اخبار

برداشت برنج،سال پر رونق شالیکاران در کهگیلویه و بویراحمد+تصاویر و فیلم

به این دلیل که در روش دستی سختی های زیادی برای عمل برداشت وجود دارد. ماشین کمباین می تواند در یک روز مزرعه برنج را درو کرده و عملیات برداشت را انجام دهد، در صورتی که برداشت دستی ممکن است روزها طول کشیده و حتی برنج در این فاصله کیفیت خود را از دست بدهد و رطوبت زیادی از آن کاهش یابد. علاوه بر این برداشت دستی به تعداد کارگر بسیار زیادی برای درو کردن برنج نیاز دارد. یکی دیگر از روش‌های برداشت مکانیزه برنج، استفاده از کمباین مخصوص برنج است. این نوع کمباین ها به دلیل داشتن شنی مخصوص در اراضی که کاملا خشک نیستند، می توانند کار برداشت برنج را انجام دهند. علاوه بر این کمباین در مقایسه با دروگر و روش دستی به دلیل کار برداشت و خرمن کوبی در یک زمان، راندمان بسیار بالایی دارد؛ به صورتی که روزانه ۱ الی ۳ هکتار را می‌تواند درو کرده و برنج حاصله را خرمن کوبی نماید.

علت قطع آب و خشک کردن شالیزار در فرآیند برداشت برنج

این امر موجب بالا رفتن سرعت کار و پایین آمدن اتلاف می شود اما استفاده از دستگاه های قدیمی و کهنه همچنان مشکلات زیادی ایجاد می کند. زمان برداشت برنج با اوج گرمای تابستان تلاقی دارد و زمین تب دار است. در این هنگام است که شالیکاران کمر همت می بندند و کم کم کار برداشت را آغاز می کنند. با کلاهی حصیری بر سر و با لباس هایی آستین دار به سمت زمین روانه می شوند و مشغول کار می شوند.

در گویش گیلکی، این مرحله “برنج واوینی” یا “برنج بینی” نام دارد. با افزایش برداشت برنج قیمت‌ها در استان‌های شمالی روند کاهشی به خود گرفته است که به نظر می‌رسد این روند ادامه یابد. براساس این گزارش، با وجود وفور برنج ایرانی و خارجی در بازار، برخی فروشندگان سودجو با اختلاط برنج این کالای اساسی را با قیمت‌هایی بیش از این نیز می‌فروشند که اجحاف به مصرف‌کنندگان است. این برنج در شالیزارهای فریدونکنار استان مازندران کشت می شود و به دلیل استفاده از سم کمتر در پرورش آن، محبوبیت زیادی دارد.

برخی دیگر از مسوولین صنایع غذایی و اساتید دانشگاه ها با این نظرات مخالف بوده و اعلام کرده اند که برنج کشت دوم ممکن است سمی تر و حتی سرطانزا باشد . همچنین به علت چند مرحله سم پاشی کمتر برنج کشت دوم نسبت به کشت اول سمیت کمتری دارد. درباره سمیت و یا سالم بودن برنج کشت دوم agriculture-na عقیده های متفاوتی وجود دارند. در استان گیلان به برنج چین دوم, برنج دونج می گویند و فقط در برخی از مناطق این استان کشت می شود. به این نوع برنج، چین دوم می گویند که کاملا با برنج کشت دوم متفاوت است. همچنین به دلیل سردی هوا سم پاشی کمتر از برنج کشت اول صورت می گیرد.

طی مراحل تبدیل در روش نیم جوش مقدار موثری از ویتامین ها و پروتئین موجود در پوسته و سبوس برنج به بافت نشاسته ای منتقل می گردد. برنج تولید شده با روش نیم جوش در مرحله پخت، ری یا دم پخت12بیشترداشته و نشاسته کمتری به آب منتقل می شود. گرچه تغییرات بعمل آمده در روش نیم جوش، ضمن افزایش ارزش غذایی برنج موجب ارتقاء راندمان در مراحل تبدیل می گردد، لیکن طعم خاص بوجود آمده در آن برای ذائقه عموم مناسب نبوده و فقط در مناطقی که بطور سنتی مورد مصرف قرار گرفته رایج می شود. یک از عوامل مهم بر کیفیت تبدیل برنج مقدار محتوای رطوبتی دانه آن می باشد. رطوبت تعادل برنج7به رطوبتی اطلاق می گردد که محصول تحت آن رطوبت با محیط در حال تعادل است. رطوبت تعادل برنج به درجه حرارت و رطوبت نسبی هوا، محتوای رطوبتی دانه، رقم و میزان رسیدگی دانه بستگی دارد.

با این وجود کشاورزان می توانند مدیریت مواد مغذی را متناسب با شرایط خاص مزرعه خود تنظیم کنند تا عملکرد را افزایش دهند. در مناطق شمالی به جز ایالت جامو و کشمیر که برنج زمستانه کشت می­ شود سایر مناطق برنج پاییزه کشت می­ کنند. در غرب هند نیز همانطور که گفتیم با توجه به شرایط آب و هوایی فقط برنج زمستانه کشت می­ شود. اما در شرق، شمال شرق و جنوب هند هر سه نوع برنج کشت می­ شود و سالی سه مرتبه محصول برنج را برداشت می­ کنند. به دلیل افزایش متقلبان فروش برنج ایرانی، نحوه تشخیص برنج ایرانی اصل از انواع نامرغوب و تقلبی بسیار اهمیت دارد. به هر حال با توجه به قیمت بالاتر برنج ایرانی و خواص و عطر و بوی بی نظیر آن، باید بتوانید برنج اصلی و مرغوب را از تقلبی و نامرغوب تشخیص دهید.

صندوق بیمه کشاورزی باید از نماینده کشاورزان در جلسات تعیین خسارت محصولات کشاورزی دعوت کند.