اخبار

الگوی کشت در حوضه کرخه به دلیل خشکسالی شدید و کم آبی نهایی نشده است

به گزارش مجله خبری کشاورزی خشکسالی شدید و کمسابقه در سال های زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ و ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ و در پی آن کاهش شدید منابع و ذخایرآب پشت سدهای استان، کشت محصولات کشاورزی در حوضه‌های مختلف استان را با محدودیت و ممنوعیت رو به رو کرد.

وی گفت: برای اجرای الگوی کشت، همه محصولات مطابق با نیاز آبی در حوضه های مختلف کشت می‌شوند که مهمترین آنان گندم ، چغندرقند و دانه روغنی کلزا است.

تورج نوروزی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگارمجله خبری کشاورزی افزود:با وجود کمبود آب در ذخایر پشت سدهای خوزستان ، کشت فصلی و پاییزی مطابق با الگوی کشت در حوضه‌های مارون ، کارون ، دز و خیرآباد طبق برنامه اجرایی خواهد شد ولی در حوضه رودخانه کرخه مشکلات کشت همچنان پا برجا است.

محدودیت‌ و ممنوعیت‌‎های کشت در ۲ سال اخیر سبب کاهش ۲۵ تا ۳۰درصدی تولیدات کشاورزی خوزستان شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان ادامه داد:برای اجرای الگوی کشت در چهار حوضه آبی ، با سازمان آب و برق خوزستان به توافق رسیدیم ولی در حوضه کرخه به دلیل شرایط بسیار سخت و ناپایدار تصمیمی گرفته نشده است.

تولیدات بخش کشاورزی خوزستان در سال های ترسالی و طبیعی ۱۷.۵میلیون تُن معادل ۱۴درصد کل محصولات کشاورزی کشور است.

استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که به گفته کارشناسان ، با تامین آب پایدار و ساخت شبکه های آبیاری و زهکشی و همچنین توسعه کشت گلخانه‌ای ، امکان افزایش سطح زیرکشت در استان تا ۲.۲میلیون هکتار امکان پذیر است.



منبع اخبار

وی گفت:هفته آینده درخصوص محدودیت یا ممنوعیت کشت برخی محصولات در فصل پاییز در حوضه رودخانه کرخه تصمیم‌گیری خواهد شد.

نوروزی زمین‌های کشاورزی محدوده حوضه کرخه را ۱۴۵هزار هکتار در محدوده غرب خوزستان بیان کرد و افزود: زیرکشت بردن این زمین‌های کشاورزی به ۱.۲میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد که اکنون چنین آبی در سد کرخه وجود ندارد.