اخبار

اخذ شناسه کیو.آر برای عرضه هشت محصول کشاورزی الزامی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اخذ شناسه کیو.آر را با هدف ارتقای کیفیت محصول نهایی و عمل به تکالیف قانونی موجود برای حفظ سلامت غذایی آحاد جامعه و تامین اطمینان خاطر مصرف کنندگان در تغذیه سالم محصولات کشاورزی لازم و ضروری خواند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تاکید کرد: پیشگیری و کاهش مخاطرات و آلودگی‌های تهدید کننده سلامت غذائی در زنجیره تولید محصولات کشاورزی با منشاء گیاهی و در تداوم آن ارتقای شاخص‌های سلامت عمومی از طریق شناسه‌دار کردن این محصولات محقق می شود.

وی تاکید کرد: متولیان ذیربط به منظور جلوگیری از بروز مشکلات و پیشگیری از ایجاد وقفه در عرضه محصولات کشاورزی به بازارهای داخلی و صادرات، باید از هم‌اکنون و با شروع سال زراعی جدید در سامانه سماک ثبت نام کرده و برای دریافت اطلاعات بیشتر در مرکز استان به مدیریت حفظ نبات سازمان جهاد کشاورزی و در شهرستان‌ها به مدیریت جهاد کشاورزی محل مراجعه کنند.



منبع اخبار

او بهره‌مندی از دانش و تجربیات علمی جهانی در زمینه استانداردسازی و ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی از جمله استانداردهای جهانی را از الزامات تولید در عرصه کشاورزی عنوان و بیان کرد: فرایند تولید تا مصرف از مزرعه، باغ و گلخانه تا بازار مصرف باید به صورت یکپارچه مدیریت شود.

نادر تقی زاده روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار مجله خبری کشاورزی گفت: اخذ این شناسه برای چهار نوع محصول گلخانه‌ای و مزرعه‌ای و چهار محصول باغی برابر ابلاغیه اوایل امسال وزارت جهاد کشاورزی الزامی است.

وی افزود: در این فرآیند مطابق شیوه نامه پایش و ردیابی عوامل خسارت‌زای گیاهی، محصولات مزارع و باغ‌ها از زمان کاشت تا برداشت و عرضه به بازارهای داخلی و خارجی تحت نظارت‌های فنی گیاه‌پزشکی قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی، از اول ماه آبان، عرضه محصولات گلخانه‌ای و زراعی شامل فلفل دلمه‌ای، بادمجان، خیار و گوجه فرنگی به بازارهای داخلی و خارجی تنها با داشتن شناسه کیو.آر ثبت شده در سامانه سماک به نشانی www.semak.maj.ir امکانپذیر خواهد بود.

تقی زاده همچنین بیان کرد: تمامی عملیات مبارزه با عوامل خسارت‌زای محصولات کشاورزی اعم از آفات و امراض در مراکز تولید مطابق دستورالعمل‌های فنی با نظارت کارشناسان مربوطه انجام شده و در پایان منجر به دریافت شناسه کیو.آر می شود که با این شناسه، شاخص‌های استاندارد محصولات تولیدی مورد رصد، پایش و ارزیابی قرار می‌گیرد.

تقی زاده همچنین محصولات باغی سیب درختی، انگور، نخلیات و کیوی و سایر محصولات را نیز از جمله محصولات مشمول شناسه کی.آر اعلام کرد و گفت: عرضه این محصولات نیز تا پایان سال زراعی جاری تنها با شناسه کیو.آر ثبت شده در سامانه سماک مقدور خواهد بود.

وی افزود: وزارت جهادکشاورزی در خصوص نظارت بر تولید و ارتقای سلامت محصولات گیاهی با مسئولیت سازمان حفظ نباتات کشور برنامه جدی دارد و در این زمینه ضروری است که کیفیت محصولات کشاورزی ارتقا یافته و بر کیفیت این محصولات از مبدا تولید تا عرضه به بازارهای داخلی و خارج از کشور سیاست کنترلی و نظارتی اعمال شود.

وی اضافه کرد: بعد از تاریخ‌های ذکر شده، صادرات این محصولات تنها با داشتن شناسه کیو.آر امکانپذیر خواهد بود و به همین علت ضروری است که کلیه گلخانه‌‎داران، زارعان و باغداران نسبت به دریافت این کد از طریق سامانه سماک و سانکا اقدام کنند تا در زمان برداشت و عرضه محصول، با مشکل رو به رو نشده و به سهولت کد دریافتی را روی محصول تولیدی خود الصاق کنند.