آیا ایران با بحران فروش فرش مواجه است؟


رئیس شورای جهانی صنایع دستی که به همراه جمعی از هنرمندان دیگر کشورها برای شرکت در جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر (سیرو سیمن 8) حضور داشت، در حاشیه این نمایشگاه در جمع خبرنگاران به گفتگو پرداخت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسنا، سعد القدومی، وی با ابراز خرسندی از حضور در جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر، گفت: انجمن میراث فرهنگی نزدیک به 60 سال است که فعالیت دارد. هدف این انجمن تنها به توسعه صنایع دستی محدود نمی شود، بلکه به حفظ صنایع دستی در سطح ملی نیز می پردازد.
وی گفت: بین سال های 1390 تا 1391 یک پل ارتباطی بین میراث فرهنگی جهانی و میراث فرهنگی ایران شکل گرفت. در آن زمان مادرم رئیس این انجمن در کویت بود. این انجمن تمام تلاش خود را برای ایجاد پل ارتباطی بین صنایع دستی کشورهای مختلف جهان به ویژه خاورمیانه به کار بسته است.
قدومی تصریح کرد: این انجمن که در کشور کویت تشکیل شد، پیوندی بین پنج قاره ایجاد کرد و تلاش کرد تاریخ و هنرمندان ایران را به جامعه جهانی عرضه کند و فعالیت های بین المللی دارد. این می تواند راهی عالی برای دستیابی صنایع دستی ایران به تبلیغات جهانی باشد.
رئیس شورای جهانی صنایع دستی ادامه داد: به ویژه انجمن به دنبال دستیابی به دو هدف اصلی است که اولین آن ایجاد شهر صنایع دستی است. زمانی که مادرم آنجا بود، این فعالیت ها از سال 1391 شروع شد و توجه ویژه ای به ایران شد. در تمام دنیا شهرها و روستاهای جهانی شناسایی و ثبت جهانی شده اند. از ایران نیز درخواست حضور در هیئت داوران این انجمن بود و تا سال 2021 سفرهایی برای بررسی شهرهای ایران به ایران انجام شد. قضات بین المللی شهرها را در چهار حوزه ارزیابی کردند.
او اضافه کرد: دومین فعالیت این انجمن جایزه بهترین صنایع دستی است. صنایع دستی از سراسر جهان برای دریافت جوایز به این انجمن ارسال می شود. مهم نیست که اثر هنری با چه تکنیکی ساخته شده است، فقط اینکه با دست ساخته شده است.
وی گفت: سازمان میراث فرهنگی ایران به 67 هزار هنرمند در سراسر ایران دسترسی دارد و تلاش کرد تا آنها را به انجمن ما معرفی کند. همه افراد از سراسر ایران می توانند اطلاعات خود را در انجمن ثبت کنند. برای اهدای جایزه، هنرمندان آثار خود را به انجمن ارسال میکنند و هیئت داوران بهترینها را انتخاب میکنند.
القدومی ادامه داد: این انجمن مستقل از یونسکو است، اما هر چیزی که ما توافق کنیم مورد تایید یونسکو خواهد بود. از طریق سازمان ما، یونسکو می تواند ببیند کدام آثار ثبت بین المللی شده اند. اگر قبلاً تأییدیه ما را گرفته اید، از طریق تأییدیه ما توسط یونسکو نیز به رسمیت شناخته می شوید.
وی گفت: شهر بین المللی صنایع دستی پروژه اولیه یونسکو بود که بعداً تغییر یافت. ما هر دو پروژه – ایجاد شهر صنایع دستی و اعطای جایزه بهترین صنایع دستی – را پس از تغییر اهداف یونسکو ادامه دادیم. یکی از اهداف ما حفظ سنت و اطمینان از استفاده از محصولات ارگانیک در ساخت صنایع دستی است.
سعد القدومی در تشریح آثار منتخب این انجمن گفت: انجمن ما حق نگهداری آثار را دارد و بر همین اساس موزه ای در ازبکستان داریم که 150 اثر را به نمایش می گذارد. با شرکت در این رویداد هر فردی که گواهینامه دریافت کند می تواند به راحتی در مسابقات دیگر شرکت کند.
رئیس شورای جهانی صنایع دستی درباره آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده است، گفت: آثاری که در موزه نگهداری می شود به همت مادرم بوده و در واقع هدیه ای از او بوده است. او معتقد بود که هنر نباید با سیاست، نژاد و عقاید ربطی داشته باشد.
وی افزود: ایران قبل از سال 2012 مشکلات زیادی داشت. چون سیاست دخالت های زیادی در جامعه صنایع دستی داشت. تا به امروز تلاش های زیادی برای ثبت این آثار در سطح جهانی صورت گرفته است. در واقع، سیاست به کنار، من وارد تجارت هنر و تاریخ شدم.
قدومی گفت: در سفر قبلی که مادرم به ایران آمد، از تبریز به اصفهان و مشهد نیز رفت. چون می خواستند چند شهر دنیا را ثبت کنند. در 12 سال گذشته، مادرم به تمام دنیا سفر کرده است.
وی درباره دلیل نقش ضعیف ایران در ارتقای جهانی تاکید کرد: متاسفانه مشکل از شما نیست، مشکلی که وجود دارد ذهنیت های خارجی است. سازمان میراث فرهنگی ایران مشتاق دعوت از هنرمندان بینالمللی است، اما متأسفانه این دیدگاه در ذهن برخی وجود دارد که اگر به ایران سفر کنند، ممکن است با محدودیتهایی مواجه شوند یا بعداً ویزا نگیرند. البته این را هم بگویم که اوضاع در حال بهتر شدن است.
رئیس شورای جهانی صنایع دستی با اشاره به جشنواره صنایع دستی فجر گفت: دو موضوع در این جشنواره روی من بسیار تاثیر گذاشت. اولین چیزی که در افتتاحیه رخ داد تظاهرات دانش آموزان و شرکت کنندگان برای جشن گرفتن صنایع دستی بود. این صنایع دستی باید در سراسر جهان زنده نگه داشته شود. تا پیش از این صنایع دستی در ایران به صورت سنتی انجام می شد، اما امروزه به صورت آکادمیک در دانشگاه ها دنبال می شود و این می تواند باعث بقای صنایع دستی شود. باید از هر طریق به صنایع دستی کمک کرد تا زنده بمانند.
قدومی گفت: جامعه ایران جامعه جوانی است که در واقع به سمت آموزش آکادمیک پیش می رود و اتفاقی که برای صنایع دستی افتاد این است که اکنون به صورت آکادمیک انجام می شود. این استاد دانشگاه گفت که مجله صنایع دستی دیجیتال را طوری طراحی کرده است که در دسترس جامعه جهانی باشد. در گذشته آموزش صنایع دستی در دانشگاه نسبت به امروز پایینتر بود، اما امروزه تا مقطع دکتری نیز پیش رفته است.
آیا ایران با بحران فروش فرش مواجه است؟
وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود پاکستانی ها و هندی ها نقوش فرش ما را می بافند و در فروش فرش با بحران مواجه هستیم، آیا نمی توان فرش را به عنوان یک محصول فرهنگی و هنری دید؟ وی بیان کرد: موضوع کپی برداری موضوعی جهانی است و تنها به فرش ایران مربوط نمی شود، بلکه موضوع این است که جامعه جهانی فرش ایرانی را به خوبی می شناسد و می تواند تشخیص دهد که فرش ایرانی است یا کپی از فرش ایرانی. انجمن فرش نیمه خصوصی در تهران فعالیت می کند و با تمام دنیا همکاری می کند.
وی گفت: همه این فعالیت ها را به خاطر مادرم ادامه می دهم، او علاوه بر اینکه نویسنده بزرگی است، ذهن ریاضی هم داشت و ارتباط محکمی بین ریاضی و هنر وجود دارد. او معروف است که بدون هنرمندان صنایع دستی و هنرهای دستی در سراسر جهان، هیچ تمدنی وجود نخواهد داشت. تمدن ها را افرادی خلق می کنند که با فلزات، فرش و غیره آفریده شده اند و شایسته قرار گرفتن در بهترین موقعیت ها هستند. تاریخچه آن به 7 و 8 هزار سال پیش برمی گردد. یکی از اهداف مادرم حفظ این هنر و قرار دادن کسانی که در آن کار می کنند در بالاترین مناصب بود.
موضوع این است که جامعه جهانی فرش ایرانی را به خوبی می شناسد و می تواند تشخیص دهد که فرش ایرانی است یا کپی از فرش ایرانی.
قدومی در پایان خاطرنشان کرد: همه این کارها را عاشقانه انجام می دهم اما متأسفانه نسل جدید به دلیل اینکه منفعت مالی ندارد کار یدی انجام نمی دهد. فراهم کردن شرایط یکی از وظایف خطیر دولتمردان است، زیرا اگر کسی نباشد که این کار را با عشق انجام دهد، میراث ملی از بین می رود.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1402113021638/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%81%D8%B1%D8%B4-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AC%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
