اخبار

برداشت برنج در آستارا آغاز شد خبرگزاری شبستان ، رسانه حوزه دین ، فرهنگ و اندیشه

زمان برداشت برنج موقعی است که ۹۵-۹۰ درصد شالی ها (شلتوک ها) زرد شده و فقط بخش کوچکی در قسمت پایه خوشه ها سبز باشند. انتهایی خوشه نیز در زمان برداشت بایستی کاملاً زرد شده باشد. می توان از روی تاریخ زمان خوشه دهی در مزرعه زمان برداشت را تعیین نمود. این زمان برای طارم حداکثر ۳۰ روز و برای فجر و شیرودی ۳۵ روز پس از خوشه دهی در مزرعه می باشد. در زمان کاشت و برداشت برنج عملیات وجین کاری با دست نیز انجام می شود. در مدت زمان 20 تا 15 و 25 تا 30 روز بعد از نشاکاری انجام می شود.

زمان کاشت و برداشت برنج

تقریبا ۸۴ درصد برنج هندی کاشته شده از نوع زمستانه می­ باشد. در مناطق شمالی و غربی که بارندگی بالا و زمستان­های سردی دارد برنج تنها یک بار در سال کاشته می­ شود. زمان کاشت و برداشت برنج در این ایالت­ها از ماه می (۱۱ اردیبهشت تا ۱۱ خرداد) تا ماه نوامبر (۱۰ آبان تا ۱۰ آذر) می­ باشد. این نوع برنج در ماه می کاشته می­شود و ماه نوامبر زمان برداشت آن است. دوم اینکه به علت برداشت بلندتر ساقه در مقایسه با دروی دستی، عملیات خرمنکوبی طولانی تر خواهد شد و سوم اینکه اگر هوا بارانی شود در مقایسه با روش دستی مشکل بیشتری خواهیم داشت چون ممکن است خوشه ها با سطح زمین تماس حاصل کنند.

این داس نیز به مانند داس مخصوص برداشت برنج از دو بخش دسته و بدنه تشکیل شده اما برخلاف آن بدنه ای صاف و بدون دندان دارد. از دروگرها و کمباین های معمولی غلات نیز می‌توان برای برداشت برنج استفاده کرد. با این وجود به طور کلی نمی توان برداشت برنج را تا زمانی که کلیه شتلوک ها به اندازه کافی خشک نشده اند و خطری آن‌ها را در انبار تهدید نمی‌کند به تاخیر انداخت. حدود ۴۵ روز بعد از نشا برنج (اواخر خرداد اوایل تیر) به سراغ مرحله پنجه زنی و وجین(پاکسازی علفهای هرز ) میرویم. عملیات پنجه زنی به رشد هرچه بیشتر و بهتر برنج کمک می کند و همچنین عملیات وجین برای پاکسازی علفهای هرزی که مابین بوته های برنج روییده شده است بکار برده می شود. بذر برنج یا به عبارت دیگر شالی برنج (دانه های با پوست) که به عنوان بذر مورد استفاده قرار می گیرد بایست از با کیفیت ترین شالی های موجود باشد.

۱٫ استفاده از کودهای شیمیایی بیشتر

غلظت این محلول با توجه به نوع برنج متفاوت بوده و در ارقام ریشکدار کمتر و در ارقام بدون ریشک بیشتر است. پس از تهیه این محلول، شلتوکها را در داخل آن ریخته و خوب بهم می‌زنند. از آنجایی که بین بذرها اختلاف وزن وجود دارد، بذور سنگین در ته و بذور سبک در روی محلول باقی می مانند. با شناسایی بذور سبک آنها را از agriculture-na.ir محلول گرفته و دور می ریزند، چرا که ارزش جوانه‌زنی ندارند و به اصطلاح پوک هستند. سپس با جمع آوری بذور سنگین و سالم، آنها را بلافاصله با آب خالص شسته و از نمک پاک می کنند. برنج ایرانی با عطر و طعم خاصی که دارد یکی از برنج های پر طرفدار در سفره های خانواده های ایرانی و همینطور سایر نقاط دیگر جهان است.

هفت روز قبل از زمان برداشت مورد نظر، هر روز مزرعه را بازبینی کنید. اگر قصد خرید برنج لنجان را دارید بر روی لینک روبرو کلیک فرمایید. شلتوک ها را شستشو داده و داخل ظرف ها و دیگ های بزرگ به همراه آب می ریزند تا چند روز خوب خیس بخورند که در طول این مدت چندین بار دیگر هم شستشو می دهند و آب داخل ظرف ها را تعویض می کنند.