اخبار

زعفران روز ملی شده است

با توجه به قدمت طلای سرخ در ایران و به منظور حمایت از این محصول ملی و استراتژیک و جلوگیری از دستیابی سایر کشورها به این محصول ایرانی، 14 آبان به عنوان روز ملی زعفران نامگذاری شد.

به گزارش اسنا، در این مراسم رونمایی از ثبت 7 روزه محصول در تقویم رسمی کشور به منظور گسترش نشاط اجتماعی و فرهنگی اکوسیستم پایه و متمایز بودن هویت ملی اعلام شد. با ارتقا و نوسازی ابزارهای حافظه فرهنگی در سال «جهش تولید با مشارکت مردمی» پنجم آبان ماه «روز ملی زعفران» نام‌گذاری شد.

احسان مصطفوی -عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان گیاهان دارویی، فرآورده های غذایی و زعفران ایران – در این خصوص گفت: با توجه به قدمت طلای سرخ در ایران و در راستای حمایت از این محصول ملی و استراتژیک. و جلوگیری از تولید این محصول ایرانی توسط سایر کشورها و فراتر از ثبت روز ملی زعفران به نام ایران، طی مکاتباتی که در سال 1398 با وزیر وقت جهاد کشاورزی کشور انجام شد، پیشنهاد تقویم روز ملی زعفران کشور به وزارت جهاد کشاورزی ارسال شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اما پس از تغییر دولت، این طرح مسکوت ماند و در نهایت با پیگیری هایی که در این سال ها انجام شد، سرانجام ۱۴ آبان به عنوان روز ملی زعفران در تقویم نامگذاری شد.

وی به اهمیت حمایت از زعفران در ایران و حمایت از زعفران کاران اشاره کرد و گفت: در طول تاریخ تولید و صادرات محصولات و کالاهایی مانند زیره، ابریشم، خاویار، فرش، پسته و فیروزه از محصولات استراتژیک کشور بوده است. اما متاسفانه به دلیل عدم توجه به عرصه های بین المللی و عدم انسجام بین بخش های ذیربط داخلی، شاهد تضعیف مالکیت و جایگاه ایران در این محصولات هستیم.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و معاون طرح و برنامه خانه صنعت، معدن و تجارت برای جوانان ایرانی ادامه داد: به دلیل ارزش بالای زعفران و خواص فراوان زعفران این محصول امروزه برخی کشورها برای کشت آن وارد بازار شده و تولید شده و جایگاه زعفران ایران در بازارهای جهانی در خطر است، از این رو باشگاه با خلاقیت، آموزش، حمایت و بهره برداری یونسکو تلاش می کند تا زعفران ایران را به جایگاه واقعی آن در جهان با همکاری تمامی فعالان این عرصه.

زعفران و توسعه بازارهای صادراتی

در ادامه محمدعلی رضایی – رئیس کمیته کشاورزی اتاق بازرگانی ایران – گفت: اهمیت انتخاب روز به عنوان روز ملی زعفران می تواند ما را در پیشبرد اهداف توسعه بازار این محصول یاری دهد.

فرمود: زعفران ذاتاً و سنت ادویه است. تعیین روز ملی زعفران، فرصتی منحصر به فرد برای بزرگداشت زعفران و متمایز شدن آن از سایر ادویه ها است. این تمایز ارزش درک شده زعفران را در بازار افزایش می دهد و موقعیت آن را به عنوان یک محصول ممتاز افزایش می دهد.

وی با اشاره به اینکه آگاهی از برند و دیده شدن آن در سطح بین المللی از دیگر مزایای اختصاص یک روز ویژه به زعفران است، گفت: روز تعیین شده باعث افزایش آگاهی مصرف کنندگان از زعفران و در نتیجه افزایش دیده شدن آن در سطح بین المللی می شود. این افزایش آگاهی می تواند منجر به افزایش تقاضا و فروش محصولات زعفران شود.

رضایی ادامه داد: روز ملی زعفران می تواند به نماد ملی و میراث فرهنگی تبدیل شود و زعفران را به بخشی جدایی ناپذیر از هویت ایران تبدیل کند. این اهمیت فرهنگی نه تنها وفاداری مصرف کننده را افزایش می دهد، بلکه حس اجتماعی را در بین دوستداران زعفران تقویت می کند.

رئیس کمیته کشاورزی اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: اختصاص یک روز به این محصول می تواند با نشان دادن تعهد ایران به ترویج و حفظ کشت و تولید زعفران، توان رقابتی ایران را در بازار جهانی زعفران افزایش دهد. این امر می تواند توجه بین المللی را به خود جلب کند و ایران را به عنوان پیشرو در صنعت زعفران معرفی کند.

لازم به ذکر است که زعفران در حال حاضر در صنایع مختلفی از جمله آرایشی و بهداشتی، غذایی، طعم‌ها و رنگ‌های طبیعی و صنایع دارویی کاربرد دارد.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403011607447/%D8%B2%D8%B9%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%B4%D8%AF

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا