اخبار

آمار کشاورزی ایران در جدیدترین گزارش بانک جهانی مجله خبری کشاورزی

جمعیتی که تا 30 سال آینده تقریبا به 10 میلیارد نفر خواهد رسید. در سال 97 احداث و توسعه 2654 هکتار گلخانه و اصلاح و بازسازی 539 هکتار از واحدهای گلخانه ای انجام گرفت و ضمن افزایش بهره وری و صرفه جوئی در مصرف آب به میزان بیش از 350 میلیون متر مکعب، با احتساب به طور متوسط 10 نفر اشتغال زایی مستقیم برای هر هکتار، مجموعا طی 12ماهه سال 1397 با توسعه 2654 هکتار گلخانه و اصلاح و نوسازی 539 هکتار گلخانه در کشور (جمعا 3193 هکتار) برای بیش از 30.000 نفر اشتغال مستقیم و برای بیش از 60.000 نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد شده است. تفاوت عمدهای که این روش نسبت به روش سنتی کشاورزی دارد این است که کشاورزان میتوانند برای هر متر مربع از زمین خود یا حتی هر حیوان و محصول تصمیمات جداگانه و مختلف بگیرند.

2. مشکل دوم این نوع گلخانه ها در تهویه میباشد. در حالی که فضای محدودی را اشغال می کند، این روش به کشاورزان اجازه می دهد تا اکثر عناصر تولید را کنترل کنند: نوع و مقدار نوری که گیاهان دریافت می کنند، دمای محیطی که در آن رشد می کنند، مقدار آب و مواد مغذی به آنها داده می شود. کشاورزی شهری که به طور کامل در اکوسیستم شهر تعبیه شده است، هنوز با تعدادی موانع مواجه است که هنوز باید بر آنها غلبه کرد. رقم خواهد خورد. آیندهای که توسط کشاورزی هوشمند برایمان ترسیم میکند آیندهای است که در آن در عین حال که کیفیت و کمیت محصولات افزایش پیدا میکند استفاده از آفتکشها و کودها نیز با کاهش مواجه میشود. بانکی، صنعت گلخانه داری کشور با مشکلات عدیده ای مواجه است و هنوز درباره مسائل ساده ساخت گلخانه و مدیریت آن، آموزش کافی به گلخانه داران ارائه نشده است.

اما به طور کلی باید گفت که چنین ابزاری، به هیچ وجه تازگی ندارند. سید جواد ساداتی نژاد شامگاه پنجشنبه ۲۰ مردادماه در جمع فعالین حوزه کشاورزی کرمان گفت: طبق برنامه ریزی ها در فصل زراعی جدید باید حدود ۲ میلیون هکتار گندم کشت کنیم اما مقداری نگرانی در تامین مالی آن داریم. وی استفاده بهینه از منابع و نهادهای تولید، کاهش ریسک تولید در کشت های گلخانه ای به دلیل محیط کنترل شده، کاهش هشت تا ۱۰ برابری مصرف آب به نسبت میزان محصول تولیدی در مقایسه با کشت در فضای باز، افزایش ۱۰ تا ۱۲ برابر تولیدات در کشت های گلخانه ای، امکان تولید محصولات خارج از فصل و افزایش مدت برداشت محصولات را از جمله مزایا این نوع کشت عنوان کرد. کودهایی که برای این روش استفاده میشوند دارای دو نوع ارگانیک و غیر ارگانیک هستند که به نظر میرسد استفاده از کودهای غیر ارگانیک برای این کار مناسب نیست و در کیفیت محصولات و سلامت محصولات نقش داشته و آن را کاهش میدهد. این پژوهشگر علوم کشاورزی اضافه کرد: آمارها بیانگر این است که ۰.۴ درصد اراضی کشور برای کشت دیم خیلی مطلوب و غنی است، ۳ درصد اراضی خوب و ۷.۶ درصد نیز متوسط هستند که در مجموع حدود ۱۰ درصد مساحت کشور برای کشت دیم مناسب هستند، ۵.۴ درصد مناطق ضعیف، ۲ درصد خیلی ضعیف و حدود ۶۹ درصد اراضی نیز برای این نوع کشت بلا استفاده هستند و حدود ۱۲ درصد مساحت نیز از جمله مناطق حفاظت شده و یا مناطق شهری هستند که برای کشت نمیتوان از آنها استفاده کرد.

در کشت هیدروپونیک گوجه­ فرنگی، به گلخانه ای با حداقل ارتفاع 6 متر نیاز است. علاوه بر این، حوادث ناشی از کار به حداقل ممکن کاهش می یابد و هزینه آن نیز کاهش می یابد. این فایل چندین بار ویرایش و بازبینی شده است و بهترین نمونه فایل موجود در دنیای اینترنت می باشد و و مناسب برای ارائه درسی و کلاسی و هرگونه کاربرد دیگری می باشد. به طور معمول حمل دریایی برای ارسال فله ای محصولات مناسب است. در ادامه و پس از درمان حیوانات میتوانیم دوران نقاهت آنها را نیز با کمک همان پهپاد و اطلاعات ارزشمندی که برایمان ارسال میکند تحت نظر قرار دهیم.

پس از رشد محصولات همان پهپادها میتوانند دادههای دیگر مانند سطح نیتروژن موجود در محصول و همچنین اطلاعات مربوط به آبیاری آن را جمع آوری کنند. همچنین پهپادها در بحث آبیاری نیز میتوانند کمک قابل توجهی به کشاورزان کنند. روستاها زندگی می کنند ، کشاورزانی که در شهر ساکن هستند ، شاغلان بخش دام ، منابع طبیعی ، رانندگان بخش حمل و نقل بار و مسافر ، قالیبافان ، کارگران فصلی ، فعالان حوزه صنایع دستی و مشاغلی از این قبیل می توانند در این صندوق بیمه شوند. این ماشین آلات در بازار ادوات کشاورزی و ماشین آلات مربوطه در اغلب کشورهای جهان و یا نمایشگاه های معتبر جهانی عرضه می شوند. برداشت زعفران با این کیفیت در بازار جهانی دارای ارزش بالا بوده و چند برابر زعفرانهای دیگر قیمت دارد. به همین دلیل است که از دید بسیاری از کارشناسان کشاورزی هوشمند به دلیل استفاده راهکارهای دقیق و بهینه، میتواند سبب افزایش تولید و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی شود. با چنین صرفه جویی در هزینه ها، روش های تولید انبوه مورد استفاده در کشاورزی امروز به زودی دیگر منطقی نخواهد بود.

شما می توانید گلخانه خود را با طرح های مختلفی آباد کنید و به درآمد و سوددهی گلخانه برسید، مثلا نیم دایره، مثلثی، شش ضلعی و … برای کاهش ریسک و استرسهای موجود بعد از کشت محصولات و کارهای تولیدی حتماً محصولات خود را بیمه کنید. پادشاهی میانه با جمعیت شهری رو به رشد، یک پنجم زمین های قابل کشت آلوده و سه چهارم سطح آب آن برای آشامیدن یا ماهیگیری نامناسب، بیش از یک مانع برای تغذیه جمعیت خود داشته است. کشاورزی عمودی، یک رویکرد جدید کشاورزی در شهرها، نگرانی های کمبود املاک و مستغلات شهری را با رشد مواد غذایی در مناطقی که به صورت عمودی روی هم چیده شده اند، در داخل و خارج از خانه حل می کند. این رویکرد کشاورزی جدید قبلاً در شهرهای آسیایی به ویژه متراکم مانند سنگاپور، که محصولات در داخل خانه، در ساختمانهای بلند رشد میکنند، اتخاذ شده است. علاوه بر این، فناوریهایی که امروزه در کشاورزی هوشمند مورد استفاده قرار میگیرند بسیارند: اشیاء متصل (به ویژه برای پرورش دام)، خودکارسازی فرآیندهایی مانند سیستمهای آبیاری…

پرورش این گیاه به علت مزایا و خواص زیاد آن، فروش و سودآوری بالایی نیز خواهد داشت. در واقع در این روش هر زمان که گیاه نیاز به مواد مغذی داشته باشد، کودهای هوشمند مواد مغذی را برای گیاه آزاد میکنند. سیستم ریشه عمیق تا حدودی باعث مقاومت به خشکی این گیاه میشود. از طریق GPS، تعیین و مستندسازی بازده یک مزرعه مشخص میشود و همچنین ثبت نرخهای کاربردی، آسان است. اصطلاح کشاورزی هوشمند به استفاده از فناوری هایی مانند اینترنت اشیاء، حسگرها، سیستم های مکان یابی، ربات ها و هوش مصنوعی در مزرعه شما اشاره دارد. چندین پروژه قبلاً توسط اتحادیه اروپا حمایت مالی شده است، مانند پروژه EU-PLF که امکان سنجی آوردن ابزارهای کشاورزی دقیق و مقرون به صرفه از آزمایشگاه به مزرعه را ارزیابی می کند. وی افزود: رئیس فدرال حمایت از مصرف کننده روسیه شهریور ماه سال جاری مکاتبه ای با وزارت امور خارجه ایران داشت مبنی بر این که در محصولات صادراتی ما 4 سم ناشناخته وجود دارد که باید توضیحاتی در این رابطه از سوی ایران داده شود. سودآوری بالایی دارد. به راحتی نصب میشود، باعث اشتغال زایی میشود. تلاش­های مربوط به کشاورزی و توسعه روستایی پایدار حول سه محور اساسی قرار دارد که شامل امنیت غذایی، ایجاد اشتغال و درآمد در مناطق روستایی به منظور ریشه کن نمودن فقر و حفظ منابع طبیعی و محیط زیست است(برنامه توسعه سازمان ملل متحد،1994).

در کنار برآوردن نیازهای غذایی رو به رشد ما، تأثیر ما بر محیط زیست کاهش می یابد و کشاورزی هوشمند شهری ممکن است راهی برای انجام این کار باشد. علاوه بر این با استفاده بهینه از آب و منابع مختلف شاهد اثرات مثبت در زمینه محیط زیست نیز خواهیم بود. حال با این مقدمه در ادامه می خواهیم به تاریخچه کشاورزی در ایران بپردازیم. نتیجه این فرآیند کشاورزی هوشمند یا کشاورزی مدرن خودکار، دقت بالا و کنترل 24 ساعته است که در نهایت منجر به صرفه جویی قابل توجه در تمام منابع کلیدی مورد استفاده آب، انرژی، کودها، زمان صرف شده توسط افراد استراتژیک، زمان صرف شده توسط منابع انسانی با کیفیت پایین می شود. با استفاده از اینترنت اشیا، اپلیکیشنهای کشاورزی هوشمند به صورت 24 ساعته بر خاک، محصولات و شرایط جوی نظارت میکنند و میزان مصرف انرژی و فعالیتهای انجام شده را ثبت میکنند. علیرغم موفقیت در گسترش حجم تولید، بسیاری از مصرفکنندگان از این مسئله شکایت میکنند که تمرکز بیش از حد روی افزایش حجم تولید موجب بیتوجهی نسبت به طعم محصولات شده است. از سوی دیگر، تاکید بیش از حد سیاستگذار بر کنترل قیمت محصولات کشاورزی با استفاده از اهرم تجارت خارجی، به زیان کشاورزان در ازای افزایش رفاه مصرفکنندگان منجر شده است.

وی مدعی شده بود که این کارت در بین عشایر در حال توزیع است تا آنها برای خرید علوفه از شبکه تعاونی که منابع آن را بانک کشاورزی تامین میکند، اقدام سایت agriculture-na کنند. وی با ذکر این مطلب که دولت در تعیین نرخهای خرید تضمینی به هزینههای تولید توجه نمیکند، ادامه داد: افزایش هزینههای تولید محصول کشاورزی از جمله حملونقل، ابزارآلات، نهادهها و کارگر باعث میشود تا قیمت تمامشده محصول کشاورزی افزایش پیدا کند و نرخ تضمینی دولت کفاف هزینهها را نمیدهد. هدف استفاده از هوشمندسازی، بهبود بخشیدن به کمیت و کیفیت محصولات و کاهش نیروی انسانی مورد نیاز در طی فرایند تولید است. در نتیجه کیفیت آن بالاتر و بهتر از میوه هایی خواهد بود که در هوای آزاد و از طریق کشت سنتی پرورش داده شده اند. تفاوت عمدهای که این روش نسبت به کشاورزی سنتی دارد این است که کشاورزان میتوانند برای هر متر مربع از زمین خود یا حتی هر دام و محصول تصمیمات جداگانه و مختلف بگیرند. این تعداد چاە تأثیرات جبرانناپذیری را بر آبخوانها گذاشتە، به طوری کە کسری تجمعی منابع آبی زیرزمینی کشور به ١٣٢ میلیارد متر مکعب رسیدە است که حدود ۱١٠ میلیارد متر مکعب از این کسری در طی ۲۰ سال اخیر اتفاق افتاده و هر ساله نیز رقمی در حدود هفت میلیارد متر مکعب به کسری مخازن زیرزمینی کشور اضافه میشود.

از طریق «کشاورزی دقیق precision agriculture»، از فناوریهای سنسورها برای جمعآوری انواع دادههای مرتبط با فرآیند تولید استفاده میشود که تجزیه و تحلیل آن امکان تولید بهینهتر و سفارشیتر را فراهم میکند. بازارهای هدف محصولات صادراتی ایران، هر کدام با دلایلی، این اقلام کشاورزی را مرجوع کردهاند؛ نکته جالب توجه آنکه، وجه اشتراک برای بازگشت همه این محصولات کشاورزی ایران، آلودگی و سموم غیراستانداردی است که برای تولید آنها مصرف شده است. مانند کشاورزی دقیق، تکنیکهای کشاورزی هوشمند به دامداران نیز این امکان را میدهد تا به نیازهای هر حیوان مختلف آگاهی پیدا کنند و تغذیه آنها را بر اساس همان نیازها مشخص کنند. تکنیکهای کشاورزی هوشمند به دامداران نیز این امکان را میدهد تا به نیازهای هر حیوان مختلف آگاهی پیدا کنند و تغذیه آنها را بر اساس همان نیازها مشخص کنند. با استفاده از دادههای مربوط به آب و خاک یک زمین، آنها میتوانند یک سرویس یا محصول را با قیمتهای مختلفی به کشاورزان بفروشند. در آب و هوای گرمتر یا برای محصولات تابستانی، به دنبال گونههایی از بذرها باشید که میتوانند گرما را تحمل کنند.

این رویکرد شامل جنبه هایی مانند اینترنت اشیاء (IOT)، مدیریت داده ¬ها، اسکن خاک، آبیاری هوشمند ، تغذیه کوددهی هوشمند ، کنترل اقلیم ، اپلیکیشن های همراه و همچنین استفاده از GPS در مزارع کشاورزی و دامپروری است. طراحان شهری، فناوران و کشاورزان باید یاد بگیرند که با هم کار کنند تا این رویکرد جدید کشاورزی را به یک رویکرد موفق تبدیل کنند. پوششهای دوبل پلاستیکی نیز کاهش هزینه سوخت تا یک سوم نقش موثری دارند . بدیهی است که این دستگاه ها برای کارکرد خود نیاز به جریان برق دارند که در هر گلخانه این برق، توسط کابل فشار قوی از ترانس اصلی شبکه برق به محل نصب سازه منتقل میشود. به لطف این سیستم، کشاورزان می توانند فرآیندهای موجود در مزارع خود را رصد کرده و از راه دور از طریق تبلت، تلفن یا سایر وسایل همراه بدون حضور در مزارع، گلخانه ها، باغات، تاکستان ها و غیره تصمیمات استراتژیک بگیرند.

دانشگاه ام آی تی به تازگی مقالهای در ارتباط با این موضوع منتشر کرده و در آن با استفاده از پهپاد یک شیوه کاشت محصول جدیدی را معرفی کرده که میتواند هزینه کاشت را به اندازه 85 درصد کاهش دهد. عاملی که بدون جانبداری از هر یک از دو طرف و فقط به استناد استانداردهای صادرات محصولات کشاورزی و قوانین و مقررات از پیش تدوین شده به داوری پرداخته و زمینه انتقال کالا از دست فروشنده به خریدار را فراهم کند. با این حال، برخی از چالشها باقی میمانند، از جمله این واقعیت که کشاورزی عمودی بسیار انرژی بر است و تاکنون فقط محصولات کوچکتر در حال کشت هستند.

رطوبت در پرورش قارچ در تمامی مراحل مهم میباشد و در برخی مراحل حتی به رطوبت بیش از 95 درصد نیاز است. این موضوعات برای درک چشم انداز تولید غذای کافی برای جمعیت در حال رشد جهان ، با توجه به منابع جدید و چالش های زیست محیطی مانند کمبود آب و تغییرات آب و هوایی جهانی ، مهم هستند. در این پاورپوینت بسیار زیبا ،در اسلایدهایی جذاب و منظم کشاورزی هوشمند و تعریف آن و انواع روش ها و مزیت ها و موانع پیش روی آن و سایر نکات مهم آن را ترسیم نموده ایم. کانون های روستایی به مثابه مکان اصلی تولید کشاورزی، غذای میلیون ها انسان را تامین می کنند.

در مجموع، کل بازار جهانی گلخانه در حال حاضر سالانه نزدیک به 350 میلیارد دلار سبزیجات تولید می کند که تولید ایالات متحده در این رابطه کمتر از یک درصد آن را شامل می شود. براساس پیشبینیهای «فائو»، انتظار میرود تا سال ۲۰۵۰، جمعیت جهانی به ۱۰ میلیارد نفر برسد. بر اساس برآورد سازمان غذا و دارو سازمان ملل متحد (فائو) جمعیت زمین تا سال 2050 به 9.6 میلیارد نفر خواهد رسید و صنعت کشاورزی به گونهای که امروزه فعالیت میکند، برای تامین غذا این جمعیت به مشکل برخواهد خورد. قربانی افزود: ۷۰۰ میلیارد تومان غرامت بیمه محصولات کشاورزی سال زراعی گذشته که توسط دولت قبل پرداخت نشده بود از دیگر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در ۱۰۰ روز فعالیت دولت سیزدهم است. رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر راهکارهای در نظر گرفته شده برای افزایش صادرات این محصول می گوید: توجه ویژه به زیرساختها از جمله سورت و بستهبندی، به روزرسانی صنایع تبدیلی و تکمیلی و واحدهای سردخانه ای در جهت کمک به افزایش صادرات این محصول ضروری است. اما ممکن است تعجب کنید که آیا هنوز هم به اندازه سبزیجات محلی سالم رشد می کنند؟

به لطف این سیستم، کشاورزان می توانند فرآیندهای کشاورزی هوشمند یا کشاورزی مدرن (کشاورزی مدرن چیست) خود را نظارت کنند و تصمیمات استراتژیک را از راه دور از تبلت، تلفن یا سایر دستگاه های تلفن همراه خود بدون حضور در مزارع باز، در گلخانه، باغ، تاکستان و غیره خود اتخاذ کنند. سنسورهای نصب شده در تمام مکان های حیاتی در مزرعه، داده های مربوط به خاک، هوا و غیره را جمع آوری و انتقال می دهند. حسگرها را میتوان در تمام طول چرخه تولید مورد استفاده قرار داد و به کشاورزان کنترل بهتری بر کاشت، استفاده از کود و آفتکشها، آبیاری داد. یک اندازه گیری جدید بر روی خاک، هوا، رطوبت و غیره توسط سنسورها انجام می شود و کل چرخه دوباره شروع می شود. این سنسورها با جمع آوری اطلاعاتی مثل دمای بدن، فعالیت و تحرک حیوان، مقاومت بافتها و موقعیت مکانی در صورتی که فرضا یک گاو آماده تولید مثل بود، از طریق پیام کوتاه مزرعه دار را مطلع میکنند. این مکانیسمی برای اتصال بین سنسورها و ماشین ها است که در نتیجه سیستم پیچیده ای ایجاد می شود که مزرعه شما را بر اساس داده های دریافتی مدیریت می کند. • اتصالات: اتصال همراه، شبکه های مرتبط با سنسور ها و اینترنت اشیا و …