حمله به دولت به بهانه کنترل بازار شب عید


در حالی که مردم با حضور در پای صندوق های رای در 20 اسفند پیام خود را به همه مسئولان و تصمیم گیران کشور مبنی بر وحدت و تمرکز بر حل مشکلات اقتصادی رساندند، برخی از جریانات سیاسی شکست خوردند و یا جانبداری کردند. برای انتقام این حضور از هر نی کوهی می سازند و رسانه ها و البته جامعه را شعله ور می کنند که نمونه اش تحریف سخنان مخبر برای کنترل بازار در شب قدر است. . عید و ماه رمضان که مدعی بودند دولت بازار را تنها گذاشته و با بازاریان خداحافظی می کند.
به گزارش ایسنا، شاهدیم که دولت سیزدهم اگرچه به وجود اخلال در معیشت و موضوع پیچیده تورم اذعان داشت، اما سعی در ایجاد ثبات اقتصادی داشت و طی یک سال گذشته آمارهای کلان اقتصادی جامع (مانند کل نقدینگی) قابل قبول بود. کنترل و شاخص تورم)، اما در برخی بخش ها با شکست مواجه شد. به عنوان مثال، در حالی که دولت سیزدهم و بانک مرکزی طی شش ماه از سال 1402 هجری شمسی بازار ارز را با ثبات کنترل کرده بودند. پس از اتفاقات بین المللی برخی تحرکات داخلی سعی در افزایش قیمت داشتند. در این نبرد، قیمت دلار فراز و نشیب های خود را داشته است، اما با پایان یافتن انتخابات، به یکباره شاهد فشارهایی برای افزایش قیمت دلار هستیم. این تحرکات برای تأثیرگذاری بیشتر بر مردم، صراحتاً مسائل اقتصادی را به انتخابات ربط دادند و مدعی شدند که قیمت دلار پس از انتخابات افزایش یافت! در حالی که در ایام پایانی سال به دلیل افزایش تقاضا، بازار همواره با افزایش قیمت مواجه بوده است، اما برخی با بهره برداری از این موضوع به دنبال جهش ناگهانی قیمت ها هستند.
حاشیه سازی جدید به نام نظارت بر بازار شب عید
این حاشیه سازی ها که مستقیماً افکار عمومی را هدف قرار می دهد و افکار عمومی را تشویش می کند، بازارهای اقتصادی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد و هر روز رنگ جدیدی به خود می گیرد.
چندی پیش و در ادامه اقدامات مختلف دولت برای کنترل بازار در آستانه عید و ماه مبارک رمضان، معاون اول رئیس جمهور در نشستی با برخی اقشار تاکید کرد که امروز هم مشکلات اقتصادی بازار نمی تواند. حل شده. دولت تنها می تواند با بازار و بخش خصوصی همکاری و مشارکت داشته باشد.وی گفت: کنترل بازار و کنترل قیمت تنها با اقدامات دولت و اقدامات تنبیهی تنظیم نمی شود، بلکه این خود بازاریابان و اتحادیه ها هستند که می توانند بازار را به خوبی رصد کنند و این امر انتظار دولت از بازاریابان به ویژه توجه جدی به نظارت و کنترل قیمت ها در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان است.
اما برخی روندهای سیاسی حضور مردم در مراکز رای گیری را از بین برد. آنها با تحریف سخنان مخبر مدعی شدند که دولت بازار را به حال خود رها کرده و آن را به دست بازاریان سپرده است!
یکی از آنها که اتهامات و شکایت هایی در حوزه رسانه دارد، نوشت: کنترل قیمت ها بر عهده دولت است و ابزارهای خودش را هم دارد! (وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت حراست، کشاورزی، وزارت اطلاعات و…) بعد از دو سال و نیم نباید اینطور صحبت کنید!
یکی دیگر از جناح های سیاسی به طور تحریفی اعلام کرده بود که دولت رسما به ناتوانی خود در کنترل بازار شب عید اعتراف کرده است.
انتقام شنیدن صدای بازار
در این جلسه روسای اتحادیه های کیف، کفش، سرامیک، کریستال، منجوق، طلا، جواهر، خشکبار، خشکبار، چرم، لوازم خانگی، لوازم التحریر، پارچه، لوازم خانگی فلزی، فرش، پوشاک و … حضور داشتند. همگی گزارشی از مشکلات و مسائل مربوط به حرفه و صنف خود ارائه کردند.
این جلسات در ادامه رویکرد دولت سیزدهم است که در تلاش برای کاهش دوره خود و تمرکز بر حکمرانی و اصلاح شاخص های کلان اقتصادی از جمله کنترل تورم و افزایش رشد اقتصادی است، اما تردیدی نیست که اقتصاد ایران که طی گذشته دوره 100 ساله در اقتصاد دو دولتی و اقتصاد خصوصی گیر کرده بود. یک شبه حل نمی شود.
اتفاقاً دولت سیزدهم با رویکرد خشن سرمایه داری و لیبرالی دولت های قبلی که معتقد بودند همه چیز باید خصوصی شود و دولت نباید حتی یک خانه هم بسازد، در تضاد است. تلاش کرده است فضای همکاری بین خود، بخش خصوصی و مردم را بیش از پیش فراهم کند.
اما آنچه بسیار عجیب است، رفتار منتقدانی است که زمانی انتظار مداخله حداکثری از سوی دولت (به نفع ملی شدن اقتصاد) را داشتند و در عین حال مدعی شدند که دولت سیزدهم بخش خصوصی را نابود کرده است و نباید کاری انجام دهد (به نفع دولت). خصوصی سازی اقتصاد).
چرا همیشه از دولت انتظار می رود که به مشکلات پاسخ دهد؟
گرچه نیت منتقدان دولت سیزدهم سیاسی و از بین بردن ثبات جامعه است، اما این تحریفات و انتقادات فرصت مناسبی برای پاسخگویی به برخی ابهامات فراهم می کند. وقایعی که اقتصاد ایران طی چندین دهه شاهد آن بوده است. تفویض اختیارات دولتی به بخش خصوصی و مشاغل بدون نیاز به پاسخگویی.
این بدان معناست که دولت بسیاری از اختیارات خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است، اما باید در قبال آنها پاسخگو باشد. در سالهای بعد از انقلاب عده ای خواسته یا ناخواسته «تغییر وظایف حاکمیتی» را به «نقض حاکمیت» یا «بی مسئولیتی و نسخ حاکمیت» تبدیل کردند. مثلاً در حوزه تجارت خارجی اختیارات دولت را حذف کردیم و به اتاق بازرگانی دادیم. در حوزه های پزشکی، پرستاری، حقوق، مهندسی سیستم، بانکداری و یا حتی ورزش، حاکمیت را حذف کرده و قدرت آن را به بخش خصوصی داده ایم، اما وقتی مشکلی پیش می آید، همه انگشت اتهام را به سوی دولت نشانه می روند.
اکنون دولت سیزدهم در رویکردی مناسب برای واگذاری تصدی، طبقات مختلف را برای کنترل بازار آورده است. آنها مدعی هستند با رویکردی مخرب بازار را رها می کنند. این در حالی است که در همان روز وزارت اقتصاد اعلام کرد که تمامی دستگاه ها ۱۳ برنامه برای مهار تورم در آستانه عید اجرا می کنند و توزیع مستقیم کالاهای اساسی دو برابر می شود.
عرضه مستقیم کالاهای اساسی و مواد غذایی
از جمله این اقدامات دولت با همکاری بخشهای دولتی و خصوصی میتوان به ایجاد کیوسک و نمایشگاه برای تامین نیازهای عمومی مردم، انبارهای عرضه مستقیم کالاهای اساسی و مواد غذایی و نمایشگاههای بازار فصلی در سطح کشور اشاره کرد. و سطوح استانی . در همین راستا طرح عید سعید فطر در سراسر کشور تهیه و اجرا شد و نمایشگاه ها و فروش های ویژه نوروزی توسط وزارتخانه های صامت کشاورزی و جهاد با همکاری شرکت های نمایشگاهی اتاق اصناف و معاونین آنها اجرا شد. -سامیت مشاوران شهرستان.
توزیع مواد اولیه را دو برابر کنید
با اجرای این طرح، امسال ظرفیت و تعداد نمایشگاه های اختصاص یافته به توزیع اقلام اساسی مورد نیاز مردم در آستانه عید و ماه مبارک رمضان دو برابر می شود.
همچنین اقدامات متعددی انجام شد (مانند توافق با شهرداری تهران برای حضور در فروشگاههای شهروند و غرفههای میدان میوه و تره بار و ارائه بیش از 300 نقطه استثنایی فروش در طرح فروش عید تا عید، توافق با بانک تجارت تا ضمانت (عدم پرداخت حق بیمه صنفی و…) با هدف فعال سازی 188 نمایشگاه عرضه مستقیم پوشاک، کیف، کفش و کالاهای اسلامی که طبق برنامه زمانبندی ترکیبی از 5 بهمن ماه (مصادف با روز پدر) تا عید سعید فطر (به تعیین استانداری) انجام شد، انجام شد، انجام شد.
علاوه بر برنامه ریزی ها و اقدامات انجام شده در سطح ملی، موضوع نگهداری فروشگاه های عرضه مستقیم مواد اولیه و مواد غذایی در سطح استانداری نیز توسط استانداری ها با همکاری نهادهای ذیربط اجرا و پیگیری می شود. در این راستا استان های هرمزگان، چهار محال، بختیاری، خراسان رضوی، یزد، لرستان و … می توانند اقداماتی را در این زمینه انجام دهند.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1402121712399/%D8%AD%D9%85%D9%84%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D9%85-%D8%B1%D9%85%D8%B2-%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%A8-%D8%B9%DB%8C%D8%AF
