اخبار

ارتقای سطح روابط اقتصادی ایران و قزاقستان با تسهیل در صدور روادید

به گزارش روز یکشنبه مجله خبری کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی، «محمد قربانی» در همایش تجاری ایران و قزاقستان که امروز یکشنبه ۲۹ خردادماه، با حضور «بخیت سلطانُف» معاون نخست‌وزیر و وزیر تجار و همگرایی جمهوری قزاقستان، غلامرضا شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، امیر عابدی رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان و نمایندگان اتاق‌ها و بخش خصوصی دو کشور برگزار شد، افزود: تحولات جهانی در حوزه غذا فرصت استثنایی را برای ایران و قزاقستان فراهم کرده تا بتوانند سطح مبادلات تجاری و بازرگانی خود را به بالاترین سطح ممکن ارتقا دهند تا مردم دو کشور بتوانند از این تجارت حداکثر سود را ببرند.

 معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: در حوزه مبادلات بانکی هنوز مشکلاتی وجود دارد و امیدواریم مشکلات انتقال پول و صدور ضمانت‌نامه برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری که مانعی در حفظ و توسعه روابط اقتصادی دو کشور است، هرچه سریع‌تر برطرف شود و ارتباطات بین بانکی دو کشور از طریق سیستم بدون سوئیفت عملیاتی شود.

سلطانُف تصریح کرد: در چهار ماه سال جدید ۴۹۹ هزار تن تبادلات تجاری با ایران داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه ۱۲ درصد کاهش یافته است و امیدواریم بتوانیم ظرفیت بندر قزاقستان را افزایش دهیم تا بتوانیم میزان بیشتری جذب داشته باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در صورت برطرف شدن این موانع، سطح روابط تجاری بین دو کشور به بالاترین سطح ارتقا می‌یابد و می‌توانیم ارتباطات دوجانبه خوبی را بر اساس نقشه راهی که رؤسای جمهور دو کشور طراحی می‌کنند، داشته باشیم.

وزیر تجار و همگرایی جمهوری قزاقستان افزود: یکی از مسایل مهم در ایران و قزاقستان ترانزیت کشاورزی و همکاری‌های صنعتی است که در ساخت موسسات صادراتی از ایران حمایت خواهیم کرد و امیدواریم بعد از بازگشایی مرز چین امکانات افزایش یابد.

ایجاد هاب لجستیکی در مناطق مرزی قزاقستان برای گسترش روابط

قربانی تصریح کرد: یکی از موانع اصلی توسعه تجارت بین دو کشور، مشکلات در اخذ روادید بازرگانی برای فعالان اقتصادی و بازرگانی است که گام‌های خوبی برای تسهیل صدور روادید صورت گرفته و امیدواریم تجار و فعالان اقتصادی بتوانند حداقل دو هفته بدون صدور روادید در کشور قزاقستان حضور یابند.

وی افزود: کریدور بندرعباس – ترکمنستان – قزاقستان می‌تواند در مبادلات تجاری ایران و راه تجاری اوراسیا و کشورهای CIS موثر باشد.

وزیر تجار و همگرایی جمهوری قزاقستان گفت: ایجاد یک هاب لجستیکی صنعتی در مناطق مرزی ما می‌تواند موجب همکاری‌های بیشتر با آسیای مرکزی شود، همچنین تبادل اطلاعات باعث می‌شود درک بهتری را از دو کشور داشته باشیم و توسعه روابط تجاری و امضای اسناد همکاری خواسته هر دو کشور است.

گفتنی است؛ در پایان این همایش ۱۱ قرارداد تجاری و سند همکاری بین زیربخش‌های تجاری و اقتصادی دو کشور به امضا رسید.



منبع اخبار

«بخیت سلطانُف» معاون نخست وزیر و وزیر تجار و همگرایی جمهوری قزاقستان اظهار داشت: ایران و قزاقستان نمایشگاه‌ها و نشست‌های مشترک بسیاری را داشته‌اند و امیدواریم توافق مالی سودمند برای هر دو طرف اتفاق بیفتد.