی و بدون نیاز به داشتن جواز تاسیس به ثبت برند در طبقههای کالایی اقدام کند، اما همین امر نیز با استانداردهای بینالمللی و در سطح سهولت با کشورهای رقیب و همتا نیست. مقدار تأثیر شبهای بلند بر تعداد روزهایی که باید طی شود تا گلدهی ذرت انجام شود به صورت ژنتیکی کنترل میشود و توسط سیستم فیتوکروم تنظیم میشود.

از این رو توجه به بخش کشاورزی در تمامی سطوح آن ضروری است و نیاز به برنامهریزی مناسب در هر بخش دارد. محصولات کشاورزی ایران در حال حاضر ظرفیت خوبی در اشتغال نیروی کار و نیز تولید ناخالص داخلی (GDP) دارد و این در حالی است که بهرهوری مناسبی نیز در مراحل کاشت، داشت، برداشت، حمل و توزیع وجود ندارد. همچنین با وجود خشکسالیهای اخیر، پیشبینیهای موسسه جهانی مک کینزی نشان میدهد که بخش کشاورزی ایران بعد از بخش نفت و گاز مهمترین بخش در افزایش GDP ایران تا سال 2035 خواهد بود. وزیر جهاد کشاورزی کشورمان نیز گفت : جهاد کشاورزی ایران یک تفاهمنامه با موسسه آموزشی کشاورزی سن پترزبورگ دارد و برای انعقاد همکاری با این دانشگاه نیز آمادگی داریم و زمینه برای انعقاد همکاری یک قرارداد همکاری کاملا فراهم است. به گزارش ایسنا، به نظر میرسد، حداقل در مازندران، در هوشمندسازی کشاورزی، یک جای کار میلنگد، به عنوان مثال، اعطای تسهیلات بدون کار کارشناسی و با یک نسخه برای تمامی اراضی کشاورزی در این استان، میتواند با اصل هوشمندسازی کشاورزی در تقابل باشد. بعنوان مثال، اداره ای از دولت می تواند فرآیند کنترل کیفیت را از راه بازرسی محصول پیش از صادرات عهده دار شود و گواهی استاندارد صادر کند.

به گزارش خبرنگار بازار، سید محمد حسینی پنجشنبه شب در آیین افتتاح فاز اول پایانه صادراتی جیرفت با اشاره به اهمیت افزایش تبادلات تجاری با کشورهای همسایه و اهتمام دولت در این خصوص گفت: برای صادرات محصولات کشاورزی در کنار سایر کشورهای دنیا، نگاه ویژه ای به کشورهای همسایه داریم. به گزارش خبرنگار بخش کشاورزی خبرگزاری تسنیم، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، نرخ خرید تضمینی 42 محصولات کشاورزی شامل 25 محصول زراعی و 17 محصول باغی را برای سال زارعی 95-96 بعد از 5 ماه تاخیر از آخرین فرصت قانونی به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نرخ خرید تضمینی 25 محصول کشاورزی (زراعی) برای سال زراعی جاری (98ــ97) بعد از گذشت 2 ماه از آخرین ملت، توسط شورای اقتصاد اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، آذربایجان غربی یکی از استانهایی است که به سبب داشتن خاک حاصل خیز، آب و هوای معتدل سالانه 6 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید و روانه بازار مصرف میکند و یکی از قطبهای تولید محصولات کشاورزی در کشور محسوب میشود که در محدوده زمانی مشخص این محصولات را روانه بازار مصرف میکند. «محسن بنائیان» روز چهارشنبه در گفتوگوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: اقتصاد کشاورزی شهرستان ورامین بر پایه کشاورزی استوار است و بیشترین میزان اشتغال شهرستان مربوط به این بخش است، از این رو میتوان این شهرستان را قطب کشاورزی استان تهران و کشور محسوب کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر،تولید محصولات کشاورزی در راستای تامین امنیت غذایی کشور یکی از اولویتهای مهم محسوب میشود که در این راستا استان بوشهر از ظرفیت بالایی در تولید این محصولات برخوردار است.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا هم نشان می دهد که بیش از ۹۰ درصد از شالیکاران حوزه دشت هراز که تاکنون محصول کشت نخست برنج را جمع آوری کرده اند به دنبال کشت دوم به روش نشاء مجدد و یا پرورش ساقه یا دونوچ هستند. یکی از سادهترین روشهای کشت گلخانهای کشت سبزی است؛ زیرا پرورش آن راحت و خیلی سریع به ثمر دهی میرسد. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی نیز در گفتگو با بازار، این استان را از قطبهای تولید چغندرقند کشور دانسته و می گوید: آذربایجان غربی با وجود پنج کارخانه تولید قند و زمین زیر کشت چغندر قند یکی از قطب های تولید این محصول در کشور است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی می افزاید: تاکنون چغندرکاران برای کشت چغندرقند در سطح ۲۷هزار و ۵۰۰ هکتار با کارخانجات استان قرارداد بسته اند که از این مقدار پنج هزار و ۱۰۰هکتار کشت شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، سه برابر بیشتر است. رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه آذربایجان غربی یکی از قطبهای مهم تولید چغندر قند در کشور است، می گوید: امسال بر اساس قرارداد های منعقد شده با چغندرکاران، ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت محصول چغندر قند می رود.

1- قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی برای سال 1396 و محصولات باغی برای سال 1395 به شرح جدول (شماره 1و2) ذیل تعیین میشود. خرید تضمینی برنج توسط سازمان مسئول خرید، منحصر به استانهای گیلان، مازندران و گلستان خواهد بود. برای بسیاری از مردم سوال است که خرید تضمینی محصولات کشاورزی چه ویژگیها و امتیازاتی را برای کشاورزان ایجاد میکند. استان آذربایجان غربی را میتوان قطب تولید چغندرقند در کشور دانست که طبق گفته مسئولان نزدیک به ۴۰ درصد مجموع تولید کشوری چغندرقند مربوط به استان بوده و توسعه کشت این محصول در بسیاری از باغات و مناطق استان نیز در دستور کار قرار دارد. جلیلی با اشاره به آب بر بودن چغندرقند می گوید: با توجه به اینکه چغندرقند آب بر است، کشت این محصول را از حوضه آبریز دریاچه ارومیه به شمال استان انتقال دادهایم. چغندرقند را میتوان یکی از محصولات استراتژیک تولیدی استان دانست به طوری که درصد بالایی از تولیدات چغندر قند کشور مربوط به این استان می شود و چغندرکاران این استان در حال حاضر نیاز دیگر استان ها را نیز تامین می کنند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی شاهد افزایش تولیدات کشاورزی بوده که دارای بهترین کیفیت هستند.

عسکری با بیان اینکه قیمت تضمینی گندم باعث شد که احتکار کنندگان، گندمهای احتکار شده را در اختیار دولت قرار دهند، گفت: مادامی که قیمت تضمینی روی همه محصولات لحاظ نکنیم این نوسانات وجود دارد اما رویکرد ما که در قالب طرح دوفوریتی تصویب شده این است که قیمت تضمینی برای محصولات کشاورزی لحاظ شود. وی ادامه می دهد: بر اساس برآوردهای انجام شده امسال حدود هشت هزار تن از دانه روغنی کلزای تولیدی این استان به صورت تضمینی خریداری میشود. ضمن آنکه 90 درصد گندم تحویل داده شده از طریق کمباین به طور مستقیم توسط کامیونها بارگیری میشود و به مراکز خرید میرود. جواز تاسیس وزارت کشاورزی هم مانعی دیگر در صادرات است، چراکه لازمه آن خرید زمین در شهرک صنعتی از سوی متقاضیکننده جواز است.

پیش بینی شرایط آب و هوایی و همچنین سنسورهای رطوبت خاک از هدر رفته آب اضافی جلوگیری می کنند. مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس: امروز آخرین برآوردها خسارت هاست که براساس پیش بینی های انجام شده ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد شده است. اگر وسعت کشور را در نظر بگیریم، سالانه ۴۰۰ میلیارد متر مکعب بارش داریم. پاتروشف گفت: «با این حال، اگر ما نتوانیم به برنامه برداشت خود برسیم، مجبور میشویم، در برنامههای صادرات ۵۰ میلیون تن محصولات کشاورزی تجدیدنظر کنیم. به گفته ساکن برجی پاکستان از این فرصت استفاده کرده و “احتمالا تا ۱۰ روز آینده صادرات سیب زمینی به کشورهای هدف” ایران را آغاز میکند. در این روش از انواع لولهها و شیرها و همچنین پمپهای آب استفاده میشود و قطرههای ریز آب بر روی محصول و سطح زمین کشاورزی پاشیده میشوند که همین امر نیز باعث کنترل دمای هوا شده و برای رشد محصول بسیار اهمیت دارد.

خاک آذربایجان غربی مستعد پرورش گونههای گیاهی و محصولات کشاورزی فراوانی است که موجب رونق بخشی به حوزه کشاورزی و اقتصاد حاصل از آن برای استان شده به گونه ای که محصولات کشاورزی بسیاری در سبد صادراتی آذربایجان غربی قرار گرفته و موجب رونق بخشی به اقتصاد استان شده سایت agriculture-na است. جلیلی بسیاری از کشورهای همسایه و آسیای میانه را مشتری ثابت سیب استان دانسته و می گوید: این محصول در طول سال از طریق مرزهای مختلف به کشورهای همسایه از قبیل عراق، ترکمنستان، پاکستان، روسیه و آسیای میانه صادر می شود. وی تمامی شهرهای استان را محل کاشت و تولید این محصول دانسته و می گوید: بیشترین سطح تولید سیب به ترتیب در شهرستانهای ارومیه و اشنویه، میاندوآب، سلماس و مهاباد است.