اخبار

آغاز برداشت برنج از شالیزارهای پارس‌آباد

حتی برخی از شالیکاران شالی ها را به حیاط خانه خود برده و در آنجا برنج ها را کمباین می کنند. یکی از اصلی ترین و نخستین ابزارهای لازم برای کشت برنج، داس است که به اصلاح محلی نیز به آن داره گفته می‌شود. اندازه داس برداشت برنج کوچک و بسیار تیز و برنده بوده و از دو قسمت دسته و چاقو تشکیل شده است. این دستگاه با اهدافی چون تخلیه گازهای مضر در اطراف ریشه، جداسازی علف های هرز و حتی بوته های برنج در بین ردیف ها، مخلوط کردن کود و املاح مفید با خاک و زیرورو کردن خاک و تحریک ریشه ها برای دسترسی به غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه به صورت ۲، ۳ و ۴ ردیفه موجود است و می‌تواند عمل ویجین را انجام دهد. اما به طور استاندارد زمانی که رطوبت شلتوک برنج به ۲۲ درصد رسیده باشد، بهترین زمان برای برداشت است؛ چرا که در این حجم رطوبت میزان تبدیل شلتوک به برنج سالم بالا می رود.

اگر به کشت این برنج علاقه مندید به شما پیشنهاد می کنیم که مراحل کاشت و برداشت برنج ایرانی را بخوانید. یکی از ابزارهای مخصوص کشت برنج ایرانی دستگاه کمباین دستی است. در خرمنکوبی اقدام به جداسازی دانه از خوشه و پاکسازی آن ها می کنیم. خرمنکوب ها که توان آن ها با یک موتور کوچک تامین می شد کمک زیادی به شالی کاران بعد از برداشت برنج می کرد. به این شیوه که فرد دسته های شالی یا برنج را در برابر آن نگه می داشت و بعد از برخورد و ضربه، شاهد جدا شدن دانه از خوشه بودیم.

در این خشک کن ها یک صفحه مشبک عبور هوای گرم را به توده شلتوک امکان پذیر می سازد. مقدار دبی در این آزمایش 50 متر مکعب در دقیقه به ازاء هر تن محصول و درجه حرارت 43 درجه سانتی گراد می باشد. از ویژگی های این نوع خشک کن ها تغییر دبی هوا و حداکثر عمق شلتوک در محفظه می باشد. قبل از انتقال نشاء به زمین اصلی ریشه نشاها در محلول قارچکش قرار گیرد. با اعمال این روش در مرحله پنجه دهی نیاز به مبارزه شیمیایی علیه بیماری بلاست نمی باشد.

امکان پرداخت با کریپتو برای ۴۰ کشور با ویزا کارت

بعد از اینکه مرحله نشاکاری به اتمام رسید چند روز بعد (حدوداً 10روز) عملیات کوددهی را انجام می‌دهیم تا به رشد برنج کمک کند. برای کوددهی از کودهای نیتروژنی یا ازته یا اصطلاحاً کود سفید و همچنین کودهای فسفاته یا اصطلاحاً کود سیاه استفاده می کنیم. عملیات سمپاشی را هم قبل از نشاء انجام می دهیم تا زمین را برای مبارزه با حشرات و آفات محیا کنیم و هچنین از رویش علف های هرز تا حدود زیادی جلوگیری کنیم. وقتی زمین آماده نشا شد عملیات نشا را چه به روش مکانیزه و چه به روش سنتی انجام می دهیم. در نهایت انواع مختلف برنج ایرانی در بسته های 5 تا 80 کیلویی بسته بندی شده و برای مصرف مشتری ها فرستاده میشود. برنج درو شده در زیر تابش آفتاب بسیار خشک و ترد میشود و جو و ساقه برنج به راحتی توسط دستگاه کمباین از هم جدا میشود.

آماده کردن زمین خزانه و زمین اصلی

تمامِ حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت شالیکوبی دشت گلستان می‌باشد. هنگام توده کردن برنج تازه برداشت شده باید از باران، گرمای اضافی و صدمات ناشی از جوندگان، پرندگان و آفات جلوگیری کرد. محصول برداشت شده باید دسته دسته شود و در یک مکان خشک به نحوی که انتهای خوشه agriculture-na.ir ها به سمت همدیگر باشد انباشت گردد. اگر 80 درصد بخش بالایی به رنگ كاه بود و بیشتر دانه های بخش پایه در مرحله خمیری سخت بود خوشه آماده برداشت است. اگر نمی توانید بلافاصله عملیات خرمن کوبی را انجام دهید محصول برداشت شده را به صورت دسته هایی در مکان خشک روی هم توده کنید.