اخبار

احیای یک میلیون هکتار باغ فرسوده در دولت سیزدهم/ سرانه مصرف میوه در ایران ۱۵۰ کیلوگرم

برومندی گفت: طبق  آمارها ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی در سطح ۳ میلیون هکتار  باغ،  ۲۳ هزار هکتار گلخانه فعال و ۲۶۰ هزار هکتار گیاهان دارویی در کشور تولید می‌شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در اداره کل تولیدات گرمسیری طرح اصلاح و احیای باغات گرمسیری در بخش خرما و  نخیلات تهیه شد که برای نخستین بار در کشور  ۲۵۰۰ هکتار نخیلات خرما در استان بوشهر در سفر رییس جمهوری کلید خورد.

برومندی با بیان اینکه  سال گذشته ۴۵۰ میلیون دلار موز وارد کشور شد، گفت: ایران به دلیل شرایط اقلیمی در تولید انواع میوه به جز میوه‌های گرمسیری همچون موز، آناناس، انبه و نارگیل خودکفاست بنابراین سالانه بر اساس نیاز این محصولات وارد می‌شود.

برومندی با اشاره به اینکه روش آبیاری در نخیلات سنتی است اضافه کرد: با کمک معاونت آب‌وخاک سیستم آبیاری نخلستان‌ها مهندسی می‌شود و با روش‌های نوین و مدرن جدید آبیاری خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از توزیع یارانه نهال چای برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: اکنون علاوه بر فرایند به باغی، پژوهشکده چای ما در لاهیجان در حال تولید نهال گواهی شده چای است که در افزایش تولید کیفی موثر خواهد بود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی درباره باغات چای شمال کشور گفت: اکنون از ۲۶ هزار هکتار باغ چای در استان گیلان، نزدیک ۱۰ هزار هکتار آن اقتصادی نیست و از  مدار تولید خارج  شده است به طوری که این اراضی در حال تغییر کاربری به باغ ویلا بود که یک خطر جدی برای بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

برومندی با اشاره به اینکه برای افزایش تولید داخلی ما به دنبال احیای ۱۰ هزار هکتار باغ چای هستیم، پیش‌بینی کرد در این اقدام دولت سیزدهم میزان واردات چای ۲۰ هزار تن کاهش یابد در عین حال اشتغال‌زایی و درآمدزایی  ۵۰ هزار خانواده گیلانی باغدار افزایش پیدا کند.

سرانه مصرف میوه در ایران ۱۵۰ کیلوگرم

وی تصریح کرد: بر اساس این مصوبه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان تصویب شد که اکنون این طرح در استان بوشهر در حال اجراست که یک الگوی موفق برای نخلستان‌های سایر استان‌های کشور به شمار می‌رود البته  این یک کار با همکاری معاونت آب و  خاک وزارت جهاد کشاورزی اجرایی می‌شود.

تولیدات باغی در مرز ۲۶ میلیون تن

۱۰ هزار هکتار باغ چای شمال کشور اقتصادی نیست

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه بخش باغانی ایران رتبه اول تا هشتم دنیا را در ۳۱ محصول داراست افزود: بخش باغبانی ۲۰ درصد سطح زیر کشت بخش کشاورزی، ۳۷درصد اشتغال بخش کشاورزی و  ۵۰ درصد درآمد ارزی بخش کشاورزی از محل صادرات را برعهده دارد.

وی سرانه مصرف میوه در کشور را ۱۵۰ کیلوگرم برآورد کرد و اظهار داشت: اگر این عدد را در جمعیت ۸۵ میلیون نفری ضرب کنیم و متوسط قیمت میوه را کیلویی ۱۵ هزار تومان در نظر بگیریم سالانه بخش باغبانی ما بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تولید ثروت می‌کند.

احیای یک میلیون هکتار باغ فرسوده در دولت سیزدهم/ سرانه مصرف میوه در ایران ۱۵۰ کیلوگرم



منبع اخبار

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، سالانه ۶۰۰ هزار تن موز، ۷۵ هزار تن انبه، ۷ هزار و ۵۰۰ تن آناناس و ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن نارگیل تامین و به کشور وارد می‌شود.

خروج سالانه ۴۵۰ میلیون دلار ارز برای واردات موز

وی با بیان اینکه اکنون  ۷۰ هزار تن چای موردنیاز کشور از محل واردات و  ۳۰ هزار تن از محل تولید داخل تامین می‌شود افزود: در سفر رییس جمهوری به استان گیلان برای نخستین بار در کشور مصوبه  ۷۵ میلیارد تومان کمک فنی اعتباری و اعتبار برای اصلاح و احیای باغات و همین‌طور باغات دیم دریافت کردیم.

وی با بیان اینکه  ۹۰ درصد باغات چای شمال کشور دیم است اضافه کرد: اکنون اقدامات موثری در بحث سرشاخه کاری  گردو، فراز انگور داریم این بدان معناست که تولید انگور از  ۱۴ تا ۱۵ تن در هکتار به ۵۰ تا ۶۰ تن در هکتار برسد.

توزیع یارانه نهال چای برای نخستین بار در کشور

به گزارش خبرنگار اقتصادی مجله خبری کشاورزی، «محمدمهدی برومندی» روز سه‌شنبه در نشست خبری خود به مناسبت گرامیداشت هفته دولت با تشریح عملکرد این بخش در یک سال اخیر و پاسخ به مجله خبری کشاورزی در خصوص وضعیت باغات فرسوده ، اظهار کرد: در قالب سفرهای رییس جمهوری توانستیم مصوباتی برای اصلاح، احیا، حذف و جایگزینی نخلستان‌ها و باغات چای شمال کشور دریافت کنیم که استفاده از این ظرفیت‌ها منجر به افزایش بهره‌وری در این بخش می‌شود.