اخبار

برداشت برنج در 6800 هکتار از شالیزارهای مازندران بلاغ نیوز

کشاورزان برای کود دهی مزارع برنج بسته به مقیاس زمین زراعی انواع کود را داخل مخزن پلاستیکی مخلوط کرده سپس توسط پمپ آب به مزارع برنج کود یا آب دهی می کنند. در بیشتر موارد برای ذخیره سازی انواع سوخت از این مخازن استفاده می کنند.این مخازن در انواع سه لایه و تک لایه تولید می شوند. از دیگر ابزارهای موردنیاز کاشت،داشت و برداشت برنج دستگاه بیلر است. در گیلان، برندهای خوبی از داره – همانند داره “امید” در سیاهکل- وجود دارد و سازندگان سنتی داره در استان گیلان ، توانسته اند که با وجود پیدایش تمامی ابزارهای دیگر برداشت برنج، هم چنان به تولید این ابزار قدیمی ادامه بدهند. بهترین و با کیفیت ترین برنج ها، از این مناطق برداشت می شوند.

آخرین اخبار اقتصادی

این ها شامل جوندگان، حشرات مضر، ویروس ها، بیماری ها و علف های هرز است. کشاورزان علفهای هرز را از طریق مدیریت آب و آماده سازی زمین، با استفاده از علفهای هرز دستی و در برخی موارد با استفاده از علفهای هرز کنترل می کنند. درک متقابل آفات، دشمنان طبیعی، گیاهان میزبان، ارگانیسم های دیگر و محیط زیست به کشاورزان اجازه می دهد در صورت لزوم مدیریت آفات، تعیین کنند که چه چیزی انجام می شود. به علت رطوبت بالای شلتوک (۲۰%) در زمان برداشت باید بلافاصله به کارخانه شالیکوبی حمل شود تا وارد دستگاه خشک کن شده و محصول خشک شود. در حال حاضر این امکان در سطوح وسیع وجود ندارد و امید است در آینده با اصلاح کارخانه های شالیکوبی استفاده از این ماشین در سطح وسیع در شالیزارهای استان استفاده شود.

یکی دیگر از معایب استفاده از دروگرها مشکل استفاده از آن‌ها در زمانی است که هوا بارانی می شود؛ چرا که در این زمان ممکن است خوشه‌ها با زمین تماس پیدا کنند و کاملاً درو نشوند. یکی از مزایای استفاده از دروگر ها، سرعت بالای آن‌ها است که یک فرد در طی یک روز می تواند با دروگر در حدود ۲ هکتار زمین را درو کند. هدف رشت برنج برای این است که تجربه و لذت برنج اصیل ایرانی را به سفره های مردم خوب ایران بیاورد agriculture-na و با ارائه برنجی یکدست و خوش طعم بتوانند خدمتگزار لایقی برای همه اقشار جامعه باشد. در روش دوم اگر بخواهیم به شیوه سنتی و با استفاده از نیروی انسانی عملیات نشاء را انجام دهیم بذرهای جوانه زده را مستقیم به محل خزانه میبریم و عملیات خزانه گیری را انجام می‌دهیم. بعد از جداسازی ، شالی های منتخب را درون کیسه برنج قرار میدهیم و به مدت حداقل یک هفته و تا زمانی که جوانه بزنند در جای مرطوب قرار می دهیم.

به همین منظور کشاورزان پس از برداشت برنج و خشک کردن آن، مقداری بذر را به شکل شلتوک یا خوشه نگهداری می‌نمایند. سپس در سال بعد از این بذر برای کاشت در خزانه استفاده می کنند. اما ممکن است بذر از نقاط دیگری نیز تهیه شود، در هر صورت بذر تهیه شده باید در جای خشک و مناسبی نگهداری شده تا از حشرات، پرندگان و جوندگان در امان بماند.

این عمل معمولا از اوایل تا اواسط ادیبهشت ماه شروع می گردد. و اندازه نشا ها هم 20 تا 25 سانتی متر است ودارای 4 تا 5 برگ می باشد. باید نشا ها را از خزانه کنده و به زمین اصلی انتقال داد ، قبل از کندن نشا ها خزانه باید کاملا آبیاری تا عمل کندن نشا ها راحت باشد . در هنگام نشا کاری باید در داخل زمین شالیزار به اندازه کافی آب وجود داشته باشد ، زیرا آب مانع رشد علفهای هرز و کم شدن درجه حرارت میشود و همچنین به عنوان قیم نشا عمل می کند.

که بعد از گذشت تقریبا یک هفته تا ده روز که بصورت کامل فضای داخلی جو با مایع سفید رنگ پر شد کشاورزان آب ورودی به زمین کشاورزی را قطع می کنند. کشاورزان برای جداسازی از دستگاهی به نام کمباین دستی و مکانیزه استفاده می کنند. دلیل آن هم این است که در کاشت دستی کشاورزان به صورت نامنظم تم را در مزرعه کاشت می کنند. کشاورزانی که با دست اقدام به نشاء برنج کرده اند نمی توانند با این دستگاه شالی خود را درو کنند. این داس برخلاف داس مخصوص برداشت برنج از بدنه صاف و بدونه دندانه تشکیل شده است.

برداشت با ماشین دروگر برنج