در دوازدهمین جلسه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی چه گذشت؟


رئیس مرکز پژوهش های اتاق ایران در دوازدهمین جلسه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گزارشی از بسته پیشنهادی پیشنهادی اتاق ایران و وزارت صمت برای تحقق بخشی از شعار قطعنامه 1403 و پیش نویس ارائه کرد. وی در سخنانی یک دقیقه ای از تعدادی از نمایندگان خواست تا موضوع عدم تعهد، قطعی برق و صنعت و اصلاح روش های توزیع ارز، مشکلات صادرات پسته، توقف سفارشات قیمت گذاری و… ایجاد ساعت دستورالعمل بانک مرکزی و سایر موسسات.
به گزارش ایسنا، دوازدهمین جلسه دهمین اجلاس شورای نمایندگان اتاق بازرگانی ایران امروز (یکشنبه) با حضور نمایندگان بخش خصوصی برگزار شد و به بررسی مسائل روز اقتصادی و پیگیری موضوع پرداخت. مطالبات بخش خصوصی
در سخنانی که پیش از افتتاح این نشست، محمدرضا گل احمد، یکی از اعضای هیات اتاق ایران گزارشی از برگزاری مجمع گفتگوی همکاری های آسیایی در اصفهان ارائه کرد و گفت: هدف اصلی از برگزاری این مجمع، به اشتراک گذاشتن پتانسیل اصلی قاره آسیا و افزایش سطح رشد و شکوفایی این قاره. ما یک وب سایت برای معرفی پروژه های سرمایه گذاری به کشورهای عضو راه اندازی کردیم و از بانک ها و سازمان های مالی آسیایی خواستیم که این پروژه ها را ارزیابی کنند و نتایج آنها اعلام خواهد شد.
گل احمد با اشاره به نشست روسای اتاق های بازرگانی کشورهای عضو در این مجمع، ادامه داد: هدف تبادل تجربیات و مزیت ها در زمینه های مختلف از جمله فناوری اطلاعات، گردشگری، امنیت غذایی و کشاورزی با هدف افزایش هم افزایی بین ایالات عضو.
تا رشد اقتصادی نباشد، منطقی برای افزایش تعطیلی وجود ندارد
احمد عزنی اشعری یکی دیگر از نمایندگان مجلس ایران نیز بر لزوم توجه به بهره وری تاکید کرد و گفت: در برنامه هفتم 3.5 درصد رشد اقتصادی 8 درصد بهره وری دیده شد در حالی که در سال های گذشته رشد بهره وری پایین بود. کمتر از 1 درصد پیشرفت کشورها در گرو بهره وری است.
ازنی اشعری گفت: در ایران 103 روز کم کاری داریم و با اضافه شدن یک تعطیلی دیگر 155 روز بیکاری خواهیم داشت که اگر تعطیلات ناشی از قطعی برق و گاز را اضافه کنیم این رقم بیشتر می شود. تا زمانی که رشد اقتصادی رخ ندهد، این تعطیلی منطقی ندارد.
ضرورت هماهنگی سیاست ها و ایجاد ثبات در تصمیم گیری های اقتصادی
در ادامه این نشست صمد حسن زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اقتصاد ایران با تورم، رکود اقتصادی، اشتغالزایی کم و … مواجه است. علیرغم تلاش های صورت گرفته برای مقابله با این معضلات در طول یک دهه به ویژه در دو سال گذشته، این مشکلات همچنان گریبانگیر اقتصاد کشورمان است.
وی با بیان اینکه رشد اقتصادی در چند سال گذشته عمدتا تحت تاثیر فروش نفت و فرآورده های وابسته افزایش یافته است، گفت: اتکا به درآمدهای نفتی و نفتی و نادیده گرفتن نقش بخش خصوصی باعث رشد اقتصادی در کشور شده است. شکننده رونق تولید با مشارکت مردم به معنای واقعی آن در این آرایش محقق نخواهد شد. توصيه به بخش خصوصي اين است كه دولت به نقش خود در تامين زيرساخت ها از قبيل آب، برق و گاز و توليد كالاهاي عمومي از قبيل امنيت، تأمين امور قضايي و… و تأمين بخش خصوصي توجه كند. کالاها باید به بخش خصوصی و تعاونی سپرده شود. از این حیث، توسعه زنجیره ارزش در حوزه هایی مانند مس، فولاد، پتروشیمی و … توسط شرکت های دولتی یا نهادهای عمومی توجیهی ندارد.
حسن زاده با بیان اینکه بدون پذیرش مکانیزم قیمت، رونق اقتصادی حاصل نمی شود و بخش خصوصی رشد نخواهد کرد، گفت: در کشورهای مختلف شاهد و مستند هستیم. ضرورت توجه به این موضوع برای کشور ما دوچندان است چرا که دولت امکانات قبلی یعنی درآمد ارزی نفت و گاز را ندارد.
وی همچنین به موضوع هماهنگی سیاست های اقتصادی و رسیدن به ثبات در تصمیم گیری های مهم اقتصادی اشاره کرد و گفت: هماهنگی و ابلاغ به موقع سیاست های پولی، مالی، ارزی و تجاری برای رسیدن به ثبات اقتصادی و برنامه ریزی برای تولید، تجارت و حتی مصرف برای همه. فعالان اقتصادی و مردم مهم هستند. اما در کشور ما به دلیل پراکندگی مسئولیت ها و اختیارات در خصوص این موضوعات بین نهادهای مختلف شاهد تناقضات بسیاری هستیم.
حسن زاده افزود: در حوزه سیاست ارزی بانک مرکزی و وزارت حراست در دو ماه گذشته مقررات مختلفی را صادر کردند. در زمینه قیمت انرژی برای بخش تولید، سیاست دولت برای سال 1403 هنوز مشخص نشده و در حوزه سیاست پولی نیز وضعیت به همین منوال است. دولت موظف است سیاست های خود را در این زمینه ها در بازه زمانی مشخص با هدف افزایش تولید و صادرات هماهنگ و ابلاغ کند تا بر این اساس برنامه ریزی برای تولید و صادرات امکان پذیر شود.
رئیس اتاق ایران تعامل اقتصاد و سیاست را نکته مهم دیگر دانست و گفت: سربلندی ایران و شادی ایرانیان دو هدف مهم ملی است که تحقق آن نیازمند تعامل سازنده دولت و جامعه به ویژه فعالان اقتصادی است. . برای تغییر این شرایط باید از ذهنیت سیاست زده به سمت تفکر توسعه حرکت کرد و بر این شعار که «تامین منافع ملت و استقلال ملی به معنای الزام به تأمین آن نیست» به اجماع خردمندانه رسید. منزوی و جدا از روابط جهانی، به عنوان مثال، چین در مسیر توسعه خود، «استقلال ملی» خود را بازتعریف کرد و ذهنیت «استقلال به معنای خودکفایی و انزوا» را ایجاد کرد و در عوض از طرز فکر «استقلال ملی» پیروی کرد. استقلال به عنوان توانایی تأثیرگذاری بر امور مهم و مهم، پایگاه اصلی اقتصادی جهان است.
حسن زاده تاکید کرد: توانمندی های ملی، منطقه ای و بین المللی ایران، ضرورت و فوریت تغییر ذهنیت تضاد اقتصاد و امنیت و ایجاد توازن بین ملاحظات سیاسی و اقتصادی در راستای تحقق منافع ملی را دوچندان کرده است. فرصتی که در صورت سهل انگاری و تاخیر از دست می رود و آسیب های جبران ناپذیری به پیکره ملت و آینده ملت وارد می کند.
رئیس اتاق ایران از سوی دیگر به برگزاری سه رویداد برای نشست اتاق های کشورهای عضو گفت وگوی همکاری آسیایی که اکسپوی ایران 2024 و کرمان IDX است، اشاره کرد و ادامه داد: استقبال از این سه رویداد، علاقه سایر کشورها به ارتباط با ایران و بهره مندی از توانمندی ها و امکانات ایران در حوزه معدن، پتروشیمی و صنعت است. خوشبختانه قراردادهای تجاری خوبی نیز با حضور هیئت های تجاری منعقد شد. با وجود انعقاد این قراردادها، با کمبود ارز و نقدینگی، نبود زیرساخت های لازم برق، گاز و آب و ارائه تسهیلات سرمایه در گردش با سود بیش از 35 درصد، همه این تلاش ها بی نتیجه خواهد ماند. مگر اینکه دولت این موانع را بر سر راه سرمایه گذاری و توسعه کشور بردارد.
پیشنهادات اتاق ایران برای رسیدن به شعار سنت
در ادامه محمد قاسمی، رئیس مرکز تحقیقات اتاق ایران، گزارشی از بسته مشترک پیشنهادی اتاق ایران و وزارت امنیت برای تحقق بخشی از شعار قطعنامه 1403 ارائه کرد و گفت: مشکلات اقتصادی ایران، مشکلات فنی نیست. مشکل اصلی اقتصاد ایران یا بعد آینده نگری دارد (تفاوت در نوع مدیریت اقتصادی) یا ناشی از محدودیت هایی مانند تحریم است.
او تعجب کرد که چرا سرمایه گذاری در کشور روند نزولی پیدا کرد؟ وی افزود: از اواسط دهه 80 به دلیل اجرای نادرست سیاست های عمومی اصل 44، اکثر صنایع سودآور کشور به بنگاه ها و مؤسسات واگذار شد. متاسفانه این موسسات اغلب این سود را مصرف می کنند. برای مثال، اگر Shasta Wallet را ببینید، منابع شرکت را می بلعد تا با آن پرداخت کنید. بنابراین بخش مهمی از منابع قابل سرمایه گذاری مصرف شد و سهام میخ نهایی این تابوت بود.
قاسمی گفت: در نتیجه این وضعیت، زیرساخت های کشور و شرکت های بخش دولتی و خصوصی هر سال رو به کاهش است. این شرایط اقتصاد سیاسی جدیدی را ایجاد کرده است که به راحتی قابل اصلاح نیست و در سایر زمینه ها مشابه آن است.
وی با بیان اینکه اتاق ایران در بسته پیشنهادی خود برای جهش تولید بر 9 موضوع اصلی تمرکز کرده است، تصریح کرد: اولین و مهمترین موضوع دخالت دولت در قیمت گذاری است و اتاق معتقد است بدون اینکه دولت راهبرد مشخصی برای این موضوع داشته باشد. که در چارچوب مداخلات خود در حوزه کالاهای خصوصی، در عمل هنوز بخش مهمی از مشکلات وجود دارد.
قاسمی رقابت نابرابر نهادهای دولتی و خصوصی به ویژه در حوزه پیمانکاری را از دیگر موضوعات مورد تاکید اتاق برشمرد و ادامه داد: در این بسته نیز بر امنیت سرمایه گذاری تاکید کردیم. در کشورهای توسعه یافته، وقتی در بخش واقعی اقتصاد سرمایه گذاری می شود، کل نظام سیاسی و اقتصادی در خدمت فعال اقتصادی است. بنابراین مهم ترین وظیفه دولت تامین امنیت سرمایه گذاران و سرمایه گذاری هاست. موضوع ارز از دیگر نکات مورد تاکید اتاق است. ما معتقدیم دولت باید برای تعیین سقف قیمت از ارزهایی که از صادرات بخش خصوصی به دست میآورد استفاده نکند و آن را مترادف با ارزهای پتروشیمی، معدنی و نفتی تلقی نکند.
قاسمی افزود: در زمینه تامین مالی تولید نیز پیشنهاداتی ارائه شد. سیاست کنترل رشد تراز بانکی علاوه بر رفع کسری بودجه دولت از منابع بانکی، موجب افزایش چشمگیر نرخ های تامین مالی بخش خصوصی در سال گذشته شد. با وزارت امنیت توافق شد که در صورت تداوم این سیاست، بانک مرکزی تامین مالی بخش خصوصی را در اولویت قرار دهد.
وی به لزوم کاهش هزینه های مبادلاتی اشاره کرد و گفت: در بسته پیشنهادی درخواست کردیم که دولت برای کاهش هزینه ها و مخاطرات نظام بین الملل و خروج از لیست سیاه در تکلیف اقدام مالی، زمینه های لازم را در نظر بگیرد. نیرویی که با وزارت امنیت توافق شد.
رئیس مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در زمینه توسعه صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی، واگذاری مدیریت هاب های برگزاری نمایشگاه به سه اتاق و کوتاه شدن فعالیت آنها، ساخت برخی از مهمترین نمایشگاه ها باز بودن مراکز در گمرکات کشور به صورت 24 ساعته، نوسازی ماشین آلات تولیدی و توسعه تولید، تامین و تولید انرژی و تعیین قیمت انواع خوراک گاز، حمایت از صنعت لجستیک و اقتصاد پایه دریایی و ترانزیت. توسعه گردشگری، دسترسی آزاد به شبکه ریلی، تفکیک امور حاکمیتی از امور تجاری، پذیرش دارایی های نامشهود در بورس و معافیت صنایع دستی از درآمد ارزی حاصل از صادرات، در این بسته پیشنهادهای خوبی است که از سوی اتاق ایران ارائه و مورد موافقت قرار گرفت. با وزارت حراست
چالش های عمده و جزئی پیش روی صنعت چیست؟
در ادامه این نشست، علی رضا کلاهی صمدی، رئیس کمیته صنعت اتاق ایران به تشریح چالش های کلی و بخشی این صنعت پرداخت و گفت: این صنعت با موانع زیادی مواجه است و یکی از مهم ترین چالش های آن مربوط به صنعت است. . به بازار سرمایه و بازار ارز. مطالعه جهت این بازارها در نهایت به ضرر صنعت است. صنعت کشور در دو بخش بالادستی و پایین دستی از عدم تعادل جدی رنج می برد. طبیعتاً صنایع اولیه دولتی به دلیل منابع و امکانات ارزان ارزش افزوده مطلوب تری دارند و این منطقه به دلیل یارانه ارزان به سمت تولید پیچیده تر حرکت نکرده است.
رئیس کمیته صنعت اتاق ایران تصریح کرد: به دلیل عدم امنیت سرمایه گذاری، هیچکس علاقه ای به سرمایه گذاری بلندمدت در حوزه صنعت ندارد. پیامدهای این وضعیت کمبود فرصت های شغلی و کیفیت پایین فرصت های شغلی است. در حالی که فرصت های شغلی در صنایع پایین دستی ایجاد می شود. باید توسعه متوازن در صنایع داشته باشیم اما متاسفانه اینطور نیست. ما باید در حوزه ای سرمایه گذاری کنیم که مزیت نسبی داشته باشیم. برای تولید کالا باید توانمندی های بازار را شناخت. 60 درصد از سرمایه گذاری های ما در صنایع مبتنی بر منابع است.
کلاهی صمدی با اشاره به مشکلات بازار ارز گفت: تقاضای بخش خصوصی در حوزه ارز تنها بر عهده دولت سیزدهم است. گفته ما این است که دولت باید از ارز بخش خصوصی فراتر رود. بخش خصوصی در صادرات خود باید ارز را به کشور برگرداند وگرنه باید شرکت خود را تعطیل کند. اگر نرخ ارز واقعی نشود و به سمت تک نرخی شدن حرکت نکنیم و قوانین ضد تولید اصلاح نشود، باید منتظر نابودی بخش خصوصی باشیم.
وی تاکید کرد: در حوزه صنعت و بخش خصوصی جهت گیری استراتژیک نداریم و محصولی تولید می کنیم که در آن مزیتی نداریم. مثلاً می خواهیم موبایل یا هواپیما تولید کنیم. ما از ابزار پشتیبانی بی نتیجه استفاده کرده ایم و همه اینها به ضرر صنعت است. هزینه فرصت سرمایه گذاری مولد بسیار بالاست. مشکلات شدید تامین نقدینگی، مشکل تامین مواد اولیه، تبادل کالا و عدم تخصیص ارز از جمله مشکلات این حوزه است که باید برای رفع این مشکلات چاره اندیشی کرد.
گزارشی از برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو 2024
در بخشی دیگر از این نشست علی شجروند – معاون کمیته ها، انجمن ها و شوراهای اتاق ایران – به ارائه گزارشی از نمایشگاه ایران اکسپو 2024 پرداخت و گفت: در این رویداد طی پنج روز 22 نشست B2B با 1000 بازرگان خارجی برگزار شد. همچنین سه تفاهم نامه با اتاق های مالزی، آفریقای جنوبی و کوبا امضا شد و اتاق ایران با حضور 10 رئیس اتاق بازرگانی سایر کشورها و 12 عضو عالی رتبه از این اتاق ها که اتفاق بسیار مهمی بود. . توانایی خوب.
بخش خصوصی باید با امنیت کامل در بخش نفت سرمایه گذاری کند
همانطور که محمد حلوایی رئیس اوپک در این نشست گفت: در صد سال گذشته منبع اصلی درآمد ایران نفت بوده است. در حال حاضر میزان استخراج ایران از 800 میلیارد بشکه 160 میلیارد بشکه است و با 100 میلیارد دلار می توانیم 166 میلیارد مگاوات برق خورشیدی تولید کنیم. سیاست فعلی دولت تا سال گذشته این بود که نفت خام نفروشیم که مانع از استخراج نفت شد.
وی ادامه داد: سیاست واقعی باید این باشد که بخش خصوصی به دنبال نفوذ در حوزه نفت و گاز باشد. یکی از روندهای کلیدی که می تواند مفید و موثر باشد، استفاده از قدرت بخش خصوصی است. یعنی استخراج نفت با امنیت لازم با درخواست مجوز بهره برداری سرمایه گذاری. در واقع قوانین باید اصلاح شوند و به بخش خصوصی اجازه داده شود تا با ایمنی کافی در بخش نفت سرمایه گذاری کند.
در پایان دوازدهمین اجلاس دهمین دوره مجلس نمایندگان، تعدادی از نمایندگان مجلس طی سخنانی یک دقیقه ای، موضوع عدم تعادل برق و تعطیلی صنعت، اصلاح ارز را پیگیری کردند. روش های تخصیص، مشکلات صادرات پسته، توقف قیمت گذاری اجباری و توقف دستورالعمل ایجاد صاع در بانک مرکزی و سایر دستگاه ها.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403023022272/%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%AF%D9%87%D9%85-%D9%87%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D9%82-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DA%86%D9%87-%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA