مالیات بر ارزش افزوده بهبود یافته است


از جمله اقدامات مجلس یازدهم، تصویب قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده سال 1400 هجری قمری است که جایگزین قانون آزمایشی سال 1386 خورشیدی شد. در قانون جدید بسیاری از فرآیندها نسبت به قانون قبلی بهبود یافته است به عنوان مثال براساس مواد 5 و 13 این قانون مبنای محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده برای مودیان عضو نظام مالیاتی است. سامانه الکترونیکی که افراد در این سامانه را نشان میدهد و مودیان مالیاتی ملزم به ارائه هیچ گونه تأییدیه هستند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، با نزديك شدن به انتخابات دوازدهمين دوره شوراي اسلامي در اسفند ماه آينده، يكي از موضوعاتي كه مي توان به آن اشاره كرد، عملكرد مردم بهارستان در مجلس يازدهم است كه مي تواند چراغ راهي باشد. نور برای حزب اسلامی افرادی که در دور بعدی زندگی می کنند وابسته به مجلس هستند و می توانند صدای مردم باشند و در راستای تسهیل زندگی و پیشرفت کشور گام های اساسی بردارند.
ایسنا نیز در این مدت به بررسی عملکرد شاخص مجلس در بخشهای مختلف اقتصادی پرداخت که در سال 1400 به تصویب رسید و بسیاری از وصول، پردازش، بازیابی و رویههای مالیات بر ارزش افزوده نسبت به قانون سال 1387 بهبود یافت.
پس از جنگ جهانی دوم، بسیاری از کشورها به منظور صرفه جویی در منابع مالی و افزایش کارایی نظام اقتصادی، ساختار مالیاتی خود را اصلاح کردند و یکی از مهمترین این اصلاحات، «مالیات بر ارزش افزوده» است. مالیات بر ارزش افزوده یکی از نظام های مالیاتی جدید است که امروزه در بیش از 160 کشور جهان پذیرفته و اجرا شده است و اهمیت مالیات بر ارزش افزوده در ساختار مالیاتی کشورها را اثبات می کند.
این نوع مالیات در دسته مالیاتهای غیرمستقیم (مالیات بر مصرف) قرار میگیرد که با توجه به ویژگیهای ذاتی و نحوه اجرا میتواند مؤثرتر از سایر انواع مالیاتهای غیرمستقیم مانند مالیات بر فروش در دایره آخر باشد.
مالیات بر ارزش افزوده در اکثر کشورهای جهان بر اساس اصل مقصد (یعنی مصرف کالاها و خدمات تولید و واردات داخلی و معافیت کالاها و خدمات صادراتی) اعمال میشود و در این نظام انگیزه اصلی مصرفکننده نهایی است.
نظام مالیات بر ارزش افزوده در اکثر کشورها از جمله ایران اهداف والایی از جمله گسترش پایه مالیاتی، انتقال بار مالیاتی از تولید و سرمایه گذاری به مصرف و اجتناب از مالیات مضاعف بر کالاها و خدمات (جلوگیری از کاهش مالیات بر فروش) را دنبال می کند. پدیده در لینک آخر) تصویب شد: توسعه اطلاعات مالی و مالیاتی فعالان اقتصادی و شفاف سازی فعالیت های اقتصادی، زنجیره های مختلف معاملات و غیره.
یکی از مهمترین اهداف و دستاوردهای نظام مالیات بر ارزش افزوده افزایش سطح شفافیت در عملیات و زنجیره تامین کالا و خدمات (همه ابعاد نظام اقتصادی) است که نقش نظارتی مالیات ها را در فعالیت های اقتصادی افزایش می دهد. سیاست امکان دستیابی به سایر اهداف اقتصادی را نیز فراهم می کند.
مبانی نظری و ساختار اجرایی مالیات بر ارزش افزوده باعث می شود که ظرفیت درآمدی این پایه مالیاتی نسبت به سایر پایه های مالیاتی (به دلیل هزینه های کمتر وصول و اجرا) بیشتر بوده و در مدت زمان کوتاه تری به دست آید.
لازم به ذکر است قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400 هجری شمسی در 22 دی ماه 1400 میلادی لازم الاجرا شد و جایگزین قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387 شمسی شد.
در قانون جدید، بسیاری از وصول، پردازش، بازیابی و تشریفات مالیات بر ارزش افزوده نسبت به قانون قبلی بهبود یافته است. به عنوان مثال، براساس مواد (5) و (13) این قانون، مبنای محاسبه مالیات و مالیات بر ارزش افزوده برای مودیان عضو سامانه مودیان، صورت الکترونیکی افراد در این سامانه است و این مودیان عبارتند از. دیگر نیازی به ارسال اظهارنامه نیست.
همچنین بر اساس ماده (14) قانون، سازمان امور مالیاتی میتواند حداکثر یک درصد از پروندههای مالیاتی مؤدیانی که عضو سامانه مؤدیان مالیاتی هستند (با اولویت مودیان کثیرالانتشار) رسیدگی و سایر اظهارنامهها را بدون رسیدگی قبول کند. . . این حکم رابطه بین مؤدی و حسابرس مالیاتی را از بین می برد و فضای کسب و کار را تسهیل می کند.
همچنین اداره امور مالیاتی مکلف است بر اساس ماده (۸) این قانون، حداکثر ظرف یک ماه، مانده مالیاتی را بنا به درخواست مؤدی به وی مسترد کند در غیر این صورت مشمول جریمه نقدی به میزان دو درصد در ماه خواهد بود. این ماده با حمایت از حقوق مودیان، انگیزه مودیان برای ثبت معاملات خود در سامانه مودیان و در نتیجه شفافیت اقتصادی را افزایش می دهد.
از دیگر اصلاحات این قانون می توان به تغییر در بازتوزیع منابع مالیات بر ارزش افزوده و افزایش یک درصدی سهم شهرداری ها اشاره کرد. (در قانون قبلی سه واحد درصد 9 درصد عوارض و مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری ها و در قانون جدید چهار واحد درصد 9 درصد عوارض و مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری ها تعلق گرفت.)
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1402120905575/%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D9%88%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D9%87%D8%A8%D9%88%D8%AF-%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA


