اخبار

ایجاد منطقه آزاد تجاری کشاورزی در اردبیل ضروری است

مساحت اراضی زراعی استان اردبیل ۷۷۸ هزار هکتار است که ۵۱۵ هزار هکتار آن به صورت دیم و ۲۲۵ هزار هکتار آن نیز به صورت آبی کشت می‌شود و در ۳۹ هزار هکتار از اراضی این استان نیز باغ احداث شده است.

به گزارش مجله خبری کشاورزی نادر تقی‌زاده روز یکشنبه در جلسه بررسی ظرفیت‌های تولیدی بخش کشاورزی استان اردبیل گفت: با توجه به ظرفیت تولیدی استان برای صادرات محصولات کشاورزی به حوزه قفقاز، ایجاد بستر برای تجارت آزاد فراورده‌های کشاورزی در منطقه ضروری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: احداث بارانداز برای صادرات در این بخش می‌تواند با ایجاد فرصت‌های جدید اشتغال پایدار، موجب جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی در بخش کشاورزی استان شده و در نهایت منجر به ورود استان اردبیل به بازارهای خارجی و گسترش صادرات شود.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

بخش کشاورزی با ۱۲۰ هزار نفر بهره بردار، ۳۳ درصد در اشتغال استان اردبیل سهم دارد و بزرگترین بخش اقتصادی این استان است.



منبع اخبار

وی افزود: با توجه به حجم بالای تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان اردبیل از جمله در برخی محصولات مانند حبوبات، عسل، سیب‌زمینی، انواع محصولات جالیزی و گوشت ایجاد منطقه آزاد تجاری کشاورزی امتیازات ویژه‌ای را می‌تواند برای تولید کنندگان این بخش به همراه داشته باشد.

به گزارش مجله خبری کشاورزی، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

تقی‌زاده ابراز امیدواری کرد با راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری در استان اردبیل، رونق اقتصادی و صادرات به خصوص در بخش کشاورزی این استان اتفاق افتاده و سهم اشتغال تجارت کشاورزی در استان افزایش یابد.

سالانه بالغ بر چهار میلیون تن محصول کشاورزی در استان اردبیل تولید می‌شود که معادل چهار درصد مجموع محصولات تولید شده کشور است.

وی اظهار کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری عظیمی که در بخش ایجاد مجتمع های گلخانه‌ای در استان اردبیل و در دشت مغان صورت گرفته، شرایط مساعدی برای سرمایه‌گذاری اقتصادی در بخش فرآوری و صادرات محصولات کشاورزی در استان اردبیل فراهم شده است.