اخبار

اعلام اولویت‌های بخش کشاورزی به شرکت‌های دانش‌بنیان تا ۳ماه آینده

به گزارش روز یکشنبه مجله خبری کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی، «مجید ولدان» افزود: برخی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، محصولی را تولید یا خدمتی را ارایه می‌کنند که منطبق با نیازهای اولویت‌دار بخش کشاورزی نیست و از این رو ما در حال احصای اولویت‌ها و نیازهای فناورانه بخش کشاورزی هستیم و در آینده نزدیک این اولویت‌ها را به طرق مختلف اعلام می‌کنیم.

وی موضوعاتی همچون ارتقای بهره‌وری، صرفه‌جویی در مصرف آب، تولید بذور ارقام پرمحصول و مقاوم به بیماری‌ها، سموم کم‌خطر و آفتکش‌های بیولوژیک را از اولویت‌ها و نیازهای بخش کشاورزی نام برد.

ولدان با بیان این که هدف از راه‌اندازی پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع‌طبیعی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و ارتقای توان رقابتی آنها با شرکت‌های سایر بخش‌های اقتصادی است، اظهار داشت: فلسفه وجودی زیست‌بوم‌های فناوری و نوآوری و پارک‌های علم و فناوری، کاهش مخاطرات و تاثیرپذیری شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از عوامل خطر متاثر بر آنها است.

سرپرست پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به این که در حال حاضر بیش از ۳۵۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور در ۲۸ مرکز رشد کشاورزی زیر چتر پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی قرار دارند؛ افزود: قرار است حداقل ۱۰ مرکز رشد کشاورزی از مراکز رشد مذکور به دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی ارتقا یابند تا سبد خدمات قابل ارائه به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور تکمیل‌تر شود.



منبع اخبار

سرپرست پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی اظهار داشت: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور منطبق با نیازهای واقعی و اولویت‌دار بخش کشاورزی شکل گیرند مورد حمایت پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی قرار خواهند گرفت، ضمن آن که کمتر مشکل بازار را خواهند داشت و چنانچه محصول یا خدمت آنها خارج از اولویت‌های اعلام شده باشد، حمایت نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: بر اساس نرم بین‌المللی، حدود ۸۵ درصد فناوری‌ها و دانش‌های فنی پدید آمده در دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، موسسات و مراکز تحقیقاتی، محکوم به مرگ در دره فناوری هستند و به بازار نمی‌رسند و از این رو، زیست‌بوم‌های فناوری و نوآوری و پارک‌های علم و فناوری ایجاد شده‌اند تا به عنوان پلی مطمئن بر روی دره مرگ فناوری عمل کنند و احتمال شکست شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور را به حداقل ممکن کاهش دهند.