ارائه پیش نویس 60 اثر در حوزه فرهنگی/ 400 حکم نظامی در حوزه خلاقیت


دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و فرهنگی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان با بیان اینکه پیشنویس مسیر اجرای سند 60 اقدام راهبردی را به سند ستاد ارائه کردهایم و به شورای عالی اعلام کردیم. برای انقلاب فرهنگی: این در حالی است که اجرای سند منوط به حمایت مالی است اما ضمانت اجرایی ندارد و کل اعتبارات فرهنگی کشور بالغ بر 1.5 میلیارد دلار است.
به گزارش ایسنا. مسعود حسنلو در نشست خبری امروز که در ساختمان دفتر معاونت علمی برگزار شد، آغاز فعالیت ستاد توسعه فناوری های نرم را در دهه 90 دانست و افزود: سند راهبردی این ستاد به تصویب رسید. توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1376 و در سال 1400 توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است.
وی با بیان اینکه ستاد توسعه فناوری های نرم و فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای هماهنگی با نهادهای مرتبط با حوزه فرهنگی در نمایندگی علمی تشکیل شده است، ادامه داد: کارهای فرهنگی و هویت سازی در حوزه هایی مانند از آنجایی که موسیقی، سینما، انیمیشن و بازی و سرگرمی، آموزش و یادگیری به کسب و کارهای پایدار تبدیل نشده است، در حالی که یکی از توانمندی های دولت، حوزه های فرهنگی است.
حسنلو با اشاره به سند راهبردی این ستاد گفت: در راستای اجرای سند راهبردی که در سال 1400 هجری شمسی ابلاغ شد، رویه های متعددی اجرا شد که یکی از آنها بررسی و بررسی شرایط آماری و پژوهشی در حوزه فرهنگی بود. وضعیت ما خوب نیست و مطالعاتی را در زمینه بررسی وضعیت تاب آوری ملی در صنایع خلاق آغاز کرده ایم.
دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و فرهنگی اولویت دادن به 19 حوزه فرهنگی را از دیگر اقدامات این ستاد در حوزه های فرهنگی و نرم برشمرد و اظهار داشت: پیش نویس اجرایی 60 را نیز ارائه کرده ایم. اقدامات راهبردی از سند ستاد تا شورای عالی انقلاب فرهنگی.
وی نبود ضمانت اجرایی برای اسناد را یکی از چالش های پیش روی کشور عنوان کرد و گفت: بودجه مستقلی برای حوزه فرهنگی مشخص نشده است. به طوری که نهادهای مرتبط با فرهنگ مانند میراث فرهنگی، وزارت علوم، صدا و سیما و دانشگاهیان بودجه مستقلی در این حوزه ندارند و برای اجرای این سند نیازمند اعتبارات کافی هستیم.
حسنلو کل بودجه فرهنگی 19 حوزه فرهنگی کشور را 1.5 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این در حالی است که در آمریکا تنها 7 تا 8 میلیارد دلار برای بازی های رایانه ای سرمایه گذاری شده است. علاوه بر این گفته می شود که اگر سهم سرمایه گذاری در صنعت 1:5 باشد (1 واحد سرمایه گذاری، 5 واحد بازده مالی)، در حوزه فرهنگی 1:10 و 1:20 است.
وی با تاکید بر اینکه اسناد مصوب پشتوانه اجرایی و مالی ندارد، تصریح کرد: تمرکز جدی ما بر اجرای سند راهبردی این ستاد است چرا که معتقدیم آنچه باعث تحول می شود تقویت اکوسیستم خلاق در کشور است.
یک شبکه نخبگان ایجاد کنید
دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و فرهنگی با بیان اینکه 17 حوزه اولویت دار در سند راهبردی ستاد مشخص شده است، گفت: برای توسعه این حوزه ها تلاش کردیم نخبگان صنایع خلاق را شناسایی کنیم و تاکنون 100 نفر از نخبگان شناسایی شده اند. در این منطقه متمرکز شده است.»
وی افزود: با حضور نخبگان اولویت ها را در این حوزه محاسبه کردیم.
حسنلو ادامه داد: در سمت معاونت مشاور علمی دو نقش توسعه اکوسیستم خلاق با محوریت شرکت ها و توسعه خانه های خلاق را در دستور کار قرار دادیم. شرکت های نوآور شرکت هایی هستند که در عملیات تجاری خود مزیت نوآوری ایجاد کرده اند.
دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و فرهنگی گفت: بیش از 2000 بنگاه خلاق و 107 خانه خلاق در سال های اخیر تاسیس شده است و این خانه های خلاق توانایی هدایت و توسعه بازیگران صنعت خلاق را دارند.
وی تاکید کرد: در راستای تقویت نظام صنایع خلاق، دبیرخانه صنایع خلاق تشکیل شد تا خدمات مختلفی به شرکت های این حوزه ارائه کند.
سیستم وظیفه برای شرکت های خلاق
حسنلو با اشاره به اینکه نخبگان خوبی از جامعه در شرکت های خلاق فعال شده اند، گفت: این در حالی است که برخلاف شرکت های دانش بنیان، شرکت های خلاق امکان رهبری را ندارند؛ اما در این راستا شرکت های خلاق بر خلاف شرکت های دانش بنیان امکان رهبری را ندارند. بنابراین، در نیمه دوم سال جاری، 400 سرباز را وارد شرکت های خلاق کردیم و این افراد می توانند دو سال در شرکت کار کنند.
دبیر تیم توسعه فناوری های نرم و فرهنگی از تعریف ابزار کاری برای ارزیابی خانه خلاق خبر داد و گفت: به جای تمرکز تمام مراحل کاری در مجلس نمایندگان، از ظرفیت اکوسیستم نوآوری در کشور بهره برده ایم. که از طریق آن امکان ارزیابی و تایید خانه وجود دارد و طرح ها با واسطه ارائه می شود.
برنامه های آینده برای دفتر مرکزی Norm
دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و فرهنگی به بیان برنامه های آتی این ستاد پرداخت و تصریح کرد: یکی از نیازهای کشور ایجاد بازیگران موثر در حل معضلات اجتماعی است اما ابزار اجتماعی برای حل آن نداریم. مشکلات اجتماعی ستاد بر روی بازیگران مستعد تمرکز کرده است زیرا این بازیگران می توانند بازیگر شوند راه حل اصلی مشکلات اجتماعی.
وی تاکید کرد: در این راستا تمرکز ما بر افزایش شرکت های استارت آپی نیست، بلکه بر ارتقای کیفیت این شرکت ها است.
حسنلو توسعه صادرات محصولات خلاقانه را از دیگر برنامه های این ستاد عنوان کرد و افزود: شرکت های خلاق اگر بخواهند برای بازار داخلی برنامه ریزی کنند مسیر اشتباهی را در پیش گرفته اند.
وی ادامه داد: آمار دقیقی در زمینه صادرات وجود ندارد اما بر اساس گزارش ها حجم صادرات اسباب بازی کمتر از 30 میلیون دلار است.
حسنلو تصریح کرد: براساس آمار مرکز آمار ایران در سال 1401، سبد مصرف محصولات فرهنگی ایران به 250 هزار میلیارد تومان رسیده که بیشترین حجم آن مربوط به پوشاک و لوازم است.
ایجاد آزمایشگاه تأثیرات اجتماعی
وی از راه اندازی آزمایشگاه تاثیر اجتماعی خبر داد و گفت: در این آزمایشگاه تاثیر اجتماعی محصولات فرهنگی مورد ارزیابی قرار می گیرد.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1402121611633/%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3-%DB%B6%DB%B0-%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%DB%B4%DB%B0%DB%B0-%D8%A7%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D8%B3%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87

