اخبار

ارائه ابزار برای حمایت از بخش کشاورزی/طبقه حمایتی کشاورزی باید در نظر گرفته شود

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر لزوم تخصیص یک فقره بودجه برای حمایت از کشاورزی گفت: با توجه به اینکه سیاست های حمایتی برای برخی از محصولات اساسی در حال انجام است و به کشاورزان کمک های مالی و تسهیلاتی در قالب نهاده های کود اوره و کود اوره داده می شود. یارانه هایی که باید برای حمایت از آنها گرفته شود.

به گزارش ایسنا. عباس عبدی محقق چند روز پیش در فضای مجازی خود نوشت: در اتفاقی عجیب در روز 12 مرداد ماه و با تصویب شورای دولت، قیمت کود اوره از 40 هزار تومان به 240 هزار تومان رسید. به بخش پتروشیمی و بلافاصله اعلام شد. سپس توییت دیگری اعلام کرد که محمد مخبر این تصمیم را تا آغاز تشکیل دولت جدید به حالت تعلیق درآورده است.

ارائه ابزار برای حمایت از بخش کشاورزی/طبقه حمایتی کشاورزی باید در نظر گرفته شود

سید محمد جواد مویدیان – کارشناس اقتصادی کشاورزی – در گفت وگو با ایسنا، وی اهمیت کود را در کشاورزی جهانی و اقتصاد آن در کشور تحلیل کرد و گفت: از نظر فنی کود اوره کود مورد نیاز گیاهان است و یکی از سه کود اصلی یعنی نیتروژن، فسفات و پتاسیم است و ما به آن نیاز داریم. در چرخه فیزیولوژیکی، فرآیند فتوسنتز و رشد رویشی گیاهان موثر تلقی می شود.

وی افزود: سالانه تقریباً 4 میلیون تن کود اوره در کشور نیاز داریم. شرکت‌های پتروشیمی به‌عنوان تولیدکننده متعهد به فروش خدمات حمایتی کشاورزی به این شرکت هستند و به همین دلیل درگیر مسائل هستند و فعالیت آنها بر بخش کشاورزی به‌عنوان مصرف‌کننده و متقاضی کود اوره و زنجیره ارزش آن تأثیرگذار است. . این شرکت ها در واقع خوراک اولیه ای را که در پتروشیمی ها به کود اوره تبدیل می شود و قیمت مشخصی دارد و محصولی که با نام کود اوره وارد بازار می شود، قیمت مشخصی دارد.

مویدیان ادامه داد: برای برخی از محصولات اساسی مانند گندم و آنچه در سری گندم است، آرد، نان، جو، علوفه و سایر محصولات، سیاست حمایتی در راستای حمایت از بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است و این بسیار درست است. و برای حمایت از کشاورزان به آنها یارانه در قالب نهاده ها، کمک های مالی، تسهیلات و … تعلق می گیرد. کود اوره یکی از این یارانه ها بود که برای حمایت از بخش کشاورزی به کشاورزان ارائه شد.

وی تصریح کرد: قیمت دقیق کود اوره از این جهت حائز اهمیت است که باید با قیمتی تعیین شود که کشاورز بتواند خرید و استفاده کند و محصول کشت شده و برداشت شده دارای عملکرد و اندازه قابل قبولی باشد و بتواند تولید را اجرا کند. سیاست هایی از جمله خودکفایی با در نظر گرفتن و تضمین امنیت غذایی کشور به دلیل استفاده از این کودهای حمایتی به طور کلی غلات نقش مهمی در امنیت غذایی ما دارند.

این کارشناس اقتصادی درباره قیمت گذاری کود اوره گفت: در گذشته هر کیسه کود اوره با قیمت 40 هزار تومان از پتروشیمی ها فروخته می شد و با قیمتی بین 150 هزار تا 200 هزار تومان به دست کشاورز می رسید اما اکنون با توجه به قیمت گذاری جدید که در حال حاضر وجود دارد، کنسل شده و قرار است کودها با قیمت 240 هزار تومان از کارخانه پتروشیمی به فروش برسد و با قیمت 300 تا 400 هزار تومان به مزارع تحویل داده شود. یکی از دلایل این افزایش قیمت و تولید محصول پتروشیمی که با نرخ خوراک تبدیل می شود، تغییر نرخ خوراک پتروشیمی ها است.

وی افزود: با توجه به برنامه های توسعه فعلی که در برنامه هفتم توسعه نیز ارائه شده است، قیمت های فعلی باید به تدریج اصلاح و به قیمت های واقعی نزدیک شود و تفاوت قیمت هم در محصولات و هم در نهاده ها می تواند منجر به شکاف قیمتی و متعاقب آن شود. از نشت و قاچاق و غیره جلوگیری شود. در قیمت خوراک پتروشیمی ها هم اکنون بحث اصلاح قیمت مطرح است و از سوی دیگر پیوستن شرکت های پتروشیمی به بورس وجود دارد تا سهامی عام شوند و حسابرسی آنها شفاف شود. از سوی دیگر، زمانی که حسابرسی ها شفاف می شوند، باید در قبال سود و زیان به سهامداران پاسخگو باشند.

مویدیان ادامه داد: شاهد بودیم که چند سالی است که کود اوره را با قیمت پایین از پتروشیمی ها خریداری می کنیم و متحمل ضرر و زیان شده اند و از شرکت خدمات حمایتی کشاورزی که وظیفه توزیع کود اوره در کشور را بر عهده دارد، تقاضای زیادی دارند. . از طرفی در مقابل سهامداران پاسخگو هستند و اگر قیمت بالا نرود ضرر می کنند و نمی توانند سود تقسیم کنند.

تلاش برای از بین بردن شکاف قیمتی با تغییر و افزایش آن

وی افزود: از سوی دیگر در قانون برنامه و بودجه آمده است که شکاف قیمتی به مرور زمان برطرف می شود و قیمت ها واقعی می شود و این رفتار سازمان برنامه و بودجه است. تصمیم افزایش قیمت کود اوره تنها از سوی هیات وزیران ابلاغ شده است، این در حالی است که طرح اولیه از سوی سازمان برنامه و بودجه ارائه شده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه از این طریق حمایت نمی کند. حتی در سری های تضمینی خرید گندم، آرد، نان و گندم نیز شاهد این عدم تمایل هستیم. اگرچه در قانون دولت ضمانت خرید دانه های روغنی، جو و سایر فرآورده ها در نظر گرفته شده است، اما تنها چیزی که عملا خرید آن تضمین شده است گندم است و سازمان برنامه و بودجه اعتماد چندانی به پرداخت یارانه ها ندارد زیرا باید منابع تضمینی را تامین کند. . خریداری کردن.

وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران هستیم. بخشی از این ماجرا مربوط به سازمان برنامه و بودجه است که به این موضوع چه در تهیه بودجه و چه در پرداخت مطالبات اعتقادی ندارد. از سال 1400 به بعد در دولت سیزدهم اصرار وزیر کشاورزی بر پرداخت یارانه کود اوره برای رسیدن به خودکفایی و امنیت غذایی و در نهایت با تلاش رئیس جمهور شهید و وزیر وقت جهاد کشاورزی با چانه زنی و چانه زنی انجام شد. مقدار مشخصی کود در اختیار کشاورزان قرار گرفت و در نتیجه خرید 10.5 میلیون تن گندم طی سال گذشته تضمینی شد و توانستیم در گندم نان به خودکفایی برسیم.

مویدیان گفت: پیش بینی می شود امسال بین 13 تا 14 میلیون تن گندم تولید شود ضمن اینکه از خرید قابل قبولی نیز اطمینان حاصل شود. یکی از دلایل این شرایط مساعد این است که یارانه کود به نسبت پرداخت شده و کودها تا حدودی به دست کشاورزان رسیده است. اما مشکل اصلی این است که میزان حمایت کود اوره سطح و منبع تامین مشخصی در بودجه ندارد. این افزایش قیمت ها نیز به این دلیل است که در بودجه سنواتی عدد مشخصی وجود ندارد و سازمان برنامه و بودجه نمی خواهد رقم و رقمی برای آن تعیین کند و منابع مورد نیاز آن را در نظر بگیرد.

امسال بند بودجه کود را حذف کنید

وی ادامه داد: در بودجه سال جاری تعداد حمایت از خرید و تامین کود اوره از کشاورزان برای زراعت نوروزی مشخص و پیشنهاد شده بود که با پیگیری های برخی از دستگاه های دولتی این حمایت مطرح شد. از طرفی هم اکنون بدهی های کلانی به شرکت های پتروشیمی داریم و همچنین بودجه مشخصی برای خرید و تامین کود اوره با یارانه و پرداخت هزینه های خرید به پتروشیمی ها نداریم تا از ورشکستگی و زیان دهی جلوگیری کنند.

این کارشناس اقتصادی افزود: با توجه به اینکه کود اوره در کشاورزی حائز اهمیت است، اگر بخواهیم مانند بسیاری از کشورهای پیشرو و شناخته شده از کشاورزی حمایت کنیم و قصد داریم کشاورزی را به تجارت و اشتغال تبدیل کنیم که به افزایش چشمگیر کشور کمک کند. سپس ما باید الزامات آن را فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از این ابزارها تامین نهاده هایی مانند کودهایی است که باعث افزایش عملکرد و بهره وری در واحد سطح می شود، زیرا نیمی از بهره وری کشاورزی در دنیا به دلیل فیزیولوژی گیاه و شرایط طبیعی و نیمی از آن به دلیل استفاده است. اینها شامل کودها و تقویت کننده ها هستند. بنابراین اگر برنامه ای در زمینه تامین امنیت غذایی و اشتغال تفریحی و تولید محصولات کشاورزی داریم، باید به طور جدی به این موضوع بپردازیم زیرا بخش بزرگی از جمعیت شامل 21 میلیون عشایر روستایی و حدود 4.5 میلیون بهره بردار کشاورزی هستند. در این امر دخیل است.

مویدیان با تاکید بر اینکه کشاورزی یکی از پرطرفدارترین بخش های اقتصاد است، تصریح کرد: اگر بخش های اقتصادی را تعمیم دهیم به جهش تولید توجه خواهیم کرد. یکی از نمونه های تعمیم اقتصاد، علاقه به کشاورزی است. در این زمینه باید روشن کنیم که آیا قصد حمایت از این بخش و غذای مردم را داریم یا خیر و در صورت حمایت باید ابزارهای لازم فراهم شود.

وی افزود: یکی از ابزارهای حمایتی بودجه است که باید با توجه به اقلام بودجه سنواتی وظایف خود را مشخص کنیم. سازمان برنامه و بودجه باید نظر خود را نسبت به خطوط حمایتی و حمایتی تغییر دهد، چرا که درست نیست همه چیز را با پاک کردن مشکل حل کنیم و کشور با مشکلات دیگری مواجه شود.

سازمان برنامه و بودجه باید موضوع یارانه کشاورزی را بررسی کند

این کارشناس اقتصادی گفت: ممکن است اکنون نیاز داشته باشیم که هر سال 20 فقره یارانه کود به اقلام بودجه اضافه کنیم اما مسئله اصلی این است که منابع این اقلام از کجا تامین شود و سازمان برنامه و بودجه باید به این سوال پاسخ دهد. پاسخ دهید چگونه برای ردیفی که می خواهیم برای حمایت ارائه کنیم منابع را تامین کنیم و به دلیل کمبود منابع و بی برنامه بودن این ردیف را از بودجه حذف نکنیم در نتیجه کود یکباره از کیسه 40 هزار تومانی بالا می رود به 240 هزار تومان.

وی افزود: درست است که این افزایش قیمت در حال حاضر معلق است اما در برنامه هفتم توسعه هم آمده بود که باید به این موضوع رسیدگی شود.

معیدیان گفت: بر اساس برنامه هفتم باید قیمت ها اصلاح شود اما این به معنای جهش ناگهانی قیمت ها و آزادسازی آن نیست و گاهی باید سیاست حمایتی بازنگری شود یعنی اگر سیاست حمایت پرداخت مستقیم یا پنهان داشته باشیم. و در محیط پشتیبانی به روش فعلی به این صورت خواهد بود: باید کار دیگری انجام دهیم نه اینکه آن را به طور کامل قطع کنیم و باید حمایت را هدف قرار دهیم.

وی افزود: انتقادی که در روش فعلی مطرح شده این است که کود اوره را با خوراک ارزان یا رایگان که به پتروشیمی ها می دهیم تهیه می کنیم و نتیجه آن کود رایگان یا ارزان است و شرکت خدمات پشتیبانی کشاورزی را برای خرید کود می فرستیم. از پتروشیمی ها یعنی ما ارزان می خریم و به قیمت پایین می فروشیم و به پتروشیمی می گوییم مابقی هزینه را می پردازیم اما ضرر پتروشیمی ها را جبران نمی کنیم و کود به دست مشتری نمی رسد.

– ضرورت تغییر و اصلاح سیاست های کشور

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر هدفمندی حمایت ها گفت: اگر موضوع ما هدف گذاری این حمایت های پرداختی است باید شکل آن تغییر کند. از طرفی با یک موضوع جدی و مهم مواجه هستیم که امنیت غذایی است که باید تولید و عرضه شود محصولات اساسی کشاورزی. تهیه مواد غذایی از خارج الزاما ارزانتر از داخل کشور نیست و این تفکر اشتباه برخی دولتمردان است، درست است که ممکن است با ارزهای حمایتی و ترجیحی با قیمت ارزان تری خریداری شود، اما در اینجا متفاوت است. بحث های اقتصادی و حمایت از تولید داخلی بستگی دارد و یکی از اصول مهمی که در بحث امنیت غذایی باید به آن توجه کنیم استقلال در تامین مواد غذایی است و این موارد قطعا نیاز به برنامه و فشار دارد.

مویدیان در پایان گفت: به دلیل ارزان‌تر بودن گندم وارد می‌کنیم که این ایده بسیار خطرناکی است و در واقع داریم با استقلال کشور بازی می‌کنیم. این موضوع برای کشور ما که سیاست مشخصی در دنیا دارد بسیار مهم است و نباید چنین بهانه ای به دست برخی دولت ها و مسیرهای ترانزیتی متخاصم یا ناامن بدهیم تا ما را از نظر سیاسی و اقتصادی تحت فشار قرار دهند. دولت باید به دنبال اصلاح سیاست باشد.

انتهای پیام/

را

https://www.isna.ir/news/1403051711687/%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%85-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D9%81%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا