اخبار

۱۰ کشور برتر جهان در تولید محصولات کشاورزی مجله خبری کشاورزی

در مناطق محدودی از جزایر اقیانوس آرام از جمله «فیجی» و «هاوایی» به نمونههایی از فرسایش خاک برخورد میکنیم بطوریکه نشاندهنده استفاده از کشاورزی نوبتی در اراضی شیبدار سایت agriculture-na میباشند. گلخانه یاGreen house به فضای محدودی اطلاق می­شود که قابلیت کنترل شرایط محیطی مناسب را برای رشد گیاهان از نواحی مختلف در طی فصول مختلف یک سال داشته باشد. بعد از شناخت نیاز رطوبتی گیاهان، آن ها را در گلخانه­های خاص خود جایگزین می­کنیم یعنی همه گیاهان در یک نوع گلخانه نگهداری نمی شوند. گیاهان روز بلندLDP: Long Day Plants برای به گل رفتن بین 10 تا 14 ساعت به نور نیاز دارند، مانند گیاهان فصلی تابستانه نظیر آحار، اطلسی، ناز و میمون. گیاهان روز کوتاه SDP: Short Day Plants برای به گل رفتن نیاز نوری کمتر از 12 ساعت دارند. در واقع شبکه ای از اشیا است که توسط سیستم به هم مرتبط بوده و توانایی برقراری ارتباط با یکدیگر را دارند. برای مثال، توانایی ردیابی و بررسی ناهنجاری های رشد محصول یا سلامت دام کمک می کند تا خطر از دست رفتن منابع و سرمايه به حداقل ممکن برسد که می تواند نقش بسیار مهمی در افزایش درآمد کشاورزان داشته باشد.

البته با توجه به تفاوتهای فناوری، ترکیب نسبت خوراک حیوانات در میان کشورهای با درآمد بالا، متوسط و کمدرآمد اختلاف زیادی دارد. کشتهای گلخانه با توجه به راندمان تولید بالا و مصرف آب پایینتر نقش مهمی در توسعه بخش کشاورزی در این استان دارد. این درختان در زمستان اجازه می دهند که نور کافی به گلخانه برسد؛ چرا که در پاییز برگهای خود را از دست می دهند. ولی این سکوها بایستی نزدیک زمین قرار گیرند تا عملیات حذف جوانه ها ، محلول پاشی و برداشت امکان پذیر باشد ، میخک را نیز به علت حساسیت به بیماری پژمردگی باکتریایی برروی سکوهای کوتاه پرورش می دهند . 💥 در این نوشته جواب سوال دلیل وجود محصولات مختلف کشاورزی در کشور ایران چیست را قرار دادیم.

پرورش فلفل- قلق های خاص خود را برای پرورش دارد. این قانون در مجلس یازدهم که پیگیری های وزیر پیشنهادی جهاد در آن نقش پررنگی داشت از حالت تعلیق در آمد و اختیارات بازرگانی دوباره به وزارت جهاد برگشت. دومین قدم مراجعه به جهاد کشاورزی منطقه برای اخذ مجوز تاسیس و بهره برداری گلخانه صیفی جات می باشد که از شما مدارکی درخواست می کنند و پس از بررسی مدارک شما و بازدید کارشناس جهاد کشاورزی از کیفیت زمین و منبع آب شما و نحوه تامین آنها ، در نهایت مجوز های مربوطه را صادر خواهند نمود. همچنین در زمستان که کشاورزان معمولا بیکار هستند می توانند اقدام به کشت گلخانه ای و تولید خارج از فصل نمایند.

• در نظر گرفتن تمهیداتی برای بهره گیری بهتر از نور خورشید و نیز کنترل نور ورودی به گلخانه در تابستان (پاشیدن گل و آهک یا نصب پرده و حصیر روی پوشش) و در زمستان (استفاده از نور مصنوعی) . تامین دمای مناسب برای رشد و نمو گیاه به خصوص در روزهای سرد و ابری زمستان بسیار لازم است . اطلاق می شود که با مواد شفاف (شیشه یا پلاستیک) به منظور عبور نور طبیعی جهت رشد و نمو گیاهان پوشانده شده است . بنابراین اگر به این حوزه علاقه مند هستد بهتر است که محصولی را کشت نمایید که با آب و هوای منطقه شما سازگاری بیشتری داشته باشد. وی افزود: این مساله به مسمومیت و مواد مورد استفاده در محصولات کشاورزی ارتباطی نداشت بلکه یک چارچوب قانونی مبنی بر درج اطلاعات بود که اگر درج نمیشد صحبت میشد که مواد غذایی ما آلوده بوده است. برنا نوشت، روند قیمت محصولات کشاورزی و اساسی در بازارهای جهانی رو به افزایش بوده و در این میان گندم رشد بیش از ۱۲ دلار را ثبت کرد و علاوه بر گندم، قیمت ذرت نیز که به عنوان خوراک دام استفاده میشود، ۶.۷۵ دلار رشد قیمت داشت و هر بوشل از این محصول به قیمت ۶۱۰ دلار به فروش رفت، قیمت دانههای روغنی هم رشد قابل ملاحظهای داشت، سویای روغنی حدود یک دلار و دانه روغنی کانولا نیز نزدیک به ۶ دلار رشد قیمت را تجربه کرد و سایر کالاها از شکر گرفته تا قهوه با افزایش قیمت مواجه شدند.

ذرت که در شمال کاشته میشود، یک محصول عمده علوفهای است. چرا که این کشور برای کشت محصولات استراتژیکی چون ذرت و سویا مناسب است؛ ارزش اقتصادی سویا به مراتب از گندم بالاتر است. وی ادامه داد: در صادرات آرد گندم در جایگاه نخست و در زمینه ماکارونی در جایگاه دوم جهان هستیم. این مقدار اگر به گلخانه منتقل شود، این اراضی به کمتر از ۵۰ هزار هکتار میرسد که میتوان در آن محصولات اساسی مثل دانههای روغنی، نهادههای، و گندم تولید کرد. • استفاده از تکنولوژی روز و سیستم های کامپیوتری برای کنترل شرایط جوی داخل گلخانه . • استفاده از سیستم های گرم کننده و سرد کننده و تنظیم و تعدیل درجه حرارت روز و شب برای جلوگیری از وارد شدن تنش به گیاه (هر گونه تنش وارد شده به بوته ها باعث کاهش مقاومت بوته و آلوده شدن آنها به بیماری های قارچی می گردد) . چهارمین انقلاب در صنعت کشاورزی دنیا از زمانی شروع شد که تکنولوژی­های روز ارتباطی مانند اینترنت و پهبادها وارد صنعت کشاورزی شدند. اغلب کشورهای شرکت کننده از سال ۲۰۱۰ اقدام به تهیه و راه اندازی زیرساخت های فنی و ارتباطی نموده و از سال ۲۰۱۴ کشاورزی هوشمند را در اشکال متفاوت آن بطور عملی شروع کردهاند.

یک مدتی که گذشت مشکلات شروع شد و وضعیت کشاورزی در ایران آشفته شد و بسیاری از ملاکان بزرگ کلا از کشت و زرع منصرف شدند و ملاکان تازه هم زمین کافی نداشتند و مشکل آب و تهیه ابزار کشاورزی و سم و کود و آفتکش داشتند و در نهایت بسیاری ترجیح دادند که زمینهای کوچکشان را دوباره به قیمت ارزان به ملاکان ثروتمند بفروشند. بادبردگی ذرات سم یکی از عوامل پراکنش آن در محیط است که به آلودگی آب و خاک و حتی هوایی که تنفس میکنیم، میانجامد. تنفس گیاه نسبت به دما ی محیطی متفاوت می باشد .محدوده دمایی توصیه شده برای بیشتر گیاهان گلخانه ای که منجر به بالاترین بازده فتوسنتزی می شود، چیزی بین 50 تا 85 درجه فارنهایت می باشد. نور صبح بیشترین مطلوبیت را داراست، زیرا که به گیاهان اجازه داده می شود که فرایند تولید غذا را زودتر آغاز نمایند.واین موضوع منجر به حداکثر رشد می شود. این واکنش شیمیایی منجر به تولید محصول سبز می­شود .

حرکت ترکیه در صف نخست مسیر انقلاب سبز ادامه خواهد داشت. تا قبل از سال 1950 فقط گلخانه های شیشه ای وجود داشت امروزه این گلخانه هاپرهزینه ترین نوع گلخانه محسوب می گردد .چون مصرف سوخت در این گلخانه ها بالاست ، نیاز به اسکلت های محکم دارند . البته باید توجه داشت که در هر مساحتی باید شرایط محیطی (نور، حرارت، رطوبت ، دی اکسید کربن) مورد نیاز فراهم شود. هر گیاهی برای داشتن رشد مطلوب نیاز به شرایط خاصی از نظر شدت نور ، دمای روز و شب ، میزان رطوبت نسبی هوا و رطوبت خاک دارد .

آبیاری سطحی(ثقلی) سیستم های آبیاری سطحی راندمان پایینی داشته و اتلاف آب در آن بالا است.در عین حال باعث شستشوی املاح افزایش رشد علف های هرز و بروز انواع بیماری های قارچی و انگلی و پوسیدگی می شود.این سیستم ها به صورت آبیاری کرتی و نواری اجرا می گردد. فاصله بین دولایه پایینی از 10-25/1 سانتی متر کمتر یا بیشتر نباشد.گلخانه های نیمه استوانه ای برای پوششهای دولایه ای مناسب می باشند .میزان کشیدگی پلاستیک بسیار مهم است . در زمان فصل رشد، کشف و جستجو کمک می کند تا میزان اثردهی کود به خاک، نحوه آبیاری، برداشتن علف های هرز و کنترل آفات به درستی انجام شود .

مرحله آخر کاشت بذر یا نشاء محصول می باشد، شما می توانید با توجه به سرمایه خودتان و میزان آب در دسترس اقدام به خرید بذر یا نشاء بکنید، معمولا بذر ها پس از سه الی چهار هفته جوانه خواهند داد و امکان پوچ بودن برخی از آنها نیز وجود دارد و در مدت زمانی که بذر در زیر خواب است روزانه دو الی سه مرتبه باید به بذرها آب بدهید ، در صورتی که آب و صبر و حوصله کافی دارید و قیمت تمام شده نیز برای شما مهم است می توانید از بذر استفاده کنید ولی نشاء ها علیرغم اینکه قیمت بالاتری دارند زمان برداشت محصول و میزان آب مصرفی را کاهش می دهند. به نقل از آکاایران: هر یک از گیاهان برای داشتن رشد مطلوب نیاز به شرایط خاصی از نظر شدت نور ، دمای روزانه ، دمای شبانه ، میزان رطوبت نسبی هوا و رطوبت خاک دارند . وی به بازدید از یک مجتمع تولید گیاهان دارویی در ساروق که به همکاری یک زوج موفق به تازگی تأسیس شده و موجب رونق رشد گل محمدی در منطقه شده اشاره کرد و گفت: برای مثال اگر ساروق از لحاظ تولید محصولات دارویی مانند گل محمدی مورد حمایت قرار گیرد میتواند مکان مناسبی برای توسعهی کشاورزی هوشمند تلقی شود و میتوان گفت بخشی از ارکان این نوع از کشاورزی را محقق میسازد.

که در نقطه مقابل گیاهان روز بلند قرار می گیرند، مثل گل داودی. برای تهیه نشاء مناسب برای پیوند، از یک محیط استریل و بدون مواد غذایی مثل پشم سنگ استفاده میشود و حدود ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ بذر در مترمربع کاشته میشوند، برای این کار استفاده از دانههای روکشدار بهویژه برای دستگاههای بذرکار رایج است و تأثیر زیادی در جوانهزنی یکنواخت بذور دارد. انتقال نور در گلخانه و همچنین میزان یکنواختی شدت نور در تمام مکانهای گلخانه از اهمیت بالایی برخوردار است این عوامل تحت تأثیر نسبت نور مستقیم به نور پراکنده در تابش دریافتی و همچنین خاصیت انتشار نور توسط مواد پوشش دهنده دارد.

در گلخانه بهتر است از خاک های سبک استفاده نمود یعنی خاک باید دارای زهکشی مناسب باشد . می توان مساحت گلخانه را زیاد در نظر گرفت یا اینکه گلخانه ها را با مساحت های کوچکتر احداث کرد. • کاهش خسارت و تامین امنیت تولید با توجه به امکان عوامل سوء محیطی در یک محیط بسته (گلخانه). • افزایش بازدهی و عملکرد با توجه به کنترل عوامل موثر در تولید شامل نور ، درجه حرارت ، رطوبت ، تهویه و نیز کنترل آفات و بیماری ها . و نیز آفات و بیماری ها مقاوم باشد. • تشخیص درست و به موقع بیماری ها ، آفات و اختلالات تغذیه ای (کمبود و بیشبودعناصر) از روی علائم ظاهری ایجاد شده بر روی گیاه و اقدام برای رفع آنها. • رعایت بهداشت گلخانه . گلخانه ها باید در جهتی ساخته شوند که نورگیر باشند . به نظر من، فرجام نظام خرده دهقانی را باید در عدم پاسخگویی به نیازهای اقتصادی خانوار بهرهبردار کشاورزی، به دلیل افزایش فضای رقابتی، بحران قیمت تمام شده بالای محصول تولیدی، کارایی پایین، کمبود منابع پایه تولید و بهرهوری نازل عوامل تولید و اشکال نامناسب مناسبات حقوقی تولید جستجو نمود.

در این نوع کشت متخصصان نیازهای غذایی گیاه را اندازهگیری کرده و به جای خاک با استفاده از آبی که به گیاه داده میشود با افزودن عناصر ماکرو و میکرو و نگهداشتن گیاه توسط مواد نگهدارنده بیاثر مانند پرلیت عملاً نیاز به خاک منتفی میشود. طبق این تعریف از جمله عملکرد گلخانه، فراهم کردن شرایط محیطی لازم و مورد نیاز محصولی معین است.گل­خانه­ها بر حسب اینکه چه نوع مصالح ساختمانی در آن ها بکار برده شده است به نوع ثابت و متحرک تقسیم بندی می شوند.گلخانه­های ثابت، به گل­خانه­هایی گفته می شود که مصالح ساختمانی بکار رفته در آن ها از جنس پایدار و با دوام باشد. طبق پیشبینیها صادرات محصولات دریایی به سطح 1.3 میلیارد دلار خواهد رسید. سکو بخشی از فضای گلخانه است جایگاهی است برای قرار گرفتن گلدان ها یا کشت گیاهان در بستر های بالا تر از سطح زمین همانگونه که از نام آن پیدا است ، سکوها همواره در سطحی بالاتر از کف گلخانه ها قرار می گیرند . نکته اول دو برابر شدن سطح زیرکشت به شکل غیرمنطقی بوده که طی دهههای اخیر انجام شده است.

توجه به رشد سریع جمعیت ضروری است. دی اکسید کربن یکی از فاکتور های ضروری در عمل فتوسنتز می باشد . در کشور ما که گیاهان از لحاظ نوری در وضعیت مناسبی قرار دارند می توان با بالا بردن مصرف Co2 راندمان محصول را نیز بالاتر برد.وجود Co2برای انجام عمل فتوسنتز ضروری است. نمای شمالی کمترین مطلوبیت را دارد و فقط برای گیاهانی که نور کمی احتیاج دارند مناسب می باشد . با کشت گلخانه ای میتوان محصولی را در خارج از فصل مربوط به آن در گلخانه پرورش داد. پوشش گلخانه باید از جنسی انتخاب شود که کمترین تلفات گرما را داشته باشد .

تولیدات کشاورزی آمریکا، ۱۳۴.۷ میلیارد دلار معادل ۰.۶ درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل میدهد. نتایج نشان می دهد، با به کارگیری رویکردهای نوین کشاورزی پایدار و افزایش توان و قدرت چانه زنی روستاییان برای ارتقای کمیت و کیفیت تولیدات روستایی، امنیت غذایی قابل حصول است. منطقه آزاد قشم با تخصیص بیش از 260 هکتار زمین به منظور توسعه بخش کشاورزی جزیره و همچنین ایجاد شهرک گلخانه ای و تولید انواع محصولات کشاورزی که دارای توجیه اقتصادی میباشند حمایت مصمم خود را در جهت حمایت از تولید داخلی در راستای تامین بخشی از نیازهای جزیره قشم و همچنین صادرات تولیدات کشاورزی آغاز نموده است. • امکان تولید مستمر محصولات در تمام طول سال بدون تاثیر محدودیت های موجود، بخصوص در مناطق سرد که با کم شدن طول فصل کشت ، گلخانه دار قادر به تنظیم زمان کشت و برداشت زود محصول (حداقل یک ماه ) و ارائه آن به بازار می باشد. • ایجاد اشتغال مفید و مولد در جامعه و جذب نیروی کار کشور .

پاسخ این پرسش در مواردی که جامعه مصرفکننده مثلاً، سبزیجات تازه به دلایل صنعتی، تجاری، نظامی و غیره در منطقهای بدون خاک مزروعی مستقر شده یا دسترسی به آب ارزانقیمت نداشته و مسائل حمل و غیره مطرح باشد در نتیجه تولید با این روش گلخانهای آسانتر است. در برخی موارد دیگر، چینی ها، زمین های زیادی را در نزدیکی پایگاه های نظامی آمریکا خریده اند. گرچه در ابتدای کار رقابت با بازار و گلخانه های بزرگ کار سختی است اما بهتر از در وهله اول به فکر کاشت سبزیجاتی باشید که سریع رشد می کنند. این سیستم فضای تولید را تا بیش از % مساحت گلخانه افزایش می دهد . انواع گلخانهها را از لحاظ نوع انرژی که در آنها مورد نیاز است، به سه دسته میتوان تقسیم کرد؛ گلخانههای سرد، گلخانههای گرم و گلخانههای بسیار گرم. وزیر کشاورزی ترکیه با اشاره به روند افزایش بیرویه تقاضا، مشکلات لجیستیک، نیروی کار، هزینههای انرژی و تولید مواد غذایی گفت که تاثیرات ناشی از تغییرات اقلیمی و افزایش دمای کره زمین نیز به میزان قابل توجهی رسیده است. پاکدمیرلی همچنین افزود: وزارت کشاورزی و جنگلداری برای کاهش اثرات ناشی از حوادث طبیعی، تغییرات اقلیمی بر کشاورزی، جنگلها و منابع آبی به تلاش خود ادامه میدهد.