اخبار

بررسی میزان ضایعات کشاورزی در ایران و راهکارهای کاهش آن مجله خبری کشاورزی

وی افزود: برای حل مسئله بحث تامین مالی زنجیرهای به عنوان یک سیاست نوین در جهت ارتقای روشهای تأمین مالی در دستور کار بانک مرکزی و شبکه بانکی قرار گرفت. متقاضی وام احداث گلخانه کوچک، نباید حقوق بگیر سازمان، شرکت و نهادی باشد و چک برگشتی و معوقات بانکی نداشته باشد. حمید آذرمند اعلام کرد: در همین راستا به منظور آشنایی مدیران ارشد نظام بانکی و فعالان این حوزه و دستگاه های اجرایی مرتبط در روز ۱۱ مرداد آئین رونمایی از شیوه نامه تأمین مالی کشاورزی قراردادی برگزار می شود. افزایش تغییرات اقلیمی، باعث افزایش خطرات تولید می شود که توانایی مقابله کشاورز را به چالش می کشاند(9). تولید گندم ایران 15.9 درصد، ذرت 16.7 درصد و جو تا حدود 28.6 درصد رشد می کند.

در این صورت است که با توجه به درامد و هزینه میتوانید بهترین انتخاب خود را داشته باشید. این محصول را در انواع مختلف و در حجم زیاد می توان کشت کرد که بادمجان لامپی سیاه یکی از بهترین انواع آن می باشد و برای طبخ غذایی با عنوان بادمجان شکم پر مورد استفاده قرار می گیرد از انواع دیگر آن می توان به بادمجان دلمه ای، قلمی و غیره اشاره کرد که هر کدام طعم خاص خود را دارند برای برای طبخ غذاهای مخصوص به کار می روند گاهی از عبارت بادمجان شکم پر برای ترشی نیز استفاده می شود برای تهیه این ترشی مقداری از بادمجان را برش می زنند آن را خالی می کنند و با سبزی ترشی و ادویه های مخصوص پر می کنند که طعم بی نظیر و فوق العاده ای دارد.

جالب این است، کشوری نظیر آمریکا که مدعی پیشتازی در صنعت کشاورزی جهان است، هنوز مطمئن نیست چگونه با محصولاتی از این دست که در ایران و چین و برخی کشورهای دیگر تولید میشود، سایت agriculture-na چگونه برخورد کند! خسارات بیمه کشاورزی که به کشاورز تعلق میگیرد بسیار ناچیز است و حتی کمتر از مبلغی است که کشاورز آن را به صندوق بیمه پرداخت میکند. در این زمینه به طور خاص کشاورزی قراردادی و تأمین مالی آن که بررسی تجربههای جهانی نشان میدهد که روشی کارآمد هم در حوزه کشاورزی و هم در حوزه تأمین مالی است، در دستور کار قرار گرفت. در این مقاله آمده است: دانشمندان هستهای ایران توجه جهانیان را به خود جلب کرده و گویی بر سایر افقهای علمی و تحقیقاتی ایرانی سایه افکندهاند، اما نمیتوان زیستشناسان این کشور را نیز نادیده گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند: سید مجتبی خیامنکویی امروز چهارشنبه در نشست شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان خراسان جنوبی اظهار داشت: دورههای علمی و کاربردی در برههای متوقف شد اما برای تربیت کشاورزان آینده معتقدیم باید دانشآموز هنرستان را تمام کرده و بعد از اخذ کاردانی، وارد مجموعه مزرعه، دامپروری و دامداری شود.

او تاکید دارد که محیط زیست باید حفظ شود اما نباید به بهانه آسیب رسیدن به محیط زیست فردای نسلهای بعدی را نابود کنیم و این درحالی است که هیچ طرح عمرانی اشتغال آفرین، بدون مجوز محیط زیست کلنگش بر زمین نخواهد خورد. یوسف نوری تاکید کرد: کشاورزی ما نباید تحت الشعاع قرار گیرد و زمین کشاورزی تبدیل به ویلا و ساختمان شود و کشاورزی اگر بخواهیم به زنجیره تولید برسیم باید این زنجیره توسط صادرات و تکنولوژی تکمیل شود و این جز با استفاده از پتانسیل نخبگان جامعه میسر نیست. معاون مهندسی نیروی زمینی ارتش تاکید کرد: ارتش در تمام برهه های انقلاب چه بعد و قبل از جنگ، در تمام شرایط در کنار مردم بوده برای نمونه در سیستان وبلوچستان در همین ماه های اخیر چیزی حدود 18 روستا آب رسانی کردیم، راه ها و جادههایی که خیلی شرکتهای شاید پیمانکار نتوانند ورود پیدا کنند ارتش وارد می شود و با بکارگیری وسایل سنگین مهندسی نسبت به احداث جاده برای مناطق محروم اقدام می کند. از مزیتهای این نوع گلخانه ها به قابلیت بالای عبور نور و حرارت آفتاب می توان اشاره کرد که در مناطق سردسیر و کم نور دارای کارایی بالایی می باشند. رئیس سازمان حفظ نباتات درباره شناسنامهدار نبودن محصولات کشاورزی ورودی به بازار داخل گفت: متاسفانه واقعیت این است که محصولات کشاورزی ما شناسنامه ندارد و جدولی نیست که اطلاعات تولید محصول درآن درج و مشخص شود چه میزان سم وکود وا ز چه نوعی در مراحل مختلف درآن به کار رفته است.

همگام با رشد فزآینده فناوری اطلاعات و ارتباطات ، روند پذیرش این فناوری ها در عرصه های مختلف تولید ، خدمات ، و کسب و کارهای مختلف رو به افزایش است .کسب و کارهای کشاورزی نیز از این مقوله مستثنا نیستند . آیوتی امکان ردیابی بهتر غذاها را فراهم می آورد که در نتیجه آن امنیت و سلامت غذا ها افزایش پیدا میکند. این دکتری مکانیک و ماشین های کشاورزی اظهارداشت: زمانی یک محصول کشاورزی صنعتی می شود که بهره وری و توجیه اقتصادی داشته باشد. رفیعی خاطرنشان کرد: هم اکنون امکان توسعه کشاورزی صنعتی در کشورمان وجود دارد. تا دیروز، یک حلقه چاه، آبیاری چهار زمین کشاورزی وسیع دور و بر خود را انجام میداد اما اکنون دیگر یک حلقه چاه دیگر حتی کفاف یک زمین کوچک را هم نمیدهد چراکه شوری آب بر چاه رخنه کرده است. سرمایه لازم ساخت گلخانه شامل هزینه های ساخت ابنیه هم میشود که این مورد شامل هزینه های ساخت خانه کارگری و بخش مدیریت و کارکنان و همچنین نگهبانی و از این قبیل و همچنین هزینه های دیوار کشی دور پروژه و البته هزینه های ساخت اتاقک تأسیسات مجزا از گلخانه میباشد که این بخش بسیار بخش پر هزینه ای هم خواهد بود که هر متر مربعی بین 4.000.000 تومان الی 7.000.000 تومان هزینه روی دست کارفرما میگذارد.

بررسی تاریخی از کارمزد شالیکوبی های استان مازندران نشان می دهد که کارمزد تبدیل هر تن شالی با رطوبت حدود ۳۰ درصد در شالیکوبی ها در سال ۱۳۹۸ ؛ برای واحد های سنتی ۳۲۱ هزار تومان و مدرن ۳۴۵ هزار تومان بود ،این رقم در سال۱۳۹۹ در واحد های سنتی ۵۵۸ هزار تومان و در شالیکوبی های مدرن نیز ۶۰۰ هزار تومان تعیین شد ، پارسال به ازای هر تن شالی در شالیکوبی های سنتی و صنعتی استان به طور متوسط ۷۰۰ تا ۸۵۰هزار تومان کارمزد دریافت شده است. ولی الله زمانی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان امروز در گفتوگو با فارس در تشریح جزئیات خرید تضمینی گندم، اظهار کرد: بیش از 176 هزار و 267 تن گندم کشاورزان که در سال زراعی 1401 برداشت کردهاند از طریق 30 مرکز فعال ملکی و خصوصی در استان خریداری شده است و به ازای هر کیلوگرم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در کمترین زمان به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.

از دیگر آثار عدم مدیریت خشکسالی است و از این رو باید مساله کم آبی در خوزستان به بهترین شکل مدیریت شود. به گزارش صبح توس؛ محمد شجعی مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در خبری عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۲ هزار میلیارد ریال برای صنایع تبدیلی در این شهرستان سرمایهگذاری شده است. به گزارش خبرگزاری برنا، حمید آذرمند مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی اظهار داشت: با همکاری بانکها و وزارتخانههای تخصصی به ویژه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شیوه نامه تأمین مالی کشاورزی قراردادی تهیه و تدوین و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد. در ابتدا به نظر میرسید مهمترین قسمت صادرات محصول کشاورزی، بستهبندی یا وجود تسهیلات بانکی باشد اما موارد بسیار دیگری از ابتدای امر وجود دارد که در تضاد کامل با صادرات است. ممکن است داشتن یک گلخانه کمک کند روی هر چیزی که گیاه در تماس با آنها قرار میگیرد کنترل داشته باشید، ولی در صورت ناقل بودن یک گیاه به آفتهایی مثل مگسهای سفید یا سایر آفتها، میتوانند خیلی سریع به دیگر گیاهانتان سرایت کند و کل محصول را از بین ببرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، حمید رضا جهانبخش مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان بوشهر عصر امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: ۴۰ هزار راس دام سنگین گاو و گوساله در ۲۲۰ واحد صنعتی و ۳ هزار واحد سنتی در استان وجود دارد و از ۶ هزار واحد دامی استان ۴۰ هزار تن شیر و ۸ هزار تن گوشت قرمز تولید میشود. دانشمندان بر این باورند موفقیت محققان ایرانی در تولید برنج مهندسی شده ژنتیکی نشان روشن و عالی در این زمینه است که نشان میدهد میتوان با تکیه بر فناوریهای نوین، تحولی ریشهدار در محصولات غذایی و اولیه میلیاردها تن از مردم جهان ایجاد کرد. اسماعیل زاده موضوع دردناک در این اتفاق را مردود و ممنوع شدن محصولات ایران در کشورهای نه چندان پیشرفته دانست و تصریح کرد: گاهی پیش می آید کشورهای اروپایی که استاندار بالایی دارند سخت گیری کرده و محصولات را مردود اعلام می کنند اما مرجوع شدن محصولات از کشورهایی نظیر هند، ترکمنستان و ازبکستان یعنی اینکه ما هنوز نتوانستیم حتی استاندارد این کشورها را رعایت و مطابق با آن حرکت کنیم. در موضوع کشاورزی مدرن ،آبهای زیرزمینی، از منابع مهم آب برای آبیاری محسوب می شوند.

با استفاده از شبکه ی تامین کنندگان و فروشندگان حاضر در بازار باسکول می توانید در هر ساعت از شبانه روز از بهترین تامین کنندگان استعلام قیمت بگیرید و یا با ثبت درخواست خرید از فروشندگان زیادی به صورت همزمان قیمت دریافت کرده و بهترین قیمت موجود در بازار را بیابید. در این روش اکسیژن رسانی به ریشه ها به حداکثر می رسد که باعث افزایش رشد چشم گیر ریشه ها شده و در نهایت سطح جذب مواد مغذی افزایش می یابد. این گل های زینتی در گلخانه ها جهت صادرات و فروش در بازار های ملی و بین المللی کشت می شوند. کشاورزان به اطلاعات واقعی خاک / خوراک از طریق دستگاه هایی دسترسی پیدا می کنند که به آنها امکان تصمیم گیری آگاهانه در مورد استفاده از کود یا تغذیه حیواناتشان را می دهد. بنابراین بسته به وضعیت متقابل کششهای قیمتی عرضه و تقاضا، دینامیک قیمت و مقدار در بازار میتواند مسیرهای همگرا یا واگرا را در پیش بگیرد. در کشوری نظیر آمریکا، کشاورزان تا زمانی که مطمئن شوند برنج تولید شدهشان که با استفاده از مهندسی ژنتیکی ارائه میشود، در اروپا و ژاپن بازار خوبی داشته باشد، کاری با زیست فناوری ندارند و این به این دلیل است که عمده محصول برنج تولید شده در این کشور صادر میشود اما بیشک باید قبول کرد تحولات اخیر در ایران و چین در زمینه تولید برنج مهندسی شده ژنتیکی فشارهای زیادی به دولت بوش وارد کرد تا برآورد کلی را در خصوص واردات این گونه از محصولات آغاز کند.

این موارد بر حجم تولید و کیفیت محصولات کشاورزی اثرات مثبت فراوانی بر جای میگذارد. از این رو میتوان با آموزش و فراهم سازی امکانات و شرایط در جهت استفاده از روش های جدید کشاورزی نظیر تغییر الگوی کشت، جایگزینی روشهای نوین آبیاری به جای روشهای قدیمی و غیره، میزان ضایعات را به طرز چشمگیری کاهش داد. مداخله دستی چندان اثرگذار و کارآمد نیست زیرا به کاهش بهرهوری، هدر رفت انرژی و هزینه کار بالا منجر میشود. سیاست تهاجمی کشاورزی در ایران بەبهانە خودکفایی و تعبیر نادرست از امنیت غذایی و صرفاً توجە بە کمیت منجر شد بە استفادە بیرویە از کودهای شیمیایی و سموم آفتکش، بهطوری کە استفادە از مواد شیمیایی یکی از اجزای مهم کشاورزی ایران شد، کە معضلات فراوانی را بە بار آوردە است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، همزمان با سی و یکمین سفر استانی، رئیس جمهور و هیئت دولت به استان کرمان، سیدجواد ساداتینژاد وزیر جهاد کشاورزی برای دیدار با کشاورزان و بهرهبرداران، بازدید و بهرهبرداری از طرحهای کشاورزی و شرکت در جلسات شورای اداری وارد این استان شد. کیفیت بسیار بالای پرتقال شمال کشور باعث شده است تا تقاضای صادرات آن از ایران در سال های اخیر افزایش چشم گیری داشته باشد تا جایی که از سوی بازارهای کشور عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس با استقبال خوبی مواجه شده است و سالانه مقادیر بسیار زیادی پرتقال به صورت بسته بندی یا فله به این کشور ها صادر می شود. در طول سال های گذشته راهبرد اصلی بخش کشاورزی قم بالا بردن میزان تولید محصولات بدون نیاز به افزایش سطح زیر کشت بوده است که در این راستا توسعه کشت های گلخانه ای به عنوان عاملی موثر برای موفقیت این طرح درنظر گرفته شده است و همواره مسئولان استان بر حمایت از اجرای طرح های مرتبط با گسترش گلخانه ها در قم تاکید کرده اند. نکته اصلی در اینجا بهینه سازی است. هرچه به مساحت آن دشتهای سرسبز نزدیکتر میشوم، بیشتر شک میکنم که آیا اینجا همان دیار من است یا نه!

منصور عزیزآبادی رئیس شورای اسلامی استان کرمان در گفتوگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تماسها و مکاتبات زیادی از کشاورزان شرق و جنوب استان داشتیم و با توجه به اینکه تنها محصول درآمدزای کشاورزان این منطقه خرما است، از مسؤولان میخواهیم بهطور ویژه به این مسئله رسیدگی کنند و وامهای بدون بهره در اختیار کشاورزان قرار دهند و در برخی موارد کمک بلاعوض برای کشاورزان در نظر بگیرند. میانگین قیمت صادرات و واردات محصولات کشاورزی و غذایی در بهار۱۴۰۱ به ترتیب ۴۹۷دلار به ازای هر تن و ۶۳۸ دلار به ازای هر تن بوده است، در واقع قیمت کالاهایی که به کشور واردشده، بهطور میانگین، حدود۲۸درصد بیشتر از کالاهایی بوده که از کشور صادرشده است. عمده صادرات محصولات کشاورزی ایران شامل پسته، انواع توت، خرما، گردو، خربزه و گرمک، زردآلو، گیلاس، گوجه فرنگی و هندوانه است که مجموعا حدود ۴ میلیون تن انواع مجصولات به ارزش ۵.۱ میلیارد دلار را شامل میشود. بر این اساس دانشمندان ایرانی توانستهاند به ازای هر آکر (معادل ۴۰۴۷ متر مربع) تا ۲/۲ تن برنج برداشت کنند.

این درحالی است که در آمریکا و با استفاده از فوق مدرنترین تکنیکهای کاشت و برداشت برنج، از سطحی مشابه بالغ بر ۲/۳ تن برنج برداشت میشود. آنچه که خواندید، ترسیمی از آیندهای است که فرداها بر دوش بشر خواهد افتاد؛ تا دیروز برای ماهیگیری کافی بود چند قدمی از ساحل به سمت دریا بروی و قلاب بر آب بیاندازی صید ماهی کنی، اما امروز باید کیلومترها به قعر دریا رفت تا پس از سه ساعت با سبد نصفه به سمت خانه روانه شوی و به حتم فردا هم با کمبود منابع موجود در دریا روبه رو خواهیم بود. وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: کشاورزی سنتی عالی است اما برای ایجاد ارزش افزوده باید از روش های نوین و از انرژی های تجدید پذیر استفاده شود و این نیاز به سرمایه گذاری دارد و این ظرفیت نیز موجود است. به گزارش خبرگزاری فارس از کوار، حجتالاسلام مجید گشول در آئین عبادی سیاسی نمازجمعه این هفته شهرستان کوار در خطبه اول به بررسی اهداف مشترک قیام حسینی و قیام مهدوی پرداخت و اظهار داشت: سیرهی حضرت مهدی(عج)، همان سیرهی امام حسین (ع) است و برای شناخت انتظار و مهدویت، نخست باید امام حسین(ع) را شناخت و با آرمان های او آشنا شد.

در کشوری نظیر چین تلاشهای قابل توجهی صورت گرفته است که نشان میدهد، برنج میتواند در آینده با تحولات قابل توجهی در بازار کشورهای مختلف جهان خرید و فروش شود. به هر تقدیر ایران وارد باشگاه تولید کنندگان محصولات مبتنی بر مهندسی ژنتیکی شده و در آینده نیز باید منتظر تولیدات دیگری از این دست در این کشور بود. کشاورزان بوشهری از جمله افرادی هستند که فردای شورآبی را دیدهاند و بر همین امر با چشماندازی به سوی آینده نسل خود، هرکدام به سوی کشت گلخانهای و ساخت آبشیرینکن در محوطه زمین زراعی خود نمودهاند، این آغاز آیندهنگری مردم خونگرم جنوب کشور است.

به گزارش خبرگزای فارس از مشهد، سید علی حسینی رییس ایستگاه آتش نشانی تایباد بیان کرد: پنج نفر از شهروندان تایباد امروز در یک استخر کشاورزی در فاصله ۲۰ کیلومتری این شهر غرق شدند. به گزارش سیناپرس، در حالی که اکنون با پیشرفت تکنولوژی و پدید آمدن فناوری جدیدی به نام اینترنت اشیا تحول عظیمی در صنعت کشاورزی ایجاد شده است و کشورهای پیشروی جهان بر پایه علم و فناوری توانسته اند به پیشرفت های زیادی در این حوزه دست پیدا کنند اما کشاورزی در ایران همچنان به صورت سنتی اداره می شود و با مشکلات مدید و زیادی مواجه است. علم داده به کشاورزان اطلاع میدهد که چگونه آفات را مدیریت کنند. زمانی با اشاره به اینکه هماهنگی لازم برای پرداخت به موقع بهای گندم خریداری شده انجام شده است، افزود: کشاورزان باید مدارک خود را بدون مغایرت و با ارائه کپی کارت ملی، شماره حساب بانک کشاورزی و ثبت در سامانه پهنه بندی جهاد کشاورزی، جهت تحویل گندم به مراکز ملکی و خصوصی مراجعه کنند.