اعلان حرکت آهسته برای واردات خودروهای دست دوم


حدود یک سال است که بحث واردات خودروهای فرسوده مطرح شده است. مراحلی که این موضوع طی کرد تصویب در سازمان صنایع، مجلس نمایندگان، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، ابلاغ به دولت توسط مجلس و تدوین آیین نامه در وزارت حریم خصوصی بود و اکنون متوقف شد. در مرحله “اعلان”؛ تبلیغ سه ماهه اسلوموشن با پایان باز.
به گزارش اسنا، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، چهار روز پس از تصویب واردات خودروهای فرسوده در سازمان صنایع (22 بهمن 1401 ه. به مردم مصر.» مردم و منجر به کاهش شدید قیمت در بازار خودرو خواهد شد. سه ماه بعد (21 اردیبهشت 1402) نمایندگان شورای اسلامی موافقت کردند که پیش نویس قانون الحاق موادی به قانون تنظیم صنعت خودرو را در دو دوره – با فوریت – مطالعه کنند. در تبصره 6 این فوریت قانون، سازوکاری برای تسهیل واردات خودروهای فرسوده دیده شد که هدف از آن تنظیم بازار و تنوع بخشی به بازار خودرو از طریق تسهیل واردات است.
سخنگوی دولت در آن زمان از پذیرش رئیس مجلس در خصوص واردات خودروهای فرسوده توسط دولت خبر داد و گفت: طرح یک فوریتی واردات خودرو پس از تصویب کتبی از سوی رئیس مجلس اجرا می شود. مجلس.
همانطور که بانک مرکزی پس از بررسی یک فوریت لایحه قانونی واردات خودروهای فرسوده اعلام کرد: منبع ارز واردات خودروهای فرسوده اعلام می شود.
بیست و یک روز پس از بیانات سخنگوی دولت (10 تیر 1402)، رئیس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس جمهور، قانون الحاق موادی به قانون تنظیم صنعت خودروسازی مرتبط با صنعت را ابلاغ کرد. واردات خودروهای فرسوده جهت اجرا.
بر اساس اظهارات سخنگوی دولت، گمان می رود این پیش نویس قانون «پس از اعلام کتبی تایید رئیس مجلس نمایندگان، لازم الاجرا شود. رئیس جمهور چهار روز پس از تصویب «قانون الحاق موادی به قانون تنظیم صنعت خودرو» به وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور ابلاغ کرد تا واردات خودروهای فرسوده با مشخصات حداکثر مجاز را صادر کنند. سن پنج سال
چند روز بعد (17 مرداد 1402) عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که ظرف یک هفته تا 10 روز مقررات نظارتی برای واردات خودرو تدوین می شود.
از اواخر مردادماه گذشته با نامه فدراسیون شرکت های خدمات پس از فروش خطاب به شرکت های خودروسازی و شرکت های خدمات پس از فروش خودرو، از این شرکت ها خواسته شد که تمایل خود را برای واردات خودروهای فرسوده اعلام کنند. بر این اساس به نظر می رسد واردات خودروهای فرسوده در یک مرحله انجام شود.
سخنگوی رسمی دولت گفت (27 آبان 1402 هجری قمری): کنترل واردات خودروهای فرسوده در کارگروهی در حال بررسی است تا نهایی شود و در دستور کار جلسات شورای دولت قرار گیرد.
بهادری جهرمی گفت: با توجه به آیین نامه اجرایی تبصره 2 ماده 11 موضوع قانون الحاق موادی به قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو در خصوص واردات خودروهای فرسوده، دو موضوع باید به طور همزمان مورد توجه قرار گیرد. اول برای تامین نیاز بازار خودرو و دوم در نظر گرفتن ارز مورد استفاده در این زمینه.
دو روز بعد (30 دی 1402) وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه آیین نامه واردات خودروهای فرسوده به تصویب دولت رسیده و باید در شورای دولت نیز ابلاغ شود، گفت: برنامه ریزی انجام شده است. در زمینه واردات خودرو ساخته شده و «نگرانی وجود دارد که هیچ بخشی از اقتصاد» وجود نداشته باشد. آیین نامه واردات خودروهای فرسوده در دولت تصویب شده و شورای دولت باید به آنها ابلاغ کند و این وزارتخانه نیست که به آنها ابلاغ می کند.
علی آبادی (21 دی 1402) برای پاسخگویی به سؤالات جلال رشیدکوچی به عنوان نماینده منتخب سؤال کنندگان و تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس در خصوص مسائل صنعت خودرو، در جلسه عمومی شورای اسلامی شهر حضور یافت و اعلام کرد. که به زودی این آیین نامه از سوی وزارت امنیت برای احضار واردکنندگان ابلاغ خواهد شد.
وی تاکید کرد: با ابلاغ کنترل های مذکور، واردات خودروهای فرسوده ساماندهی شده و دغدغه نمایندگان رفع می شود.
چند هفته بعد و در پی انتشار خبر امکان ثبت سفارش خودروهای وارداتی به مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی (قبل از 28 دی) به سرزمین اصلی در سامانه جامع تجارت، رئیس سازمان تجارت و توسعه. سازمان (22 اسفند 1402) با بیان اینکه آخرین مجوز ربطی به واردات خودرو ندارد، خودروهای فرسوده از مناطق آزاد، تایید کرد که این مجوز در واقع مربوط به واردات خودرو از مناطق آزاد و ثبت نام آنها است.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو (24 اسفند 1402) معتقد است برخی نهادها در این زمینه همکاری نمی کنند اما با اجرای این طرح قیمت خودروهای مونتاژی و حتی داخلی به قیمت کارخانه کاهش می یابد.
علی خسروانی عدم صدور این آیین نامه را یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار دانست و گفت: در اسفند ماه سال گذشته (بدون احتساب تعداد متقاضیان جدید که اخیرا در طرح عرضه خودروهای وارداتی ثبت نام کرده اند)، 33 نفر. هزار نفر در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی ثبت نام کردند. طی سال گذشته تنها حدود 4000 خودرو وارداتی تحویل داده شد.
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در تهران با اشاره به اینکه هنوز موضوع واردات خودروهای فرسوده (کارکرده) حل نشده است، گفت: این طرح در مرداد ماه سال جاری به تصویب مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید. مرجع تشخیص. شورا نیز آن را تصویب کرد که نشان می دهد مشکلی در این تصمیم وجود ندارد.
وی افزود: آئین نامه اجرایی واردات خودرو در دست برخی مسئولان دولتی گیر کرده و هنوز دبیران به آنها ابلاغ نکرده اند. بنابراین نتیجه این است که بازار خودرو امروز پر نوسان است و خریداران، فروشندگان و حتی نمایشگاه ها ناراضی هستند.
علی العبادی (25 اسفند 1402) در حاشیه جلسه شورای دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر سرنوشت سامانه داخلی واردات خودروهای فرسوده گفت: با شنیدن کلمه واردات خودروهای فرسوده دچار غاز می شوم. عزت مردم ما خیلی بالاتر از این حرف هاست. من او را متوقف نمی کنم. به نظر من باید شرایط را به اندازه کافی باز گذاشت تا مردم (در بازار خودرو) تصمیم بگیرند و انتخاب کنند… من سعی می کنم همه بتوانند بروند و ماشین مورد نیاز خود را بخرند. اگر ما این کار را انجام میدادیم، هیچکس به دنبال ماشینهای دست دوم نمیگردید، زیرا مشکل ماشینهای دست دوم این است که گران هستند و به قطعات نیاز دارند.
تعداد کمی از مردم تصور می کردند که صدور این آیین نامه، که تدوین آن حدود 5 ماه طول کشید، روندی آهسته و بدون پایان باشد. حرکت آرامی که اکنون سه ماه طول کشیده و معلوم نیست وزیر صمت چقدر طول می کشد تا از شر کندوها خلاص شود. شاید یکی از هدایای دولت این باشد که مردم را از این سیستم آگاه کند.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1402122719121/%D8%A7%D8%B3%D9%84%D9%88%D9%85%D9%88%D8%B4%D9%86-%D8%A7%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%DB%8C%D9%87-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87