اعلام نظر اتاق ایران در خصوص سند جامع توسعه دریایی


بر اساس نامه دبیر دولت، اتاق ایران در دو هفته آینده نظرات خود را در خصوص تدوین سند جامع توسعه دریایی محور جمع بندی و ابلاغ خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، در جلسه مرکز پژوهش های اتاق ایران که با هدف ارائه نظرات مشورتی به دولت در خصوص تهیه سند جامع توسعه دریایی محور برگزار شد، اعضا مقرر کردند که سازمان ها و استان ها به اتاق ها، کمیته های تخصصی و همه فعالان اقتصادی نظرات کارشناسان خود را در خصوص آنچه باید در این زمینه دیده شود، مستند و به مرکز تحقیقات اتاق ایران ارسال می کند تا اتاق ایران خلاصه نهایی را برای اتاق ایران ارسال کند. دولت.
براساس سیاستهای کلی توسعه دریایی و مقرر در بند ۴ این سیاستها، سند جامع توسعه دریایی با تقسیم مناطق دریایی، ساحلی و ساحلی، تعیین سهمیه و جغرافیا وجود خواهد داشت. از جمعیت، تجارت، صنعت، کشاورزی و گردشگری به ویژه در سواحل، جزایر و سواحل جنوبی، مکران را باید با تأکید بر هویت ایرانی و اسلامی گروه بندی کرد.
دبیر شورای دولت در ۱۴ اسفندماه طی نامهای از نهادهایی که در این زمینه نقش دارند درخواست کرد گزارشی از مجموع اقدامات انجام شده در این زمینه ارسال کنند که رونوشتی از این نامه نیز ارسال شد. به اتاق ایران ارسال شد، بر این اساس جلسه ای در اتاق ایران با حضور دبیرکل و جمعی از نمایندگان اتاق های سراسر کشور، سازمان های ذیربط و سایرین برگزار و مقرر شد تا روز دوشنبه مورخ در هفته آینده نظرات مردم به صورت مکتوب به مرکز پژوهش های اتاق ایران ارائه می شود تا در صورت نیاز جلسه دیگری برای رسیدن به جمع بندی نهایی برگزار شود.
در این نشست محمد قاسمی رئیس مرکز تحقیقات اتاق ایران گفت: با توجه به اهمیت این موضوع مطالعاتی در خصوص اقتصاد دریایی توسط برخی اتاق های ساحلی از جمله بندرعباس و بوشهر انجام شده است که استفاده از آنها می تواند موثر باشد. .
به اعتقاد وی آنچه در این میان اهمیت دارد هماهنگی و جامعیت موضوع است. بسیار مهم است که بتوانیم وارد زنجیره ارزش جهانی شویم و سهمی از این زنجیره کسب کنیم. اما قبل از هر اقدامی باید توانایی های موجود را بشناسیم و هدف خود را برای قدم گذاشتن در این مسیر مشخص کنیم.
مسعود موسوی – مشاور دبیرکل اتاق ایران در حوزه روابط بینالملل – نیز با نگاهی انتقادی به درک درست شرایط کنونی علاقمند شد و گفت: برای رسیدن به راهکار بهینه در توسعه اتاق. اقتصاد دریا محور، ما باید وضعیت فعلی را به طور انتقادی درک کنیم. همانطور که می دانیم توانمندی های ایران در این بخش بالاست و باید راه هایی برای بهره برداری از آن پیدا کنیم.
به گفته وی، توسعه اقتصاد دریا محور باید در سه بخش دنبال شود. اولی قسمت فنی کار است. در اقتصاد دریامحور، در حین توسعه زیرساخت ها، باید اهداف مشخصی تعیین و زنجیره های ارزشی در این راستا شناسایی شود تا برای دستیابی به آنها تلاش شود.
موسوی ادامه داد: بخش مهم بعدی در تدوین سند توسعه اقتصادی دریانوردی، مسائل سیاسی و امنیتی است که خارج از حوزه اتاق ایران است و باید در سطح بیشتری پیگیری شود. اتاق بر این باور است که منطق امنیت ملی کشور باید از روش قدیمی بازدارندگی رها شود و سازنده تر پیش رود و در نهایت این سیاست همسایگی است که از طریق آن نظم سیاست خارجی کشور باید برعکس شود. در این بین باید به سفره مردم، اقتصاد محلی، مسائل منطقه ای و در نهایت مسائل بین المللی نگاه کرد، در حال حاضر این روند عکس این موضوع را می بیند.
ساسان شاهویسی دبیرکل اتاق ایران گفت: با توجه به اینکه امروز کریدورها و ترانزیت مورد توجه قرار گرفته است، باید بر مسائل مرزی و فرامرزی تمرکز کنیم. بنابراین در وهله اول لازم است اتاق ایران با تعریف توسعه دریایی محور، رویکرد خود را در این زمینه مشخص کند و در نهایت نگاهی انتقادی به اسناد اولیه در این زمینه داشته باشد.
به اعتقاد وی در تدوین یک طرح جامع باید به چند موضوع توجه شود. ابتدا باید رویکرد اقتصادی به حوزه دریایی مشخص شود. شناخت ظرفیت هایی که دریا در هر بخش می تواند ایجاد کند و درک اینکه دریا از منظر اقتصادی چقدر توانمند است و می خواهیم در این زمینه به کجا برسیم.
دبیرکل اتاق ایران افزود: در گام بعدی شناخت سهم، نقش و دسترسی به کریدورها و محورهای شناسایی شده در سطح جهانی ضروری است. بازارهای منطقه ای را کاوش کنید و سیستم حمل و نقل منطقه ای و دسترسی را درک کنید. نکته مهم دیگر در این بخش این است که باید بدانیم نگاه دولت به اقتصاد دریایی چیست؟ در واقع باید بدانیم که چگونه اهداف توسعه پایدار را تعریف کنیم تا بتوانیم یک سند جامع تشکیل دهیم. توافقات بین المللی را چگونه می بینید؟ همچنین باید از طول سواحل، ویژگی های آنها و میزان تکیه ایران بر مسائل دریایی در تهیه این سند مطلع شد.
در نهایت آنچه در این جلسه مطرح شد، ایجاد یک مرکز علمی برای ایجاد یکپارچگی و وحدت لازم در مسیر اقتصاد دریایی بود. از سوی دیگر باید نگاهی جامع داشته باشیم و تمامی جنبه های موثر در این زمینه را شناسایی کنیم. همچنین پیشنهاد تشکیل بانک تخصصی حمل و نقل دریایی و تمرکز جدی بر صادرات در چارچوب تدوین سند گروه توسعه اقتصاد دریا محور شد.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1402121208712/%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D9%82-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B3%D9%86%D8%AF-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF