اخبار

اختصاص بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به عشایر پایتخت

مدیر امور عشایر استان تهران ادامه داد: عشایر واجد شرایط می توانند با مراجعه با دفاتر شرکت های تعاونی نسبت تحویل مدارک اقدام کنند.
عشایر استان تهران با دارا بودن ۷۰۰ هزار راس دام سبک از عمده تولیدکنندگان گوشت قرمز محسوب می شوند

وی با بیان اینکه سود این تسهیلات چهار درصد است، گفت: این تسهیلات در زمینه‌های کشت و توسعه گیاهان دارویی، توسعه صنایع دستی و پرورش دام پرداخت می‌شود که به نظر می رسد پس از واریز این وام در روزهای آینده به عشایر واگذار شود.

کمبود نهاده از مشکلات اصلی عشایر است

همچنین یکی از فعالین حوزه عشایری استان تهران نیز در گفت وگو با خبرنگار مجله خبری کشاورزی گفت: کمبود نهاده و همچنین اشتغال از مشکلات اصلی عشایر است.

 زندگی عشایر با مشکلات فراوانی همراه است که دولت تلاش می کند با واگذاری تسهیلات ارزان قیمت و اختصاص نهاده با قیمت دولتی مشکلات زندگی عشایری را کاهش دهد.

به گزارش گروه جامعه ، فرشید ذبیحی در گفت وگو با خبرنگار مجله خبری کشاورزی افزود: به ازای هر خانوار عشایری حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود و مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات طولانی است.

این فعال عشایر استان تهران خاطرنشان کرد: واگذاری این تسهیلات منجر به افزایش تولید و سرمایه عشایر می شود که از دولت بخاطر چنین امتیازاتی به عشایر تشکر می کنیم.

وی با بیان اینکه عشایر استان تهران از ظرفیت مناسبی برای تولید گوشت قرمز برخوردار هستند، گفت: اولویت ما در این بخش اختصاص تسهیلات اشتغالزایی به عشایر است چرا که این جامعه تولیدکننده با دارا بودن ۷۰۰ هزار راس دام سبک از عمده تولیدکنندگان گوشت قرمز محسوب می شوند.

 تلاش داریم با طرح های مختلف از جمله تسهیلات ارزان قیمت زمینه ساز افزایش تولید برای عشایر باشیم.
 

جامعه عشایری استان تهران تلفیقی از عشایر سایر استان‌های کشور است که حدود ۳۰۰ سال پیش در قالب چهار ایل و ۲۷ طایفه در مناطق عشایری استان تهران سکونت پیدا کردند.



منبع اخبار

وی ادامه داد: دولت در سال های اخیر تسهیلات مناسبی در اختیار عشایر گذاشته که یکی از مهمترین تسهیلات موضوع اشتغال زایی است که با این تسهیلات می توانند عشایر شغل خود را توسعه دهند.

ماشالله هداوند خانی با بیان اینکه این زندگی و شغل از چندین نسل به ارث رسیده است ، گفت: در سال های اخیر خشکسالی و افزایش بی رویه قیمت نهاده منجر شده که برخی از عشایر تمایل نداشته باشند در این شغل بمانند و مجبور هستند دام های خود را بفروشند و شغل دیگری را انتخاب کنند.
کمبود نهاده و همچنین اشتغال از مشکلات اصلی عشایر است

عشایر استان تهران، قشلاق را در جنوب‌شرقی استان و در شهرستان‌های ورامین و پاکدشت و فصل ییلاق را در ارتفاعات البرز و در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه مستقر می‌شوند.

به گزارش مجله خبری کشاورزی، ۱۴ هزار و ۳۱۵ هزار نفر از عشایر کشور در استان تهران زندگی می‌کنند و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران جمعیت عشایر استان در ۴۰ سال گذشته تا حدودی ثابت بوده و دلیل آن هم این است که ظرفیت مراتع جوابگوی جمعیت بیشتر نیست.

اختصاص بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به عشایر پایتخت

ذبیحی در خصوص آخرین وضعیت استقرار عشایر استان تهران نیز گفت: کوچ پاییزه عشایری از نیمه شهریورماه آغاز شده و پس از ۲ ماه از حدود ۱۵ آبان در مناطق قشلاقی (گرمسیر) استان از جمله شهرستان های ورامین، پیشوا، پاکدشت، ری و قرچک مستقر می شوند.