ما استراتژی مدونی برای مقابله با صنعت تایر و بازار آن / حامی برای تولید یا واردات نداریم؟


سخنگوی رسمی اتحادیه کارگران صنعت تایر تایید کرد: با وجود نقش مهمی که صنعت تایر در کشور ایفا می کند، متاسفانه متولیان صنعت و اقتصاد کشور راهبرد مشخص و مدونی برای مقابله با صنعت و بازار تایر ندارند. در کشور و تاکید کرد که با اعمال راهکارهای مشخص حداقل توانسته بازار را تا حد امکان کنترل کند و مشکل تامین لاستیک در کشور را حل کند.
مصطفی در گفت وگو با ایسنا تاکید کرد: صنعت تایر کشور علیرغم نقش مهمی که در راه اندازی صنعت حمل و نقل جاده ای کشور ایفا می کند، متاسفانه از سوی سیاست گذاران و فعالان اقتصادی کشور مورد توجه و حمایت کافی قرار نمی گیرد به طور کلی، عرضه ارز به صنعت تایر به صورت قطره چکانی بود.
سخنگوی رسمی سندیکای صنعت تایر ادامه داد: این عرضه ارز باعث شد صنعت تایر نتواند به افزایش تولید برای افزایش ظرفیت تولید تایر در کشور دست یابد. واضح بود که با توجه به قطع نسبی عرضه ارزهای ضروری برای خرید مواد اولیه، آثار آن به تدریج در کاهش تولید و بروز تنشهای بازار بهویژه در حوزه لاستیکهای سواری نمایان میشود. .
وی خاطرنشان کرد: از اواسط تابستان با تشدید مشکلات در بازار، مسئولان ضمن بررسی سیاست های خود برای تامین ارز لازم برای خرید مواد اولیه صنعت تایر، از یک سو دست به اعتصاب زدند تعرفه واردات لاستیک را به حداقل ممکن رساندند و از سوی دیگر، محصولات خارجی را که در نیمه اول سال از صنعت تایر دریغ کردند در آغوش واردکنندگان است تا در کوتاه ترین زمان ممکن تنش بازار را کنترل کنند. زمان ممکن و حل مشکل تامین لاستیک در کشور.
وی تنها گفت: این روند منجر به صرف ۷۲۱ میلیون و ۳۶۵ هزار دلار برای واردات ۷ میلیون و ۸۳ هزار حلقه انواع لاستیک تا پایان سال ۱۴۰۲ هجری قمری شد که این رقم برای واردات حدود ۵۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بود. از 8/5 میلیون حلقه لاستیک در سال 1401 هجری قمری که حاکی از رشد بیش از 33 درصدی هزینه های ارزی و 35 درصدی از نظر تعداد لاستیک های وارداتی است.
تولیدکنندگان تایر نصف ارز می گیرند و واردکنندگان نصف!
سخنگوی رسمی سندیکای صنعت تایر تایید کرد: این سیاست از اواسط سال 1402 هجری شمسی اجرا شد، تمام ارزی که برای تامین مواد اولیه صنعت تایر در کشور استفاده می شد به صورت نیمه ارزی بود اما تا زمانی که در پایان سال 1402 هجری قمری ارز اختصاص یافته برای واردات با نرخ ارز ترجیحی در دسترس قرار گرفت.
وی در پایان هشدار داد: لغو ناگهانی تعرفههای حمایتی صنعت تایر در کشور، اختصاص ارز ارزانتر برای واردات در شرایطی که تولیدکننده داخلی مجبور است نیمی از تولید خود را با ارز گرانتر انجام دهد. و توقف فعالیت های اقتصادی قیمت لاستیکهای تولید داخل به مدت 18 ماه افزایش یافت، در حالی که هزینههای تولید افزایش یافت. و هزینه های بی رویه ارز برای واردات، و تغییرات پی در پی در فروش و توزیع محصولات صنعتی است. متأسفانه ممکن است متولیان صنعت و اقتصاد کشور باشند استراتژی مشخص و مدونی برای مقابله با صنعت و بازار تایر در کشور ندارند تردیدی نیست که ادامه چنین رویکردی پیامدهایی در جلوگیری از رونق این صنعت استراتژیک و اساسی و ادامه حیات آن در کشور خواهد داشت.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403032617419/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D8%AF%D9%88%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D8%AD%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF