آیا بازار از کاهش سرعت و قیمت خودروهای برقی جان سالم به در خواهد برد؟

قیمت کبالت، یک ماده معدنی حیاتی که برای ساخت باتری خودروهای الکتریکی استفاده میشود، در تجارت چین به پایینترین حد خود در هشت سال گذشته رسیده است و تحلیلگران میگویند این کاهش به دلیل عواملی از جمله افزایش تولید چین و کاهش تقاضا برای باتریهای کبالت است.
به گزارش ایسنا، با توجه به افزایش چشمگیر تولید شرکت های معدنی چینی در جمهوری دموکراتیک کنگو، بازار مملو از این فلز است. به ویژه، شرکت معدنی CMOC تولید خود را 178 درصد در نیمه اول سال 2024 افزایش داد. CMOC، یکی از بزرگترین معدنکاران کبالت در چین، افزایش 392 درصدی تولید کبالت را در سه ماهه اول سال 2024 اعلام کرد و قصد دارد بین 60 معدن کبالت تولید کند. هزار و 70 هزار تن کبالت در سال 2024.
سازندگان خودروهای الکتریکی در چین و جاهای دیگر به طور فزاینده ای به باتری های بدون کبالت مقرون به صرفه تر، مانند باتری های لیتیوم آهن فسفات (LFP) و باتری های یون سدیم روی می آورند. اصول بازار دلیل اصلی قیمت های پایین است.
عرضه داخلی کبالت بسیار بیشتر از تقاضای فعلی است. یک تاجر فلز کبالت چینی گفت: با توجه به اینکه پروژههای کبالت بیشتری در نیمه دوم سال پیشبینی میشود، جو بازار بهویژه به دلیل عرضه بیش از حد مورد انتظار نزولی است.
کبالت، یک جزء کلیدی در باتریهای خودرو و لوازم الکتریکی، روزهای سختی را پشت سر میگذارد. کبالت که زمانی یک کالای داغ بود، به سطحی رسیده است که در سالهای اخیر دیده نشده است.
قیمت کبالت در مقایسه با لیتیوم کاهش شدیدی داشته است. در 19 آگوست 2024، قیمت فلز کبالت در اروپا به کمترین میزان در یک سال اخیر یعنی 12.75 دلار در هر پوند رسید، سطحی که از اکتبر 2016 مشاهده نشده است. کاهش قیمت عمدتاً به دلیل تقاضای ضعیف برای سولفات کبالت مورد استفاده در باتریهای کششی بود. شرکتها را برانگیخت تولیدکنندگان برای سودآوری بهتر باید تمرکز خود را به تولید فلزات معطوف کنند.
فستمکرها گزارش دادند که افزایش صادرات فلز کبالت ساخت چین به اروپا منجر به فشار بیشتر بر قیمتها شد و صادرات کبالت خام 295.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل در نیمه اول سال افزایش یافت. بر اساس این تحقیقات، انتظار می رود عرضه داخلی کبالت چین در سال 2024 به 32000 تن برسد که در مقایسه با 21000 تن در سال 2023 افزایش یافته است.
منابع تولیدکننده گفتند که این افزایش عمدتاً به دلیل برنامههای چند تولیدکننده فلزی چینی برای گسترش تولید کبالت در پاسخ به افزایش دسترسی به مواد خام، یعنی هیدروکسید کبالت است. بر اساس این تحقیقات، پیش بینی می شود عرضه فلز هیدروکسید کبالت در سال جاری به 160 هزار تن برسد که در مقایسه با 152 هزار تن در سال 2023 افزایش یافته است.
کبالت که در برخی مناطق به عنوان محصول جانبی مس استخراج می شود، به دلیل افزایش تولید مس در جمهوری دموکراتیک کنگو با افزایش عرضه مواجه شده است. قیمت بالای مس انگیزه ای برای افزایش استخراج مس و در نتیجه افزایش تولید کبالت بود.
عملکرد جمعی شرکتهای استخراج لیتیوم سال به سال کاهش جدی داشته است. در مقایسه با وضعیت سال 2022، زمانی که قیمت کربنات لیتیوم به اوج حدود 600000 یوان در هر تن رسید، در سال 2023، قیمت همچنان در حال کاهش بود و نرخ رشد سود خالص آن بسیار کمتر از سال 2022 بود.
فعالان بازار انتظار کاهش احتمالی نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا را داشتند که می تواند هزینه های تامین مالی خودروهای الکتریکی را کاهش دهد و شرایط اقتصادی را بهبود بخشد. علاوه بر این، انتظار میرود چین به دلیل حمایت اخیر از تجارت خودرو، فروش خودروهای الکتریکی را افزایش دهد و 20000 یوان را برای کنار گذاشتن تدریجی خودروهای موتور احتراق داخلی به نفع خودروهای الکتریکی جدید ارائه دهد.
به گفته چاینا گلوبال، با این حال، بهبود گستردهتر در بازار خودروهای الکتریکی به بیش از این اقدامات کوتاهمدت نیاز دارد. بهبود مستمر به افزایش اعتماد مصرف کننده، مقرون به صرفه بودن، اطمینان از سیاست و سرمایه گذاری مستمر در مدل ها و زیرساخت های جدید بستگی دارد.

بازارهای لیتیوم و کبالت نیز ممکن است در آینده نزدیک شاهد مسیرهای متفاوتی باشند. در حالی که تولیدکنندگان لیتیوم در واکنش به قیمتهای پایینتر که ممکن است منجر به متعادل شدن عرضه با تقاضا شود، تولید خود را کاهش میدهند، تولید کبالت همچنان با افزایش قیمت مس افزایش مییابد. این می تواند اشباع بازار را طولانی کند و قیمت کبالت را برای مدت طولانی تحت فشار نگه دارد.
این کشور مازاد عرضه فعلی در بازار کبالت را تایید کرده است و انتظار دارد حداقل تا دو سال آینده ادامه یابد. این مازاد عرضه با افزایش تولید در اندونزی و جمهوری دموکراتیک کنگو تشدید شده است، جایی که کبالت به ترتیب به عنوان محصول جانبی استخراج نیکل و مس استخراج می شود. این پویایی تأثیر کاهش قیمت کبالت را بر تصمیمات کلی تولید محدود می کند.
اندونزی تولید خود را 86 درصد افزایش داد و به 17000 تن در سال گذشته رسید و به عنوان دومین تولید کننده بزرگ کبالت در جهان ظاهر شد. این افزایش سریع به توسعه گسترده تاسیسات استخراج و فرآوری نیکل در اندونزی نسبت داده می شود.
آژانس بینالمللی انرژی (IEA) انتظار دارد در دهههای آینده تقاضا برای کبالت افزایش یابد. بر اساس سناریوی توسعه پایدار، انتظار می رود تقاضا برای کبالت بین سال های 2020 تا 2040 پنج برابر شود.
بر اساس گزارش Carbon Credit، بازار لیتیوم همچنان با چالش های قابل توجهی مواجه است. این گزارش بر تعامل پیچیده بین روندهای اقتصاد کلان جهانی، الگوهای تغییر تقاضا در بخش خودروهای الکتریکی و تأثیرات مربوطه بر عرضه و قیمت این فلز حیاتی باتری تاکید می کند.
بر اساس دادههای S&P Global، بازار جهانی خودروهای الکتریکی با کاهش اعتماد مصرفکننده کند میشود و بازار جهانی خودروهای هیبریدی با نوسانات قابل توجهی مواجه است و فروش آن در بازارهای اصلی در جولای 2024 2.2 درصد کاهش یافته است.
ضعف اعتماد مصرف کننده، تقاضای کم فصلی در نیمکره شمالی و اعمال عوارض گمرکی بالاتر به ویژه در بازار اروپا که فروش آن 29.9 درصد کاهش یافت، از جمله عوامل موثر در کاهش فروش خودروهای برقی است.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403071108873/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%B3%D8%B1%D8%B9%D8%AA-%D9%88-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%AF
